Gå til innhold

Rehabilitering etter kneoperasjon. Tar lang lang tid. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du vært igjennom en kneoperasjon? Hvor mange måneder tok det før du klarte å bøye kneet/benet fult?? Klarer å bøye ca 50 gr mens jeg sitter på en stol nå. Har øvelser jeg gjør hver dag. 7 uker siden operasjonen nå, det er iallefall mye smerter i sving under øvelsene,, det er helt sikkert.

Anonymkode: ab5fe...022

Skrevet

Er det menisk? 

Anonymkode: aa795...773

Skrevet

Stor forskjell på om du har skylt kneet for infeksjon eller fått kneprotese. 

Anonymkode: 2d4d1...d2e

• Liker 2
Skrevet

Ingen av delene. Hadde kneet ut av ledd, så de har flyttet kneskålen å flyttet scener å strammet leddbåndene. En ganske stor operasjon.

Skrevet

Å satt inn skruer.

Skrevet

Kan bare snakke for meg selv og operert menisk. Kneet er ganske komplisert. Hvis du ser idrettsutøvere som har skada kneet så er de ute som regel 1 år. Det gikk nærmere 6 måneder før smertene i kneet begynte og gi seg litt etter operasjonen. Men jeg trente hos fysioterateupt for og styrke muskler i kneet etterpå.. Du må nok være tålmodig da det kan ta en stund før det blir bedre. Nå er det noen år siden min operasjon men må fremdeles har spesielle øvelser for kneet. 

Anonymkode: 4de58...fc5

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bare snakke for meg selv og operert menisk. Kneet er ganske komplisert. Hvis du ser idrettsutøvere som har skada kneet så er de ute som regel 1 år. Det gikk nærmere 6 måneder før smertene i kneet begynte og gi seg litt etter operasjonen. Men jeg trente hos fysioterateupt for og styrke muskler i kneet etterpå.. Du må nok være tålmodig da det kan ta en stund før det blir bedre. Nå er det noen år siden min operasjon men må fremdeles har spesielle øvelser for kneet. 

Er forberert på at det tar lang tid.

Ingenting med menisk å gjøre. Det er komplisert, men likevell ikke. Hadde et veldig ustabilt kne så det er stabilisert. Går til fysio 1 dag pr uke. Klarer å bøye i ca 50 gr, men de har tatt en scene fra innsiden av låret å flyttet på fremsiden etc etc etc. Jeg må lære meg å gå på nytt, nesten all muskulatur har svunnet henn i låret å leggen. Må bygges opp på nytt å styrkes. Tar den tiden det tar, er bare slitsomt å være avhengig av alle å bil. Savner å kjøre selv nå.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er forberert på at det tar lang tid.

Ingenting med menisk å gjøre. Det er komplisert, men likevell ikke. Hadde et veldig ustabilt kne så det er stabilisert. Går til fysio 1 dag pr uke. Klarer å bøye i ca 50 gr, men de har tatt en scene fra innsiden av låret å flyttet på fremsiden etc etc etc. Jeg må lære meg å gå på nytt, nesten all muskulatur har svunnet henn i låret å leggen. Må bygges opp på nytt å styrkes. Tar den tiden det tar, er bare slitsomt å være avhengig av alle å bil. Savner å kjøre selv nå.

Kan du ikke få hjelp av fysioterapeut sånn at du får bedre opptrening?

Skrevet

Det er jo det jeg gjør. 1 dag i uka. Trenger ikke mer. Gjør god fremgang.

Skrevet

Jeg har tatt akkurat samme operasjon som deg - på begge beinaz Pass på å få igang bøyen i kneet så fort som mulig (inntil den grensa du har lov til). Fokus på å aktivere quadriceps. 

Skrevet
33 minutter siden, moreno skrev:

Jeg har tatt akkurat samme operasjon som deg - på begge beinaz Pass på å få igang bøyen i kneet så fort som mulig (inntil den grensa du har lov til). Fokus på å aktivere quadriceps. 

Har lov å bøye fullt utnå.  Kan bøye til 90 om jeg får til. Nå er der om å gjøre å få til full bøy som det andre friske kneet. 😊

Skrevet

Jeg brukte forresten ca 4 mnd før jeg kunne kjøre bil igjen nå siste gangen, MEN det var fordi jeg fikk komplikasjoner. Vær tålmodig, øv masse på kontakt med quadriceps og så kommer musklene tilbake. Trening i vann og lett sykling er gull. Kommer du ikke rundt med pedalen på sykkel kan du stille setet høyere eller «sykle» frem og tilbake med pedalen. Jeg har som sagt fått «senskade» i det ene beinet som følge av en feil som ble gjort under operasjonen, men utover det så er resultatet heldig bra. Digg med stabile knær 😍😂

Skrevet

Bruker ergometersykkel å gynger att å frem, kommer absolutt ikke helt rundt, da det er alt for stivt enda. Kan virke som det tar uhorvelig lang tid ... Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...