Gå til innhold

Føler meg som en alenemor. Hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Vi har en datter på snart 3 år. Pappaen hennes jobber lange dager fra og kommer sent hjem (1730) ofte og en del ganger etter hun har lagt seg kl 19.. I helgene sover han lenge. Når han kommer hjem fra jobb er han ofte sliten og sitter mye på do.. Han begynner å herje med henne rett før leggetid slik at jeg bruker evigheter å å legge henne (han legger ikke fordi hun "ikke vil"). 

Hun er kjempe glad i pappaen sin og vil stadig være med ham og leke med ham, men jeg ser at hun blir trist når hun stadig får nei fordi han er opptatt. Det er verste er morgenene hvor jeg sliter med å holde henne vekk fra soverommet fordi han skal sove. Jeg prøver å gjøre morsomme ting sammen med henne, og det funker som regel, men ofte vil hun heller være med pappaen sin fordi han er hjemme... 

Jeg synes det er vanskelig hele situasjonen og jeg vet ikke hva jeg lurer på.. Hvordan skal jeg takle dette? 

Han våkner ikke når jeg berham om det heller (aldri tidligere enn 9)..får bare "ja ti min til" i en hel time.. Tydelig at han er trøtt, men jeg føler meg som en alenemor. Selvfølgelig går datteren min først, men mine behov kommer alltid til sist, og det er jeg som har alt ansvaret.. 

Anonymkode: 3f779...c4d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La meg først si at jeg håper at du ikke får flere barn som du setter i denne situsjonen.

For det andre, hva var planen da dere bestemte dere for å få barn? At du skulle ta hovedansvaret og han bidra når det passet han? Eller hadde dere en plan om å være likeverdige foreldre og så har ikke han gjort sin del?

Anonymkode: 3b682...704

• Liker 8
Skrevet

Jeg følte meg også som en alenemor da jeg var i forhold, til slutt gikk jeg og er nå alenemor på ordtlig og det er mye bedre...for nå styrer jeg hverdagen selv uten og ha en annen voksen å måtte gå i kompromiss med...

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

La meg først si at jeg håper at du ikke får flere barn som du setter i denne situsjonen.

For det andre, hva var planen da dere bestemte dere for å få barn? At du skulle ta hovedansvaret og han bidra når det passet han? Eller hadde dere en plan om å være likeverdige foreldre og så har ikke han gjort sin del?

Håper ikke jeg heller for å være ærlig, 

Planen var at vi skulle være likeverdige. Jeg så hvordan han er med barn, så jeg stolte jo på det han sa. Og når han først er med henne, så er det fullt fokus, men det er mye ansvarsfraskrivelse ala "gå og vis mamma" 

Skrevet
Akkurat nå, Witch24 skrev:

Jeg følte meg også som en alenemor da jeg var i forhold, til slutt gikk jeg og er nå alenemor på ordtlig og det er mye bedre...for nå styrer jeg hverdagen selv uten og ha en annen voksen å måtte gå i kompromiss med...

❤️ Så bra du har det bedre nå, 

Jeg har tanker om det selv, at det må være mye lettere, føler jeg ikke har veldig lyst å fikse opp i det heller, bare dra. Jeg elsker ham jo, men tydeligvis ikke nok til å unne ham å slappe av.. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tanker om det selv, at det må være mye lettere, føler jeg ikke har veldig lyst å fikse opp i det heller, bare dra. Jeg elsker ham jo, men tydeligvis ikke nok til å unne ham å slappe av.. 

Det er jo fint at du elsker han, men dette dårlige samarbeidet kan jo gå utover din helse...orker du å være sammen med en slik partner resten av livet?

Jeg klarte bare 3år med min, så ble singellivet en befrielse, gjøre hva jeg vil når jeg vil;)

Skrevet

Faktisk vil jeg ikke det. Tenker jeg klarer meg mye bedre alene. Når han ikke er hjemme, er ting litt utfordrende, men blir mer for meg å gjøre når han kommer hjem.  Nå må ting planlegges og det går Aldri etter planen. Det er slit!! 

• Liker 1
Skrevet

Hadde en fraværende barnefar selv. 

Han jobbet offshore, borte 4 uker i gangen. Da han kom hjem så kunne han sitte å spille på PC fra han stod opp til han la seg. Sov gjerne til 12-13 på dagen. 
Bidro svært lite til husarbeid, laget knapt middag og bare latet seg. Overså gutten vår (3 år), mer opptatt av PC eller telefonen. 
Jeg stod opp hver natt/morgen når gutten vår våknet. Jeg badet han og stelte han. Jeg la han hver kveld. Det føltes som faren bare var en okkupant. Som bidro til haugen på klesvask og fylte opp vasken med oppvask. 

Jeg jobber turnus, ofte en del på kveld og helger/helligdager. Hver gang sønnen vår ble syk så måtte jeg ta ut sykedager. For faren orket ikke. «Han vil ikke ha meg.» 

Jeg kastet han ut for han slet meg rett og slett ut. Jeg har det 10 ganger bedre nå! Nyter å være alene med sønnen vår. Og faren bryr seg knapt å følge opp gutten, så jeg hadde rett at han kommer aldri til å skjerpe seg. Ikke bidratt en eneste krone til han. 

Anonymkode: a1798...7e6

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en fraværende barnefar selv. 

Han jobbet offshore, borte 4 uker i gangen. Da han kom hjem så kunne han sitte å spille på PC fra han stod opp til han la seg. Sov gjerne til 12-13 på dagen. 
Bidro svært lite til husarbeid, laget knapt middag og bare latet seg. Overså gutten vår (3 år), mer opptatt av PC eller telefonen. 
Jeg stod opp hver natt/morgen når gutten vår våknet. Jeg badet han og stelte han. Jeg la han hver kveld. Det føltes som faren bare var en okkupant. Som bidro til haugen på klesvask og fylte opp vasken med oppvask. 

Jeg jobber turnus, ofte en del på kveld og helger/helligdager. Hver gang sønnen vår ble syk så måtte jeg ta ut sykedager. For faren orket ikke. «Han vil ikke ha meg.» 

Jeg kastet han ut for han slet meg rett og slett ut. Jeg har det 10 ganger bedre nå! Nyter å være alene med sønnen vår. Og faren bryr seg knapt å følge opp gutten, så jeg hadde rett at han kommer aldri til å skjerpe seg. Ikke bidratt en eneste krone til han. 

Ønsker deg alt godt ❤️ du er en god mor 💕 

Her er det (heldigvis) ikke så ille, men jeg blir mora som maser og oppdrar begge. Rutiner er noe han ikke følger, regler jeg har satt (be folk slutte å tenne røyk foran ungen hos hans familie) er noe han ikke tør å ta opp.. Han hjelper til om jeg ber om det, men utenom det er det jeg som har alt av ansvar for barnet. Stell morgen og kveld, frokost, kvelds.

Han trenger ikke ta over husarbeid eller noe, men jeg forventer at selvom man jobber, klarer man å rydde opp etter seg sjøl som man ellers ville gjort. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han unner tydeligvis ikke deg å slappe av heller 

Anonymkode: 27a13...3df

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo slutte med å hjelpe han med å snike seg unna ansvar.

Jenta vil inn og vekke pappa? Okey, bare gå inn.

Hvis han avviser henne eller blir sur, da bør du forlate han. Han blir kanskje en bedre helgepappa, siden han da MÅ være den voknse

Anonymkode: fb57c...9a9

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det (heldigvis) ikke så ille, men jeg blir mora som maser og oppdrar begge. Rutiner er noe han ikke følger, regler jeg har satt (be folk slutte å tenne røyk foran ungen hos hans familie) er noe han ikke tør å ta opp.. Han hjelper til om jeg ber om det, men utenom det er det jeg som har alt av ansvar for barnet. Stell morgen og kveld, frokost, kvelds.

Han trenger ikke ta over husarbeid eller noe, men jeg forventer at selvom man jobber, klarer man å rydde opp etter seg sjøl som man ellers ville gjort. 

Har du tenkt over at du har lagt lista for lavt? Min mann hjelper ikke meg med husarbeid eller barneoppdragelse, vi er to voksne, funksjonsfriske mennesker og da er husarbeid og barneoppdragelse begges grunnleggende ansvar og vi gjør i det store og det hele like mye.

Måten du formulerer deg på virker som om du tenker at husarbeid og barneoppdragelse i utgangspunktet er ditt bord.

• Liker 6
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han unner tydeligvis ikke deg å slappe av heller 

Anonymkode: 27a13...3df

Jeg slapper av nok, jeg vil bare at dattera mi skal få mer tid med ham.. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo slutte med å hjelpe han med å snike seg unna ansvar.

Jenta vil inn og vekke pappa? Okey, bare gå inn.

Hvis han avviser henne eller blir sur, da bør du forlate han. Han blir kanskje en bedre helgepappa, siden han da MÅ være den voknse

Anonymkode: fb57c...9a9

Enig ❤️

13 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Har du tenkt over at du har lagt lista for lavt? Min mann hjelper ikke meg med husarbeid eller barneoppdragelse, vi er to voksne, funksjonsfriske mennesker og da er husarbeid og barneoppdragelse begges grunnleggende ansvar og vi gjør i det store og det hele like mye.

Måten du formulerer deg på virker som om du tenker at husarbeid og barneoppdragelse i utgangspunktet er ditt bord.

Jeg er nok litt gammeldags, og jeg har gleden i å gjøre det, men slik han snakket om dette med barn før fødselen, trodde jeg han virkelig skulle ta mer del i livet hennes.. 

Skrevet

Nei, du er ikke gammeldags, du er ei dørmatte. Stor forskjell. 

Anonymkode: 4beb0...51c

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det ❤️ 

Det begynte med at han sa han jobbet så mye at han fortjente å slappe av. Jeg jobbet også fullt og hadde gutten vår helt alene hver dag når han var borte. 

Nå som jeg er alene så får jeg mer fritid, får slappet av. Ja det er tøft å være alenemor, men klarte overgangen fint siden jeg var vandt med å være alene fra før. 

Du bør kreve litt mer av denne mannen. Dere er begge likeverdige foreldre og voksne. Han bør tilbringe mer tid med barnet sitt. Hjelpe deg med husarbeid. Dette er ikke greit, vi er trossalt snart i 2020. Kvinner og menn skal være likeverdige.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du er ikke gammeldags, du er ei dørmatte. Stor forskjell. 

Anonymkode: 4beb0...51c

Det synes jeg ikke vi har grunnlag nok til å si om TS.

Problemet tror jeg mer er at fordi hun er gammeldags og har signalisert at hun har glede av huslige sysler så har hun allerede før fødselen lagt grunnlaget for forholdet med at hun ordner med hjem og barn og synes det er greit, og så fortsetter bare mannen i samme spor. At mannen kan ha sagt noe annet spiller ikke så stor rolle når de begge har oppført seg som om dette er sånn det skal være.

Å tro at atferden hans skulle endres vesentlig på grunn av at barn kommer til blir for optimistisk.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Vi har en datter på snart 3 år. Pappaen hennes jobber lange dager fra og kommer sent hjem (1730) ofte og en del ganger etter hun har lagt seg kl 19.. I helgene sover han lenge. Når han kommer hjem fra jobb er han ofte sliten og sitter mye på do.. Han begynner å herje med henne rett før leggetid slik at jeg bruker evigheter å å legge henne (han legger ikke fordi hun "ikke vil"). 

Hun er kjempe glad i pappaen sin og vil stadig være med ham og leke med ham, men jeg ser at hun blir trist når hun stadig får nei fordi han er opptatt. Det er verste er morgenene hvor jeg sliter med å holde henne vekk fra soverommet fordi han skal sove. Jeg prøver å gjøre morsomme ting sammen med henne, og det funker som regel, men ofte vil hun heller være med pappaen sin fordi han er hjemme... 

Jeg synes det er vanskelig hele situasjonen og jeg vet ikke hva jeg lurer på.. Hvordan skal jeg takle dette? 

Han våkner ikke når jeg berham om det heller (aldri tidligere enn 9)..får bare "ja ti min til" i en hel time.. Tydelig at han er trøtt, men jeg føler meg som en alenemor. Selvfølgelig går datteren min først, men mine behov kommer alltid til sist, og det er jeg som har alt ansvaret.. 

17:30 er jo tidlig : ) 

Jeg tror at dere må se på livet deres. hva slags far vil han være? De dagene han kommer hjem 17:30 bør det være pappatid, ikke do tid. Da kan han leke med henne, og legge henne, så kan du ta ansvaret de dagene han er hjemme 1900. De kan veksle på å sove ut i helgene. Lag en avtale mellom dere. snakk om det. 

vi hadde det helt slik som du forklarer. forholdet gikk under og vi er separert nå. Nå har han barnet 50% og MÅ stille opp. Jeg får endelig tid til å tenke.

Anonymkode: a55c8...37b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...