Gå til innhold

Hvorfor er norsk golden retriever mye lysere enn utenlandske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt siden jeg var  barn og så golden  retrievere i familie filmer og serier, syntes de var utrolig vakre🥰. Men de var alltid svært gyldne i fargen. Jeg har møtt utallige goldens på tur, men de er alltid svært hvit/lys. På kennel sider/oppdrettere er deg også veldig lyse hunder. Ingen så gylden som hundene  filmene på filmene fra USA/England 

Hvorfor er golden retriever i Norge så mye lysere enn utlandet? Liker ikke norske oppdrettere den gylden fargen? Eller er fargen bare sjelden ?

20191221_114832.thumb.jpg.bc068d960a46434a9499344ff37b5c09.jpg

Gylden golden retriever jeg liker😊 og kunne tenkt meg som familiehund i fremtiden 

20191221_114416.thumb.jpg.54c63e1d7dcd274b6465234652437ae0.jpgtypisk farge på norsk golden, utfra det jeg har sett. Mye blekere 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror den gyldne golden retriever kommer direkte fra jaktlinjer mens den lyse er avlet frem som en roligere familiehund. Hvorfor lys er foretrukket vet jeg ikke, sikkert mange som synes den er vakker. Og tolleren har jo blitt den mørkegyldne retrieveren.

image.png.ee82ee4f47875f55a82acd5cc421046e.png

Skrevet

Det finnes mange fargevarianter i Norge også. "Jaktgolden" er ofte mørkere i fargen som over her sier. 

De som velger hunder til filmer har jo også preferanser. Det betyr ikke at det ikke er lyse retrievere i utlandet. Det er bare å søke opp oppdrettere i UK og USA så ser du mange fargevarianter der og. 

Anonymkode: 6b950...fdb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når jeg så på et golden retriever kull så sa oppdretter at den hvite var den som så finest ut, så det er vel bare det at noen nordmenn foretrekker hvit farge på pelsen. Har dog sett både hvite og gylne retrievere her i Norge 

Endret av WhiteSwan
Skrevet

Det er de hvite som har blitt avlet mest på som familiehund mens jaktgolden er mye mørkere. Det skal sies at noen oppdrettere ønsker å få mørkere linjer inn i oppdrettet sitt nå.

Skrevet

Det er nok en design/motegreie, hvor de lyse har blitt avlet frem pga etterspørsel. Personlig synes jeg at de gyldne/reverøde er finest, slik som Chance - Den utrolige reisen 😍
Labrador fåes også i den mørke gulnyansen.

Anonymkode: 6cb11...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...