Gå til innhold

Ville du hatt et helsesystem som i USA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor du betaler i dyre dommer for helseforsikringer, som ikke engang dekker alt, eller fortsette med systemet vi har her i Norge? Hvor man betaler mer i skatt, men uansett er sikret hjelp og slipper å havne i evig gjeld?

Hvilket system foretrekker du og hvorfor?

Regner med dere liberalister her på forumet ønsket USA sitt system? 

Anonymkode: a3697...17d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det tror jeg ikke mange nordmenn ønsker foruten de rikeste.  De har jo råd til å betale dyre forsikringer.  Hva koster en standard helseforsikring i USA for en familie på 4? Noen som vet?  

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja for da vil de rike få bedre helsetjenester enn fattige.

Anonymkode: 20ddb...e0e

Og det er ønskelig?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, SupaWoman said:

Nei, det tror jeg ikke mange nordmenn ønsker foruten de rikeste.  De har jo råd til å betale dyre forsikringer.  Hva koster en standard helseforsikring i USA for en familie på 4? Noen som vet?  

ca 189.000kr 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den prisen de betaler i forsikring, er langt over hva vi betaler i skatt. Tar jeg ikke mye feil, så betaler de en del  skatt også allerede, med forsikring på toppe av det.

De siste årene har jeg vært på rundt 20% skatt.

Anonymkode: 4f5bc...28a

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som amerikaner kan jeg love deg at du vil IKKE ha systemet som er i USA.  Her må du få behandlinger godkjent av en ukjent menneske som jobber på kontoret som må bestemme om DE synes du burde ha behandling, uansett om legen sier at det er absolutt nødvendig.  Jeg kunne ønske at behandlinger vi fikk her var bedre og kompetansen var mye bedre. Ser for meg mange som lider fra dårlig oppfølging, dårlig behandlinger og manglende kunnskap og for å være en av de rikeste land i verden er det bare trist.  Her kan det tar uker/måneder for ekstremt viktig behandlinger mens i USA kommer du inn på dagen.  Her bestemmer en som leker Gud om du skal få en kreftbehandling som er dyrt, mens i USA er sannsynligheten at du får det automatisk. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan er helsesystemet i USA egentlig? Hvis du er fattig er eneste mulighet hvis man sliter med sykelig overvekt eller sjuke hudsykdommer å brette ut livet sitt og kroppen sin på tv for underholdning og så få dekket behandling i bytte.

Anonymkode: ee334...109

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, SupaWoman skrev:

Jeg er blant de rike. Og ønsker selvfølgelig ikke et slikt system. Selv om jeg personlig ville tjent på det. 

Jeg har ingenting i mot å betale mer skatt. Eller å subsidiere de som behøver det mer enn meg i samfunnet. 

Det amerikanske systemet er helt spinnvilt, og lite humant. 

Anonymkode: 25c3b...3bd

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SupaWoman skrev:

Gjennomsnittet i året er $20,576 for en familie på 4. Det skulle bli ca 16.000 i måneden.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg ønsker modellen med stykkprisfinansiering. 

Synes generelt de private aktørene opptrer mer profesjonelt, og vil gjerne at andre enn bare rikfolk skal kunne benytte seg av dem.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor du betaler i dyre dommer for helseforsikringer, som ikke engang dekker alt, eller fortsette med systemet vi har her i Norge? Hvor man betaler mer i skatt, men uansett er sikret hjelp og slipper å havne i evig gjeld?

Hvilket system foretrekker du og hvorfor?

Regner med dere liberalister her på forumet ønsket USA sitt system? 

Isolert sett så ønsker jeg et system basert på forsikring og det at man betaler etter behov. Personlig så bruker jeg helsevesenet veldig sjeldent. Etter å vert i fast jobb siden -94, har jeg kanskje hatt 10 dager hvor NAV har betalt lønnen min. Det vil si ut i fra et statistisk og økonomisk perspektiv så kan for min del NAV fjernes, og jeg kan få lavere skatt. Personlig vil jeg tjene mer på at NAV legges ned. Men, jeg ønsker ikke dette. Da betaler jeg heller 15 000 i måneden i skatt og er tilfreds med å hjelpe folk som trenger det. 
M45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ønskelig?

Såklart,

rike har jo uendelig ganger mer verdi og samfunnsnytte enn fattige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...