AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #1 Skrevet 21. desember 2019 Hei Er det mulig å plutselig bli allergisk mot enkelte ting? Før (for noen år siden) kunne jeg helt fint sitte i en røyksky og lakke negler mens noen hadde sterk parfyme, men nå de siste årene har jeg fått kroppslige reaksjoner av alle tre. Jeg får vondt i hodet, blir kvalm, får hetetokter og tett i nesen. Blir altså skikkelig uvel om jeg sitter i samme rom som en av disse tingene.. Er dette noe legen på avgjøre, er dette normalt, er det allergi eller hva er det? Anonymkode: 1de44...35e
_nubbenella Skrevet 21. desember 2019 #2 Skrevet 21. desember 2019 Allergi kan oppstå seinere i livet. Eg har blitt allergisk mot pollen på mine eldre dager f.eks, holder på å klø ut augene mine til tider. Men det er fullt mulig å bli mindre tolerant ovenfor sterke og ubehagelige lukter også, uten at det er allergi. Det er jo ikkje noe å gjøre med det, anna enn å unngå det som best man kan. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #3 Skrevet 21. desember 2019 Ja, jeg tror det er vanligst at man får allergi med årene. Jeg har blitt allergisk mot pelsdyr og røyk, var aldri allergisk som barn og ungdom. Anonymkode: 43120...f5c
Cata Skrevet 21. desember 2019 #4 Skrevet 21. desember 2019 Fullt mulig. Jeg fikk pollenallergi som noen og tjue åring. Hadde aldri vært plaget med det før.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #5 Skrevet 21. desember 2019 Opplevde en periode at jeg ble tett i nesa og rant fra øynene når jeg koset med pus.. Plutselig gikk det over❤️ skal tro jeg ble glad Anonymkode: 1de44...35e
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #6 Skrevet 21. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Opplevde en periode at jeg ble tett i nesa og rant fra øynene når jeg koset med pus.. Plutselig gikk det over❤️ skal tro jeg ble glad Anonymkode: 1de44...35e Pusen kan ha hatt noe annet du reagerte på i pelsen. Pollen for eksempel. Hvis du har utekatt da Det er uvanlig å vokse av seg allergier man får i voksen alder. Jeg hadde pelsdyrallergi som barn og den er borte nå. Men har utviklet parfymeallergi og et par matallergier i voksen alder. Anonymkode: 1d7b4...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #7 Skrevet 21. desember 2019 Jo eldre man blir jo mer sannsynlig er det at du utvikler allergier. Dette er jo fordi du har blitt eksponert for ting for mye, til slutt så kommer reaksjonene. Det er noen allergier man er født med, de aller fleste kommer senere i livet. Selv begynte jeg å reagere på disse tingene i 30 årene. Sjekk ut MCS eller kjemisk miljøintoleranse som er det samme med forskjellige navn. Anonymkode: b8171...b9e
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #8 Skrevet 21. desember 2019 Allergier kan oppstå senere i livet, men det du beskriver høres ikke ut som en allergi. Anonymkode: fd33e...c85
Million Skrevet 21. desember 2019 #9 Skrevet 21. desember 2019 (endret) Ja, man kan brått reagere på noe i voksen alder. Den yngste broren min påstår i alle fall det.... vi vokste opp med katt hjemme, og han reagerte aldri noe på det da. Så i voksen alder hevder han å være allergisk, men jeg tror det bare er noe han sier for at ungene skulle slutte og mase om å få kjæledyr... Jeg er ikke allergisk mot noe, unntatt en viss type pencillin. Jeg vet ikke om jeg tidligere i livet hadde fått akkurat den typen pencillin for noe, men jeg var 26 år da jeg plutselig reagerte voldsomt på en kur mot en lungebetennelse eller hva det var jeg hadde. Kroppstemperaturen min steg skyhøyt, jeg ble så varm at folk som tok borti meg, bare rev til seg hånden og sa "Oi....!" Noen mente man kunne steke et speilegg på pannen min. I tillegg fikk jeg så tett og kraftig utslett at jeg så helt hummerrød ut over det hele, inkludert innsiden av munnen og overalt. Rødt utslett, tett i tett, så ut som jeg hadde grillet meg i solen altfor lenge og var skikkelig solbrent om man så meg på avstand. På nært hold kunne man skjelne det og se at det var prikker og flekker, tett i tett. Måtte til legen med det, og han ble ganske bekymret og lurte på om jeg hadde rukket å ta dagens dose av pencillinen ennå. Det hadde jeg, og da sa han "IKKE ta noe som helst mer av den medisinen! Kast resten! Og dette må du huske resten av livet; aldri ta denne typen pencillin en gang til, for neste gang blir det sannsynligvis enda verre og farligere! Husk å alltid informere hver eneste lege du noengang er borti om allergien din, sånn at ingen skriver det ut til deg en gang til og informer familie etc så de kan si i fra hvis du havner på sykehus" Jeg har aldri reagert allergisk på noe annet i mitt liv. Bortsett fra den typiske nikkelallergien da, som er en kontaktallergi. Men den ser jeg ut til å ha vokst fra meg, for jeg reagerer ikke på knapper og glidelåser i bukser lenger. Endret 21. desember 2019 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå