Gå til innhold

Dere som har barn - tror du at du hadde hatt et like godt liv om du aldri fikk barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har valgt å bli foreldre - tror dere at dere ville hatt et like godt eller meningsfylt liv dersom dere hadde valgt et liv som barnløse? Hvorfor/hvorfor ikke?

Del gjerne også litt om hva som ville vært annerledes fra livet dere lever nå dersom dere valgte et barnløst liv.

Selv er jeg foreløpig barnløs og kjenner klokken tikke... kverner mye frem og tilbake på hvordan livet ser ut med barn, men ettersom jeg ikke har selv og heller ikke kjenner noen med barn er det vanskelig å få et realistisk bilde. 

Anonymkode: 7d38b...8d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har barn og er aleneforsørger, hadde hatt et mye bedre liv uten barn, og det praktiske og økonomiske marerittet barn medfører når man er alene med barn og bare har en inntekt til familien..

Om du vil ha barn, så få det sammen med en mann du er i et fast forhold med, og vil fortsette å være i et fast forhold med, mitt råd bare!

Anonymkode: 172bb...e40

• Liker 12
Skrevet

Hei! Jeg har to barn. Ønsker meg tre. Jeg ville nok hatt ett fint liv uten barn, men det hadde alltid vært noe som manglet tror jeg. Jeg hadde hatt mye omsorg som ikke fikk utløp. Jeg synes det virker trist å bli eldre uten å ha barn også, samt barnebarn. 

Anonymkode: e6829...612

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke hatt det like bra. Ville da alltid lengtet etter barn, familie og alt det som hører med. Fordi dette har vært noe jeg virkelig har ønsket meg. Ja, det er slitsom som barn, men kjærlighet til barnet mitt er det sterkeste og beste jeg kjenner på. Ingen annen følelse er like god, og hverdagsgledene blir så store og betydningsfulle. 

Anonymkode: a2761...d37

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville brukt penger på reise og mye mer sosialt liv enn nå. Jeg elsker mine tre barn, men de er et økonomisk sluk i tillegg til at vi pusser opp en enebolig (som jeg aldri hadde bodd i hvis jeg ikke hadde hatt barn) som gjør at økonomien vår er ræva. Jeg er ikke aleneforsørger, men vi har to «litt under landsgjennomsnittet» lønninger som ikke alltid strekker til. Hvis jeg hadde vært barnløs kunne jeg brukt tid og penger på selvrealisering. Det har jeg ikke mye tid til nå. 
Når det er sagt, ville jeg ikke vært foruten barna mine. De beriker livet mitt noe helt enormt, og jeg er veldig takknemlig for at jeg har fått dem. 

• Liker 1
Skrevet

Et liv uten barn hadde vært et annet liv. Det hadde ikke vært bedre, jeg håper at det ikke hadde vært dårligere heller. At jeg i stedet for å synes synd på meg selv som barnløs, hadde brukt energien min på menneskene som betyr mest for meg.

Anonymkode: f879e...70d

• Liker 6
Skrevet

Tja. Jeg vet ikke. Jeg har hatt barn i tjuefem år, siden jeg selv var tjue. Minste er enda i skolealder.

Aner ikke hvem jeg hadde vært uten disse ungene, de har definert mye av livet mitt. Mine beste venner i dag er folk jeg har blitt kjent med gjennom barna. Valg i livet om jobb og utdannelse, bolig og bosted er tatt med hensyn til barna.

Men jeg er ikke i tvil om jeg vil ha et meningsfylt liv når de flytter og starter sine egne liv. Men jeg vil jo alltid ha dem, å feire jul sammen med dem og dra på ferier og ringe og hjelpe og alt det der.

Anonymkode: cee9a...f85

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barn og er aleneforsørger, hadde hatt et mye bedre liv uten barn, og det praktiske og økonomiske marerittet barn medfører når man er alene med barn og bare har en inntekt til familien..

Om du vil ha barn, så få det sammen med en mann du er i et fast forhold med, og vil fortsette å være i et fast forhold med, mitt råd bare!

Anonymkode: 172bb...e40

Motsatt av deg jeg, har det mye bedre som alenemor etter jeg kvitta meg med samboer. Men nå eier jeg leilighet (med ikke så stor gjeld), bil, jobber 40 og 60 ufør...klarer meg mye bedre da samboer var mer belastning enn en fullverdig partner ;)

Lever godt nå, mye tid og mer ork til barnet, økonomi er akkurat passe, tid til å ta vare på helsa og hobbier.

Skrevet

Hadde ikke hatt et liv uten  barn.. var alvorlig deprimert og hadde selvmordstanker før jeg ble uplanlagt gravid. Den positive testen fikk meg til å søke hjelp,og etterhvert fokusere på en fin  fremtid istedetfor på min vonde fortid.

Anonymkode: 560d1...82e

• Liker 5
Skrevet

Vi har én på fire år og venter barn nummer to i januar. Hvis vi ikke hadde fått barn, ville vi antakeligvis bodd et annet sted – mindre leilighet i sentrum, i stedet for tomannsbolig med hage i pendlerstrøk. Vi ville nok jobbet mer – nå jobber vi begge 90 %. Vi ville gått mye mer i teater, på kino, på konserter, ut og spise osv. Vi ville kanskje hatt andre/flere venner, ettersom de fleste vi kjenner har barn og dermed ikke er like tilgjengelige til å treffes jevnlig. Vi ville reist mer, og til andre destinasjoner. Vi ville hatt litt mer penger. Vi ville hatt mer tid og overskudd til oss selv – men vi ville kanskje ikke innsett det selv, siden vi ikke ville ha vært gjennom en småbarnsperiode.

Alt i alt så tror jeg livene våre ville vært like bra/meningsfylte uten barn – fram til nå. For nå er vi 36 år, og jeg tror vi etter hvert ville synes at livene våre ble litt monotone. Alle vennene våre har fått barn, og jeg ville følt meg utenfor. Etter hvert vil vennene våre få barnebarn. Alt i alt kan jeg ikke se for meg å være 50 år og barnløs. Det ville jeg ikke likt. Hvis vi ikke kunne få barn, så ville vi selvfølgelig gjort det beste ut av situasjonen! Og hatt fine, meningsfylte liv. Med mer søvn og penger. :) Men for meg ville det vært et savn.

Anonymkode: 7c014...6b0

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde hatt langt mer frihet og bedre økonomi, men hadde vært dypt ulykkelig. Barn er det eneste jeg ønsket meg i mange år. Utdanning, jobb, hus og alt var kun noe jeg gjorde fordi det var forberedelser til å få barn. 

Anonymkode: 8cd3b...49f

• Liker 5
Skrevet

Nei absolutt ikke. 

Jeg hadde hatt mer fritid, men det å få barn har gjort at en helt ny verden og ett helt nytt følelsesliv har åpnet seg. Akkurat som om hjernen har åpnet områder jeg ikke visste var der. 

Anonymkode: 7ab03...3af

• Liker 8
Skrevet

Økonomisk sett - bedre uten barn
Kjærlighet/nærhet/tilhørighet og lykke - bedre med barn

Anonymkode: 6ca41...eaa

• Liker 3
Skrevet

Nei, livet er så meningsfylt og godt med barn. 

Anonymkode: fd395...548

• Liker 7
Skrevet

Elsker barnet mitt, og skal ha ett til når vi først er i gang. Når det er sagt så var livet bedre før barn, og jeg tror livet ville vært bedre uten, men det hadde jeg aldri visst om jeg ikke hadde fått barn.

Så da hadde jeg kanskje lurt på hvordan livet hadde vært med barn, og aldri vært helt fornøyd.

Heldigvis god økonomi, og fleksible jobber, så ingen bekymringer rundt tidsklemma eller at vi ikke har råd til det samme som før.

Anonymkode: e6d17...eb3

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde hatt mer frihet og bedre økonomi men mest sannsynlig mindre kjærlighet og mening. 

Jeg hadde nok reist mer. Ellers hadde det vert det sanne bare uten barn. 

Anonymkode: b8c24...1bb

• Liker 1
Skrevet

nei, ville alltid følt at jeg manglet noe som jeg skulle opplevd ved å få barn. Alltid hatt en følelse av at livet har ledet frem til dette. Når jeg opplevde å bli mor følte jeg det kanskje ikke helt slik likevel, livet har jo andre mål også, men like fult føler jeg i dag at dette er det beste og største som har hendt. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er alenemamma og er overbevist at om jeg ikke hadde fått barn så hadde ikke livet mitt vært så fantastisk som det er nå når jeg har barn. :hjerte:

For meg ble det aldri noen stor omveltning å få barn sånn egentlig, lever relativt stille og rolig så alt jeg gjorde før jeg fikk barn gjør jeg nå, har ikke måttet gi avkall på noe. Festing og lange reiser har aldri vært min greie, koser meg hjemme med tv serier og bøker. Jeg liker leking, kosing, rydding, masing osv, storkoser meg som mamma.:rodmer:

• Liker 4
Skrevet

Er sikker på livet ville vært bedre uten. Jeg fikk barn fordi jeg gav etter for A4 press. Mamma ville ha barnebarn for det er visst livets dessert. 

Anonymkode: 2e2de...aa5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble mor for første gang som 20åring og er i dag 30. Har fått to barn, og livet er hektisk. Det er oppfølging med lekser, fritidsaktiviteter, dugnad, sosialisering ++ Husarbeidet blir aldri gjort ferdig før det der noe nytt som må gjøres. Likevel er dagene fylt med masse kjærlighet, lek og omsorg. Jeg elsker å være mamma til mine to små, elsker at det er liv i hjemmet. Vi har masse flotte samtaler rundt middagsbordet, og jeg håper at vi om mange år fortsatt har gode samtaler rundt middagsbordet med voksne barn, deres kjærester og våre barnebarn. ❤ Mine to er nå i skolealder, og jeg ønsker meg faktisk ett eller to barn til før jeg blir for gammel, men samboer er uenig. 

Vet ikke hvordan livet mitt hadde sett ut uten barn. Alle mine venner og familiemedlemmer har barn, så kanskje jeg hadde hatt en annen omgangskrets. Jeg har aldri angret og tror ikke livet hadde vært bedre uten barn. Men vi er jo forskjellige.

Anonymkode: b2f52...6b4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...