AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #1 Skrevet 22. desember 2019 Min datter fyller 2 år om et par måneder og sier kun ca. 20 enkeltord. Vi har kikket mye i bøker sammen og jeg har lest for henne hele livet. Men det siste halvåret har hun vist mindre interesse for dette. Hun vil helst se i bøkene selv uten at jeg leser. Prøver ellers å snakke om stort og smått, ting hun viser interesse for og ikke minst synge barnesanger og det elsker hun. Er ellers blid og tillitsfull, og virker helt normal. Hun startet også i barnehage i august og jeg trodde språkutviklingen ville skyte fart litt da, men synes ikke jeg har merket noe særlig framgang. Hverken helsesøster eller Ped.leder i bhg som vi hadde foreldresamtale med forrige måned, var bekymret for språket, men det er nå over 1 mnd siden vi hadde samtalen og lite har skjedd etter det. Helsesøster påpekte at bruk av smokk kan bremse språkutviklingen ,så hun bruker lite smokk om dagen nå. Hun forstår tydeligvis mye av det vi sier, f.eks om jeg ber henne hente eller gjøre noe, men i pekebøker peker hun aldri riktig og sier ikke ordene på ting. Jeg kjenner jeg begynner å bli litt bekymret for at jeg har gjort noe feil. Hun har en far som snakker et annet morsmål enn norsk, og jeg vet at barn av tospråklige foreldre bruker noe lengre tid enn enspråklige på å snakke. Likevel.. bør jeg bekymre meg? Bør jeg kontakte logoped? Anonymkode: 2d44c...580
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #2 Skrevet 22. desember 2019 Hva sier pedoagogene i barnehagen? Hvis de ikke har reagert så langt, så er det ingen bekymring Anonymkode: 08781...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #3 Skrevet 22. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva sier pedoagogene i barnehagen? Hvis de ikke har reagert så langt, så er det ingen bekymring Anonymkode: 08781...4ec De mente det ikke var grunn til bekymring, heldigvis. ts Anonymkode: 2d44c...580
Gjest theTitanic Skrevet 22. desember 2019 #4 Skrevet 22. desember 2019 Nei det er ikke det så lenge hun lytter og forstår. Du kan jo prøve henne ut om du tviler på hørselen hennes. Om ikke det er noe i veien med den så kommer nok språket en dag og da sikkert mye på en gang.
Mrs Robinson Skrevet 22. desember 2019 #5 Skrevet 22. desember 2019 Språket løsner ofte rundt 2,5 år. 20 ord når man er nesten 2 år er ikke unormalt. Språkforståelse er viktigere enn verbaluttrykk i den alderen 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #6 Skrevet 22. desember 2019 Akkurat nå, theTitanic skrev: Nei det er ikke det så lenge hun lytter og forstår. Du kan jo prøve henne ut om du tviler på hørselen hennes. Om ikke det er noe i veien med den så kommer nok språket en dag og da sikkert mye på en gang. Har testet hørselen hennes og legen på helsestasjonen også, den var heldigvis normal. Hun «babler» veldig mye, men det er for det meste helt uforståelige ord. Hun kan komme bort til meg eller andre og med stort engasjement fortelle en hel «historie» med bableord😅. ts Anonymkode: 2d44c...580
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #7 Skrevet 22. desember 2019 1 minutt siden, Mrs Robinson skrev: Språket løsner ofte rundt 2,5 år. 20 ord når man er nesten 2 år er ikke unormalt. Språkforståelse er viktigere enn verbaluttrykk i den alderen Så bra, da senker jeg skuldrene litt. ts Anonymkode: 2d44c...580
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #8 Skrevet 22. desember 2019 Hun skal prosessere 2 språk. Gi henne litt tid. Hadde hun vært 4 år hadde jeg skjønt hvorfor du stresser så. Men hun er jo bare 2! Vent og se. Istedenfor å jobbe intenst med pekebok o.l synes jeg du heller skal synge for henne og spille masse musikk (barnesanger, top 40 o.l) og danse med henne. Slapp av og demp forventningspresset litt. Anonymkode: 971b7...de0 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #9 Skrevet 22. desember 2019 Helt normalt og ikke noe å stresse for. Lytt til barnehagen og helsestasjonen. Anonymkode: 35ed8...08e 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #10 Skrevet 22. desember 2019 Jeg ville tatt det med ro. Hvis ikke hs eller de i bhg viser tegn til bekymring så tenker jeg det ikke er noe grunn til å bekymre seg. Det virker som om du gjør mye "arbeid" for å stimulere språket og språkforståelsen til barnet ditt. Husk at språk er mer enn bare hva barnet sier. Har hørt/lest at verbalt språk ikke blir tatt opp som bekymring på 2 årskontroll fordi i mnd etter barnet er fylt to skyter denne utviklingen som regel fart og ordene kommer som perler på en snor. Jeg skjønner også at du er bekymret da jeg har et barn i noe lunde samme alder, det har ikke så mange ord heller men kan lett ta en beskjed og gjøre seg ok forstått med kroppsspråk. Det som er litt dumt er at man ofte sammenlignet opp og ned når det kommer til sånne ting. Anonymkode: e476c...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #11 Skrevet 22. desember 2019 Sønnen min er 2,5, snakker ikke i det hele tatt i barnehagen, men litt hjemme, kanskje så mye som 20 ord/lyder. Ingen er bekymret for han🙂 Anonymkode: b900c...cf5 1
Gjest RødeFare Skrevet 22. desember 2019 #12 Skrevet 22. desember 2019 Språk har kjempevid normal for utvikling. Helt normalt å snakke tidlig. Helt normalt å snakke sent. Noen har jevn utvikling over tid litt og litt, og noen har eksplosiv utvikling og snakker plutselig masse over natten. Om du er sen eller tidlig har heller ingenting å si for om du blir sterk eller svak i språkkunnskaper. Så slapp helt av. Det er først om et år man eventuelt bekymrer seg og kanskje ikke da en gang. PS: Smokk på dagtid er en uvane. Hadde vurdert å kutte ut smokken annet enn til eventuelt soving.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #13 Skrevet 23. desember 2019 Har dere sjekket henne for autisme? Anonymkode: cbd8f...b0b 2
ss82 Skrevet 23. desember 2019 #14 Skrevet 23. desember 2019 Så lenge hun babler og dere merker at hun forstår mye av det hun sier, er det ingen grunn til bekymring. Interessen for f.eks bøker kan gå i bølger. Synes ikke du bør stresse med dette.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #15 Skrevet 23. desember 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere sjekket henne for autisme? Anonymkode: cbd8f...b0b Herregud! Anonymkode: 7f640...1a4 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #16 Skrevet 23. desember 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud! Anonymkode: 7f640...1a4 Hva er det for noe? Anonymkode: cbd8f...b0b 1
coralgol Skrevet 23. desember 2019 #17 Skrevet 23. desember 2019 (endret) senk skuldrene, slapp av😊 det er fra 2 års, alderene moroa starter. En fantastisk alder der ord, setninger, nysgjerrighet skjer. Ingen grunn til å bekymre seg, flere barn selv, jobbet i barnehage, og barn i den alderen sier alt fra 5-mange ord. Skulle det være like stille mot 3 - 4års alder ville jeg heller bekymret meg. Nyt tiden, snart renner det av spørsmål og ord fra den lille ❤️ god jul🎄 Endret 23. desember 2019 av coralgol
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #18 Skrevet 23. desember 2019 20 ord er masse. Min gutt så nesten ikke noe ved 23 mnd, men ved 26 skravlet han masse. Så der skjer fort nå. Anonymkode: 6689c...ece 1
QBee Skrevet 23. desember 2019 #19 Skrevet 23. desember 2019 I den alderen kan de vel alt fra noen få ord til flere hundre store variasjoner. Vår jente har akkurat fått innkalling til 2-årskontroll og der har har vi fått et skjema der vi må krysse ja eller nei på om barnet kan mellom 10 og 20 ord, så tenker at alt deromkring er innenfor normalen.
Sensi Skrevet 23. desember 2019 #20 Skrevet 23. desember 2019 Ikke bekymre deg. Plutselig løsner det. ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå