Gå til innhold

JEG blir lei meg når barmets bestevenn leker mer med andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har hatt samme bestevenninne i flere år. De begynte på skolen i høst og henger fortsatt sammen som erteris. De har inkludert med flere i leken, og det er de to, pluss 1-2 til , som leker mest. 

De første gangene datteren min ba med barn hjem fra skolen ba hun de 2-3 som hun leker mest med, og bestevenninna var alltid med. Innimellom ber vi kun bestevenninna.

Merker JEG blir lei meg når bestevenninna kun ber 1 av de andre, og ikke datteren min.. Datteren min forteller det, og spør om vi kan høre om hun og kan få komme. Føler at bestevenninna har sluttet og be datteren min. Hun har vært hos oss flere ganger, både etter skolen, helg og på overnatting, men de ber ikke tilbake. De har bedt andre i steden. Nå har de bedt et annet barn på overnatting, og jeg fikk klump i magen. 

Reagerer dere andre på dette? Skjønner at jeg reagerer irrasjonelt. Utad later jeg som ingenting, både ovenfor datteren min og andre. Hvordan bli kvitt de såre følelsene? 

Anonymkode: 2f736...fda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er livet. Dere kan ikke tvinge noen til å fortsette å være bestevennen til datteren din. 

Anonymkode: 8eacc...a8a

• Liker 11
Skrevet

Hei, jeg vet hvordan du føler det. Har det sånn med min også. 
Er på en måte overrasket over at jeg bryr meg eller reagerer så mye på sånt også. Jeg blir lei meg og overtenker det. Men når man  tenker  på det er bra at de leker med flere og ikke har bare 1 bestevenninne. Det er fort veldig sårt. 
benytt anledningen og invitere andre hjem og inviterer denne venninnen andre ganger :)

Anonymkode: be23c...db1

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville følt det som deg, Ts. Kjenner på det når liknende skjer og har en mye yngre datter med mindre etablerte bånd, og mister jo venner i ulike faser i barndom/ungdom og det var vondt - men jeg fant nye.
Jeg vil oppmuntre datter til å fokusere på andre venner. Også invitere andre på overnatting, ikke alltid ha med bestisen. i alle fall ikle gi og gi uten å få.

Anonymkode: fe3dd...141

• Liker 4
Skrevet

Slutt og be bestevennen hele tiden. Foreldrene hennes føler sikkert at behovet for at de to skal leke sammen blir mer enn godt nok dekket av dere. De fokuserer heller på å inkludere og be hjem andre barn slik at sin datters vennekrets blir større. Gjør nå dere det samme da!

Hjelp datteren deres med å ha flere å spille på hvis hun og bestevennen blir uvenner, hun er borte fra skolen / ferie o.l så er der så sårt om hun føler at hun ikke er god nok venn med de andre og blir gående alene. 

Anonymkode: c020c...d94

• Liker 20
Skrevet

Er dette eldste barn? Hadde disse følelsene med eldstemann. Nå med tredjemann har jeg mer is i magen, for jeg vet relasjoner endres, og som regel faller ting på plass. Men fortsett å be venninnen, men hjelp også med å lage nye relasjoner slik hun får flere å spille på! 

Anonymkode: 41c89...b19

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette eldste barn? Hadde disse følelsene med eldstemann. Nå med tredjemann har jeg mer is i magen, for jeg vet relasjoner endres, og som regel faller ting på plass. Men fortsett å be venninnen, men hjelp også med å lage nye relasjoner slik hun får flere å spille på! 

Jeg er ikke Ts, men kjenner på det samme. Godt å lese dette. Man Vil bare at barnet skal ha det fint sosialt, og det føles litt vondt og utestengende når nære venner ikke inkluderer slik vi gjør! 

Skrevet

Fortsett å invitere "bestevenninna", men inviter også andre uten henne tilstede. Datteren din har godt av å bygge relasjoner med andre uten henne tilstede.

Sier absolutt ikke at det er noe galt med bestevenninna eller måten de gjør ting på. Jeg vet bare at vennskap endres, relasjoner er ikke konstante, og det er veldig sårbart å være den som bare har EN venn når den vennen finner andre.

• Liker 8
Skrevet

Vennskap endres jo fort når barna er små. Skjønner at du synes det er kjipt altså, men det er en del av livet at folk kommer og går. Hvor mange kan si de fortsatt har kontakt med folk fra bhg?! Kjenner jeg er litt motstander av hele bestevenn-greiene, da blir de så avhengige av en person.

Anonymkode: aa88f...21e

• Liker 1
Skrevet
På 21.12.2019 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Sånn er livet. Dere kan ikke tvinge noen til å fortsette å være bestevennen til datteren din. 

Anonymkode: 8eacc...a8a

Ingen som tvinger noen.. De er bestevenner frivillig.. 

TS

Skrevet
På 21.12.2019 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg vet hvordan du føler det. Har det sånn med min også. 
Er på en måte overrasket over at jeg bryr meg eller reagerer så mye på sånt også. Jeg blir lei meg og overtenker det. Men når man  tenker  på det er bra at de leker med flere og ikke har bare 1 bestevenninne. Det er fort veldig sårt. 
benytt anledningen og invitere andre hjem og inviterer denne venninnen andre ganger :)

Takk for svar. Godt å høre at det ikke bare er meg som har slike følelser.. Enig i at det er bra å ha flere venner og spille på. Vi får bare være enda mer ivrig på å invitere hjem de andre, ja!

TS

Skrevet
På 21.12.2019 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er yngstemann. Jeg har ikke følt slik tidligere med eldre søsken. Mulig det er ekstra sårt nå pga dette er jente, og eldre søsken er gutt. Gutta er liksom litt enklere 😉

TS

Skrevet
På 21.12.2019 den 17.55, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke Ts, men kjenner på det samme. Godt å lese dette. Man Vil bare at barnet skal ha det fint sosialt, og det føles litt vondt og utestengende når nære venner ikke inkluderer slik vi gjør! 

Enig.. Barna selv vil jo helst leke med hverandre, så jeg merker jeg blir overrasket og skuffet. Føler at foreldrene til bestevennen ekskluderer vårt barn. Det er ikke sikkert det ligger noe bak det annet enn å ville utvide barnets vennekrets. Men jeg får dårlig samvittighet hvis jeg skulle ekskludert bestevenninna slik de gjør..

TS

Skrevet (endret)

Jeg ville gått litt bort fra hele «bestevenninne»-fokuset. Det er et ekskluderende begrep i seg selv, all den tid det bare rommer én person. Det tillegger vennskap og dermed venner ulik verdi, og det i en alder hvor de er i stadig utvikling og ting fort kan endre seg. Det føler du jo også på nå, når du har en forventning om at det er de to som skal være aller nærmest hverandre, og at andre venner nå liksom kommer mellom dem og truer bestevenninnestatusen. 

Synes hele fokuset ditt er uheldig, når du tenker at datteren din og denne venninnen bare bør pleie vennskap med andre barn sammen. De er venninner, ikke siamesiske tvillinger. Du gjør ikke din datter noen tjenester ved å signalisere at hun trenger en beste-bestevenn som alltid skal prioritere henne fremfor enhver annen. Det blir skrekkelig sårbart. 

Endret av Hactar
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Hactar skrev:

Jeg ville gått litt bort fra hele «bestevenninne»-fokuset. Det er et ekskluderende begrep i seg selv, all den tid det bare rommer én person.  Det føler du jo også på nå, når du har en forventning om at det er de to som skal være aller nærmest hverandre, og at andre venner nå liksom kommer mellom dem og truer bestevenninnestatusen. 

Synes hele fokuset ditt er uheldig, når du tenker at datteren din og denne venninnen bare bør pleie vennskap med andre barn sammen. De er venninner, ikke siamesiske tvillinger. Du gjør ikke din datter noen tjenester ved å signalisere at hun trenger en beste-bestevenn som alltid skal prioritere henne fremfor enhver annen. Det blir skrekkelig sårbart. 

Enig.

TS, hvor gammel er datteren deres? For meg så høres det så rart ut at deres datter ikke være sammen med andre venner uten at bestevenninnen er med. Det er jo ikke sunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...