Gå til innhold

Ville du hatt et helsesystem som i USA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, SupaWoman skrev:

Nei, det tror jeg ikke mange nordmenn ønsker foruten de rikeste.  De har jo råd til å betale dyre forsikringer.  Hva koster en standard helseforsikring i USA for en familie på 4? Noen som vet?  

Jeg kjenner to selvstendig næringsdrivende, og begge betaler langt over 1000$ i måneden for seg selv og familien, og forsikringen slår ikke inn før  man har samlet opp regninger på godt over 1000 for en pers samme året, om jeg hugsar rett... Nå har ingen av dem 2 barn under 18, men begge har ett...

Vet ikke om det er "standard" eller eller ei... De fleste har vel forsikring (i alle fall delvis) gjennom jobben som jo er fint og flott så lenge man har jobb, og ikke får sparken om man blir alvorlig syk.

Helsevesenet i USA virker som en eneste stor røre, og ute av kontroll spør du meg. Foretrekker helt klart den "europeiske modellen". Her går i alle fall skattepengene til dekke utgiftene av å drive et helsevesen som fungerer for alle, og ikke til fylle lommene til spekulanter ,store forsikringsselskap og farmasøytiske produsenter, som alle til syvende å sist er mer eller mindre subsidiert når alt kommer til alt uansett...  

Endret av Beeblebrox
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AllahBallah skrev:

Såklart,

rike har jo uendelig ganger mer verdi og samfunnsnytte enn fattige.

Troll

Anonymkode: a3697...17d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, resultatet hadde blitt det samme. Har ikke fått noe hjelp av helsevesenet i Norge for min sykdom, hadde fått bedre hjelp i USA med privat forsikring. Hadde jeg blitt født som fattig der, så hadde resultatet vært det samme; ingen hjelp i USA og ingen hjelp i Norge. 

Anonymkode: ab278...535

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei systemet i USA er grusomt og umenneskelig. Men vi kan ikke se oss blind på vår egen helsesituasjon heller! Det er ikke vert toppen av kransekaken den heller. Hvor uvitende politikere avgjør hva som blir dekt eller ikke, slik skal det ikke være. Da kan vi nevne enkle ting som HPV vaksinen til jenter på skolen. Norge gir den aller billigste mens Sverige og Danmark gir den som dekker aller. Det er samme gratis helsevesen der som her. 

Anonymkode: ae78e...c13

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor du betaler i dyre dommer for helseforsikringer, som ikke engang dekker alt, eller fortsette med systemet vi har her i Norge? Hvor man betaler mer i skatt, men uansett er sikret hjelp og slipper å havne i evig gjeld?

Hvilket system foretrekker du og hvorfor?

Regner med dere liberalister her på forumet ønsket USA sitt system? 

Anonymkode: a3697...17d

Størsteparten av helseutgiftene i USA dekkes gjennom offentlige ordninger og subsider, mens også de private forsikringene er sterkt regulerte som presser opp prisene og senker kvaliteten. Dette er ikke det vi liberalister ønsker. Vi ønsker et helsevesen som er basert på det frie markedet, hvor hver enkelt skaffer seg egne forsikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, OCB skrev:

Isolert sett så ønsker jeg et system basert på forsikring og det at man betaler etter behov. Personlig så bruker jeg helsevesenet veldig sjeldent. Etter å vert i fast jobb siden -94, har jeg kanskje hatt 10 dager hvor NAV har betalt lønnen min. Det vil si ut i fra et statistisk og økonomisk perspektiv så kan for min del NAV fjernes, og jeg kan få lavere skatt. Personlig vil jeg tjene mer på at NAV legges ned. Men, jeg ønsker ikke dette. Da betaler jeg heller 15 000 i måneden i skatt og er tilfreds med å hjelpe folk som trenger det. 
M45

Ingenting hindrer deg i å hjelpe mennesker av egen fri vilje, uten at du tvinges til det gjennom offentlig tyveri og trusler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden. Der er forsikringsbransjen mellomledd og tar ut store overskudd, som burde blitt brukt til helse istedet. Så jeg ville skrellet bort dem først, mange milliarder som forsvinner i lønn og bonus der. Dernest liker jeg modellen med universellt helsevesen hvor alle får hjelp. Systemet i Norge kan også forbedres, men det er ikke pill råttent korrupt.

Anonymkode: 99a03...62e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker systemet vi har i Norge hvor alt og alle dekkes, og du i

I USA risikerer du at sykdommen din regnes som «pre-existing» og da dekkes den ikke av forsikringen. Dette er selv om du betaler full pris for forsikring (gjennomsnittlig $440 per måned per individ, kilde 1). Her kan det i tillegg være ulike «deductibles» som må møtes før forsikringen faktisk begynner å betale noe, slik at den totale summen blir langt høyere  du faktisk blir syk. 

Summen kommer i tillegg til skatt, som gjennomsnittlig utgjør 23,8% for en amerikaner, og 25,5% i OECD (kilde 2).

kilde 1: https://www.ehealthinsurance.com/resources/affordable-care-act/much-health-insurance-cost-without-subsidy

kilde 2: https://www.oecd.org/unitedstates/taxing-wages-united-states.pdf

Anonymkode: b9d6b...521

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, OCB skrev:

Isolert sett så ønsker jeg et system basert på forsikring og det at man betaler etter behov. Personlig så bruker jeg helsevesenet veldig sjeldent. Etter å vert i fast jobb siden -94, har jeg kanskje hatt 10 dager hvor NAV har betalt lønnen min. Det vil si ut i fra et statistisk og økonomisk perspektiv så kan for min del NAV fjernes, og jeg kan få lavere skatt. Personlig vil jeg tjene mer på at NAV legges ned. Men, jeg ønsker ikke dette. Da betaler jeg heller 15 000 i måneden i skatt og er tilfreds med å hjelpe folk som trenger det. 
M45

Hvis man kunne kjøpe forsikring retrospektivt, så har du et poeng. Du har ikke trengt NAV særlig siden 1994. Men du visste jo ikke i 1994 at det ville gå sånn. At du ikke ville hatt en bilulykke i 1995 eller fått MS i 1997. Det er derfor vi har et sikkerhetsnett, i tilfelle man trenger det, og man vet ikke hvem det er på forhånd. 

Hadde selvsagt vært billigere å kjøpe reiseforsikring etter man kom hjem fra ferie, så kunne man kjøpt bare de gangene man trengte den. Men slik fungerer det altså ikke.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å ha lest at hvis man skal ha barn, så må man regne med 70-80 000 i svangerskapskontroller og fødsel på sykehus. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GaiusMarius skrev:

Størsteparten av helseutgiftene i USA dekkes gjennom offentlige ordninger og subsider, mens også de private forsikringene er sterkt regulerte som presser opp prisene og senker kvaliteten. Dette er ikke det vi liberalister ønsker. Vi ønsker et helsevesen som er basert på det frie markedet, hvor hver enkelt skaffer seg egne forsikringer.

Tja, men den offentlige delen av USA's helsevesen dekker så vidt meg bekjent kun akutte skader etter ulykker osv. (Da trenger man ikke forsikring for behandling av livstruende skader der og da for eksempel). Men all etterbehandling og "vanlig" sykdom som krever sykehusinnleggelse, legekonsultasjoner osv. trenger man forsikring for. 

Anonymkode: b339d...a6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hevde at liberalister ønsker USA sitt helsesystem er en grusom stråmann du bør holde deg for god til. USA bruker langt mer enn Norge pr innbygger når det kjelder helsetjenester (av skattepenger). Sveits f.eks står nærmere liberalistene enn USA på dette punktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det norske folk tror at det norske helsevesenet passer på dem når det gjelder, og får virkeligheten trykt i trynet når dagen kommer at de faktisk trenger alvorlig hjelp. 

Anonymkode: dece9...dac

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, men den offentlige delen av USA's helsevesen dekker så vidt meg bekjent kun akutte skader etter ulykker osv. (Da trenger man ikke forsikring for behandling av livstruende skader der og da for eksempel). Men all etterbehandling og "vanlig" sykdom som krever sykehusinnleggelse, legekonsultasjoner osv. trenger man forsikring for. Anonymkode: b339d...a6b

Ikke for medicare eller medicaid eller delstatlige ordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt det samme kanskje. En grandtante av meg som bodde nesten hele livet sitt i statene, havnet på et privat eldrehjem med eget rom, og jeg kunne ikke fatte at familien betalte rundt $5k i måneden. De hadde råd til det, men likevel O_O

For øvrig vil jeg ikke ha amerikansk helsesystem til Norge  >_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...