AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #1 Skrevet 22. desember 2019 Ja, dette er et klageinnlegg men det kan vel ikke bare være jeg som er lei? Julen for oss starter ikke før svigers drar hjem og vi har huset for oss selv igjen. Jeg teller ned dagene og gleder meg. Svigers er forsåvidt hyggelige, men det blir for intenst å ha dem oppi seg her i nesten en uke. De er gamle og sitter stort sett plantet i sofaen og ser på TV med lyden høyt på. Og nyhetssendingene skal sees på nytt og på nytt på den ene kanalen etter den andre. Jeg blir utrolig sliten av å bare være inne hele dagen og gå oppi hverandre mens TV surrer i bakgrunnen. Ute har vi vært litt, men begge er dårlige til bens og liker seg best inne. Om natta snorker svigerfar så høyt at både ungene og jeg våkner. Min mann er også sliten, men det sitter selvsagt langt inne å si det er pga av egne foreldre. Noen andre som sliter i disse dager? Hvor lenge orker dere ha svigers (eller egne foreldre) på besøk, og hva irriterer deg mest? Anonymkode: b5ee9...721 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #2 Skrevet 22. desember 2019 Vi prøvde et år. Det ble med det. Nå er det maks noen timer en dag. Anonymkode: 7ef98...e0b 4
Gjest O.G. Skrevet 22. desember 2019 #3 Skrevet 22. desember 2019 Blir du ikke sliten av å ha egen foreldre der da?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #4 Skrevet 22. desember 2019 Akkurat nå, O.G. skrev: Blir du ikke sliten av å ha egen foreldre der da? Jo! Anonymkode: b5ee9...721 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #5 Skrevet 22. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi prøvde et år. Det ble med det. Nå er det maks noen timer en dag. Anonymkode: 7ef98...e0b Mine bor så langt unna at de må overnatte, desverre. ts Anonymkode: b5ee9...721
Gjest O.G. Skrevet 22. desember 2019 #6 Skrevet 22. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo! Anonymkode: b5ee9...721 Der ser du.
_nubbenella Skrevet 22. desember 2019 #7 Skrevet 22. desember 2019 Du, mannen og ungene kan vel reise ut av huset sjølv om dei er på besøk? Dere MÅ ikkje være sammen 24/7... Angående snorking, ørepropper kan muligens hjelpe på det, ellers er det vel ikkje så ofte dei er på besøk hjå dere? Eg har ikkje ein gang møtt mine potensielle svigerforeldre, men eg trur eg hadde ønska å begrense overnattingsbesøk til maks 1 uke om det var opp til meg. Eg liker helst å ha fred å ro i min egen heim, og siden eg aldri vil bli godt kjent med mine potensielle svigerforeldre (mykje grunna språkbarrieren), så trur eg at det hadde vært veldig tungt og stressende å ha to "fremmede" på besøk i fleire dagar. 9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #8 Skrevet 22. desember 2019 Vi drar vel egentlig bestandig til dem siden de har mye bedre plass, men jeg elsker tid med svigerforeldrene mine. Jeg kom inn i familien som tenåring, og bodde til og med hos dem ett år med sønnen deres, så det kjennes virkelig ut som de er min familie. Men etter noen dager så drar vi som regel hjem, for er det ikke ett ordtak som sier at etter 3 dager så bør fisk og gjester ut av hus. For uansett hvor godt man går overens så har man ulike måter å styre dagene på. Men selv om de er gjester så bør de ta hensyn til dere også. F.eks istedenfor å se nyhetene hele dagen så kan de vel være åpen for å spille familiespill eller se en film etter de har sett nyhetene 1 gang, slik at dere alle kan kose dere i stua. Og siden dere vet at svigerfar blir å holde dere våken med snorking, så kan dere vel bruke ørepropper de dagene han er på besøk? Anonymkode: c25ee...c31 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #9 Skrevet 22. desember 2019 Blir sliten uansett om det er nissen eller min mor som er på besøk 😅 så skjønner deg godt Anonymkode: c7cdc...160 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #10 Skrevet 22. desember 2019 Når vi bygget hus så lagde vi en svigershule. En fullverdig hybel på 30 kvm bare til dem. Nå er de her gjerne en måned om ganga, og det er hyggelig. Anonymkode: f09f8...ee5 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #11 Skrevet 22. desember 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine bor så langt unna at de må overnatte, desverre. ts Anonymkode: b5ee9...721 Det gjør de her og. Vi besøker heller dem og tar inn en natt på hotell. Anonymkode: 7ef98...e0b 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #12 Skrevet 22. desember 2019 15 minutter siden, _nubbenella skrev: Du, mannen og ungene kan vel reise ut av huset sjølv om dei er på besøk? Dere MÅ ikkje være sammen 24/7... Angående snorking, ørepropper kan muligens hjelpe på det, ellers er det vel ikkje så ofte dei er på besøk hjå dere? Eg har ikkje ein gang møtt mine potensielle svigerforeldre, men eg trur eg hadde ønska å begrense overnattingsbesøk til maks 1 uke om det var opp til meg. Eg liker helst å ha fred å ro i min egen heim, og siden eg aldri vil bli godt kjent med mine potensielle svigerforeldre (mykje grunna språkbarrieren), så trur eg at det hadde vært veldig tungt og stressende å ha to "fremmede" på besøk i fleire dagar. Har det sånn jeg og. Mine er også utenlandske og forstår lite norsk. Ørepropper får jeg bare øregangseksem av desverre så kan ikke bruke det. Barna er bare 1,5 år gamle så ørepropper til de er uaktuelt. Her er det desverre en forventning om å være sammen det meste av døgnets våkne timer. De vil gjerne se sine barnebarn mest mulig forståelig nok, men de er for gamle og dårlig til bens til å passe dem uten at vi er tilstede. ts Anonymkode: b5ee9...721
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #13 Skrevet 22. desember 2019 Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan være lei av julebesøk to dager før jula hsr begynt? Siste arbeidsdag for meg var i går, mange jobber mandag. Juleferien begynner TIDLIGST i dag liksom. Anonymkode: 25e4f...c1e 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #14 Skrevet 22. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan være lei av julebesøk to dager før jula hsr begynt? Siste arbeidsdag for meg var i går, mange jobber mandag. Juleferien begynner TIDLIGST i dag liksom. Anonymkode: 25e4f...c1e Svigers har vært her i flere dager allerede. ts Anonymkode: b5ee9...721 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #15 Skrevet 22. desember 2019 Jeg synes julebesøk, eller overnattingsbesøk generelt, er slitsomt. Svigerforeldrene mine er som svigerforeldrene til TS, de liker seg best inne. Helst planta i sofaen med TV'n på full guffe. De er verken dårlige til beins eller sliter med helsa, de har rett og slett aldri likt å gå på tur eller lignende aktiviteter. De blir irriterte om vi drar ut på noe eller går på tur, da er vi dårlig vertskap. De forventer nemlig å bli vartet opp og gjør ikke tegn til å hjelpe til. Selv å hente seg en kopp te eller kaffe vil de helst slippe. Heldigvis er de sjelden her mer enn tre-fire dager, noe som er mer enn nok. Mine foreldre er slitsomme på motsatt vis. De har maur i rompa og vil ut på ting hele tiden. Å ta en rolig dag hjemme er vanskelig for dem. Noe av det ligger nok i at de bor "i gokk" og når de er på besøk hos oss i Oslo er det mye de vil få med seg på kort tid. Det skal handles, både i sentrum og på kjøpesentere, de vil gjerne på teater, kino eller i Operaen om det lar seg gjøre, de vil ut å spise, gjerne flere måltider. Og de vil ha med seg oss på alt, siden vi sees så sjelden vil de tilbringe mest mulig tid med oss. De blir gjerne minst en uke og både mannen og jeg er utslitte når de drar. Anonymkode: f6276...f25 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #16 Skrevet 22. desember 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det sånn jeg og. Mine er også utenlandske og forstår lite norsk. Ørepropper får jeg bare øregangseksem av desverre så kan ikke bruke det. Barna er bare 1,5 år gamle så ørepropper til de er uaktuelt. Her er det desverre en forventning om å være sammen det meste av døgnets våkne timer. De vil gjerne se sine barnebarn mest mulig forståelig nok, men de er for gamle og dårlig til bens til å passe dem uten at vi er tilstede. ts Anonymkode: b5ee9...721 Jeg skjønner jo at det blir slitsomt, når du bare ser problemer med alt. Anonymkode: 4dcb9...ba2 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #17 Skrevet 22. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette er et klageinnlegg men det kan vel ikke bare være jeg som er lei? Julen for oss starter ikke før svigers drar hjem og vi har huset for oss selv igjen. Jeg teller ned dagene og gleder meg. Svigers er forsåvidt hyggelige, men det blir for intenst å ha dem oppi seg her i nesten en uke. De er gamle og sitter stort sett plantet i sofaen og ser på TV med lyden høyt på. Og nyhetssendingene skal sees på nytt og på nytt på den ene kanalen etter den andre. Jeg blir utrolig sliten av å bare være inne hele dagen og gå oppi hverandre mens TV surrer i bakgrunnen. Ute har vi vært litt, men begge er dårlige til bens og liker seg best inne. Om natta snorker svigerfar så høyt at både ungene og jeg våkner. Min mann er også sliten, men det sitter selvsagt langt inne å si det er pga av egne foreldre. Noen andre som sliter i disse dager? Hvor lenge orker dere ha svigers (eller egne foreldre) på besøk, og hva irriterer deg mest? Anonymkode: b5ee9...721 Men kjære vene da, Ts. Lag et opplegg. Kom dere ut. Ønsker svigers å sitte inne? Ja, da får de sitte inne. De klarer fint å lage seg lunsj og frokost selv mens dere fortsetter med livet. Når det kommer til tv - fortell svigers at i deres hus ser man kun nyhetene klokka ni, og når de er over, så skrur du av tv’n. Ellers på døgnet: dra ut kontakten og gjem fjernkontrollen. De kan sitte og lese en bok eller noe om de fortsatt ønsker å ikke gjøre noe. Men det går ikke an å sette seg ned i andres sofa og forlange å få være like lat og udugelig sol hjemme, altså. Skru av. Anonymkode: b023f...6d4 5
Sensi Skrevet 22. desember 2019 #18 Skrevet 22. desember 2019 Her høres det ut som at det også handler om kultur. De er tydeligvis lite vant til å ta hensyn og forventer kanskje ikke å skulle det heller? Fordi de er eldst. I så fall... du har min fulle sympati. Det er mannen som må sette grenser. Jeg ville holdt meg langt unna akkurat den biten. Ellers blir jeg også sliten av overnattingsgjester. Spesielt de som tar seg til rette og forventer spesialbehandling. Tre dager er koselig, men nok. 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #19 Skrevet 22. desember 2019 Mine svigers er bare i 50 årene men de planter seg også i sofaen. Forventer oppvartning ellers sulter og tørster de i hel. De skal glo på kjedelige gamle filmer hver jul og jeg er lei. Gidder aldri å finne på noe med ungene og insisterer på volum 100 på actionfilmer hele kvelden som kun tenåringen er gammel nok til å se. De to andre er i seng men sliter med å sove fordi det bråker. Vi er stort sett hjemme hos de i julen for da kan vi reise etter et par dager. Da er jeg så lei at det føles ut som himmelen å komme hjem. Hva med at dere reiser til de så kan dere dra når dere har fått nok. Evt ta inn på hotell å si at dere sover der? Anonymkode: 2d3aa...b44
Joppeline Skrevet 22. desember 2019 #20 Skrevet 22. desember 2019 Så mye smålig sutring det var her da gitt. Ser de på TV?! Makan, så frekt. Vil de være inne?! I desember i Norge?! Uhørt! Hadde det i det minste vært lenge dere klager over, ukesvis, månedsvis, men én uke? Makan til egoisme. Jobb med dere selv! 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå