Gå til innhold

Kriseteam.. når blir de koblet inn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har observert at kriseteam blir koblet inn ganske ofte. I avisene står det at kommunene, evt arbeidspalssen har koblet inn kriseteam når noen dør brått.

Hva er kriteriet for når kriseteam blir koblet inn, evt hvorfor blir ikke kriseteam alltid koblet inn ved uventede dødsfall. Tenker da når forholdsvis unge mennesker dør brått og uventet.

Denne uken har jeg bla lest om en yrkessjåfør som gikk ut av bilen, mest sannsynlig for å legge på kjetting tror jeg jeg leste, og ble påkjørt, kriseteam koblet inn for familie og kollegaer

Mann død etter å ha kjørt på skjær i Kragerø, Kriseteam koblet inn

Kjenner selv flere og har også opplevd at nære relasjoner som ektemann, søsken dør brått og uventet av feks hjertestans, eneste hjelp man får er av begravelsesbyrå, evt en samtale med prest.
Ingen kriseteam eller andre har blitt koblet inn selv om sjokket er like stort og sorgen er like ufattelig for alle uansett dødsårsak! 
Pårørende til kreftsyke og andre langtidssyke blir også ivaretatt underveis og også etterpå.

Usikker på om jeg skulle ha postet i et annet forum?

Anonymkode: 235a7...e45

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søsken tok livet sitt. Ingen kriseteam. Prest på døren med dødsbudskap. That’s it.

Slet i flere år med å godta dødsfallet så tror faktisk jeg kunne trengt noen å prate med.

Anonymkode: d2695...a40

• Liker 8
Skrevet

Kriseteam er kommunale tilbud som i hovedsak skal hjelpe til i kriser og katastrofer når mange personer rammes, tror jeg. Det er litt ulik kapasitet fra kommune til kommune, og derfor ulik praksis. Sykdom og selvmord er ikke kommunale anliggender som ulykker det mange hjelpeinstanser er involvert, jeg tror det handler litt om det også? Mye arbeid gjøres rundt om i landet for at tilbudet skal bli likere og mer forutsigbart. 

Så leit å høre at dere har opplevd å ikke få den hjelpen dere trenger. Varme tanker til dere ❤️

Anonymkode: 5634f...030

• Liker 6
Skrevet

Det finnes vel livskrise hjelp de fleste steder? Hvertfall større byer. Men ikke sikkert alle er flink til å informere om dette tilbudet dessverre. 

• Liker 1
Skrevet

I slike situasjoner kan man kontakte sin egen fastlege og få hjelp ved behov. Kriseteam er vel mer ved ulykker og drap.

Anonymkode: 2d275...dfe

• Liker 10
Skrevet

Kriseteam må være kjent med dødsfallet eller krisen for å kunne komme. Om ingen kontakter kriseteam kommer vi ikke. Da vet vi ikke om hva som har skjedd. 

Anonymkode: 4c747...54e

• Liker 12
Skrevet

Nå er det ikke en lovpålakt tjeneste. Kun annbefalt ergo er det mange kommuner so  ikke tilbyr dette. Man må da selv oppsøke hjelp. Utløses der det finnes av alt fra plutselig dødsfall til store ulykker.

Anonymkode: 38313...6b7

• Liker 1
Skrevet

De to ulykkene jeg referer til var jo ingen stor ulykke der flere døde.. 

Så kriseteam kommer fordi noen varsler, så evt en arbeidsgiver, Eller fordi det er lest om det i avisen?

Kan pårørende få samlet inn til et kriseteam som skal hjelpe??

Synd det ikke er et lovpålagt tjeneste. Tror samfunnet kunne vært spart for store summer om enkeltmennesker og familier hadde fått hjelp tidlig. 
Selv har jeg opplevd tre store katastrofer i mitt liv, med både foreldre og søsken døde brått av både sykdom og ulykker, men fikk dessverre ikke hjelp før jeg var på felgen og kontaktet fastlegen.  
Derfor reagerer jeg på at ikke dette blir koblet automatisk inn ved sånne livskriser, kanksje preseten eller begravelsesbyrået burde hatt en type «meldeplikt» til kriseteam slik at alle hadde fått god hjelp.

TS

Anonymkode: 235a7...e45

• Liker 4
Skrevet

Veldig godt spørsmål. Jeg har lurt på det samme selv. Jeg har inntrykk av at hvis media interessere seg for det, så blir også kriseteam innvolvert. 

Et annet spørsmål er jo hvor godt kriseteamet fungerer når det først skjer. Får familien det bedre enn om de ikke fikk mange ukjente på døra?

Skrevet

Enhver må rett og slett ta så pass ansvar for egen helse at de kontakter fastlegen og ber om hjelp dersom de trenger det. 

Anonymkode: 7e895...0b1

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror, men vet ikke, at kriseteam typisk kobles inn hvis det er hendelser der flere er DIREKTE involvert.  De to hendelsene er eksempler på det. 
I det første eksemplet er det ikke bare pårørende, men også den som har kjørt på offeret. I begge ulykkene er det også redningsarbeidere som behøver ivaretaking. Pluss ev vitner.

Sier ikke at det ikke er like traumatisk hvis fex en ung person dør av hjertestans, men tror antallet personer er utløsende. Hvis det fex dreier seg om ulykker, er det pårørende, vitner og redningsarbeidere som alle i varierende grad blir traumatisert.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv ringt og fått hjelp av kriseteam en gang. Et ungt menneske hadde forsøkt å begå selvmord og vi som fant og prøvde å redde vedkommende fikk hjelp av kriseteamet. Jeg vet virkelig ikke hva som skal til for å få hjelp fra dem. At vi fikk det føler jeg var tilfeldig fordi jeg har en jobb som gjør at jeg var klar over «tilbudet» og selv ringte dem. 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enhver må rett og slett ta så pass ansvar for egen helse at de kontakter fastlegen og ber om hjelp dersom de trenger det. 

Så hvis begge ungene dine går gjennom isen og drukner... tenker du da at  oppi sjokket og sorgen kommer  du til å bestille time hos fastlegen? 
Hva kan fastlegen gjøre i en slik situasjon?

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Pipaluk skrev:

Så hvis begge ungene dine går gjennom isen og drukner... tenker du da at  oppi sjokket og sorgen kommer  du til å bestille time hos fastlegen? 

Og hva kan kriseteamet gjøre? Da faren til barna mine plutselig døde kom kriseteamet. To ukjente damer satt i stua vår og så på oss i noen timer...

Anonymkode: 6c16a...ce8

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva kan kriseteamet gjøre? Da faren til barna mine plutselig døde kom kriseteamet. To ukjente damer satt i stua vår og så på oss i noen timer...

Anonymkode: 6c16a...ce8

Ja, ikke sant... 

Anonymkode: f7dc8...a58

Skrevet

Kommer fra en relativt liten kommune, og når flere familier, inkludert vår opplevde det mest dramatiske jeg tror noen kan oppleve. Så ble det opprettet kriseteam mottak på kommunehuset. Samt at vi fikk tett oppfølging i lang lang tid etter hendelsen.

Vi var svært heldige, men de som sier at kriseteam ikke er lovpålagt så er det litt feil, for alle kommuner skal ha denne funksjonen i tilfelle «krise» alt fra uventede dødsfall, katastrofer, drap++ vil tro at det er forskjell på Oslo og Oppdal da, hvor tilgjengelig det er for hver og en. I en liten kommune er det jo ofte sånn at man kjenner hverandre, så ved tragiske hendelser så er informasjonsflyten bedre.

Anonymkode: ca6a3...cbe

Skrevet

Alle kommuner har kriseteam. De hører inn under psykisk helsetjeneste. 

Anonymkode: 233e9...2c9

Skrevet

Jobber på legevakt og vært med å ringt de når ungdommer fant en god venn som hadde tatt livet sitt på en grusom måte, ellers har det vært ved større tragedier, ulykker etc. Men kriseteam har i vårt distrikt 24 timers utrykningstid, dvs ikke alltid de har mulighet til å komme med engang.

Anonymkode: 07d78...ae7

Skrevet
8 timer siden, Pipaluk skrev:

Hvis begge ungene går gjennom isen og drukner så må du gjerne ha en sykemelding, og hvem skriver ut den tror du? Jo fastlegen, ikke kriseteamet. Fastlegen kan henvise videre til psykolog eller andre støttetiltak alt etter hva du trenger i den situasjonen som har oppstått. Kanskje trenger du noe å sove på, tilrettelegging for å kunne stå i arbeid, osv som fastlegen kan være behjelpelig med  Så ja, du må faktisk bestille time hos fastlege dersom du står i en krisesituasjon og kjenner at du trenger hjelp videre. Fastleger skal ha akuttimer, så du trenger ikke vente i tre uker for å komme til. Evt kan man kontakt legevakt om noe skjer i helg, høytid e.l. når det er lenge til fastlegekontoret har åpent igjen. 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
8 timer siden, Pipaluk skrev:

Går det to søsken gjennom isen, blir det opprettet kriseteam.

Ellers synes jeg faktisk at et voksent menneske må ta ansvar for seg selv, trenger man hjelp, finnes det å få i Norge.

Man kan ikke alltid regne med at det står et hjelpeapparat parat i alle situasjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...