Gå til innhold

Bordskikk og å kaste mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er barn gamle nok til å lære å sitte ved bordet en stund hvert måltid?

Når kan man forvente at de ikke tar på all maten på bordet?

Når kan man forvente at de ikke forsyner seg med masse og lar alt ligge igjen? (Mener selvsagt ikke at man skal tvinge i dem mat, men forsøker å begrense matsvinn)

Hvilken oppførsel forventer dere av barn mellom tre og åtte år ved matbordet?

Anonymkode: 1b7ca...031

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guttungen på 2,5 har lært seg at vi sitter med bordet til alle er ferdig. Er ikke alltid han klarer det eller alltid han sitter like rolig å venter, men stort sett går det fint. Han tar heller ikke på all maten på bordet, det har jeg aldri hørt om barn som gjør? Så det bør du lære de fra med en gang. 

Å ta for mye på tallerkenen gjør nå vi voksne også av og til så den er verre med. Men prøv å få de til å ta mindre på og heller forsyne seg to ganger :)

Og husk at det er barn, de gjør det ikke for å vere kjipe ;)

Anonymkode: 7c6e8...d27

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når er barn gamle nok til å lære å sitte ved bordet en stund hvert måltid?

Når kan man forvente at de ikke tar på all maten på bordet?

Når kan man forvente at de ikke forsyner seg med masse og lar alt ligge igjen? (Mener selvsagt ikke at man skal tvinge i dem mat, men forsøker å begrense matsvinn)

Hvilken oppførsel forventer dere av barn mellom tre og åtte år ved matbordet?

Barn er barn ulike. Og ikke minst: barn kan intet deres foreldre ikke har lært dem. Både av bordskikk og dårlige manerer. 

Jeg har møtt 1,5-åringer som har blitt godt oppdratt og forstår helt utmerket at man ikke tafser på alt, ikke tar på varme ting og ikke springer rundt og roper. Og jeg har møtt 50-åringer som ennå ikke har fått med seg det mest grunnleggende av folkeskikk. 

Et barn er i stand til å ta konseptet før det er 2. Men kun dersom foreldrene dets tar seg bryet med å faktisk oppdra. 

Dårlig bordskikk er, som alt annet, mamma og pappas feil i et barn under 12.

Anonymkode: c60bd...16e

• Liker 16
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn er barn ulike. Og ikke minst: barn kan intet deres foreldre ikke har lært dem. Både av bordskikk og dårlige manerer. 

Jeg har møtt 1,5-åringer som har blitt godt oppdratt og forstår helt utmerket at man ikke tafser på alt, ikke tar på varme ting og ikke springer rundt og roper. Og jeg har møtt 50-åringer som ennå ikke har fått med seg det mest grunnleggende av folkeskikk. 

Et barn er i stand til å ta konseptet før det er 2. Men kun dersom foreldrene dets tar seg bryet med å faktisk oppdra. 

Dårlig bordskikk er, som alt annet, mamma og pappas feil i et barn under 12.

Anonymkode: c60bd...16e

Enig

Anonymkode: 5df4b...6ef

Skrevet

Ikke sett grytene på bordet. Dekk tallerkenen. Så kan de heller få mer.

magen blir mett før øynene.

Anonymkode: 85be8...08d

• Liker 2
Skrevet

Når er barn gamle nok til å lære å sitte ved bordet en stund hvert måltid? Vi øver fortsatt med vår fireåring. Men han kan sitte en stund.

Når kan man forvente at de ikke tar på all maten på bordet? Det har han aldri fått lov til.

Når kan man forvente at de ikke forsyner seg med masse og lar alt ligge igjen? (Mener selvsagt ikke at man skal tvinge i dem mat, men forsøker å begrense matsvinn) Han forsyner seg ikke selv enda, vi gir ham litt og litt mat.

Hvilken oppførsel forventer dere av barn mellom tre og åtte år ved matbordet? Vi forventer at vår fireåring sitter pent på stolen, spiser med bestikk, drikker av glass, tørker seg rundt munnen med servietten, ikke snakker med mat i munnen, spør pent dersom han vil ha mer, at han sier takk for maten, og at han dekker av etter seg selv. Men han får lov til å gå fra mat (siden vi forsyner ham) og gå fra bordet etter en stund.

Anonymkode: bf291...7d0

• Liker 2
Skrevet

Aldri skjønt den med barna skal sitte igjen, greit nok om det er flere barn eller kun noen få voksne som fører samtale på deres nivå. 

Anonymkode: 9ad13...bd9

• Liker 1
Skrevet

Barna mine får gå fra bordet når de er ferdige, men de får ikke forstyrre dem som sitter igjen og spiser. 

Anonymkode: fbc19...60e

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar. Ser at jeg ikke har høyere forventninger enn dere. Gruer meg til familiemiddag i morgen sidrn vi får  besøk av to barn som ikke  kan noe av dette ennå. 

Skrevet

Har 3 barn, 6, 8 og 10 år. Alle tre sitter ved bordet til alle er ferdig. De forsyner seg selv og tar ikke på mer enn dem orker å spise. Tar med seg tallerken på kjøkkenet, og kaster det som evt er igjen på tallerken og setter i oppvaskmaskina dersom det ikke er rent det som er inni der. Vi har vært ganske bevisste på å lære barna dette. 

Anonymkode: d41fb...0b3

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har 3 barn, 6, 8 og 10 år. Alle tre sitter ved bordet til alle er ferdig. De forsyner seg selv og tar ikke på mer enn dem orker å spise. Tar med seg tallerken på kjøkkenet, og kaster det som evt er igjen på tallerken og setter i oppvaskmaskina dersom det ikke er rent det som er inni der. Vi har vært ganske bevisste på å lære barna dette. 

Sitte ved bordet til alle er ferdig gjør vi når vi er kun oss fem, ved selskaper osv får de gå ifra når alle barna er ferdig med å spise.

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke forventet at spente barn sitter til bords til alle er ferdige på julaften. Det kan jo fort ta en liten evighet og det kribler ekstra akkurat denne dagen. Jeg ville lagt til rette for leking på et annet rom, for det jeg hadde forventet, var at de ikke herjet rundt der folk fortsatt sitter og spiser. 

Når det gjelder å unnlate å plukke på maten og beregne passelige porsjoner, forventer jeg at foreldrene veileder og følger med frem til barna klarer det selv. Her vil det sikkert variere mye når barna får det helt til, spesielt på en oppspilt dag som julaften, men foreldrene må rett og slett være litt på. 

Endret av Hactar
  • Liker 2
Skrevet

Det går helt greit at de leker og ikke sitter ved bordet, men ikke greit at de springer rundt med søtsaker og kakao og kliner inn sofaen min. Dessverre passer ikke foreldrene på når det gjelder å plukke på maten og det andre. 

Godt tips med å leke på et annet rom, skal prøve å legge til rette for lek på kjøkkenet:-) 

Skrevet

Barna her er 8 og 5. 5åringen er temmelig distré og bruker ofte lang til på å spise, så ofte får 8åringen gå før han er ferdig. Men om de får gå må de gå helt bort, det skal ikke lekes på kjøkkenet og de får ikke delta i samtalen som foregår rundt bordet. Ønsker de det kan de komme å sette seg og sitte til alle er ferdig.

Når det er flere barn tilstedet må de alltid sitte til alle er ferdig. I dag som det er julaften har de fått beskjed om at de må sitte med oss en stund etter at de er ferdige.

Å ta på maten på bordet har aldri vært tillatt.

Vi styrer hvor mye de får forsyne seg, ofte vanskelig å beregne, spesielt hvis fatet er stort.

Anonymkode: ccfcd...731

• Liker 1
Skrevet

Ingen av mine barn har tatt på mat på fat ved bordet, det er ikke greit. De sitter til alle er ferdige hjemme. Men i selskap for folk sitter i noen timer. Så får de gå fra da alle barna er ferdige. De tar sjelden for mye mat og. Synes det jo er viktig at de skal kunne oppføre seg ved matbordet.

Anonymkode: 18f2a...fe1

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det går helt greit at de leker og ikke sitter ved bordet, men ikke greit at de springer rundt med søtsaker og kakao og kliner inn sofaen min. Dessverre passer ikke foreldrene på når det gjelder å plukke på maten og det andre. 

Godt tips med å leke på et annet rom, skal prøve å legge til rette for lek på kjøkkenet:-) 

Det høres ut som det er foreldrene du burde forvente mer av, ikke barna. Barn kan ikke dette hvis de ikke har lært det, og det er stor forskjell på hvor fort de lærer også, men inntil det sitter så er det foreldrene sin jobb å passe på.

Mitt barn fikk ikke gå fra bordet alene før det var mulig å stille som betingelse at han skulle være rolig et annet sted og ikke forstyrre de som satt igjen. Han var ganske vill da han var rundt 2, og da gikk selvsagt ikke dette, men da tok en av oss ham med bort fra bordet, gjerne til et annet rom så andre fikk matro, så byttet vi etter en stund hvis den som gikk med ham ikke var helt ferdig.

Han har veldig varierende matlyst, så vi har forsynt ham med små mengder om gangen frem til han har klart å gjøre dette selv. Og frem til han klarte å ikke plukke på ting så plasserte vi ham i god nok avstand til at han ikke fikk tak i ting som stod på bordet. (Da satt han i babystol.)

Jeg tenker at det viktigste i selskaper er ikke hva han klarer ved hvilken alder, men at vi foreldre passer på at det han ikke klarer ikke går ut over andre.

Anonymkode: 9503e...462

• Liker 1
Skrevet

På dager hvor man sitter lenge til bords tenker jeg at en greit regel et at barna sitter til bords til alle barna er ferdige.

Skrevet

Det gikk over all forventning, heldigvis:-) Litt fingring på maten, men sofaen er reddet 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...