AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #1 Skrevet 23. desember 2019 Forventer folk at julematen blir servert ved bordet? Vi kan ha plass, men har tidligere opplevd det blir litt stress. Spesielt for meg som er vert. Skolene blir tom, jeg må fylke på, sørge for alle har drikke osv. Og når jeg til slitt kan sette meg så er noen nesten ferdig å spise. Også kommer det kanskje spørsmål «har du tannpirker» eller noe annet som jeg ikke har tenkt på. Synes der blir litt kav. Mer det ok å servere alt på kjøkkenet? Mat, sette frem ulik type drikke osv. Men kanskje ha litt tilbehør på bordet dersom noen vil fylle på med mer? Anonymkode: 657bd...853 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #2 Skrevet 23. desember 2019 Her ble det mye feil. Skolene = skålene. Fylke= fylle Slitt=slutt Anonymkode: 657bd...853
Chenet Skrevet 23. desember 2019 #3 Skrevet 23. desember 2019 Jeg er vel vant med at all maten og drikke settes på bordet i store mengder, så forsyner folk seg selv? Men det hadde ikke vært noe problem å gå å forsyne seg på en buffet. Du kan jo også alliere deg med mannen, eller noen av de som kommer at de hjelper deg å fylle på etterhvert? 8
Hjerte Skrevet 23. desember 2019 #4 Skrevet 23. desember 2019 Man må ingen ting. Jeg serverer ved bordet, men ser absolutt problemet ved det. Om ikke flere hjelper til blir det pes. Lag buffet om du ønsker det, jul blir det okke som. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #5 Skrevet 23. desember 2019 Jeg syns det er mye pes hvis man må gå på kjøkkenet og hente, spesielt hvis det er mange barn som gjerne må ha hjelp. La i alle fall drikken stå på bordet, så slipper folk å reise seg bare for det. Anonymkode: 38a6b...518 5
Splittbinders Skrevet 23. desember 2019 #6 Skrevet 23. desember 2019 Man må ingenting. Vi pleier ofte å sette alt på bordet, men setter det som buffet på kjøkkenet når vi er mange. Henter til barna først, og så til oss selv. Folk som måtte bli fornærma for at mat serveres på feil måte, får bare synes det er feil tenker jeg. Og hadde noen kommentert at jeg gjorde det «feil», hadde jeg nok bare sagt at «sånn gjør vi det her, men det er altså ikke spisetvang» eller noe i den duren ;). Også hadde jeg selvsagt servert en gammel bestemor med skrøplige bein, ved bordet. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #7 Skrevet 23. desember 2019 Setter alltid maten på bordet, fyller gjerne opp dobbelt med det som det går mye av, så sendes det bare rundt. Drikke står også på bordet så kan gjestene forsyne seg med hva de vil. Det er veldig greit å ha stativ som får noe av skålene litt opp fra bordet, så blir det plass til mere om dere er mange. Anonymkode: aadec...f5c
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #8 Skrevet 23. desember 2019 Mat og drikke settes på bordet slik at alle kan forsyne seg selv. Anonymkode: c8249...c64 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. desember 2019 #9 Skrevet 23. desember 2019 I år blir det å forsyne seg fra kjøkkenbenken og sette seg ved bordet. Fordi vi blir mange, har masse forskjellige retter og det er mange barn. Da er det like greit å forsyne seg et annet sted, tilbehør, drikke og sånt står på bordet.
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. desember 2019 #10 Skrevet 23. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mat og drikke settes på bordet slik at alle kan forsyne seg selv. Anonymkode: c8249...c64 Så det går ikke an å forsyne seg selv hvis maten står på et annet bord?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #11 Skrevet 23. desember 2019 Er det ikke bare å sette frem rikelig så det ikke blir tomt, så slipper du å gå og fylle på? Jeg synes absolutt det er greiest at maten står på bordet. Anonymkode: dde21...360 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #12 Skrevet 23. desember 2019 3 minutter siden, Dævendøtte skrev: Så det går ikke an å forsyne seg selv hvis maten står på et annet bord? Jo, skrev hvordan vi gjordet det. Anonymkode: c8249...c64
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #13 Skrevet 23. desember 2019 Dette gjør man som man vil med. Hos oss setter vi matfatene på spisebordet, sender rundt og alle forsyner seg. Men hvis vi er veldig mange har vi laget buffet på kjøkkenet. Anonymkode: 10cef...59a 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #14 Skrevet 23. desember 2019 Jeg syns det er best om maten står på kjøkkenet, så kan det holde seg varmt. Settes det på bordet, så er det kald mat når man forsyner seg for 2.gang. Anonymkode: 9ecce...6e0 3
Sirah Skrevet 23. desember 2019 #15 Skrevet 23. desember 2019 Her har vi gjort begge deler, kommer ann på hvor mange vi er. Er vi veldig mange serveres maten på kjøkkenet slik at det ikke skal bli så trangt på bordet. Ingen som reagerer negativt på det. Personlig syntes jeg det er hyggeligst når all maten står på spisebordet, men det blir bare kaos og kjempetrangt om man er mange. Bordet vårt er ikke så stort Gjør det som er mest praktisk TS 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #16 Skrevet 23. desember 2019 Vi setter drikken på bordet i flere grupper nedover, så forsyner alle seg selv. Mat legges opp på store fat som sendes rundt, legger på nok til en runde rundt. Så fylles fatene på til ny runde, da hjelper et par stk til gjerne. Flatbrød, tyttebær osv er satt frem på bordet. Da blir det ikke for mye stress. Anonymkode: 449b4...be3 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #17 Skrevet 23. desember 2019 Det vi pleier å gjøre er å sende rundt hver eneste ting så alle får forsynt seg. Mormor henter et og et fat, gir det til den på enden. Når det kommer rundt forsyner hun seg selv og setter fatene varmt igjen (avhengig av hva det er). Evt legger noen andre på tallerkenen hennes. Dette går relativt fort, og hun får forsynt seg samtidig som oss. Så spiser alle opp første runde før det hentes mer. Alle viser respekt for at mormor skal få spise i fred før hun henter mer mat. Så gjør vi det samme en gang til. Krydder, tannpirkere, ekstra servietter og slikt står allerede på bordet. Drikke står på et eget bord ved siden av, og det får noen andre ansvar for å levere til folk som ber om det. Det blir noen runder frem og tilbake, men da holdes maten varm, og mormor får spise i fred 🤗 Hvis du aller helst vil at folk forsyner seg på kjøkkenet, så gjør du det 👌 Anonymkode: 2a2d3...030 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #18 Skrevet 23. desember 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forventer folk at julematen blir servert ved bordet? Vi kan ha plass, men har tidligere opplevd det blir litt stress. Spesielt for meg som er vert. Skolene blir tom, jeg må fylke på, sørge for alle har drikke osv. Og når jeg til slitt kan sette meg så er noen nesten ferdig å spise. Også kommer det kanskje spørsmål «har du tannpirker» eller noe annet som jeg ikke har tenkt på. Synes der blir litt kav. Mer det ok å servere alt på kjøkkenet? Mat, sette frem ulik type drikke osv. Men kanskje ha litt tilbehør på bordet dersom noen vil fylle på med mer? Anonymkode: 657bd...853 Hva slags gjester er det du har over, Ts? Kanskje du skal slutte å invitere folk som setter seg ned på baken og forventer servering? Det normale i høflig selskap er nemlig å gjøre løsningen praktisk. Og så fyller gjestene på og sender rund tog reiser seg og finner ting de behøver etterhvert helt av eget initiativ. Man kommer nemlig på besøk til noen for å snakke med dem. Maten er ren bonus. Kommer folk på besøk til deg for maten, ikke deg? Ikke inviter dem neste jul. Anonymkode: fcb9c...635
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. desember 2019 #19 Skrevet 23. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, skrev hvordan vi gjordet det. Anonymkode: c8249...c64 Men om det står på bordet, kan ikke alle forsyne seg selv? Eller hvordan gjør dere det hvis potetene er i feil ende? Går og henter selv, eller sender nedover?
WhiteSwan Skrevet 23. desember 2019 #20 Skrevet 23. desember 2019 Helt greit å sette det på kjøkkenet så kan folk hente selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå