Gå til innhold

Hjelp!Nabovarsel: nabo har ikke etterkommet denne- OG nytt varsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Disclaimer: Norsk er ikke mitt forste spraak saa me forbehold om skrivefeil.

Vi fikk ett nabovarsel av en ny nabo ifjor om at de onsket aa bygge en liten fransk balkong. De var veldig veldig paa og folte meg veldig under press til aa si ja med engang. Naboen forklarte at denne balkongen ville vaere veldig liten som en fransk balkong.

De har naa ferdige for en maaned siden og denne er absolutt ikke liten. Den er STOR...med FULLT innsyn inn til oss..

Det verste er at de har leid ut til mange mennesker, saa det er alltid noen som staar ute og royker eller i vinduet der og stirrer inn. Jeg synes dette er svaert ubehagelig og hadde aldri godkjent det om jeg hadde visst at dette ville vaere av en viss storrelse. Hva kan jeg gjore? Jeg tviler paa at de har bygd etter det de lovet..kan jeg kontakte plan og bygningsetaten for aa sporre hva som har skjedd her? 

Har ogsaa faatt ett nytt nabovarsel forrige uke av samme nabo..kom akkurat hjem fra ferie) med frist til imorgen. De skal visst renovere mer men det kommer ikke frem hva..er vanskelige tegninger. Veldig kort frist og jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal gaa frem. Kan ikke nok om lover og regler her heller. Setter stor pris paa svar.

Anonymkode: 10503...7a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt byggesaksavdelingen i kommunen der du bor og legg frem saken for dem. 

Anonymkode: c3b6a...d2f

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Disclaimer: Norsk er ikke mitt forste spraak saa me forbehold om skrivefeil.

Vi fikk ett nabovarsel av en ny nabo ifjor om at de onsket aa bygge en liten fransk balkong. De var veldig veldig paa og folte meg veldig under press til aa si ja med engang. Naboen forklarte at denne balkongen ville vaere veldig liten som en fransk balkong.

De har naa ferdige for en maaned siden og denne er absolutt ikke liten. Den er STOR...med FULLT innsyn inn til oss..

Det verste er at de har leid ut til mange mennesker, saa det er alltid noen som staar ute og royker eller i vinduet der og stirrer inn. Jeg synes dette er svaert ubehagelig og hadde aldri godkjent det om jeg hadde visst at dette ville vaere av en viss storrelse. Hva kan jeg gjore? Jeg tviler paa at de har bygd etter det de lovet..kan jeg kontakte plan og bygningsetaten for aa sporre hva som har skjedd her? 

Har ogsaa faatt ett nytt nabovarsel forrige uke av samme nabo..kom akkurat hjem fra ferie) med frist til imorgen. De skal visst renovere mer men det kommer ikke frem hva..er vanskelige tegninger. Veldig kort frist og jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal gaa frem. Kan ikke nok om lover og regler her heller. Setter stor pris paa svar.

Med tanke på hva de gjorde sist ville jeg motsatt meg av prinsipp

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde motsagt dette, forøvrig så hadde jeg lagd inn klage på at balkongen ikke var bygd som de opplyste til deg.

Anonymkode: 2e914...a3f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klage i årevis, naboklager hjelper ALDRI,så lenge det som er gjort er innen byggeforskriftene.

Anonymkode: 09921...f04

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo? Der ligger alt av saksgang tilgjengelig på nettsiden. Mangelfullt eller avvik fra nabovarsel er i hovedsak ikke lov - i hvert fall ikke om det er snakk om dispensasjoner (som Er der man trenger en nabogodkjenning - er de innenfor forskriftene kan du ikke gjøre noe).

Ring og snakk med plan og bygg i kommunen din ASAP!

Anonymkode: 4eca6...300

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor du i Oslo? Der ligger alt av saksgang tilgjengelig på nettsiden. Mangelfullt eller avvik fra nabovarsel er i hovedsak ikke lov - i hvert fall ikke om det er snakk om dispensasjoner (som Er der man trenger en nabogodkjenning - er de innenfor forskriftene kan du ikke gjøre noe).

Ring og snakk med plan og bygg i kommunen din ASAP!

Takk for svar. Vet du hvor jeg kan se dette? Har lest paa siden deres men der er det mest informasjon om hvordan sende nabovarsel men ikke om man onsker innsyn. 

Jeg vil gjerne sjekke for aa vaere sikker.

Naar det gjelder tegningene denne gangen er det mest fordi det for meg ikke kommer frem hva de skal gjore. De er kjempevanskelige...

Hilsen Traadstarter

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min er veldig lite paalitelig. De driver hotell og jeg har knapt sett dem. Vet virkelig ikke hvor mange (ost-europeisk bakgrunn) som bor i det huset og ingen tar ansvar for noe. De kaster soppel som de vil..hjelper aldri til som de egentlig skal..parkere overalt feil...skylder paa hverandre og aapner ALDRI doren om det er noe (har hendt at de har parkert og stengt for min bil...ene gangen skulle jeg rekke et fly og det var helt krise). Dette er ting paa siden som gjor at jeg beskymrer meg om de skal utbytte mer og leie ut til enda flere. Skjonner at dette kanskje er av privatrettslig karakter saa kan vaere loven ikke gir noe dekning for dette..men jeg er uansett interessert i hva de skal gjore med fasaden.

Hvorfor sendes nabovarsel naar det likevel er kommunen som skal avgjore paa bakgrunn av lov og ikke private naboforhold? (utsikt/braak osv). Kan noen forklare? Takk til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Naboen min er veldig lite paalitelig. De driver hotell og jeg har knapt sett dem. Vet virkelig ikke hvor mange (ost-europeisk bakgrunn) som bor i det huset og ingen tar ansvar for noe. De kaster soppel som de vil..hjelper aldri til som de egentlig skal..parkere overalt feil...skylder paa hverandre og aapner ALDRI doren om det er noe (har hendt at de har parkert og stengt for min bil...ene gangen skulle jeg rekke et fly og det var helt krise). Dette er ting paa siden som gjor at jeg beskymrer meg om de skal utbytte mer og leie ut til enda flere. Skjonner at dette kanskje er av privatrettslig karakter saa kan vaere loven ikke gir noe dekning for dette..men jeg er uansett interessert i hva de skal gjore med fasaden.

Hvorfor sendes nabovarsel naar det likevel er kommunen som skal avgjore paa bakgrunn av lov og ikke private naboforhold? (utsikt/braak osv). Kan noen forklare? Takk til alle!

Kommer litt an på hvilken kommune du bor i, men f. eks. for Oslo så har plan og bygg det meste av info her:

https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/

Her kan du blant annet søke opp innsyn, gi merknad til nabovarsel osv. 

Om du ønsker å vite om naboen din har gått korrekt frem for å sende nabovarsel, samt få det godkjent av kommunen så kan det være at du må kontakte dem. Men som andre påpeker, er det bygget innenfor forskriftene (med tanke på boligens størrelse, tomtestørrelse, avstander osv.) så er det gjerne vanskelig å få gjort noe.

Det er noe annet enn en byggesak, men det er også kommunen som kontaktes dersom de forsøpler på offentlig eiendom. Er det på sin egen eiendom, så er det ofte en velforening, borettslag eller lignende som har vedtekter for at det skal se tålelig bra ut, kontakt i så fall dem. 

Blir du parkert inne, så kan man først prøve å se hvem som er eier på Veivesenets sider:

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger

Får man ikke kontakt med eier, eier nekter å flytte bilen eller det f. eks. er en utenlandsregistrert bil slik at man ikke får tak i eieropplysninger, så må man kontakte politi, som igjen kan befordre borttauing. 

Anonymkode: ef395...a27

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Det tar ikke lang tid å legge til norsk tastatur på pc'n din, så kan du skrive norske bokstaver med ett tastetrykk. (Tar maks 10 min å gjøre dette, hvis du ikke har peiling på hvordan det gjøres og må lese deg opp. Hvis jeg hadde sittet foran pc'n din ville det tatt meg 60 sekunder :) )

Når du har lagt det til tar det bokstsvelig talt 1-2 sekunder å bytte mellom språk :) Jeg gjør det hele tida på min pc, som har europeisk(polsk) tastatur. (Hvis du bruker mobiltelefon er det også kjempelett å bytte.)

Sparer deg for mye tid i lengden!

Søk på "how to add keyboard language X"

X = windows/android/mac osv.

Anonymkode: 3694b...63e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom naboen har bygget noe annet enn det som er beskrevet i nabovarselet og kommunen har godkjent kan du klage til kommunen. 

Når det gjelder nabovarselet må du for det første ha kvittert for at du har mottatt det. Det gjøres enten skriftlig eller automatisk dersom varselet er sendt rekommandert eller via Altinn. Deretter har du 14 dager på deg til å sende kommentar på varselet. 

Anonymkode: 754de...e40

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Vet du hvor jeg kan se dette? Har lest paa siden deres men der er det mest informasjon om hvordan sende nabovarsel men ikke om man onsker innsyn. 

Jeg vil gjerne sjekke for aa vaere sikker.

Naar det gjelder tegningene denne gangen er det mest fordi det for meg ikke kommer frem hva de skal gjore. De er kjempevanskelige...

Hilsen Traadstarter

Du kan se al korrespondanse med kommunen her (søk opp adresse): https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/

Vær obs på at det du sender til kommunen vil komme inn her også, så hold deg veldig saklig om du sender inn noe (har sett så alt for mange stygge nabokrangler på siden). Du må kanskje logge inn med ID for å se alt, men det går helt fint 😊

Det du må se på er saksgangen på det som er bygget og se om nabovarselet og tegninger matcher det som ble oppført. Hvis ikke kan du klage - husk å få med ulempene det medfører for deg. Fikk dere nabovarsel med tegninger og alt?

Hvis de driver virksomhet (hotel) i huset sitt kan du også klage til kommunen, det er ikke lov med næringsvirksomhet på boligtomt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring vil jeg si at hvis naboen ikke er eniv med endring av fasade o.l. så er det noe kommunen tar med i betraktning, men hvis selve endringen er lovlig så blir naboenes ord overstyrt i kommunen.

Anonymkode: 84cc9...dcd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo ikke som naboen har vist deg de riktige tegningene. Om han har bygd utover tegningene/søknaden så vil kommunen  reagere om du kontakter dem. Det er ganske så strengt.

Men, som nabo har du egentlig ingenting du skulle ha sagt. Selv om du hadde sagt nei, så hadde han fått bygget (så sant kommunen hadde godkjent det). Det eneste som skjer om du som nabo sier nei, er at det tar litt lenger tid. 

Anonymkode: f2f9b...a51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om klage blir tatt til etterretning eller ei, kommer nok an på kommunen. Vi oppdaget at naboen bygget noe annet enn hva som var tegnet på nabovarselet. Jeg tok kontakt med kommunen, og etter litt frem og tilbake viste det seg at naboen hadde byttet ut tegningene jeg godkjente, med tegning av hva de faktisk bygget. De forfalsket altså nabovarselet. Byggingen ble stanset og arbeidet har stått stille i halvannet år. Det er ikke akkurat så fint det heller, men de må følge regler. En annen i kommunen har også bygget på mer enn hva naboene godkjente. Der har kommunen gått inn og gitt dagbøter, til han river. Var snakk om en garasje og en takterrasse

Anonymkode: 377a2...5f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det de søker om å bygge er innenfor reguleringsplanen skal det heldigvis mye til for at naboer kan stoppe prosjektet. 

Anonymkode: 754de...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering:

Takk for alle raad! (ogsaa om tastatur- vet hvordan jeg legger til og skal legge til:-)).

Saa....jeg gikk inn paa linken noen her la ut og der ligger jo alt. Ble veldig overrasket da det viser seg at naboen har fattt advarsel etter advarsel og ogsaa klage fra andre naboer!! Jeg ringte naboen for to dager siden (har frist til idag) og spurte om jeg kunne faa mer informasjon om hva de har tenkt til aa gjore...forstaar ikke tegningene..han svarte veldig surt og bastant at det var som paa tegningene. Men altsaa...jeg skjonner ikke tegningene...jeg spurte ogsaa om det de allerede har bygd- dette skulle visst staa. De har derimot faatt ny utsatt frist til 6 januar fra plan og bygg...men det beskymrer meg sterkt. Tviler paa at de etterkommer denne..

Formulerer et tilsvar til naboen naa..er litt redd for at klumpsete spraak vil komme i veien. Kan jeg skrive paa engelsk? 

RIKTIG GOD jul alle..og tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/23/2019 at 1:02 PM, AnonymBruker said:

Du kan se al korrespondanse med kommunen her (søk opp adresse): https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/

Vær obs på at det du sender til kommunen vil komme inn her også, så hold deg veldig saklig om du sender inn noe (har sett så alt for mange stygge nabokrangler på siden). Du må kanskje logge inn med ID for å se alt, men det går helt fint 😊

Det du må se på er saksgangen på det som er bygget og se om nabovarselet og tegninger matcher det som ble oppført. Hvis ikke kan du klage - husk å få med ulempene det medfører for deg. Fikk dere nabovarsel med tegninger og alt?

Hvis de driver virksomhet (hotel) i huset sitt kan du også klage til kommunen, det er ikke lov med næringsvirksomhet på boligtomt.

Ja! Fikk med tegninger og de har absolutt ikke bygd etter disse. Men ser plan og bygg allerede har bemerket det. Problemet er at naboen har 0 planer om aa gjore noe med det...i tillegg skal han bygge mer. Han driver et rent hotell (i form av at han leier ut til ganske ganske mange... jeg tviler paa at det er greie forhold..det bor folk i kjeller..loft..(uten vindu). Men det storste problemet er brannsikkerhet og at de har slurvet med bebyggelse...det er ikke bygd etter vanlig norsk standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk bor på loft og i kjeller uten rømningsvei, må du ringe brannvesenet! Si det som det er, så kommer de og stenger bygningen.

Anonymkode: 377a2...5f7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Fikk med tegninger og de har absolutt ikke bygd etter disse. Men ser plan og bygg allerede har bemerket det. Problemet er at naboen har 0 planer om aa gjore noe med det...i tillegg skal han bygge mer. Han driver et rent hotell (i form av at han leier ut til ganske ganske mange... jeg tviler paa at det er greie forhold..det bor folk i kjeller..loft..(uten vindu). Men det storste problemet er brannsikkerhet og at de har slurvet med bebyggelse...det er ikke bygd etter vanlig norsk standard.

Da sier du nei til at du godkjenner det. Å så snakker du med kommunen på om de kan hjelpe deg med å forstå tegningene, for du sier ja. Så følger du opp den balkongen som ikke er bygget etter tegningene. Du kan også melde i fra ang farlige og ulovlige boforhold til brannvesenet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...