Gå til innhold

Jul hos svigers, redd mitt barn fra tidligere skal bli forskjellsbehandlet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har felles barn i barnehagealder, og jeg har et barn fra før på mellomtrinnet som skal feire med oss i år. Vi skal være hos mine svigers i år, med min manns bestemor, foreldre og 2 voksne søsken. 

I den anledning ble det sagt noe fra min svigermor som jeg ikke klarer å slippe, helt ordrett er det ikke men essensen var om mye barn kunne la sine gaver fra farslekten være igjen hjemme hos oss, og ikke tas med til feiring hos dem fordi det ble så voldsomt med gaver fra folk de andre som var der ikke kjenner.

Våre felles barn får opptil flere gaver hver fra mine svigerforeldrer, dette vet jeg da jeg og mannen var med da dette ble handlet. I fjor, da mitt barn var hos sin far, fikk han en symbolsk gave fra mine svigerforeldre, (småstrikk, ala et par sokker), noe som er innafor slik vi ser det mtp at de ikke møttes hele julen. Det er ikke sagt noe om hva de tenker når de i år skal feire sammen,og jeg er redd for at de gir han noe "lite", mens søsknene får som de pleier.. 

Det er også sagt fra min manns bestemor at hun ikke liker når mitt barn "sitter med de voksne og prater". 

Kjenner at jeg blir redd for at det skal bli en julaften hvor mitt barn egentlig ikke "har plass", og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det uten å spørre om feks dette med gaver eller ta opp at barnet må få være med oss voksne og at vi voksne da må velge hva vi ønsker å snakke om, og dermed kanskje ende opp med å virke forutinntatt og vanskelig.. 

Anonymkode: 4c3e8...ad5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en lite inkluderende familie.
Dere må hverfall ta med alle gavene. Det er jo på julaften gavene skal pakkes opp. Hadde ikke spurt eller sagt noe om det heller, bare tatt dem med og lagt de under treet sammen med de andre.

Anonymkode: d2a43...1d2

• Liker 37
Skrevet

Ville tatt med alle gavene og latt barnet prate med de voksne. 

• Liker 29
Skrevet

Jeg håper virkelig at det blir en fin julaften for dere alle ❤🎄

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan samtalen gikk. 

Svigermor: Blir litt voldsomt når xx sitter og åpner pakker fra farens familie, som vi ikke kjenner, kan dere legge igjen de pakkene hjemme?

Du: ....ja, hva sa du egentlig? Sa du ja så klart, eller javel greit, eller hva, mener du det, eller rett ut nei?

Anonymkode: a17bd...dd7

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville tatt med gavene likevel og lagt det under treet. Du kan bare si du syntes det var dumt å ikke åpne de på julaften.

Anonymkode: 63ce1...87b

• Liker 6
Skrevet (endret)

Høres ut som en lite festlig familie. Ikke hør på dem. Merkelig da, når du bor med sønnen deres og har barn med han, så kan ikke de oppføre seg som om ditt eldste barn er en del av familien. Hvis du opplever at det blir forskjellsbehandling, så håper jeg dere slutter å feire jul med dem. 😕 

Bare ta med alle gavene. De kan ikke nektet barnet ditt å prate heller, så jeg skjønner ikke hva bestemoren mener. 

Endret av Chiyo
  • Liker 14
Skrevet

Jeg har en gammel onkel, som er veldig hyggelig og raus, men som tydeligvis ikke forstod dette med stebarn. (Evig ungkar). Han fikk så tydelig beskjed av faren min, at jeg nesten ble brydd, da han ikke hadde med ordentlig gave til stesønnen min.

Alle andre ga flotte gaver til stesønnen min, fra dagen de møtte han. Og har vært veldig pirkete på at han skal få tilsvarende som den andre.

Jeg er for å ha runde kanter i møte med familie, og ikke minst svigerfamilie. Men dette synes jeg er ugreit. Ønsker de å feire jul med dere, må de stramme seg opp grundig. Både hva angår å gi skikkelige gaver til alle barna, men spesielt i forhold til å inkludere barnet. 

• Liker 7
Skrevet

Vet om flere som feirer mange sammen der man kun åpner gaver fra de som er i selskapet, og så tar man andre gaver på formiddagen eller 1.juledag. Ikke noe galt i det. 

Anonymkode: 66e20...4f7

• Liker 9
Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om flere som feirer mange sammen der man kun åpner gaver fra de som er i selskapet, og så tar man andre gaver på formiddagen eller 1.juledag. Ikke noe galt i det. 

Anonymkode: 66e20...4f7

Så dette barnet skal ikke få glede seg sammen med sine halvsøsken på julaften over å pakke opp gaver? I tillegg til at foreldrene ikke lever sammen og vedkommende må flakke fra den ene til den andre forelderen på julaften så skal barnet ikke få stolt vise frem gavene sine fordi ste-bestemor ikke kjenner giveren? Virkelig?

