Gå til innhold

Hvilken måned/årstid er best å få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittel sier, hvilke mnd/årstid er det best å sette barn til verden? Har et barn født i oktober, og har gjort meg noen tanker om "fordeler og ulemper"

Ps: Jeg vet godt at barn nødvendigvis ikke kan bestilles til en dato (har selv gått igjennom IVF). Tråden er ment for å dele erfaringer :)

- Høstbarn er fint med tanke på sommeren. Barnet er større, og man slepper å være like restriktiv med sol som de første 6mnd. Solkrem skal jo heller ikke brukes før 6.mnd.

- høst-og vinterbarn er ikke like praktisk ved bhg-opptak. Da er sommer best! 

- Om sommeren er sykehusene ofte underbemannet. Kan gi uhelidig fødelsopplevelse. 

- Barn født tidlig på året er større når de begynner på skolen. 

Dine erfaringer? 

Anonymkode: 441b0...050

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehagen har opptak i august, noen også i mars.
Permisjon på 100% lønn er til barnet er rett over 10mnd, 80% lønn er 10uker lenger så ca litt i underkant av 13mnd.
Så må du bare regne på når det er opptak i barnehagen i nærheten så finner du beste tida.
Kontantstøtte 7500kr utbetales kun i periode 13-23mnd dersom barnet IKKE går i barnehage.
De fleste dagmammaer vil ha 7500kr+barnehagepris = nesten 11.000kr i mnd pr barn...
Så om du ikke har noen som kan stille opp for deg med pass rimeligere så ser du jo hva som svarer seg best for deg.
Samtidig så kan det ta årevis å bli gravid så det er ikke akkurat en bestillingsvare for de fleste da, men det finnes vel unntak. :fnise:
Dersom du tar ulønnet permisjon over 14dager mister du rettigheter dersom du blir arbeidsufør pluss pensjonskasse og rett til sykedager osv osv... 

Anonymkode: c4b06...569

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barnets del og mtp skolestart tenker jeg at en gang mellom januar og juni helt klart er mest optimalt. Jeg er selv født 31. desember, så derfor ble dette spesielt viktig for meg da vi planla barn. Juli/august er vel mest praktisk mtp barnehage

Anonymkode: 96fb9...7f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte i november ifjor. Luksustilværelse på sykehuset fordi det var lavsesong for fødsler. Hadde null problemer med å få barnehageplass da poden var 1 år.

Anonymkode: 04d9f...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn født i januar, mars og desember og synes i grunnen ikke det har vært noen forskjell. Barn født tidlig på året har gjerne en aldersfordel på skolen, men skal sies at desemberbarnet vårt er den klart mest skoleflinke og ligger langt foran de andre i klassen så det er viktig å huske på at forskjellene man finner på gruppenivå ikke sier noe som helst om akkurat ditt barn. Alle årstider har fordeler/ulemper og i det lange løp har det ingenting å si. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Fødte i november ifjor. Luksustilværelse på sykehuset fordi det var lavsesong for fødsler. Hadde null problemer med å få barnehageplass da poden var 1 år.

Anonymkode: 04d9f...2d1

Bhgplass hadde du krav på dersom du søkte opptak i november :)

ift permisjon (uten å skulle ha ulønnet permisjon) er august-november det mest optimale. Da får man bhgplass den mnd barnet fyller år. Man har krav på at barnet begynner i Bhg i november f.eks. dersom barnet er født i november. De fleste får det kanskje også til i juni/juli med ferie osv. 

Min erfaring:

høstbarn: flott mtp. Permisjon. Trenger lite gravidtøy, da det er sommerhalvår mens magen er stor. Lite sykdom i svangerskapet, men dermed mer sykdom/smitte med småbarn. Kan være god utetemp mens barnet er minst, avhengig av når barnet er født. Godt å komme seg ut på trilleturer på vinteren og få litt sollys, i en årstid man er mest inne og ikke ser sola.

Vårbarn: mye mer tungvint med gravidtøy, og sykdom/smitte i svangerskap, men dette er over når baby kommer og er sårbar. Flott å trille mye ute mens baby er liten og det er fint vær. Trenger lite påkledning. På den andre siden kan ikke baby være ute i sola, så det kan også bli en sommer som tilbringes mye innendørs. Barnet er eldre når det begynner i Bhg og på skole, men man trenger ofte utvidet permisjon.

Anonymkode: 44e65...3d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...