Gå til innhold

Spise stekt kjøttdeig som gikk ut på dato i går?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde taco til middag i går, og kjøttdeigen hadde siste forbrukedato i går. Gikk ut på dato den 21. Har litt rester igjen, og lurte på om det går greit å spise? Den ble altså stekt i går før den hadde gått ut på dato! :)

Anonymkode: 6dfdd...113

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, den er jo stekt. Holder noen dager da om den har vært oppbevart kjølig i mellomtiden. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde spist den om den hadde gått ut på dato før jeg stekte den også, så lenger det lukter greit, ser greit ut og smaker som det skal. Datomerking er bare en pekepinne. 

Anonymkode: 12904...bec

• Liker 4
Skrevet

Det går garantert helt fint :) best før er bare en veileder ikke fasit på om maten er dårlig eller ikke

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri spist den. 

Skrevet

Bruker ofte å mekke taco med kjøttdeig som er godt ut på dato. Spiser halvparten, lar kjøttdeigen som blir igjen ligge i gryta på ovnen til dagen etter. Så fyller jeg vann i koker d opp dagen der på, og tilsetter litt mer tacokrydder og volla er den som ny igjen. Aldri blitt syk eller dårlig i magen. Bare husk å kok/stek det godt.

Anonymkode: 5a2fb...6ef

Skrevet

Siden du stekte den i går, går det sikkert fint. Om du hadde ventet til i dag, hadde jeg nok heller kastet den.

Anonymkode: bf29a...9c3

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden du stekte den i går, går det sikkert fint. Om du hadde ventet til i dag, hadde jeg nok heller kastet den.

Dette fikk jeg ikke med meg. Da er jeg enig 😊👍

Endret av Rumle
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Siden den er stekt, så går det helt fint å spise den.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruker ofte å mekke taco med kjøttdeig som er godt ut på dato. Spiser halvparten, lar kjøttdeigen som blir igjen ligge i gryta på ovnen til dagen etter. Så fyller jeg vann i koker d opp dagen der på, og tilsetter litt mer tacokrydder og volla er den som ny igjen. Aldri blitt syk eller dårlig i magen. Bare husk å kok/stek det godt.

Eh, jeg er ikke fantastisk på datomerking og mat. Men hvorfor setter du ikke kjøttet inn i kjøleskapet til neste dag? Man blir stort sett ikke dårlig, men sjansen er større med den "oppskriften" der. 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du at kjøttet blir dårlig på slaget midnatt? 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, kaleidoskop skrev:

Eh, jeg er ikke fantastisk på datomerking og mat. Men hvorfor setter du ikke kjøttet inn i kjøleskapet til neste dag? Man blir stort sett ikke dårlig, men sjansen er større med den "oppskriften" der. 

Tror du at kjøttet blir dårlig på slaget midnatt? 

Selvfølgelig ikke. Men, akkurat når det gjelder farseprodukter synes jeg man bør forholde seg til "siste forbruksdag"-merkingen.

Skrevet
2 minutter siden, Rumle skrev:

Selvfølgelig ikke. Men, akkurat når det gjelder farseprodukter synes jeg man bør forholde seg til "siste forbruksdag"-merkingen.

Men allerede varmebehandlet kjøttdeig holder seg greit over natta.   😊

Skrevet
Just now, Rumle said:

Se og lukt, så lenge det er vakumpakket. Jeg har kastet kjøttdeig som hadde to dager igjen før utløp, for jeg synes det luktet rart. Men har også spist to dager etter datostempling, for det luktet og så fint ut

Skrevet
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Men allerede varmebehandlet kjøttdeig holder seg greit over natta.   😊

Jupp, fikk ikke med meg det i første innlegget 🙂

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, kaleidoskop skrev:

Nope, steker det til det er minimalt med fuktighet (vann) igjen i kjøttdeigen. Over et parr timer er det resterende borte og kjøttdegen tørr og uten fuktighet. Da kan den trygt stå i romtempratur til dagen etter. Viss det derrimot hadde vært en matrett som var fuktig (gryterett/pasta/elc) så hadde jeg selvfølgelig lagt det i kjøleskapet viss det skulle spises dagen etter. Men stekt kjøttdeg er np å ha liggende over natten i panna på komfyrn.

Skrevet
Akkurat nå, kaleidoskop skrev:

Se og lukt, så lenge det er vakumpakket. Jeg har kastet kjøttdeig som hadde to dager igjen før utløp, for jeg synes det luktet rart. Men har også spist to dager etter datostempling, for det luktet og så fint ut

Det er ikke alltid at du kan bedømme fra lukt altså. Men, du gjør det du gjør og jeg gjør det jeg gjør 🙂

Skrevet
16 hours ago, Rumle said:

Kjøttdeig er vel strengt tatt ikke et farseprodukt, er det?

Jeg åpner og lukter om den er en dag eller to over datomerking - hvis det er storfekjøttdeig, vel og merke. Er litt mer skeptisk når det gjelder kylling og svin. 

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, Brunhilde skrev:

Kjøttdeig er vel strengt tatt ikke et farseprodukt, er det?

---

Det har du jammen rett i 🙂

Skrevet
4 minutter siden, Rumle said:

Det har du jammen rett i 🙂

Det var ikke viktig å ha rett, men jeg er også skeptisk til farser, det blir lett veldig fort surt. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...