En ting er oss voksne - men et barn skal få lov å feire en så normal julaften som mulig. Da er det naturlig at det er der pakkene åpnes.

Skrevet

Synes det blir veldig feil å forby andre gaver når noen har hele familien i selskapet mens andre bare har halvparten.

Vi hadde en sånn brain fart i familien, der de som holdt juleaften hadde begge sett med besteforeldre der, mens resten bare hadde halvparten. Vi tok med alle gaver likevel, de hadde nok ikke tenkt så veldig godt igjennom dette. Kan skjønne at gaver fra venner og bekjente kanskje blir litt i overkant å ta med da om noen har mange slike.

Anonymkode: 6ac6d...52b

• Liker 5
Skrevet

Mannen din er stefar og det er hans familie. Han må vel kunne spørre dei om dette med julegaver og gi grei beskjed til bestemor at ungen din frå tidligare kan snakke med kven han/ho vil. Og du skal sjølvsagt ta med gåvene til ungen din, samme kva svigers måtte meine om det. At dei overhodet får seg sjølv til å seie sånt, er jo rett og slett ubegripelig og ekkelt. Få mannen din på banen.

• Liker 12
Skrevet

Jeg kan til en viss grad skjønne dette. Vi har ei niese som har en annen far er enn sine søsken. Men vi har jo hatt henne i familien siden hun var bitteliten, og vi tenker ikke på henne som at hun ikke er i slekt med oss. Alle kjøper for ca likt til søskena i den familien, slik vi kjøper ca likt til alle våre nevøer og nieser. 

Så denne niesen får for ca like mye som søskena fra alle. Pluss at det får fra sin biologiske fars familie. Så det ene barnet får temmelig mye mer enn sine søsken. 

For oss er jo dette uproblematisk,  vi er voksne.  Men det er ikke så kjekt for søskena etterhvert.. 

Samtidig føler jeg det blir feil av oss som bonusfamilie og skille på gavene til vår "uekte"niese og våre biologiske nevøer og nieser når vi har vært tante og onkel for henne så lenge hun kan huske..

Anonymkode: 88bb6...e8c

• Liker 2
Skrevet

Får ditt særkullsbarn gaver fra svigerfamilien din på lik linje som deres felles barn da? Om det er sånn, kan gavene fra farssiden åpnes før eller etter selskapet med svigerfamilien. Men gavene fra de aller nærmeste (som pappa, besteforeldre) bør da i det minste være med. Men om særkullsbarnet blir sittende med mange færre og dårligere gaver en fellesbarnet, syns jeg gavene bør være med. 

Men å si at det er en merkelig ting av svigermor å si. Jeg er oppvokst med skilte foreldre, og jeg har alltid kunne åpne mine pakker. Også har jeg fått mer symbolske gaver fra familien til stefaren min da jeg var barn, og jeg har ikke fått gaver fra familien til stemoren min (men hun kom inn i livet mitt da jeg var 12-13 år, så jeg var aldri med på noe feiring med hennes familie). 

Nå vet jeg ikke helt hva bestemoren til din mann mente med at hun ikke liker at barnet ditt sitter sammen med dem og prater. Om barnet ditt hele tiden sitter med de voksne og det må tas hensyn til, så kan jeg jo skjønne at det kan bli litt slitsomt. 

Anonymkode: e4d6a...53d

• Liker 6
Skrevet

Han får ikke ta med gaver fra farsiden. Ikke får han lov å prate med de andre voksne, og han får mindre og dårligere gaver enn de andre barna. Jeg ville ikke godtatt at barnet mitt skulle ha en slik julaften. Her bør du snakke med mannen din, slik at han kan ta det videre. Makan.

• Liker 20
Skrevet

Om faren har sendt 20 extra gaver fra alle slags slektninger og får like mye som felles barn her her hun helt rett.  Men om det blir veldig ujevne tall gaver tar du selvfølgelig de med og dritt i svigerheksen.  

Anonymkode: 573e3...7b2

• Liker 3
Skrevet

TS, noen sa en gang at når du får barn blir du barnet ditt sin nærmeste allierte. Hvis du mistenker at dette blir en utrivelig julaften på noe som helst vis for barnet ditt håper jeg at dere tar julaften hjemme i stedet.

Hvis dere drar bør du som et minimum være bombesikker på at mannen din er på din side hvis det blir nødvendig.

• Liker 6
Skrevet

Ville ikke ha feiret jul med svigers hvis de er sånn mot barnet ditt. Ville ha feiret jul alene med barnet

• Liker 3
Skrevet

Hos oss har mitt stebarn alltid feiret jul med far før h*n kom til oss. Samme når h*n har feiret med far. Da har vi feiret jul før h*n reiste til far. Slik at pakker fra andre siden av familien er allerede åpnet. 

Ikke en løsning for alle, men det har funket veldig fint for oss. Når er h*n blitt eldre og velger selv hvor h*n vil være, og da blir det bare en feiring. 🙂

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gikk det for dere TS? 

Anonymkode: 07e35...0d0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...