AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #1 Skrevet 21. desember 2019 Jeg har store problemer med magen, mye smerter, magesekk som ikke fordøyer maten, så det fører til oppkast, får ikke spist osv. Har og store kolikk smerter daglig, og sure oppstøt. Slitt med dette i flere år, men det blir bare verre. I starten kom det bare i perioder, ellers var det bra. Nå er det ille hele tiden. Så er jo henvist til sykehuset for utredning. Hadde timen min i går. Og i det jeg kommer inn, får jeg beskjed om at jeg har IBS, og at det er ikke noe de kan gjøre med det. Jeg forteller da at jeg spiser jo low foodmap, og flere av symptomene er jo ikke IBS symptomer. At jeg tror og at lukkemusklene er ganske ødelagt, har hatt det før, og har jo nøyaktig samme symptomer nå og. Men nei, det hadde jeg ikke i følge han. Han ga meg resept på afipran, mente at det skulle få magen til å jobbe. Min lege har skrevet ut syrenøytraliserende til meg, som hjelper på kolikk smerter og sure oppstøt. Uten de har jeg det helt forferdelig. Men de påsto han at ikke virket, og jeg skulle slutte med. Jeg skal ikke tilbake dit, de mente det bare er IBS, så jeg har ikke noe mer der å gjøre. Vil det hjelpe å klage? Eller skal jeg bare vente til jeg blir ennå verre, så sende ny henvisning? Dette hemmer meg jo mye. Jeg kan ikke være sosial på ettermiddag/kveld, for da raper jeg så mye av kolikk smertene. Så jeg må passe på og få gjort det jeg skal tidlig på dagen. Startet å date en mann, det var det bare å gi opp. Jeg går og ned i vekt, og nå er det helt greit, da jeg er overvektig, men fortsetter det sånn så ender jeg opp som undervektig. Anonymkode: 73f2a...1b3 2 1
studerende Skrevet 21. desember 2019 #2 Skrevet 21. desember 2019 Du kan be om(og har rett til) en second opinion ved annet sykehus, men det du beskriver høres veldig ut som en form for funksjonell mage/tarm syndrom (søk opp Rome III kriteriene). Enkelte kan ha godt av å forsøke medikamenter som egentlig er beregnet på nervesmerter for dette, men ikke alle. Snakk med fastlegen din og be om en second opinion i første omgang. 3
Mauken Skrevet 21. desember 2019 #3 Skrevet 21. desember 2019 Du kan klage på behandlingen eller du kan be fastlege sende ny henvisning til et annet behandlingssted da det er fritt sykehusvalg 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #4 Skrevet 21. desember 2019 Er det en ernæringsfysiolog e.l som har satt opp low fodmap diettplanen din, eller har du gjort det på egenhånd? Anonymkode: 55459...480
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #5 Skrevet 21. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det en ernæringsfysiolog e.l som har satt opp low fodmap diettplanen din, eller har du gjort det på egenhånd? Anonymkode: 55459...480 Ja, det er ernæringsfysiolog, siden jeg og har en del mat allergi. Anonymkode: 73f2a...1b3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #6 Skrevet 21. desember 2019 Gastroparese? Forstår deg veldig godt, jeg var til spesialist i mage og ble avvist på en frekk måte. Måtte bare gå på foodmap og lese sjarmen med tarmen så skulle jeg bli frisk på dagen. I mellomtiden levde jeg på supper fordi det var det eneste jeg klarte spise... Ble overrasket over hvor lite jeg ble lyttet til av han som skulle ha mye erfaring og kunnskap. Jeg var ikke pågående eller frekk.. før på slutten av timen, da var jeg sur over hvor dårlig han behandlet meg og ble mer brysk i tonen Anonymkode: eda7d...6bd 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #7 Skrevet 21. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gastroparese? Forstår deg veldig godt, jeg var til spesialist i mage og ble avvist på en frekk måte. Måtte bare gå på foodmap og lese sjarmen med tarmen så skulle jeg bli frisk på dagen. I mellomtiden levde jeg på supper fordi det var det eneste jeg klarte spise... Ble overrasket over hvor lite jeg ble lyttet til av han som skulle ha mye erfaring og kunnskap. Jeg var ikke pågående eller frekk.. før på slutten av timen, da var jeg sur over hvor dårlig han behandlet meg og ble mer brysk i tonen Anonymkode: eda7d...6bd Takk for svar. Er Gastroparese jeg mistenker, da jeg har alle symptomer på det. Synes det er synd at vi blir møtt på en sånn måte. Anonymkode: 73f2a...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #8 Skrevet 21. desember 2019 Afipran? Brukes ikke det som kvalmestillende? Hvis du ikke er fornøyd gå til en annen lege. Har selv ligget på sykehus og foreslått undersøkelser som de mente var heeeelt bortkastet, viste seg i ettertid at det var veldig nødvendig. Han legen hørtes helt udugelig ut. Anonymkode: b8e4c...a19
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #9 Skrevet 21. desember 2019 Men hvorfor har ikke fastlegen utredet deg? Anonymkode: 81eca...9ae
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #10 Skrevet 21. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Afipran? Brukes ikke det som kvalmestillende? Hvis du ikke er fornøyd gå til en annen lege. Har selv ligget på sykehus og foreslått undersøkelser som de mente var heeeelt bortkastet, viste seg i ettertid at det var veldig nødvendig. Han legen hørtes helt udugelig ut. Anonymkode: b8e4c...a19 Jo det gjør det, så jeg fatter ikke hvorfor jeg fikk det. Han sa at det fikk magen til å jobbe. Men av alt det jeg leser om legemiddelet, så stemmer ikke det. Får nok få en ny henvisning, til annet sykehus. Anonymkode: 73f2a...1b3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #11 Skrevet 21. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor har ikke fastlegen utredet deg? Anonymkode: 81eca...9ae Nå tar jo ikke fastlegen undersøkelser som gastroskopi, koloskopi eller lignende. Har jo tatt mye blodprøver og avføringsprøver hos fastlegen. Jeg har og blod i avføring ved flere tester, så nå mente legen min at det var på tide å henvise meg videre. Anonymkode: 73f2a...1b3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #12 Skrevet 21. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Afipran? Brukes ikke det som kvalmestillende? Hvis du ikke er fornøyd gå til en annen lege. Har selv ligget på sykehus og foreslått undersøkelser som de mente var heeeelt bortkastet, viste seg i ettertid at det var veldig nødvendig. Han legen hørtes helt udugelig ut. Anonymkode: b8e4c...a19 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det gjør det, så jeg fatter ikke hvorfor jeg fikk det. Han sa at det fikk magen til å jobbe. Men av alt det jeg leser om legemiddelet, så stemmer ikke det. Får nok få en ny henvisning, til annet sykehus. Anonymkode: 73f2a...1b3 Metoklopramid/afipran er et prokinetikum, dvs at det får magen til å jobbe, og er et av de legemidlene som er godkjent som behandling for gastroparese. Linken er om gastroparese pga diabetes, men det gjelder generelt. Så hvorfor ikke prøve? https://relis.no/Publikasjoner/2012/Behandling_av_gastroparese/ Anonymkode: e9208...1a2 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #13 Skrevet 21. desember 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå tar jo ikke fastlegen undersøkelser som gastroskopi, koloskopi eller lignende. Har jo tatt mye blodprøver og avføringsprøver hos fastlegen. Jeg har og blod i avføring ved flere tester, så nå mente legen min at det var på tide å henvise meg videre. Anonymkode: 73f2a...1b3 Nei, men fastlegen kan henvise til gastroskopi og koloskopi uten at det trenger å gå via spesialist på sykehuset. Anonymkode: 81eca...9ae
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #14 Skrevet 21. desember 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Metoklopramid/afipran er et prokinetikum, dvs at det får magen til å jobbe, og er et av de legemidlene som er godkjent som behandling for gastroparese. Linken er om gastroparese pga diabetes, men det gjelder generelt. Så hvorfor ikke prøve? https://relis.no/Publikasjoner/2012/Behandling_av_gastroparese/ Anonymkode: e9208...1a2 Tusen takk. Prøvde å google i går, men fant ikke noe sånt. Tenkte jeg uansett kan prøve det, for det er jo ikke et skummelt legemiddel. Anonymkode: 73f2a...1b3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #15 Skrevet 21. desember 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men fastlegen kan henvise til gastroskopi og koloskopi uten at det trenger å gå via spesialist på sykehuset. Anonymkode: 81eca...9ae Legen henviste meg til gastroskopi, men jeg fikk da time til vurdering hos spesialist først. Og han mente jo bare det var IBS og ikke noe annet. Anonymkode: 73f2a...1b3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #16 Skrevet 21. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men fastlegen kan henvise til gastroskopi og koloskopi uten at det trenger å gå via spesialist på sykehuset. Anonymkode: 81eca...9ae Det er mange steder i Norge hvor det ikke finnes privatpraktiserende spesialister. Da må man jo henvise til sykehuset hvis man skal ha en koloskopi. Å henvise videre er jo en del av fastlegens utredning, hva mer tenker du de skal gjøre enn blodprøver, sykehistorie og undersøkelse. Anonymkode: f815a...405
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #17 Skrevet 22. desember 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er mange steder i Norge hvor det ikke finnes privatpraktiserende spesialister. Da må man jo henvise til sykehuset hvis man skal ha en koloskopi. Å henvise videre er jo en del av fastlegens utredning, hva mer tenker du de skal gjøre enn blodprøver, sykehistorie og undersøkelse. Anonymkode: f815a...405 Måle ventrikkeltømmehastigheten Anonymkode: eda7d...6bd 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #18 Skrevet 22. desember 2019 Hvor ofte kaster du opp? Og er det uprovosert? Anonymkode: 8f285...c30
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #19 Skrevet 22. desember 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo det gjør det, så jeg fatter ikke hvorfor jeg fikk det. Han sa at det fikk magen til å jobbe. Men av alt det jeg leser om legemiddelet, så stemmer ikke det. Får nok få en ny henvisning, til annet sykehus. Anonymkode: 73f2a...1b3 Afipran har veldig dårlig kvalmestillende effekt ( selv om det er det som står i felleskatalogen at det skal brukes til ) men det virker på tarmperistaltikken. Så kan fint brukes på den type problemer. Anonymkode: d3da9...f40
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #20 Skrevet 22. desember 2019 Samme som deg, jeg tror jeg har gastroparese. Har hatt gastroskopi og ct av magen. Vært til indremedisiner som også påstod det er IBS (som bare er en sekkediagnose). Da jeg la frem for fastlegen min om at jeg trodde jeg hadde forsinket magesekktømming som skapte alle plagene mine og at det er mulig p ta en magesekk-tømmings test for å få det påvist, så hadde han aldri hørt pm tilstanden. Men å sjekke det opp har han ikke brydd seg med... I første omgang burde legen henvise deg til gastroskopi siden du har så mye plager fra magen, IBS er noe de kan si du har før de har utelukket alt annet og da må man jo utrede det de kan. Anonymkode: 6b369...9e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå