Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann sklei i ei isete trapp for noen dager siden, og har mest sannsynlig brukket/bristet et ribbein. Han har jobb hele den kommende uka, et arbeid med høyt tempo og mye frem og tilbake. Sånn det ser ut nå, kommer han ikke til å klare å gå på jobb, da det er veldig vondt for ham å bevege seg. Han har sagt fra til sjefen om at han muligens ikke klarer å komme på jobb neste uke. 

Det vi lurer på er egentlig dette: Hvis han skulle bli sykemeldt, mister han da tillegget for de røde dagene? Er det forskjell på om han "bare" bruker egenmelding? Har hørt en gang at man ikke skal tape inntekt pga sykdom/skade, men vet ikke hvordan reglene er?
Han jobber i privat sektor, med tariffavtale, om det har noe å si. 

Anonymkode: 09e87...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som vet?

Skrevet

Mannen min fikk grunnlønn,  uten tillegg,  da han var sykemeldt på røde dager.

Men jeg husker ikke om det var i arbeidsgiverperioden, eller om det var fra NAV. 

Anonymkode: 51441...8ab

Skrevet

Han mister tilleggene for røde dager om han er sykemeldt. De betales bare om han går på jobb.  Sånn er det i de fleste bedrifter hverfall, om ikke han jobber i en bedrift som har egne avtaler om dette i overenskomsten sin. Sjekk med fagforeningen om han er organisert.

Anonymkode: a43ea...941

• Liker 7
Skrevet

Og det spiller ingen rolle om han bruker egenmelding eller sykemelding, desverre. 

Anonymkode: a43ea...941

Skrevet

Usikker. Men er han syk/sykemeldt så jobber han jo ikke rød dager. Tillegget gis jo pga ubekvem arbeidstid. Dessuten må de jo sikkert betale andre for å gjør hans jobb. 

Anonymkode: 77f6d...4b1

• Liker 4
Skrevet

Det sier seg selv. Man får tillegget fordi man jobber på en helligdag. 

• Liker 7
Skrevet

Man mister Ikke tillegget!!!!! Jeg var sykmeldt i påska, fikk alle tillegg, 133%😁

Anonymkode: 62c5d...880

Skrevet

Mister ikke tillegget om en jobber kommunalt ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man mister Ikke tillegget!!!!! Jeg var sykmeldt i påska, fikk alle tillegg, 133%😁

Det gjorde jeg også, var sykemeldt nesten hele 2017, fikk tillegga på røde dager:) Jobber i kommunen i helsevesnet.

Skrevet
3 minutter siden, Witch24 skrev:

Det gjorde jeg også, var sykemeldt nesten hele 2017, fikk tillegga på røde dager:) Jobber i kommunen i helsevesnet.

Jeg også, fikk også tillegget som sykmeldt i staten (sykehus) 😁

Skrevet
4 minutter siden, Witch24 skrev:

Det skjedde meg også. Etter turnus skulle jeg ha jobba alle røde dager en jul tilbake, og var sykmeldt. Normalt sett hadde jeg jo avspasert noe hvis jeg var på jobb, og derfor ikke fått så mye. Men jeg fikk 133% for ALLE rødfdagene, selv om jeg ikke jobba. Flere tusen..

Jeg ringte faktisk til lønningsavdelingen for å høre om dette kunne stemme, der ble jeg nærmest ledd ut. « hei, det er ei her som sier hun har fått for mye lønn»

Men hvordan det fungerer i det private, vet jeg ikke.

Skrevet

Det kommer an på om det er planlagte turnusvakter han har kontrakt på eller om det er ekstravakter han har avtalt.

Er det planlagte turnusvakter skal han få utbetalt tilleggene. Er det ekstravakter han har tatt på seg, får han ikke utbetalt tillegget. Sånn er det ihvertfall på min arbeidsplass (stort sykehus).

Anonymkode: 1ca1d...308

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på om det er planlagte turnusvakter han har kontrakt på eller om det er ekstravakter han har avtalt.

Er det planlagte turnusvakter skal han få utbetalt tilleggene. Er det ekstravakter han har tatt på seg, får han ikke utbetalt tillegget. Sånn er det ihvertfall på min arbeidsplass (stort sykehus).

Det er hans faste turnus. Han jobber en uke på, en uke av, hele året. Men som sagt er det ikke i kommuen, men i privat sektor. Vet ikke om det er forskjell?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er hans faste turnus. Han jobber en uke på, en uke av, hele året. Men som sagt er det ikke i kommuen, men i privat sektor. Vet ikke om det er forskjell?

Nja, da tror jeg det kommer an på avtalen på hans arbeidsplass. Han må rett og slett spørre, eller vente og se til lønnsutbetalingen.

Skrevet

Han må sjekke med jobben. Dette kan ingen andre svare deg på enn dem. De som nevner kommunen over, så er kommunen en IA-bedrift og de har gjerne veldig generøse ordninger ved sykmelding. I privat sektor så er det helt avhengig av jobben. Noen har det, noen har det ikke. Noen utbetaler over 6G (selv om du ikke har krav på det), andre ikke. Noen utbetaler tilleggene, andre ikke. Jeg jobber i en privat bedrift som er veldig liten og vi får ikke tilleggene ved sykdom. 

Anonymkode: 1f8a8...3b4

• Liker 2
Skrevet
På 23.12.2019 den 0.43, AnonymBruker skrev:

Er det forskjell på om han "bare" bruker egenmelding? 

Nei. 

Anonymkode: 1f8a8...3b4

Skrevet
På 23.12.2019 den 9.57, AnonymBruker skrev:

Jeg også, fikk også tillegget som sykmeldt i staten (sykehus) 😁

Du er ikke ansatt i staten om du jobber på er sykehus.

Anonymkode: 97be1...fef

Skrevet

Jeg fikk tillegg for julaften når det havnet på en dag i turnusen min, selv om vi ikke var åpen. Har også fått helgetillegg for helger jeg har brukt egenmelding. Dere må bare høre med arbeidsplassen for å være sikker. 

Anonymkode: 507e2...f82

Skrevet

I min bedrift (privat) får man ikke tillegg dersom man er syk på røde dager.

Tillegget er for den faktiske ulempen, og den har man ikke om man ikke faktisk jobber. 

Anonymkode: 58d2e...dd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...