Gå til innhold

Hvorfor ansetter ikke bedrifter flest mulig kvinner siden det gir lavere lønnskostnader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinner har som kjent lavere lønn enn menn. Da vil det være lønnsomt å ansette flest mulig kvinner.

Bare noe jeg tenkte på.

Anonymkode: afa2e...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil aldri være mer lønnsomt for bedrifter å ha flere kvinner. 

Anonymkode: ac32c...595

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke sånn at den mannlige læreren har bedre timelønn enn den kvinnelige. Eller legen eller butikkekspeditøren. 

Kvinner jobber mindre. Og i følge SSB er sykefraværet høyere hos kvinner enn menn. 

Så da blir det dyrere å bare ansette kvinner, også må man ha flere ansatte. 

Anonymkode: 15bd7...ab9

• Liker 3
Skrevet

Når skal folk skjønne dette.. Lønnsforskjeller betyr ikke at en kvinne og en mann i nøyaktig samme stilling, med samme ansiennitet, tjener ulikt. Hva folk tjener regnes ut som et gjennomsnitt. Menn jobber generelt mye mer enn kvinner. Kvinner er oftere hjemme fra jobb så fort de føler seg litt uggne.. Kvinner har mer fravær i forbindelse med graviditet og mammapermisjon.
Men for bedriften så er det altså ikke billigere å ansette kvinner enn menn... Det er jo egentlig motsatt, pga utgifter i forbindelse med sykefravær. Egentlig lønner det seg å ansette menn.

Anonymkode: f9b09...1b5

• Liker 2
Skrevet

Rett og slett fordi lønnsforskjellene ikke handler om samme stilling og en dermed sammenligner epler og pærer. 

• Liker 1
Skrevet

Fordi med engang kvinner blir gravid vil de ikke jobbe noe mer som er grunnen vi helst ikke ansette kvinner som er i den "fruktbar" alders. 

Anonymkode: 5be45...5f8

Skrevet

De får desto fler svangerskapspermisjoner. Og det koster penger.

Skrevet (endret)
På 23.12.2019 den 1.19, AnonymBruker skrev:

Når skal folk skjønne dette.. Lønnsforskjeller betyr ikke at en kvinne og en mann i nøyaktig samme stilling, med samme ansiennitet, tjener ulikt. Hva folk tjener regnes ut som et gjennomsnitt. Menn jobber generelt mye mer enn kvinner. Kvinner er oftere hjemme fra jobb så fort de føler seg litt uggne.. Kvinner har mer fravær i forbindelse med graviditet og mammapermisjon.
Men for bedriften så er det altså ikke billigere å ansette kvinner enn menn... Det er jo egentlig motsatt, pga utgifter i forbindelse med sykefravær. Egentlig lønner det seg å ansette menn.

Anonymkode: f9b09...1b5

Kanskje vi også kan legge til at det som historisk har vært ansett som typiske kvinnejobber blir mindre verdsatt og lavere lønnet enn det som har vært typiske mannsjobber (selv om begge er nødvendig for at samfunnet skal gå rundt). 

Siden vi fortsatt til en viss grad velger tradisjonelt, ligger det nok en reell lønnsforskjell her.

Endret av RedRobin
  • Liker 3
Skrevet

Arbeidsgivere vil ha ansatte som sykemelder seg ofte!

Anonymkode: 60d48...38e

Skrevet

Spørsmålet er vel heller hvorfor typiske kvinneyrker alltid,uten unntak, er lavtlønte?

Og at man har mammaperm burde virkelig ikke være et argument..

Sykere oftere fordi medisiner ikke er testet på kvinner og fungerer kanskje ikke som hos menn, samt at pga testo så er det flere sykdommer menn "slipper unna".

Og jo, det kan være snakk om samme stilling. Mange menn som får ekstra fordi de er kompis med sjefen.

Anonymkode: 43c6a...501

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er vel heller hvorfor typiske kvinneyrker alltid,uten unntak, er lavtlønte?

Fordi kvinner hovedsaklig jobber i det offentlige?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og at man har mammaperm burde virkelig ikke være et argument..

Sykere oftere fordi medisiner ikke er testet på kvinner og fungerer kanskje ikke som hos menn, samt at pga testo så er det flere sykdommer menn "slipper unna".

Og jo, det kan være snakk om samme stilling. Mange menn som får ekstra fordi de er kompis med sjefen.

Fordi kvinner som regel jobber i offentlig sektor. 

Anonymkode: 03af5...f14

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antagelig også fordi disse yrkene ofte ikke krever så mye særskilt etterspurt eller krevende kompetanse. I tillegg bør en ha i bakhodet at mange av disse arbeidsplassene i veldig stor grad preges av at de ansatte ønsker redusert arbeidstid osv. og at det i seg selv kan gå på bekostning av andre goder.

Skrevet
På 26.12.2019 den 11.22, herzeleid skrev:

Antagelig også fordi disse yrkene ofte ikke krever så mye særskilt etterspurt eller krevende kompetanse. I tillegg bør en ha i bakhodet at mange av disse arbeidsplassene i veldig stor grad preges av at de ansatte ønsker redusert arbeidstid osv. og at det i seg selv kan gå på bekostning av andre goder.

Selvfølgelig...la oss for all del snakke ned de som har tatt en "idiot"- utdannelse som feks sykepleie. Dette yrket er jo IKKE etterspurt eller noe. Fullstendig uverdig yrke som Norge ikke trenger.

Rart er det, når kvinner søker seg til godt betalte manneyrker så er jo det et problem og. Vi skal "få lov" til å jobbe - så lenge det er dårlig betalt og ikke som lege eller ingeniør...

Og det er ikke lett å bli ansatt i privat sektor når gutteklubben grei råder der. Du aner ikke hva man må igjennom for å bli "akseptert" som kvinne, det gjør jeg.

Må være deilig å være mann, få de beste jobbene uansett om han er kvalifisert eller ikke.

Det er nok andre grunner til at kvinneyrker er dårlig betalt og det er de fordi menn har bestemt de skal være det.

Håper for din del du ikke havner på sykehus med de holdningene du utviser.

(Er ikke spl og jobber i en mannsdominert jobb bare sånn at du ikke skal angripe meg på det)

• Liker 1
Skrevet
På 26.12.2019 den 10.55, AnonymBruker skrev:

På 26.12.2019 den 11.06, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinner som regel jobber i offentlig sektor. 

Anonymkode: 03af5...f14

Fordi det er nesten umulig å få jobb i det private som kvinne. Der blir vi utestengt så det synger etter.

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig...la oss for all del snakke ned de som har tatt en "idiot"- utdannelse som feks sykepleie. Dette yrket er jo IKKE etterspurt eller noe. Fullstendig uverdig yrke som Norge ikke trenger.

Synd om du føler det sånn ovenfor sykepleie. Jeg gjør ikke det. 

Sitat

Rart er det, når kvinner søker seg til godt betalte manneyrker så er jo det et problem og. Vi skal "få lov" til å jobbe - så lenge det er dårlig betalt og ikke som lege eller ingeniør...

Synd om du mener det er et problem når kvinner søker seg til lege- og ingeniørstudier. Jeg mener ikke det er et problem. Det tror jeg generelt det er veldig få som mener. 

Sitat

Og det er ikke lett å bli ansatt i privat sektor når gutteklubben grei råder der. Du aner ikke hva man må igjennom for å bli "akseptert" som kvinne, det gjør jeg.

Det er da drøssevis av kvinner i privat sektor også, og mange tiltak for å få ansatt flere, så det virker ikke særskilt vanskelig med den rette kompetansen. Men kom gjerne med kilde på at det er "nesten umulig å få jobb i det private som kvinne". Det høres veldig lite sannsynlig ut. 

Sitat

Må være deilig å være mann, få de beste jobbene uansett om han er kvalifisert eller ikke.

Det er nok ikke sånn det fungerer :) 

Sitat

Det er nok andre grunner til at kvinneyrker er dårlig betalt og det er de fordi menn har bestemt de skal være det.

Det spørs om det ikke heller rett og slett er markedet. Tilbud og etterspørsel, samt sektor. 

Sitat

Håper for din del du ikke havner på sykehus med de holdningene du utviser.

Takk, det håper ikke jeg heller, men det virker igjen som du finner på holdninger jeg ikke har. 

Sitat

(Er ikke spl og jobber i en mannsdominert jobb bare sånn at du ikke skal angripe meg på det)

Jeg er ærlig talt ikke særlig interessert i å diskutere person. Jeg skulle ønske det var gjensidig. 

Endret av herzeleid
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror mye grunner i at kvinner ikke er naturlige ledere. De er lite opptatt av politikk og styre, sånn sett iforhold til menn. Dette påvirker nok lønnsforhandlinger og måten man drar opp yrket sitt omdømme.

Skrevet
On 12/22/2019 at 7:55 PM, AnonymBruker said:

Kvinner har som kjent lavere lønn enn menn. Da vil det være lønnsomt å ansette flest mulig kvinner.

Bare noe jeg tenkte på.

Var hvor mye mer en mann produserer enn kvinner en del av tankerekken din også? 

Anonymkode: 4c818...aad

Skrevet
11 minutter siden, herzeleid skrev:

Synd om du føler det sånn ovenfor sykepleie. Jeg gjør ikke det. 

Synd om du mener det er et problem når kvinner søker seg til lege- og ingeniørstudier. Jeg mener ikke det er et problem. Det tror jeg generelt det er veldig få som mener. 

Det er da drøssevis av kvinner i privat sektor også, og mange tiltak for å få ansatt flere, så det virker ikke særskilt vanskelig med den rette kompetansen. Men kom gjerne med kilde på at det er "nesten umulig å få jobb i det private som kvinne". Det høres veldig lite sannsynlig ut. 

Det er nok ikke sånn det fungerer :) 

Det spørs om det ikke heller rett og slett er markedet. Tilbud og etterspørsel, samt sektor. 

Takk, det håper ikke jeg heller, men det virker igjen som du finner på holdninger jeg ikke har. 

Jeg er ærlig talt ikke særlig interessert i å diskutere person. Jeg skulle ønske det var gjensidig. 

Synd du da skriver direkte at de har jobber som ikke krever kompetanse eller som er etterspurt?

Du bare måtte si noe negativt om kvinner ikke sant?

Men takk til deg og god natt.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var hvor mye mer en mann produserer enn kvinner en del av tankerekken din også? 

Anonymkode: 4c818...aad

Så nå skal vi slutte å produsere barn og heller produsere ting og tang.

Husk at veldig mange menn hadde gått konkurs om kvinner sluttet å kjøpe ting.

Man er liksom dømt til å tape om man er så uheldig å bli født som kvinne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...