ArchAngel Skrevet 22. desember 2019 #1 Skrevet 22. desember 2019 Jeg sitter å drømmer om å bli sosionom. Jeg er egentlig utdannet helsesekretær, men måtte gi opp den jobben. Jeg er ikke mye "syk", men jeg har en sykdom som hemmer meg fysisk og den er fremmadskredende, dvs at den blir bare verre med årene. Har brukt de medisinene som passer uten særlig effekt. Jeg ser for meg at sosionomjobb kan tilrettelegges mer enn helsesekretær. Der er man feks avhengig av at hendene virker. Men så er det å ta selve utdannelsen. Jeg lurer på hvordan jeg skal klare en skolehverdag, jeg tåler dårlig å sitte lenge (feks under en forelesning) og jeg tåler like dårlig å gå rundt på steingulv osv. Hvordan er en sosionomutdannelse hverdag? Da mannen min utdannet seg til revisor jobbet han mye hjemmeifra, men jeg ser ikke for meg at det er slikt innenfor sosionomutdannelsen?
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #2 Skrevet 22. desember 2019 De sosionomene jeg kjenner sitter i hvertfall mye og skriver mye. Anonymkode: d8d69...ed4 3
hjärterdam Skrevet 22. desember 2019 #3 Skrevet 22. desember 2019 Jeg er sosionom i barneverntjenesten. Det er mye skriving, veldig mye. Og så er det møtevirksomhet og hjemmebesøk, de tingene er det jeg bruker mest tid på. Men dagen kan legges opp veldig ut fra hva jeg selv kan. Jeg styrer veldig mye av min dag selv. Tok utdanningen desentralisert og var dermed lite i forelesninger sammenlignet med de som tar den på heltid. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #4 Skrevet 22. desember 2019 Er utdannet sosionom og har jobbet i ulike tjenester over noen år. Tok utdanningen på fulltid og jobbet minst 50% ved siden av hele veien. Det er en enkel utdanning, men det krever selvfølgelig mye lesing og endel skriving - mye stillesitting. I arbeidslivet er det (uavhengig av hvor jeg har jobbet) et krevende arbeidstempo og høye krav, men jeg kan stort sett legge opp dagene som jeg vil. Det er i perioder mye reising, lange dager og tøffe dager. Mye, veldig mye, sitting ved pc, lesing og mye møter - og dårlig lønn. Anonymkode: ade50...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 På 22.12.2019 den 11.41, AnonymBruker skrev: Er utdannet sosionom og har jobbet i ulike tjenester over noen år. Tok utdanningen på fulltid og jobbet minst 50% ved siden av hele veien. Det er en enkel utdanning, men det krever selvfølgelig mye lesing og endel skriving - mye stillesitting. I arbeidslivet er det (uavhengig av hvor jeg har jobbet) et krevende arbeidstempo og høye krav, men jeg kan stort sett legge opp dagene som jeg vil. Det er i perioder mye reising, lange dager og tøffe dager. Mye, veldig mye, sitting ved pc, lesing og mye møter - og dårlig lønn. Anonymkode: ade50...7e9 Hva er dårlig lønn? Anonymkode: 48e26...3a7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 Er utdannet sosionom. Jobber i videregående skole som miljøterapeut Anonymkode: 5ca25...47c
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #7 Skrevet 25. desember 2019 Er sosionom i NAV i en større by. Hektisk hverdag og henger ofre bakpå med arbeidet. Får ikke overtidsbetalt, men opparbeider fleksitid. Mye skriving/jobbing på data. Personer med dårlig helse gis tilrettelegging, men mange har problem med å holde tempoet som kreves. Jobbing på data kan unngås til en hvis grad med å velge jobber som innebærer tett oppfølging av bruker, type boveileder, jobbveileder ol. Har fleksibel hverdag og styrer arbeidsdagen selv, starter tidlig og går tidlig (jobber over nesten hver dag). Bruker opparbeidet fleksitid til å ta ut en uke sammenhengende fri + inneklemte dager ol. Får stort sett fri når jeg ønsker. Fornøyd med jobben, men hadde nok ikke valgt samme utdanning på nytt. Anonymkode: e41ac...e3a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #8 Skrevet 25. desember 2019 På 22.12.2019 den 2.31, ArchAngel skrev: Jeg sitter å drømmer om å bli sosionom. Jeg er egentlig utdannet helsesekretær, men måtte gi opp den jobben. Jeg er ikke mye "syk", men jeg har en sykdom som hemmer meg fysisk og den er fremmadskredende, dvs at den blir bare verre med årene. Har brukt de medisinene som passer uten særlig effekt. Jeg ser for meg at sosionomjobb kan tilrettelegges mer enn helsesekretær. Der er man feks avhengig av at hendene virker. Men så er det å ta selve utdannelsen. Jeg lurer på hvordan jeg skal klare en skolehverdag, jeg tåler dårlig å sitte lenge (feks under en forelesning) og jeg tåler like dårlig å gå rundt på steingulv osv. Hvordan er en sosionomutdannelse hverdag? Da mannen min utdannet seg til revisor jobbet han mye hjemmeifra, men jeg ser ikke for meg at det er slikt innenfor sosionomutdannelsen? det avhenger helt av hvor du jobber. På Nav kan det være fryktelig mye sitting, på institusjon kan det være stikk motsatt. Anonymkode: db60d...fff
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #9 Skrevet 25. desember 2019 Velg heller vernepleier. Lettere å få jobb. Anonymkode: 5fd56...420 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #10 Skrevet 25. desember 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Hva er dårlig lønn? Anonymkode: 48e26...3a7 445.000 kr, får ikke betalt for masteren, får heller ikke overtid - til gjengjeld har jeg ca 10 uker med avspasering i året Anonymkode: ade50...7e9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2019 #11 Skrevet 25. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er utdannet sosionom. Jobber i videregående skole som miljøterapeut Anonymkode: 5ca25...47c Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? Vet om man kan få en slik stilling med annen yrkesbakgrunn?:) Anonymkode: 502ea...947
ArchAngel Skrevet 26. desember 2019 Forfatter #12 Skrevet 26. desember 2019 Jeg kunne tenke meg å jobbe som familieterapeut egentlig. Det er naturligvis en del arbeid foran PC, men det er annerledes å sitte foran en PC i en feks en god PC stol, som man kan reise seg opp av, enn å sitte på en benk i en forelesningshall i 1,5 time i strekk. Men så sitter jeg å undres om jeg kanskje gaper over for mye. Etter å ha lest litt rundt skjønner jeg at det kan være vanskelig å få jobb med akkurat det jeg vil holde på med, etter å ha gått hjemme i flere år i tillegg til at jeg har synlig fysiske hemninger. Bekymrer meg for at de kommer til å tenke at jeg bare vil kreve masse tilrettelegging og være mye borte osv. 🤔
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #13 Skrevet 26. desember 2019 5 hours ago, ArchAngel said: Jeg kunne tenke meg å jobbe som familieterapeut egentlig. Det er naturligvis en del arbeid foran PC, men det er annerledes å sitte foran en PC i en feks en god PC stol, som man kan reise seg opp av, enn å sitte på en benk i en forelesningshall i 1,5 time i strekk. Men så sitter jeg å undres om jeg kanskje gaper over for mye. Etter å ha lest litt rundt skjønner jeg at det kan være vanskelig å få jobb med akkurat det jeg vil holde på med, etter å ha gått hjemme i flere år i tillegg til at jeg har synlig fysiske hemninger. Bekymrer meg for at de kommer til å tenke at jeg bare vil kreve masse tilrettelegging og være mye borte osv. 🤔 De som er familieveiledere på mitt kontor har blitt det etter mange år i praksis + flere videreutdanninger. Min erfaring er at familieveiledere har like mye sittestilling som jeg har, men i stede for ordinære møter så møter de familier - men en ganske statisk jobb det og. Anonymkode: ade50...7e9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #14 Skrevet 26. desember 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: 445.000 kr, får ikke betalt for masteren, får heller ikke overtid - til gjengjeld har jeg ca 10 uker med avspasering i året Anonymkode: ade50...7e9 Jeg har 530.000,når masteren er levert neste år går jeg opp ca 30.000 til. Anonymkode: b0d79...9c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå