AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #1 Skrevet 23. desember 2019 Jeg og tre andre venninner ble invitert til en venninne på julebord, men det var noe jeg reagerte på. Hun hadde ordnet/overrasket med champagne til oss. (Den til 120 kr). Vi visste jo ikke om dette og synes det var hyggelig. Men dagen etter da vi snakket med henne i telefonen spurte hun om vi kunne vippse for melkessjokoladen (det eneste hun hadde servert) og denne champagnen. Det reagerte jeg litt på ettersom det var hun som skulle overraske oss, men deretter krever penger i etterkant? Hadde jeg visst dette så hadde jeg ikke vilt betalt/ vært med på å kjøpe dette! Jeg liker ikke engang champagne, jeg mener det ikke gjerrig i det hele tatt. Det går ikke på pengene for meg, men jeg synes det er litt spesielt å overraske med velkomstdrink men man må selv betale dagen etter.. er det jeg som er rar? Skjønner jo at hun prøvde å være hyggelig, men jeg synes bare at man kunne avtalt det på forhånd hvis alle skal betale for det.. har ikke all verdens råd nå i julen heller.. Da jeg fortalte henne at jeg helst vil avtale sånn på forhånd ettersom vi måtte betale det, så ble hun sur og lei seg.. men jeg mente jo ingenting slemt med det.. Anonymkode: 58afe...bbb 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #3 Skrevet 23. desember 2019 For en rar setting. Jeg hadde vippset over pengene og sagt som du har gjort at dette ikke er greit. Neste gang spør du henne om hun har tenkt til å kjøre samme greia en gang til, og gir klar beskjed om at da tar du heller med medbragt. Anonymkode: d5d22...f66 12
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #4 Skrevet 23. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en rar setting. Jeg hadde vippset over pengene og sagt som du har gjort at dette ikke er greit. Neste gang spør du henne om hun har tenkt til å kjøre samme greia en gang til, og gir klar beskjed om at da tar du heller med medbragt. Anonymkode: d5d22...f66 Ja jeg har vippset henne. Takk for svar! Jeg synes bare det ble veldig dumt at man skal bli uvenner! Må være lov å si ifra.. - ts Anonymkode: 58afe...bbb 1
Mezzosoprena Skrevet 23. desember 2019 #5 Skrevet 23. desember 2019 Du ber ikke om spleising hvis dette ikke har vært en greie når dere planla sammenkomsten. At hun bestemmer seg for å servere diverse til dere når dere kommer, synes jeg hun skal betale for selv. Samtidig hadde jeg ikke giddet å lage en greie av det, som kan føre til uenigheter... Jeg hadde vippset summen hun ba om, tenkt for meg selv at dette var noe spesielt og latt det være med det. 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #6 Skrevet 23. desember 2019 Meget spesielt. Har hun ikke antenner? Dette går under kategorien smålig og gjerrig. Hvem serverer champagne og melkesjokolade på julebord? Fortsetter hun slik, kommer hun ikke akkurat til å bli populær i vennegjengen. Hadde latt det gå denne gangen, men gitt beskjed om at neste gang vil du ha beskjed når du blir invitert på spleiselag. Anonymkode: 45cd1...e92
Energidronning Skrevet 23. desember 2019 #7 Skrevet 23. desember 2019 du ble invitert, og så alt "vanlig forbruk" var gratis. om hun blir sur og krever det igjen, en mulighet å vurdere er å skrive en tipps til skattemyndigheten, at hun selger alkohol og mat uten å betale skatt eller avgift, hun driver et ulovlig julebord virksomhet - eller bare å varsle henne, at du skal anmelde henne om hun ikke innser at hun har null rett å kreve økonomisk kompensasjon etterpå. det kan hende at årsaken hvorfor hun krevde vipps betaling etterpå, at du kom til invitasjon uten å ta med noe. uskreven regelen i samfunnet er slik, at du aldri går til en fest uten å ta med noe (alkohol, sjokolade, gave). alle som ble oppvokst i gode familier vet at du kommer alltid i døra med noe fint i hendene! selv om dette er tilfelle og du ikke kom til julebordet med noe som helst gave i den hele tatt, du var bare en uhøflig gjest: regelen med uhøflige gjester er slik, at hun kan bare ikke invitere deg igjen, eller har rett til å baksnakke deg, å være litt "bitchy" med deg...men har null rettighet for å kreve penger, det er bare tigging! om samme situasjon hadde hendt med meg, jeg ville gjøre absolutt ingenting. bare ikke reagere på hva hun sa. at hun spurte å vippse er absurd, ville ikke krangle eller noen som helst unødvendig konflikt over bagatell, så bare ikke reagere er den eneste elegante løsning! du ville ikke såre hennes stolthet å si at hun oppfører seg som en tåpelig tigger og du ser ned på henne... God Jul! 💃
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #8 Skrevet 23. desember 2019 Dere var 5 stk på kanskje to flasker musserende til 120 per flaske. Femtilapp per pers, eller 25 kr om dere delte på én flaske. Skjønner at dere er veldig unge og fattige studenter. Jeg synes ikke det var så galt av henne, hun tenkte vel det var en morsom overraskelse som dere ville like, og var så sikker på det at hun ikke spurte først. Hun har jo neppe tenkt "nå skal jeg kjøpe vin og så be dem spleise etterpå slik at de blir sure på meg".... Anonymkode: 45be2...a45
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #9 Skrevet 23. desember 2019 Spesielt av henne å kreve penger.. Anonymkode: 7e9ec...adc
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #10 Skrevet 23. desember 2019 Champagne var det vel ikke akkurat til 120 kr flasken? Men forstod heller ikke helt. Var det ikke julebord?? Også fikk dere bare melkesjokolade til «mat»? 🤔 Anonymkode: deab8...365 5
Jr.Garcon Skrevet 23. desember 2019 #11 Skrevet 23. desember 2019 Kun champagne og sjokolade, min type julebord 🎅 I utgangspunktet tenkte jeg at det er litt corny å spørre om tilbakebetaling, men om hun har like dårlig råd som deg- student f.eks., så er det vel kanskje greit at alle spleiser ? Mest rettferdig. Jeg hadde i alle fall passet på å understreke at jeg syns det var hyggelig at hun ba inn og ordnet "litt" servering, så hadde jeg vel - om jeg var helt blakk- sagt at jeg neste gang må vite om eventuell betaling i forkant fordi jeg har lite med penger 🙂. 1
Kjæregutt Skrevet 24. desember 2019 #12 Skrevet 24. desember 2019 (endret) Hun må avklare vilkårene før hun tar denne avgjørelsen. Selvfølgelig hun vet ikke betydningen av en invitasjon... Endret 24. desember 2019 av Kjæregutt
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #13 Skrevet 24. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere var 5 stk på kanskje to flasker musserende til 120 per flaske. Femtilapp per pers, eller 25 kr om dere delte på én flaske. Skjønner at dere er veldig unge og fattige studenter. Jeg synes ikke det var så galt av henne, hun tenkte vel det var en morsom overraskelse som dere ville like, og var så sikker på det at hun ikke spurte først. Hun har jo neppe tenkt "nå skal jeg kjøpe vin og så be dem spleise etterpå slik at de blir sure på meg".... Anonymkode: 45be2...a45 Hvor får du det fra? Jeg er godt etablert i 30 årene med jobb og enebolig, men jeg syns allikvel det er spesielt å kreve penger for en champagne og sjokolade 😂 Anonymkode: 5e369...88d
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #14 Skrevet 24. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor får du det fra? Jeg er godt etablert i 30 årene med jobb og enebolig, men jeg syns allikvel det er spesielt å kreve penger for en champagne og sjokolade 😂 Anonymkode: 5e369...88d Ingen champis koster 120 👍 Anonymkode: db282...f8d 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #15 Skrevet 24. desember 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg og tre andre venninner ble invitert til en venninne på julebord, men det var noe jeg reagerte på. Hun hadde ordnet/overrasket med champagne til oss. (Den til 120 kr). Anonymkode: 58afe...bbb Du får ikke champagne til 120 kr flaska.... Anonymkode: d2287...930 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #16 Skrevet 24. desember 2019 Slike ting på være skralt på forhånd. En kan ikke kjøpe inn selv for å være helten og leke storkar og kreve dagen etter. Det blir smålig Anonymkode: ef771...6da
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #17 Skrevet 24. desember 2019 Merkelig å kreve penger etterpå. Jeg har aldri hatt flust med penger, men når jeg inviterer, spanderer jeg det som blir servert. Om noen spør, kan det hende jeg sier at de gjerne kan ta med noe snacks eller lignende. Pleier alltid å være klar på det på forhånd at «jeg stiller med maten, men ta med det du selv vil ha å drikke» for eksempel. I dette eksemplet høres det jo helt merkelig ut å kreve penger etterpå, men jeg ville nok bare betalt og tenkt mitt. Anonymkode: 0d6a3...fb9
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #18 Skrevet 24. desember 2019 Litt irriterende, ja. Men jeg hadde ikke lagd noe stor sak ut av det. Mine venner har sagt og gjort mye rart opp gjennom åra. Skal jeg blåse opp hver eneste ting så blir det ikke noe hyggelig. Har også opplevd at ting ang penger ofte blir utydelig kommunisert. Derfor passer jeg nå på å spørre om sånt på forhånd. Hvis vi fks skal arrangere julebord, ta taxi, kjøpe gave til noen e.l, så sender jeg alltid melding på forhånd og kommer med forslag til hvordan vi kan ordne det mest mulig rettferdig. Stort sett er det alltid jeg som tar initiativet der, men det er bedre det enn at ingen gjør det. Blir det likevel misforståelser, så er ikke det verdens undergang. 25-50kr er ingenting. Jeg hadde blitt sur om noen plutselig hadde krevd flere hundre. Anonymkode: b0fc8...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #19 Skrevet 25. desember 2019 Jeg har også ei som er god på å kreve penger i etterkant. Hun kan til og med kjøpe gave til vertskapet (fra seg selv), og så spørre om andre vil vippse henne i etterkant. Som regel snakk om småpenger, så jeg har som regel betalt henne for ting. Syns det er en rar ting å gjøre, men tenker at hun har dårlig råd og at det er en grunn til at hun gjør om hun gjør. Irriterer meg ikke over det, da hadde jeg ikke betalt henne. Hun har så utrolig mange andre flotte egenskaper. Anonymkode: 435cd...666
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2019 #20 Skrevet 30. desember 2019 Ville bare betalt, og latt det gå, selv om det er merkelig oppførsel. Hjelper egentlig ikke å si fra. Alternativet er jo at man neste gang får spørsmålet i forkant. Og nekter man å være med er det jo plutselig du som er den sære/rare som ikke vil være med å spleise. Jeg ville i alle fall følt meg dødsklein om fire venninner delte en flaske bobler, mens jeg hentet fra egen flaske i hjørnet. Så man er egentlig like langt uansett om beskjeden kommer før eller etter innkjøp. Anonymkode: 83384...920
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå