Gå til innhold

Å ha med 2-åring på spisested

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen er snart 2 år, og i går var vi ute og spiste lunsj på et velrennomert spisested sammen med familie. Han satt nesten ikke i ro, måtte leies rundt på tur i lokalet (som heldigvis ikke var så fullt), hylte og skreik slik at folk kikket og la seg ned på gulvet og dunket bakhodet i gulvet om han ikke fikk viljen sin. Dette også til alles beskuelse 🙈De ansatte tok det pent, men folk tenker vel sitt...

Jeg ser aldri denne oppførselen ellers, og lurer på om det bare er sånn det er å ha barn i den alderen med ut? Han satt i ro i maks 5 minutter før det måtte skje noe mer. Så lenge han får gå rundt er han fornøyd og humøret på topp igjen. I ren desperasjon prøvde vi barne TV på mobilen, og et aktivitetshefte de ansatte kom med men ingenting hjalp. Noen som har tips til hvordan man kan gjøre det lettere?

Anonymkode: bd8be...b99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er 2, er ikke noe å gjøre enda. Er ikke alltid jeg tør å ta med min på 6 ut for å spise for jeg vet som regel hvordan det går.  Men mcd går til nød siden de har leker det 🙄🤣

Anonymkode: 758a1...f90

• Liker 6
Skrevet

Aldri skjedd med mine 😳 men har hatt med iPad for underholdning som tas fram ved behov, slik at andre gjester får fred

Anonymkode: b5cbd...421

• Liker 2
Skrevet

Hvis man vet at barnet ikke klarer å sitte stille, er det vel like greit å vente til ungen er større. Ta hensyn til ungen som neppe har noen glede av opplevelsen og til de andre besøkende som vil ha et rolig måltid og spis hjemme. 

Anonymkode: 97c86...0b7

• Liker 19
Skrevet

Snakk om hva dere skal og hva som forventes før dere drar, kan gjerne forberede noen dager i forveien også dersom det er mulig. I morgen kommer mamma og pappa å henter deg i barnehagen, så skal vi kjøre til restauranten. Der skal vi spise middag, og du kan velge hva du vil spise helt selv. De har rett 1 og rett 2, det blir  morsomt! På resturanten er det mange andre som spiser også,  så vi må bruke gåføtter og innwstemme.

Vær bevisst på eget tonefall og egne handlinger, selv er jeg noen ganger litt 'kvassere' i stemmen dersom jeg er i en situasjon som stesser meg, da teller jeg sakte til 10 og puster og setter meg ned sammen med barnet å forklarer.

La barnet pakke en liten ryggsekk som det kan ta med, et lite puslespill, en tegneblokk eller en kosebamse f.eks. Jeg bruker å avtale at hun kan se barne tv etter hun har spist mat, slik at vi voksne får tid til å spise og kose oss vi også.

Ta med snacks. Maispinner eller cherios frokostblanding er noe som kan holde barnet opptatt mens de venter på mat, og kanskje stilner sulten litt.

Kan også tenke på om det blir mange innrykk for et barn innimellom, f.eks etter barnehagen eller dersom det er full restaurant kan det bli mye på en gang.

Anonymkode: beb31...601

• Liker 13
Skrevet

Det skjedde ikke at jeg tok med min eldste ut for å spise i den alderen. Unger er forskjellige, men en god del 2åringer har maur i rumpa og stor utforskertrang. Man er heldig om de er fornøyd med å sitte der med litt snacks og leker mens resten spiser. Min yngste er bare 1,5, men foreløpig er hun fornøyd så lenge hun har noe å spise på (matvrak). Ellers pleier vi velge et safe spisested om vi skal ha med ungene, dvs et sted med en del barnefamilier. 

Anonymkode: 32f1c...5e4

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil si dette er helt normalt for en 2-åring. Sønnen min var helt maken til din når han var på samme alder. Vi måtte ta inn på et hotell da han var 2 år fordi de pusset opp badet i leiligheten vår. Hver frokost i spisesalen var et mareritt, og han kastet vaflene veggimellom og løp rundt som en galning. Sånn er de fleste småbarn i den alderen. Det er bedre å vente med å ta dem med på restaurant til de er noen år eldre, så skaff heller en god barnevakt og kos dere ute med voksenkveld. 

Anonymkode: b2671...bce

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobbet i restaurant, og barn er barn. De synes det er kjedelig å sitte så lenge i ro, så hva med en barnevakt neste gang?

Ta en tre-timers kosestund med din partner i fred og ro og nyt maten, og heller prøv å ta med barnet når han blir litt større. Da kan dere ha en samtale sammen og hvordan dagen har vært, og har nok større utbytte av aktivitetshefter restauranten har. Start med å øve hjemme rundt bordet til middager.

Anonymkode: eaa45...9a7

• Liker 4
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Dro aldri på spisesteder som ikke var tilrettelagt for barn. Det var å be om bråk og jeg ville ikke forstyrre de andre gjestene.

Velg et sted de har lekerom :) 

Skrevet

Helt normalt for en 2 åring. Jeg har tre barn og vi har ikke tatt med ungene ut på restaurant før de var minst 3 år. Café o.l blir noe annet. Uansett våre små troll hadde ikke klart en kveld på restaurant når de var 2 år. Men det skjer veldig mye fra 2-3 år. Da kunne de sitte rolig å spise og prate en times tid  

Anonymkode: 359b7...0bd

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om hva dere skal og hva som forventes før dere drar, kan gjerne forberede noen dager i forveien også dersom det er mulig. I morgen kommer mamma og pappa å henter deg i barnehagen, så skal vi kjøre til restauranten. Der skal vi spise middag, og du kan velge hva du vil spise helt selv. De har rett 1 og rett 2, det blir  morsomt! På resturanten er det mange andre som spiser også,  så vi må bruke gåføtter og innwstemme.

Vær bevisst på eget tonefall og egne handlinger, selv er jeg noen ganger litt 'kvassere' i stemmen dersom jeg er i en situasjon som stesser meg, da teller jeg sakte til 10 og puster og setter meg ned sammen med barnet å forklarer.

La barnet pakke en liten ryggsekk som det kan ta med, et lite puslespill, en tegneblokk eller en kosebamse f.eks. Jeg bruker å avtale at hun kan se barne tv etter hun har spist mat, slik at vi voksne får tid til å spise og kose oss vi også.

Ta med snacks. Maispinner eller cherios frokostblanding er noe som kan holde barnet opptatt mens de venter på mat, og kanskje stilner sulten litt.

Kan også tenke på om det blir mange innrykk for et barn innimellom, f.eks etter barnehagen eller dersom det er full restaurant kan det bli mye på en gang.

Så mange gode og gjennomtenkte tips! Det du beskriver er noe ala den tilnærmingen jeg selv bruker når vi skal ha med barna på restaurant og det pleier å fungere ganske bra. Jeg er av den oppfatningen at barn også skal lære å gå på restaurant. Det er, for mange av oss, en del av livet og er noe de bør være med på fra de er små. 

• Liker 4
Skrevet

Vi feiret bursdagen min på restaurant. Barnebarnet på snart 2 år var med. H*n satt i ro stort sett hele tiden, med unntak av at h*n ville opp på Pappas fang etterhvert. Ingen problem å ta med det barnet på restaurant ihvertfall.

Anonymkode: 27d1e...8c9

Skrevet

Jeg ble ansett som et snilt barn. Jeg oppførte meg ikke som en galning. Dere som sier dette er vanlig - what the actual fuck? 

Anonymkode: 6d603...11d

• Liker 9
Skrevet

La nå de andre gjestene få fred når de er ute å spiser og hold dere hjemme med ungen deres!!

Anonymkode: d136e...0ec

• Liker 8
Skrevet

Det må jo trenes på, akkurat som med alle andre ting. Og den treningen starter hjemme, har du et barn som sitter rolig under middagen hjemme? Hvis nei, hvordan forventer du at det skal gjøre det ute?

Vi har hatt med barna mye ut å spise, og det har aldri vært store problemer med det. Men vi har også hatt en regel hjemme at vi sitter ved bordet til alke er ferdig. I tillegg har vi hatt med ting for å aktivere barnet. Tegnesaker, en liten leke, en bok osv. Det eneste vi aldri har hatt med er iPad, da jeg syns det er unødvendig med skjerm når vi spiser.

Anonymkode: 51969...6c3

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La nå de andre gjestene få fred når de er ute å spiser og hold dere hjemme med ungen deres!!

Anonymkode: d136e...0ec

Enig. Unger som ikke kan oppføre seg har ingenting på en restaurant å gjøre!

• Liker 8
Skrevet
20 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Så mange gode og gjennomtenkte tips! Det du beskriver er noe ala den tilnærmingen jeg selv bruker når vi skal ha med barna på restaurant og det pleier å fungere ganske bra. Jeg er av den oppfatningen at barn også skal lære å gå på restaurant. Det er, for mange av oss, en del av livet og er noe de bør være med på fra de er små. 

Takk for det! Enig med deg, har alltid hatt med våre barn, da barnevakter ikke vokser på trær, men føler vi har blitt bedre både vi voksne og barna på 1 og 3 etterhvert som vi har prøvd og feilet litt. Stort sett går det veldig fint. 🙂

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Unger som ikke kan oppføre seg har ingenting på en restaurant å gjøre!

Hvis barna skal lære så må de jo få oppleve og erfare nye ting og situasjoner. Sikker på at en 8 åring som aldri har spist mat ute på resturant eller sammen med flere kunne hadd vansker med å "oppføre" seg. Rolige bestemte voksne som forbereder, veileder og skjermer når det er nødvendig gjør at barna lærer hva man kan gjøre og si i ulike situasjoner.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barna skal lære så må de jo få oppleve og erfare nye ting og situasjoner. Sikker på at en 8 åring som aldri har spist mat ute på resturant eller sammen med flere kunne hadd vansker med å "oppføre" seg. Rolige bestemte voksne som forbereder, veileder og skjermer når det er nødvendig gjør at barna lærer hva man kan gjøre og si i ulike situasjoner.

Merkelig da at våre barn klarte å oppføre seg, selv uten forberedelser, veiledning eller skjerming på forhånd. Jeg mener man får de barna man vil ha, oppdragelse er nøkkelen  her.

• Liker 4
Skrevet

Fatter ikke hvorfor folk vil ta med seg så små barn på restaurant, flyturer, etc. Husk at tida går mye langsommere for dem, det er rart og fremmed, og de har ingen kontroll på omgivelsene. Det er bare langsom pining av barna fordi foreldrene vil være der. Gjør barna og de andre gjestene en tjeneste og skaff en barnevakt.

Anonymkode: 9466a...9d4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...