AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #1 Skrevet 21. desember 2019 Vi er gravid med første baby, og prøver å planlegge budsjettet... I den forbindelse lurer jeg på hvor mye bør man beregne å bruke på utstyr før babyen kommer? Hva har man ca. i utgifter per måned knyttet til barnet det første året ( før barnehage)? Tusen takk 😊 Anonymkode: 768ec...eea
Surriball Skrevet 21. desember 2019 #2 Skrevet 21. desember 2019 10-20 000 på utstyr avhengig av hvor mye nytt og fancy dere har tenkt å kjøpe og hvor mye dere skal ha klart på forhånd. Vogn kan man få for et par tusen brukt eller 10 000 ny, sprinkelseng/bedside kan man få gratis på finn eller bruke tusenvis nytt. Klær osv. Vil si at barnet koster 500-1000 kr i måneden i klær, bleier og mat. Poenget er at babyer kan være tilnærmet gratis i drift hvis du vil, bortsett fra bleier. 2
snurk Skrevet 21. desember 2019 #3 Skrevet 21. desember 2019 Veldig vanskelig å si. Hvis man har lite penger trenger ikke baby koste særlig mye😅 i forhold til hvor mye stæsj som finnes i babyforretninger er det nærmest ingenting man faktisk trenger. Vi hadde veldig liten leilighet og av den grunn bestemte vi oss for å være så minimalistisk som mulig. Utstyr vi kjøpte inn før baby: - bilstol (2000 kr) - bedside crib m/madrass (900 kr) - stellebord (400 kr (brukt)) - babynest (200 kr) - barnevogn (3000 kr (brukt)) - vognpose (1000 kr (brukt)) Alle klær arvet vi, kjøpte brukt eller fikk i gaver. Ting vi kjøpte ettersom behovet oppstod etter baby var født: - elastisk sjal (400 kr) - babygym (100 kr (brukt)) - triptrap stol (500 kr (brukt)) Vi var heldig å hadde god tilgang på brukthandel spesialisert på baby og barn så nesten alt vi hadde av klær og leker var kjøpt pent brukt. Brukte altså ikke mye per måned på klær. Eneste reelle kostnaden per måned var bleier 😅 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #4 Skrevet 21. desember 2019 Det kommer helt an på hvor mye man ønsker å bruke. Man får kjøpt veldig mye som er pent eller omtrent ikke brukt og som er svært rimelig på Finn. Alt av babyutstyr, klespakker osv. Du kan bruke 10 000 kr eller 100 000 kr, det er helt opp til deg. Aner ikke hva en baby koster i måneden, men det kan ikke være mye. Bleier og ev. mme. Og kanskje noen ting man ikke kjøpte inn før fødselen, men som man trenger etterpå likevel. Vi venter vår andre og har brukt 32 000 kr. Vi solgte alt etter storesøster, for vi skulle ikke ha flere barn. Vi har kjøpt ny vogn, bilstol og madrass, alt annet er kjøpt brukt på Finn. Men vi har kjøpt "alt" utstyr, for vår erfaring fra første er at alt var nyttig. Andre er helt annerledes. Anonymkode: 2fdc6...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #5 Skrevet 21. desember 2019 Det eneste du egentlig trenger nytt er bilstol! Ja, og så madrass da, for det er ikke anbefalt brukt (utenom søsken da) Anonymkode: 559bd...5c1
Mrs Robinson Skrevet 21. desember 2019 #6 Skrevet 21. desember 2019 (endret) Vi har arvet det aller meste/lånt/kjøpt brukt. Alt av tekstiler har blitt vasket på 60 grader, så det er jo i mine øyne litt tullete å kjøpe nytt når det brukes en så kort periode. Bilstol: arvet fra familie. Vet at den er hel og fin Seng: 100 kr Babynest: gave Vogn: 1500, brukt 2 år Vippestol: lånt familie Stellebord: bruker eksisterende kommode Vognpose: kjøpt brukt, 1 ubrukt og 1 brukt til 1 barn. 400 kr Tripp trapp: 200, må måles et strøk Stokke newborn set: 250 kr Klær: lånt av familie, arvet etter familie/venner, kjøpt brukt. Kjøpt litt nytt Stellematte: ny, 300 kr Madrass: hadde en som var så og si ny, etter søsken Voksi bilpose: lånt familie Brukt 5000 totalt ila graviditeten, og har alt vi trenger det 1.året Endret 21. desember 2019 av Mrs Robinson
mammahjarte Skrevet 23. desember 2019 #7 Skrevet 23. desember 2019 Eg brukte 16.000 på etablering med første baby, kjøpte alt brukt utan vogn. Lånte bilstol som var ny. Kutta ut ein del greier eller skaffa ting etterpå. Måtte ha fancy elektrisk brystpumpe, flaske, pumpe bh. Eg anbefaler faktisk å ikkje ha alt klart men sjå ting litt ann. Eg trengte ikkje babynest, ungen hata ligge flatt oga reflux så bæretøy vart perfekt. Sengekant burde vi ikkje kjøpt, det er vist ikkje annbefalt pga lufting i senga. Eg hadde og kjøpt ammeinlegg, fekk aldri bruk for. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå