Gå til innhold

Greit å overvåke tenåringsbarn på Snapchat??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en tråd her inne og en samtale med en venninne, lurer jeg: Overvåker dere ungene deres på Snapchat? 

Selv synes jeg det er absolutt hårreisende. Man må kunne stole på barna sine, og ikke minst har de rett på et privatliv. Føler dagens foreldregenerasjon har blitt klin gærne. Venninnen min sier at sønnen hennes på 17 ikke har noe valg- da må han heller flytte hjemmefra. Det kan da ikke være lov å overvåke andre på den måten, selv om de er mindreårige?

Altså, jeg kan til en viss grad forstå dem som setter en gps-klokke på en vilter 5-åring den ene dagen de er i Disneyland, liksom. Men en tenåring? Det kaller jeg overgrep... 

Anonymkode: ccbf3...fbf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen jeg kjenner tvinger datteren til å være synlig på snapkartet.. akkurat det forstår jeg godt for her snakker vi om jente 16 år som drikker seg full og som gjerne opphalder seg en helt annen plass en hva hun har sagt.

Anonymkode: 95127...432

• Liker 8
Skrevet

Veldig greit å ha snapkartet på da de er lite flinke å gi beskjed hvor de er, samt å ta telefonen når foreldre ringer

Anonymkode: 2bed0...5b9

• Liker 3
Skrevet

Hvor gamle barn har du, TS?

Anonymkode: 02e0a...4b6

• Liker 2
Skrevet

Det er ofte foreldre med lite selvinnsikt og en god dose dobbeltmoral som overvåker ungdommene sine, de er opptatt av avkommet ikke skal finne på noe galt å gjøre som de sier mens de selv bryter barnekonvensjonens artikkel 16 og lover om overvåkning.

Anonymkode: 52dea...36f

• Liker 3
Skrevet

Tenker du på snapkartet?! Helt enig, jo mer vi foreldre har mulighet til å ha man kontroll på, jo mer kontroll ønsker man. Kan jo bare tenke for seg selv hvor deilig det var med den «friheten» vi hadde når vi vokste opp, at vi ikke hadde foreldrene våre over skuldrene hele tiden. Ungdommene må ha mulighet til frisone og privatliv de også.

Anonymkode: 8ce92...608

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blitt  løyet rett opp i ansiktet av min 16 åring vedr alkohol og hvor hun er. Vi bor i Oslo med mye fristelser. Hun må ha på snapchat kartet når hun drar ut med venner i helgene,  og gi meg beskjed om hvem hun er med og hvor hun er. Dette av sikkerhetsmessige årsaker og fordi jeg ikke helt kan stole på henne. Jeg som mamma blir redd. I hverdagen trenger hun ikke ha den på for meg.

Anonymkode: 3ef96...701

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig greit å ha snapkartet på da de er lite flinke å gi beskjed hvor de er, samt å ta telefonen når foreldre ringer

Anonymkode: 2bed0...5b9

Men altså: Dette er jo overvåking?? Jeg ville syntes det var ekstremt ubehagelig om noen overvåkte meg, uavhengig om jeg var dårlig til å ta telefonen. Barnet ditt har rett til et privatliv i like stor grad som deg!

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt  løyet rett opp i ansiktet av min 16 åring vedr alkohol og hvor hun er. Vi bor i Oslo med mye fristelser. Hun må ha på snapchat kartet når hun drar ut med venner i helgene,  og gi meg beskjed om hvem hun er med og hvor hun er. Dette av sikkerhetsmessige årsaker og fordi jeg ikke helt kan stole på henne. Jeg som mamma blir redd. I hverdagen trenger hun ikke ha den på for meg.

Anonymkode: 3ef96...701

«Jeg som mamma blir redd». 
Det er det dette handler om. At du som forelder tror du har større rett til å ha kontroll enn hun har rett til privatliv.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Inspirert av en tråd her inne og en samtale med en venninne, lurer jeg: Overvåker dere ungene deres på Snapchat? 

Selv synes jeg det er absolutt hårreisende. Man må kunne stole på barna sine, og ikke minst har de rett på et privatliv. Føler dagens foreldregenerasjon har blitt klin gærne. Venninnen min sier at sønnen hennes på 17 ikke har noe valg- da må han heller flytte hjemmefra. Det kan da ikke være lov å overvåke andre på den måten, selv om de er mindreårige?

Altså, jeg kan til en viss grad forstå dem som setter en gps-klokke på en vilter 5-åring den ene dagen de er i Disneyland, liksom. Men en tenåring? Det kaller jeg overgrep... 

Overgrep er vel drøyt å kalle dette...... hilsen en som er utsatt for det..

Anonymkode: 8c66a...d7c

• Liker 7
Skrevet

Jeg velger å oppdra barna til å bli fornuftige og ansvarlige lenge før de blir så gamle, så har ikke noe behov for å overvåke dem når de er blitt tenåringer.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Jeg som mamma blir redd». 
Det er det dette handler om. At du som forelder tror du har større rett til å ha kontroll enn hun har rett til privatliv.

Så det er bedre at barnet potensielt havner i farlige situasjoner fremfor å måtte tenke seg om to ganger fordi mor kan se hvor h*n er? 

Anonymkode: de149...7cd

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bedre at barnet potensielt havner i farlige situasjoner fremfor å måtte tenke seg om to ganger fordi mor kan se hvor h*n er? 

Anonymkode: de149...7cd

Da er det vel bedre å ha lært å tenke selv slik at man unngår og også takler farlige situasjoner heller enn å være redd for at mamma skal se hvor man er? Og er forresten farlige situasjoner kun knyttet til spesifikke lokasjoner i din verden?

Skrevet

Heldigvis så har ikke barna protestert på at jeg ser de på snapmap. De ser også meg og faren på snapmap 😅 alle er tenåringer eller unge voksne. 
Den dagen de protestere så får vi ta det opp og snakke om hvorfor de evt ikke skal synes der (for meg).... da vil jeg nok tenke at de har noe å skjule 🤔 

men enn så lenge så kan jeg se de og syns i grunn det er kjekt 😅

Anonymkode: 0befb...950

Skrevet

Nei, jeg overvåker dem ikke. Jeg stoler ganske mye på dem, men jeg tror ikke det er bra å stole 100% på noen - så jeg maser litt, det gjør jeg. 

Anonymkode: abcc3...515

Skrevet

Å stalke dem på snapmap synes jeg er i meste laget, men skjønner at foreldre vil forsikre seg om at unge jenter ikke sender nakenbilder og sånt, men det handler vel mer om at man burde snakke med dem og forklare alvoret i det, og at de skal holde seg unna eldre menn osv. 

Anonymkode: 2ec56...f36

Skrevet
2 timer siden, asterix skrev:

Jeg velger å oppdra barna til å bli fornuftige og ansvarlige lenge før de blir så gamle, så har ikke noe behov for å overvåke dem når de er blitt tenåringer.

Det sa mine foreldre også 🙈 skrøt over hvor fornuftig jeg var osv. Hadde de visst hvilket dobbeltliv jeg levde og hadde de fulgt litt bedre med så kunne jeg kanskje unngått alle de vonde situasjonene jeg kom opp i. Jeg burde blitt overvåket og passet bedre på. 

Har selv ei tenåringsjente og livredd for at jeg var like naiv som mine foreldre. De er fortsatt naive siden de ennå skryter over hvor ansvarlig jeg var som tenåring. 

Uansett sier ikke at dine barn ikke er ansvarlig men foreldre tror ofte de vet så mye om barna sine. I virkeligheten har de virkelig ikke peil på noen ting. Skummelt!

Anonymkode: 30a34...a9d

• Liker 4
Skrevet

Tja, jeg sjekker hvor hun er på snap-kartet når hun er ute, nå sist på juleballet. Hun er 16. Ser ikke på det som overvåking akkurat.
Hun har en historie der hun har lurt meg, Liksom vært på overnatting men gått på byen og prøvd alkohol (før hun var 15). Andre ting har også hendt tidligere da hun var i en dårlig gjeng. Så jeg liker å ha en viss kontroll pga sikkerhet.

Men har ikke satt krav om at hun må være synlig på snap. 

Anonymkode: 2ae39...d5d

Skrevet

Hvis jeg har så dårlig kommunikasjon og forhold med min datter/sønn at jeg må overvåke, så burde etter mitt syn Barnevernet inn i bilde å undersøke hva som gikk galt. Har selv hatt Barnevernet på besøk, men da kun pga falske meldinger som ikke engang er reelle, så her har jo Barnevernet noe virkelig sant å ta tak i hvis familien er så skakkjørt at man må overvåke på denne måten.

Anonymkode: 6a60b...4d0

Skrevet

Da jeg var tenåring, før snapchat, hendte det i blant at jeg løy om hvor jeg var uten at jeg gjorde noe 'galt' - utelukkende for følelsen av frihet. 

(Må si jeg følte meg i min fulle rett moralsk sett, og vurderer det ikke annerledes i dag.)

Anonymkode: f5b03...3f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...