AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #1 Skrevet 21. desember 2019 Jeg har noen venninner som er hysteriske med dette både den ene og andre veien. Noen poster bildet og innhold om barns flere ganger i uken på Instagram og/eller Facebook samt daglige snapstories om intime detaljer av barnas vi. For mye i mine øyne. Sånne ting jeg selv ville tenkt var kjipt om det var meg selv som var på de barnebilder/videoer. Så har jeg andre venninner som ikke poster noe og som mener det er barnemishandling å poste bilder av barna, men jeg helt har forstått argumentene hvorfor 🙄. Jeg er veldig stolt av barna mine. Jeg poster noen ganger bilder, f.eks. et fint julebilde av hele familien. Har lukket profil så kun venner og bekjente kan se. Hvis barna mine synes det er dumt når de blir gamle nok så sletter jeg dem. Hva er din holdning? Hvor går din grense? Tenker du over dette? Anonymkode: 8b722...5ed 7
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #2 Skrevet 22. desember 2019 Nei, har aldri lagt ut bilder av henne og kommer aldri til å gjøre det. Barn er ikke et tilbehør men et selvstendig fritt individ. Barnet mitt skal selv få velge om hun vil poste bilder av seg selv eller ikke når hun blir eldre. Anonymkode: 964e1...787 14
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #3 Skrevet 22. desember 2019 Jeg har postet bilder av familien på min lukkede Facebook hvor kun venner kan se. Jeg har åpen instagram, og der har jeg kun postet bilder av barna på såpass lan avstand at man ikke egentlig kan secat det er dem, eller bakfra/halvveis bortvendt. Jeg ville ikke vært komfortabel med at andre postet nærbilder av meg uten at jeg var klar over det. Anonymkode: c52d4...92b 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #4 Skrevet 22. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, har aldri lagt ut bilder av henne og kommer aldri til å gjøre det. Barn er ikke et tilbehør men et selvstendig fritt individ. Barnet mitt skal selv få velge om hun vil poste bilder av seg selv eller ikke når hun blir eldre. Anonymkode: 964e1...787 Det er et merkelig argument. Kjøper du julegaver til barnet ditt? Gir du barnet ditt kjøtt? Gir du barnet ditt sukker? Kjører du bil og fly med barnet ditt? Hvaså når barnet blir gammelt nok til å ta egne avgjørelser? Skal ikke barnet slev få bestemme disse ting? Anonymkode: 8b722...5ed 2
Daisy_B Skrevet 22. desember 2019 #5 Skrevet 22. desember 2019 Det kunne ikke falle meg inn å poste bilder av barna eller info om dem. Og jeg er veldig glad for at foreldrene mine ikke hadde noe nett til å kringkaste bilder av meg. Det var pinlig nok med bildene som hang rundt i huset som folk kunne se. Jeg tror at om noen år, så vil dette med å brette ut barnas liv på nett sidestilles med at foreldre røykte inne og med barn i bilen før i tida. «Man visste ikke bedre». 11
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #6 Skrevet 22. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er et merkelig argument. Kjøper du julegaver til barnet ditt? Gir du barnet ditt kjøtt? Gir du barnet ditt sukker? Kjører du bil og fly med barnet ditt? Hvaså når barnet blir gammelt nok til å ta egne avgjørelser? Skal ikke barnet slev få bestemme disse ting? Anonymkode: 8b722...5ed Jeg driter i om du synes det er et merkelig argument. For meg så er det riktig å gjøre det på den måten og jeg er ikke alene om det. Anonymkode: 964e1...787 17
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #7 Skrevet 22. desember 2019 Akkurat nå, Daisy_B skrev: Det kunne ikke falle meg inn å poste bilder av barna eller info om dem. Og jeg er veldig glad for at foreldrene mine ikke hadde noe nett til å kringkaste bilder av meg. Det var pinlig nok med bildene som hang rundt i huset som folk kunne se. Jeg tror at om noen år, så vil dette med å brette ut barnas liv på nett sidestilles med at foreldre røykte inne og med barn i bilen før i tida. «Man visste ikke bedre». Enig. Anonymkode: 964e1...787 7
mammahjarte Skrevet 22. desember 2019 #8 Skrevet 22. desember 2019 Ja innimellom. Eit par fotografier i året. Det viktigaste er at man har tatt eit standpunkt og har gjort eit informert og reflektert valg. Vi har valgt å dela fotografi frå bursdag og litt større markeringar. Det som følest naturlig for oss, men ikkje for mykje. Det er jo ikkje hemmelig at vi har barn, så heilt skjult blir litt unaturlig for oss. Personlig er eg veldig i mot overeksponering av barn, det er veldig upassande med sjuke barn, halvnakne barn og barn som har annsiktet fult av spaghetti. Ein god regel er å tenkja over om man sjølv kunne tenkja seg å fått publisert fotografi i den tilstanden. Trur ikkje detta er eit tema som folk generelt er enige om. 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #9 Skrevet 22. desember 2019 Jeg var selv barn den gang SoMe kom frem og folk postet hensynsløst utallige album på Facebook hvilket bl.a min mor gjorde med meg. Jeg syns bare det er koselig det ligger barnebilder av meg hos min mors profil som venner og bekjente kan se om de ønsker... forstår ikke hysteriet. Det som kanskje er mer problematisk er folk med veldig mange følgere og med åpne profiler som poster bilder og videoer av barna uten å være kritisk til det Anonymkode: 8b722...5ed 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #10 Skrevet 22. desember 2019 5 minutter siden, Daisy_B skrev: Det kunne ikke falle meg inn å poste bilder av barna eller info om dem. Og jeg er veldig glad for at foreldrene mine ikke hadde noe nett til å kringkaste bilder av meg. Det var pinlig nok med bildene som hang rundt i huset som folk kunne se. Jeg tror at om noen år, så vil dette med å brette ut barnas liv på nett sidestilles med at foreldre røykte inne og med barn i bilen før i tida. «Man visste ikke bedre». Jeg tror ikke du forstår alvorligheten av å røyke og å røyke inne blandt barn hvis du noen gang tror det kan sidestilles! Anonymkode: 8b722...5ed 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #11 Skrevet 22. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg driter i om du synes det er et merkelig argument. For meg så er det riktig å gjøre det på den måten og jeg er ikke alene om det. Anonymkode: 964e1...787 Jeg prøver bare å forstå hvorfor det er så mange som har så sterke holdninger til det. Det gjør det ikke lettere å forstå når man får svar som «jeg driter i.........» også ikke forklare mer Anonymkode: 8b722...5ed 3
Daisy_B Skrevet 22. desember 2019 #12 Skrevet 22. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du forstår alvorligheten av å røyke og å røyke inne blandt barn hvis du noen gang tror det kan sidestilles! Anonymkode: 8b722...5ed Jeg tenker jo kanskje heller at det er du som ikke forstår. Du kan jo ikke bare slå fast at siden du syntes det var greit å bli lagt ut på din mors Facebook, så er det alltid greit for alle mennesker å få privatlivet lagt ut på nett. 10
mammahjarte Skrevet 22. desember 2019 #13 Skrevet 22. desember 2019 Må det væra alt eller ingenting? Kva med ein slags mellomting? 2
Daisy_B Skrevet 22. desember 2019 #14 Skrevet 22. desember 2019 8 minutter siden, mammahjarte skrev: Må det væra alt eller ingenting? Kva med ein slags mellomting? En mellomting er selvsagt bedre enn overeksponering av barn på nett. Men jeg har ikke lyst til å gjette på hva min 5-åring vil synes er OK at jeg har delt på nett når han blir 18, hverken av bilder eller informasjon. Jeg ser heller ikke hva jeg skulle oppnå med det. Altså, hva som er vitsen med å legge ut om folk som ikke kan samtykke til det på et godt nok grunnlag. Da er det veldig enkelt å la det helt være for min del. 7
GammelKaktus Skrevet 22. desember 2019 #15 Skrevet 22. desember 2019 Jeg legger ikke ut bilder eller personlige ting om meg selv og da sier det seg egentlig selv at jeg selvsagt ikke legger ut noe om mitt barn. Det for han ta stilling til selv når han er voksen nok til det. 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #16 Skrevet 22. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du forstår alvorligheten av å røyke og å røyke inne blandt barn hvis du noen gang tror det kan sidestilles! Anonymkode: 8b722...5ed Altså..forstår du alvorligheten av å legge ut bilder på nettet? for å svare på ts spm: Nei, aldri. selv om det frister så syyykt når jeg vet at han er den desidert fineste babyen😍😄 Anonymkode: 38075...a3e 5
Gjest UglerIMosen Skrevet 22. desember 2019 #17 Skrevet 22. desember 2019 Nei. De har ingenting der å gjøre
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #18 Skrevet 22. desember 2019 Å si til seg selv at en deler bare på lukket profil, og kan slette om barnet ikke liker det som eldre - det er kun bortforklaringer for egen del, for å gjøre noe en egentlig vet er galt. En kan ikke slette at mange mennesker alt har sett bildene. En kan ikke slette at mange helt ukjente mennesker for barnet har fått se private øyeblikk. Fulgt dem gjennom oppveksten - tittere inn på deres barndom, uten barnas viten. En kan ikke slette den potensielle skaden. Kun bildematerialet som førte til det. Men da er det faktisk for sent. Det eneste en oppnår ved å slette tidligere barnebilder er å minimere fremtidig skade, ved å begrense tilgang til bildene. Jeg sier begrense, ikke fjerne, bevisst. Fordi en har heller ingen kontroll på hvem som sitter på kopier av bildene, muligens har spredt dem videre. Anonymkode: 0a83e...6ec 8
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #19 Skrevet 22. desember 2019 Ja det gjør jeg, med den reneste samvittigheten. Jeg legger ut pene bilder av barna, ikke at h*n har bleia full i drit eller sitter i stolen sin og hyler så h*n er helt rød i fjeset og tårene spruter. Dette er ikke greit å legge ut. Jeg har lagt ut store ting(for meg) og søte øyeblikk, som f.eks når de hopper på trampoline, bilde av dem litt etter fødselen, 1-årsdagen, dåpsdagen osv. Jeg er ikke hysterisk på dette og de som vil kan også legge ut bilder. Men jeg har en tante som la ut bilde av barnebarnet hennes nakent etter en dusj på soME, det er IKKE greit og hadde f.eks min mor gjort noe sånt, hadde det blitt månelyst. Del med måte og ikke legg ut daglig om ungen, det er ikke særlig interessant for noen andre. Anonymkode: 62ad4...4dd 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #20 Skrevet 22. desember 2019 Kan jeg få snu litt på spørsmålet; dere som legger ut bilder av barna deres, hvorfor gjør dere det? Det er jo en risiko for at barnet ikke ønsker det senere, og at de som mener at dette ikke er bra for barnet har rett. Hva er det dere får ut av å dele barnebilder på nett, som gjør det verd å ta den risikoen? Anonymkode: b187a...c85 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå