AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #1 Skrevet 22. desember 2019 Mannen har plutselig, uten å spørre meg, invitert noen venner (mor, far og baby) til å feire julaften med oss. Vi får allerede besøk av hans familie, og jeg er ikke klar for flere gjester, som jeg attpåtil kun har møtt et par ganger. Mannen min påpeker at de ellers blir alene på julaften (de er ikke norske og har ikke familie her). De feirer ikke julaften der de er fra, så jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke bare kan invitere dem enn annen dag i julen? Jeg kjenner jeg er sliten, all husvask og matlaging faller på meg siden mannen har ødelagt ryggen, og jeg ønsker en rolig julekveld med fokus på barna mine, der jeg ikke må underholde venner av mannen på engelsk. Mannen min mener jeg er egoistisk. (Samtidig ville han aldri invitert helt ukjente til å feire jul med oss, slik mange gjør i disse dager med fokus på ensomhet og fattigdom.) Hadde dere åpnet hjemmet deres på julaften? Anonymkode: 9c4fb...400
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #2 Skrevet 22. desember 2019 Tror ikke på dette. Anonymkode: c1ead...fa2 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #3 Skrevet 22. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke på dette. Anonymkode: c1ead...fa2 Hæ? Hehe, tror du ikke på at det har skjedd? Det må jeg si til mannen min, om historien er for utrolig her, er jeg i alle fall ikke alene om å mene at han har «tråkket over streken»😉 TS Anonymkode: 9c4fb...400 11
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #4 Skrevet 22. desember 2019 Ja, det hadde jeg. Blir det noe mer husvask av at det kommer tre ekstra gjester? Anonymkode: 3b3ed...a5b 14
Heisenberg Skrevet 22. desember 2019 #5 Skrevet 22. desember 2019 Han burde uansett snakket med deg først. 26
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #6 Skrevet 22. desember 2019 Jeg ser ikke helt problemet, det krever ikke så mye å koke et par ekstra poteter og denne på et par tallerkener ekstra. Selv om de ikke feirer jul så ser de jo all oppstandelsen rundt det og er nok interessert i julen, og ikke minst takknemlige for å bli invitert på feiringen du kan jo fremdeles fokusere på barna dine, de er jo bare med. Anonymkode: 705ad...11c 5
Brunello Skrevet 22. desember 2019 #7 Skrevet 22. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen har plutselig, uten å spørre meg, invitert noen venner (mor, far og baby) til å feire julaften med oss. Vi får allerede besøk av hans familie, og jeg er ikke klar for flere gjester, som jeg attpåtil kun har møtt et par ganger. Mannen min påpeker at de ellers blir alene på julaften (de er ikke norske og har ikke familie her). De feirer ikke julaften der de er fra, så jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke bare kan invitere dem enn annen dag i julen? Jeg kjenner jeg er sliten, all husvask og matlaging faller på meg siden mannen har ødelagt ryggen, og jeg ønsker en rolig julekveld med fokus på barna mine, der jeg ikke må underholde venner av mannen på engelsk. Mannen min mener jeg er egoistisk. (Samtidig ville han aldri invitert helt ukjente til å feire jul med oss, slik mange gjør i disse dager med fokus på ensomhet og fattigdom.) Hadde dere åpnet hjemmet deres på julaften? Anonymkode: 9c4fb...400 Han burde ha spurt, og da burde du ha sagt ja. Julemat er enkel mat å lage, og det blir ikke spesielt mye mer jobb med tre ekstra gjester(såfremt man har plass). 9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #8 Skrevet 22. desember 2019 Vi har to ganger åpnet hjemmet vårt på julaften for folk som ikke er familie. En julaften inviterte vi en venn av ett av barna som ellers måtte vært sammen med sin alkoholiserte far, og antagelig blitt utsatt for både fyll og bråk. En annen julaften inviterte vi en familievenn som hadde mistet den ene forelderen i kreft, og den gjenlevende forelderen bodde langt unna og ikke brød seg om andre enn seg selv i jula. Det var veldig loselig, og det varmet å få høre at de hadde hatt den koseligste julaften de lunne huske, begge to. Ingen skal sitte alene i jula. Anonymkode: a2e34...dac 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #9 Skrevet 22. desember 2019 Ikke greit å invitere dem uten å avklare det med deg i alle fall! Og nå er det for sent, det blir jo heller ikke greit å ta tilbake invitasjonen, så du får nok bare la det stå til. Å invitere noen ekstra til jul er jo bare koselig, sånn egentlig, men framgangsmåten er virkelig ikke ok her. Anonymkode: 1a4e1...d9f 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #10 Skrevet 22. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det hadde jeg. Blir det noe mer husvask av at det kommer tre ekstra gjester? Anonymkode: 3b3ed...a5b Nei, det blir det ikke. Men julero blir det heller ikke. Jeg synes det er fint at andre er mer velvillige enn meg da, og tar imot nesten fremmede på julaften☺️ For meg er fire-fem timer med noen jeg ikke kjenner, som jeg må snakke engelsk med, slitsomt. Da vil jeg heller gjøre det en dag jeg har overskudd i romjulen, ikke midt mellom svigermor og gavegale unger. TS Anonymkode: 9c4fb...400 16
Thyra Skrevet 22. desember 2019 #11 Skrevet 22. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen har plutselig, uten å spørre meg, invitert noen venner (mor, far og baby) til å feire julaften med oss. Vi får allerede besøk av hans familie, og jeg er ikke klar for flere gjester, som jeg attpåtil kun har møtt et par ganger. Mannen min påpeker at de ellers blir alene på julaften (de er ikke norske og har ikke familie her). De feirer ikke julaften der de er fra, så jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke bare kan invitere dem enn annen dag i julen? Jeg kjenner jeg er sliten, all husvask og matlaging faller på meg siden mannen har ødelagt ryggen, og jeg ønsker en rolig julekveld med fokus på barna mine, der jeg ikke må underholde venner av mannen på engelsk. Mannen min mener jeg er egoistisk. (Samtidig ville han aldri invitert helt ukjente til å feire jul med oss, slik mange gjør i disse dager med fokus på ensomhet og fattigdom.) Hadde dere åpnet hjemmet deres på julaften? Anonymkode: 9c4fb...400 Mor, far og baby er vel ikke å være alene på julaften??? Å være alene på julaften, er hvis det bare er en person. 26
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #12 Skrevet 22. desember 2019 Synes det er helt ok. Men han bør ta seg ekstra av de. Du må selvsagt være hyggelig, men forstår at du gjerne har nok med matlaging, rydding av bord, ta deg av barna osv. Og hvis du at på til ikke liker eller er god til å snakke engelsk så forstår jeg det er krevende. Anonymkode: 45fca...23e 1
Brunello Skrevet 22. desember 2019 #13 Skrevet 22. desember 2019 Når det gjelder spørsmålet ditt, er svaret ja. Vi har invitert en venninne av kona og datteren hennes noen ganger, da hun har litt «svevende» familieforhold. Har blitt til at de har feiret med familien, men vet de setter pris på å bli invitert. Helt fremmede er jeg skeptisk til, men all honnør til de som åpner hjemmet sitt. 1
Heisenberg Skrevet 22. desember 2019 #14 Skrevet 22. desember 2019 1 minutt siden, Thyra skrev: Mor, far og baby er vel ikke å være alene på julaften??? Å være alene på julaften, er hvis det bare er en person. Nei. Mor, far og baby kan også være alene. Alene er hva man legger i det. Av og til spiser jeg og mannen min middag alene, da betyr det uten barna. Andre ganger spiser jeg alene, og da betyr det uten noen andre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #15 Skrevet 22. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har to ganger åpnet hjemmet vårt på julaften for folk som ikke er familie. En julaften inviterte vi en venn av ett av barna som ellers måtte vært sammen med sin alkoholiserte far, og antagelig blitt utsatt for både fyll og bråk. En annen julaften inviterte vi en familievenn som hadde mistet den ene forelderen i kreft, og den gjenlevende forelderen bodde langt unna og ikke brød seg om andre enn seg selv i jula. Det var veldig loselig, og det varmet å få høre at de hadde hatt den koseligste julaften de lunne huske, begge to. Ingen skal sitte alene i jula. Anonymkode: a2e34...dac Det er det dummeste argumentet jeg hører. Hva med alle de andre dagene i året. Hvorfor er det så forbannet greit at de er alene da??? Men for å svare på det TS spør om, dum måte din mann gjorde dette på, men han tenkte sikkert at det ville være koselig for dem og oppleve en norsk tradisjonsjul. Prøv å kos deg, du må jo ikke snakke med dem hele tiden, men fordel oppmerksomheten din mellom alle gjestene. For alt du vet er de kanskje superinteressante mennesker. Møt dem med blanke ark og god jul! Anonymkode: 80664...374 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #16 Skrevet 22. desember 2019 Det er jammen mer husrom på kvinneguiden enn hos meg😉 Vi har invitert single venner uten familie før, så jeg er ikke konsekvent. Her tenker jeg at de ikke er ensomme, ikke vanligvis feirer, og ikke vil forstå mye, da familien ender opp med å snakke norsk (det skjedde sist de var i familiebesøk hos oss, jeg snakker selvfølgelig engelsk med dem). Jeg tror at om de sier ja til å komme, er det fordi de føler seg litt bundet av invitasjonen, ikke fordi de har så lyst, men det ser ikke mannen min. Jeg kan leve med ekstra gjester til middagen, men vil gjerne slenge beina i sofaen etterpå, og det utgår ev nå, mulig det gjør meg sær. Jeg synes mannen kunne ha spurt meg først, så kunne kin middag, ev julelunsj tidligere på dagen, vært et kompromiss. TS Anonymkode: 9c4fb...400 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #17 Skrevet 22. desember 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde dere åpnet hjemmet deres på julaften? Anonymkode: 9c4fb...400 Nei, ikke hvis jeg måtte snakke engelsk, og ikke hvis vi allerede fikk besøk av familie. Og man inviterer da uansett ikke folk på julaften uten å avklare det med partneren først! Anonymkode: 867ba...5aa 8
Thyra Skrevet 22. desember 2019 #18 Skrevet 22. desember 2019 13 minutter siden, Heisenberg skrev: Nei. Mor, far og baby kan også være alene. Alene er hva man legger i det. Av og til spiser jeg og mannen min middag alene, da betyr det uten barna. Andre ganger spiser jeg alene, og da betyr det uten noen andre. Hvor mange må man være på julaften om det ikke skal være synd på en fordi man "sitter alene", da? 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #19 Skrevet 22. desember 2019 1. Dette burde dere bestemt i lag, helt klart. Men vanskelig å gjøre det om nå. Men det kan bli kosligere enn du tror, det er du som setter rammer og regler . Lag det uformelt. 2. Jeg har en drøm om å åpne hjemmet mitt for fremmede men akkurat nå er familieforholdene litt for kompliserte til at det passer. Anonymkode: b216f...bc8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #20 Skrevet 22. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 1. Dette burde dere bestemt i lag, helt klart. Men vanskelig å gjøre det om nå. Men det kan bli kosligere enn du tror, det er du som setter rammer og regler . Lag det uformelt. 2. Jeg har en drøm om å åpne hjemmet mitt for fremmede men akkurat nå er familieforholdene litt for kompliserte til at det passer. Anonymkode: b216f...bc8 Tja, rammene og reglene settes nok i vel så stor grad av mannen min, han mener jo at han har helt rett her, og jeg er helt teit. Han kan fint finne på å irettesette meg etterpå, for å ikke ha gitt dem nok oppmerksomhet. Familieforholdene er ikke helt ukompliserte her heller, så det spicer jo ting opp, å invitere tilnærmet fremmede inn i kaoset. Like greit at de kan lite norsk😏 Alle andre dager i året er jeg (tilnærmet) åpen for dette, men på julekvelden vil jeg har ro. TS Anonymkode: 9c4fb...400 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå