Thomasine Skrevet 31. mai 2005 #1 Skrevet 31. mai 2005 Hvilke forfattere skriver på nynorsk? - Jon Fosse? - Frode Grytten? Hvor kan jeg evt. finne ut det?
Gjest Gjesta Skrevet 31. mai 2005 #2 Skrevet 31. mai 2005 Synes å huske at Inger og Klaus Hagerup skriver på nynorsk.
Anglofil Skrevet 31. mai 2005 #3 Skrevet 31. mai 2005 Bikubesong av Frode Grytten var helt okay. Mvh Yvonne
Gjest vesaas Skrevet 31. mai 2005 #4 Skrevet 31. mai 2005 Nålevende? Ragnar Hovland, Kjartan Fløgstad, Olaug Nilssen... blant annet. Se Samlaget sin hjemmeside(heimeside:) Mye bra nynorsklitteratur.
Alsana Skrevet 31. mai 2005 #5 Skrevet 31. mai 2005 Andre nynorskforfattarar er Are Kalvø, Kjartan Fløgstad, Brit Bildøen, Carl Frode Tiller, Edvard Hoem, Ragnar Hovland, Marit Kaldhol, osv., osv. Om du verkeleg vil slå til, kan du jo spe på med Arne Garborg, Per Sivle, og til og med Olav Duun. Prøv med diverse søkjekombinasjonar på nettet for å finne fleire. Eller spør på biblioteket, dei er der for å hjelpe deg. Frode Grytten er kjempebra! :-)
Gjest Kari N Skrevet 31. mai 2005 #6 Skrevet 31. mai 2005 Tarjei Vesaas Kjartan Fløgstad Jon Fosse Rune Belsvik Åse Marie Nesse Du kan jo spørre på biblioteket og i bokhandel i tillegg. De burde ha god oversikt over hvem som skriver på nynorsk.
Gjest LoisLane Skrevet 1. juni 2005 #7 Skrevet 1. juni 2005 De fleste nynorsk-forfatterne finner du her. Inger Hagerup skrev da ikke på nynorsk?
Thomasine Skrevet 1. juni 2005 Forfatter #8 Skrevet 1. juni 2005 Flott!! Takk for masse hjelp. Kan noen kanskje foreslå en roman blant disse forfatterne?
Pip Skrevet 1. juni 2005 #10 Skrevet 1. juni 2005 Flott!! Takk for masse hjelp. Kan noen kanskje foreslå en roman blant disse forfatterne? Eg vil! Edvard Hoem er ein av mine store samtids-favorittar, og har skrive mykje bra. Vil imidlertid framheve 'Tid for klage, tid for dans' som VELDIG lesverdig, saman med 'Frøken Dreyers musikkskole'.
:-) anna Skrevet 1. juni 2005 #11 Skrevet 1. juni 2005 Skriv under på Edvard Hoem og tid for klage tid for dans. Veldig bra!! Elles er Frode Grytten og bikubesong eit tips. Kan absolutt anbefale siste boka til Are Kalvø, Nød. Ei skjønnlitterær bok som både er godt skrive og morosam.
Thomasine Skrevet 1. juni 2005 Forfatter #12 Skrevet 1. juni 2005 Takk, takk! Da blir det "bikubesong" og "tid for klage, tid for dans" i første omgang, tror jeg!
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2005 #13 Skrevet 1. juni 2005 Bikubesong av Frode Grytten var helt okay. Mvh Yvonne Heilt okay berre!??! Den er jo rå-bra!!!!
Gjest Kari N Skrevet 1. juni 2005 #14 Skrevet 1. juni 2005 Hvordan kunne jeg glemme Frode Grytten! Skriver under på at Bikubesong er meget bra. Men jeg har faktisk ikke lest Edvard Hoem, en forfatter som jeg stadig glemmer av. Jeg skal lese Tid for klage, tid for dans først jeg, etter alle anbefalinger her.
Anglofil Skrevet 1. juni 2005 #15 Skrevet 1. juni 2005 Nå er ikke nynorsk det jeg liker best, men til å være nynorsk synes jeg Bikubesong er bra. Syntes noe var kjedelig, annet bra. Men ganske fascinerende hvordan han flettet sammen alle historiene. Mvh Yvonne
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2005 #16 Skrevet 1. juni 2005 men til å være nynorsk synes jeg Bikubesong er bra. Slike utsegner stikk djupt i hjarta til ei måljente..... Hadde du likt Bikubesong betre om den var på bokmål!??
Anglofil Skrevet 1. juni 2005 #17 Skrevet 1. juni 2005 Det vet jeg ikke, men jeg synes det er tyngre å lese nynorske bøker. Akkurat som jeg synes Shakespeare's bøker/stykker(på engelsk mener jeg) er bra, men litt tunge å lese, pga det tunge språket. Men jeg er ikke mot nynorsk, det har jeg aldri sagt, selv er jeg for å bevare den, f. eks i skolen. Mvh Yvonne
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2005 #18 Skrevet 1. juni 2005 Det vet jeg ikke, men jeg synes det er tyngre å lese nynorske bøker. Akkurat som jeg synes Shakespeare's bøker er bra, men litt tunge å lese, pga det tunge språket. Men jeg er ikke mot nynorsk, det har jeg aldri sagt, selv er jeg for å bevare den, f. eks i skolen. Mvh Yvonne Forstår kva du meiner.... Syns berre det er leit mange vel bort fantastisk litteratur berre pga. språket...
Anglofil Skrevet 1. juni 2005 #19 Skrevet 1. juni 2005 Nå har jeg ikke sagt at jeg velger bort litteratur pga at det er nynorsk, ellers hadde jeg aldri lest Bikubesong. Mvh Yvonne
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2005 #20 Skrevet 1. juni 2005 Dialekter er en fantastisk ting! Jeg leser gjerne nynorsk Har vel ikke alltid vært slik, men noen ting endres heldigvis med tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå