Gå til innhold

Får man kjøpt sukkerfrie julekaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har diabetes i familen, og jeg ville gjerne hatt med meg noen julekaker, uten å måtta bake de (pga. hvordan jeg bor.)

Noen som vet hvor de eventuelt selger dette? 

Anonymkode: 18dd5...908

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje på helsekostbutikker?

Skrevet

Dårlig med det,men du kan kjøpe sukkerfri marsipan og rulle de i smelta sukkerfri sjokolade. Denne sjokoladen er uten sukker og selge på kiwi 

037AFAC8-A0BA-4062-88AE-7C47670BB04A.jpeg

Anonymkode: 950f9...594

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 22.12.2019 den 20.42, AnonymBruker skrev:

Dårlig med det,men du kan kjøpe sukkerfri marsipan og rulle de i smelta sukkerfri sjokolade. Denne sjokoladen er uten sukker og selge på kiwi 

037AFAC8-A0BA-4062-88AE-7C47670BB04A.jpeg

Anonymkode: 950f9...594

Den sjokoladen lages med søtstoffer malitol som gir omtrent like mye blodsukkerstigning som hvitt sukker. Det er sterkt anbefalt å unngå det, spesielt som diabetiker. Malitol har en glycemisk indeks på 52, hvitt sukker har en indeks på 60. glycemisk indeks sier noe om hvordan blodsukkeret blir påvirket. Du burde holde deg til søtningsmiddel med en GI på nærmere 0. 

Om du vil kjøpe sjokolade som er sukkerfri, kjøp heller sukrinsjokolade på helsekosten. Sukrin (erytrithol) gir ikke blodsukkerstigning. Den smaker også veldig godt! 

https://sunkost.no/produkter/sunn-snacks/sunn-snacks-sjokolade/sukrin-melkesjokolade/

Endret av mlifjeld
  • Liker 5
Skrevet

Det lokale bakeriet her pleier å ha noe utvalg i dia-kaker også. Sjekk bakeriutsalg? Google din by + bakeri, finner gjerne vareutvalg listet på nett.

Anonymkode: 0f88c...cd6

Skrevet

Har aldri sett sukkerfrie julekaker. Men diabetikere skal ikke bare holde seg unna sukker, så du bør lete etter lavkarbo-oppskrifter og ikke bare sukkerfrie. Alle karbohydrater er i bunn og grunn sukker. Det varierer bare hvilke enkle sukkerarter de består av og hvor mange enkle sukkerarter som har koblet seg sammen. Stivelse er for eksempel en lang kjede med opptil mange tusen sukkermolekyler. Diabetikere bør holde alle karbohydrater på et veldig lavt nivå siden alle karbohydrater som blir brutt ned av kroppen blir til sukker og de sliter med å regulere blodsukkeret. Insulin-overbruk kan gi stygge senskader som blindhet og amputasjon...

Funksjonellmat lager sukrinmarsipan. Trill til kuler og dekk med sukrinsjokolade. (obs! hvis man i tillegg har IBS, så liker ikke magen den inulinen i sjokoladen særlig godt... jeg sitter på do resten av kvelden etter en bit av en sånn sjokolade...)

Anonymkode: e29f7...e32

• Liker 5
Skrevet

Hjelper deg kanskje ikke i år, men jeg bakte julekaker med sukrin gold. De ble like gode.

Anonymkode: 455e4...19a

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper deg kanskje ikke i år, men jeg bakte julekaker med sukrin gold. De ble like gode.

Anonymkode: 455e4...19a

Men neste år tar jeg kontakt med deg på forhånd 😉hehe

Anonymkode: 18dd5...908

Skrevet
På 26.12.2019 den 18.05, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett sukkerfrie julekaker. Men diabetikere skal ikke bare holde seg unna sukker, så du bør lete etter lavkarbo-oppskrifter og ikke bare sukkerfrie. Alle karbohydrater er i bunn og grunn sukker. Det varierer bare hvilke enkle sukkerarter de består av og hvor mange enkle sukkerarter som har koblet seg sammen. Stivelse er for eksempel en lang kjede med opptil mange tusen sukkermolekyler. Diabetikere bør holde alle karbohydrater på et veldig lavt nivå siden alle karbohydrater som blir brutt ned av kroppen blir til sukker og de sliter med å regulere blodsukkeret. Insulin-overbruk kan gi stygge senskader som blindhet og amputasjon...

Funksjonellmat lager sukrinmarsipan. Trill til kuler og dekk med sukrinsjokolade. (obs! hvis man i tillegg har IBS, så liker ikke magen den inulinen i sjokoladen særlig godt... jeg sitter på do resten av kvelden etter en bit av en sånn sjokolade...)

Anonymkode: e29f7...e32

TS sier ikke noe om hvilken type diabetes det er i familien, så dermed kan svaret ditt om å holde seg unna sukker være helt korrekt (for type 2), eller helt på jordet (type 1).

Det er høyt blodsukker over lengre tid (mye mer enn en time eller 3 i løpet av julen) som øker sannsynligheten for senskadene du snakker om.

Anonymkode: e79b8...97a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...