AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #1 Skrevet 22. desember 2019 Når en venninne er midt oppi et samlivsbrudd og barnefordeling. Hva skal man si og gjøre for at det skal føles bedre? Jeg er så ræva på sånn! Hva gjør dere for venner når de sliter? Anonymkode: 513fb...a7f
Sokkar Skrevet 22. desember 2019 #2 Skrevet 22. desember 2019 Hva med å lytte? Har du ikke gode råd, så er det dummeste du gjør å komme med dårlige råd. 1
Nudeldama Skrevet 22. desember 2019 #3 Skrevet 22. desember 2019 Ofte som er det ikke råd man er ute etter, men etter noen som kan lytte, anerkjenne og forstå. 5
Eneri Skrevet 22. desember 2019 #4 Skrevet 22. desember 2019 Du gjør mye med bare å ære en god lytter! Så kan du tilby deg praktisk hjelp til flytting, barnepass, maling e.l. Når alt står på hodet hjemme hos henne, kan du feks be henne og bsrnet/barna på middag. Trenger ikke være noe fancy, helt sikkert godt å bare slippe å lage middag. Bli med henne ut på tur med ungene i romjula hvis du kan. Ha med kakao og litt julekaker, du trenger ikke ha mange gode råd. Det er nok at du er der for henne 🤗 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #5 Skrevet 22. desember 2019 2 minutter siden, Eneri skrev: Du gjør mye med bare å ære en god lytter! Så kan du tilby deg praktisk hjelp til flytting, barnepass, maling e.l. Når alt står på hodet hjemme hos henne, kan du feks be henne og bsrnet/barna på middag. Trenger ikke være noe fancy, helt sikkert godt å bare slippe å lage middag. Bli med henne ut på tur med ungene i romjula hvis du kan. Ha med kakao og litt julekaker, du trenger ikke ha mange gode råd. Det er nok at du er der for henne 🤗 Takk for gode tips 😊👌 Anonymkode: 513fb...a7f
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #6 Skrevet 22. desember 2019 52 minutter siden, Nudeldama skrev: Ofte som er det ikke råd man er ute etter, men etter noen som kan lytte, anerkjenne og forstå. Ja, du sier noe der, bare jeg som har så lyst til å si noe som gjør det litt bedre.. Men å være tilstede er vel aller viktigst ja.. Anonymkode: 513fb...a7f
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #7 Skrevet 22. desember 2019 55 minutter siden, Sokkar skrev: Hva med å lytte? Har du ikke gode råd, så er det dummeste du gjør å komme med dårlige råd. Er heldigvis god til å lytte, men føler jeg burde komme med råd også,.. Anonymkode: 513fb...a7f
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #8 Skrevet 22. desember 2019 Du skal ikke gi råd. Du skal være en støttende og lyttende venninne. Spør heller hva du kan gjøre for henne for å gjøre hverdagen litt lettere. Spør konkret. Trenger hun praktisk hjelp? I huset eller med barna? Eller en kveld med Netflix og smågodt? Anonymkode: 1befc...bf9 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #9 Skrevet 22. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, du sier noe der, bare jeg som har så lyst til å si noe som gjør det litt bedre.. Men å være tilstede er vel aller viktigst ja.. Anonymkode: 513fb...a7f Du føler deg nok maktesløs og vil gjerne hun skal få det bedre. Derfor gir du råd, men det er ikke det man trenger. Vi gir altfor mange råd til ingen nytte og mest irritasjon. Anonymkode: 1befc...bf9 2
SoWhat? Skrevet 22. desember 2019 #10 Skrevet 22. desember 2019 Du er "bare"smart! Ikke verre enn det. Å gi råd hjelper lite. Lytt 🙂
Purple_Pixiedust Skrevet 22. desember 2019 #11 Skrevet 22. desember 2019 For meg som har vært alvorlig psykisk syk og fortsatt er syk så har bare det at de viser at de er der for meg og ikke forlater meg fordi jeg ikke har vært meg selv, det absolutt beste de kunne ha gjort. Å få råd og veiledning rundt hva jeg kan gjøre for å få til livet mitt igjen har vært psykiatriens oppgave. Jeg har snakket med de om en del av min fortvilelse og om hvordan jeg har det (men ikke det aller mørkeste for det blir for tungt for de å bære), men det har (med unntak av en periode hvor jeg var så alvorlig påvirket av sykdommen min at det var bokstavelig talt ingen hjemme i hodet mitt) ikke vært hovedtema når vi har møttes. De bor ikke i byen så vi møtes bare noen ganger i året da, men har jo kontakt på sosiale media. Så vær der. Lurt. Gi annerkjennelse. Og spør om det er noe du kan bidra med. Da blir det på hennes premisser og ikke en hel masse malplasserte (men velmenende så klart) råd. 1
Gjest Middelmådig Skrevet 22. desember 2019 #12 Skrevet 22. desember 2019 De trenger ikke råd. De trenger støtte. Faktisk kan «råd» være ganske slitsomt og av og til litt sånn fordømmende. Da kan man ende opp med å føle seg dum, fremfor å føle seg støttet. Bare lytt til henne og la henne få føle at du virkelig støtter og bryr deg. Kanskje kan du hjelpe med praktiske ting når den tid kommer
Surriball Skrevet 22. desember 2019 #13 Skrevet 22. desember 2019 Det du skal si er "fy f, det suger! Jeg føler med deg! Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre det bedre for deg, men jeg er her mens det står på."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå