Gå til innhold

Trenger jeg briller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var ung (10-12 år siden :ler: )hadde jeg briller. Har en venninne som er optiker, og hun sa jeg uten tvil skulle ha lese-/skjermbriller og det fikk jeg.

Mistet kontakten med henne, og gikk derfor til en annen optiker for å sjekke synet. Hun sa jeg ikke trengte briller, og at om jeg hadde trengt det på et tidspunkt hadde øynene mine justert seg (jeg var langsynt)

Etter enda noen år tok jeg enda en tur til en tredje optiker, og der fikk jeg beskjed om at jeg var for svak i muskelen som koordinerer øynene og at jeg måtte trene den istedet for briller.

Vel, vel - treningen av øyemuskler er enda vanskeligere enn andre muskler, så den har det ikke blitt mye av :ler:

Men nå påstår altså mine kolleger på jobb at jeg må komme meg til optiker enda en gang.

1. Jeg myser nesten alltid når jeg ser på skjermen (får smilerynker da :wink: )

2. Jeg "kryper" inn i skjermen for å se (fordømt liten skrift)

3. Jeg blir veldig sliten i øynene.

Men er det noen vits i? Eller må jeg bare trene den fordømte muskelen, alternativt unngå å sitte foran en skjerm 8-10 timer hver dag...?

Skjønner at dere ikke kan si hva som er rett for meg, men er det noen som har erfaringer?

(Og så må jeg si at jeg syns det er SÅ mange kule briller, hadde ikke hatt noe imot å ha briller, men det beste er jo å ha øyne som ikke trenger det selvsagt.)

Videoannonse
Annonse
Gjest en liten hvit and
Skrevet

Har du andre typer problemer slik som hodepine og uklart syn? Mysingen og det andre kan være en uvane du har vent deg til, men om du og f.eks. har problemer med å lese teksten på tv så kan det være at du trenger briller/linser.

Hvorfor ikke bare ta en tur til optiker å få foretatt en synstest? Tar ikke lang tid og koster ikke så mange kronene.

Skrevet

Hvis du ikke kan lese på skjermen i normal arbeidsposisjon må du selvsagt sjekke synet hos optiker! Synet kan forandre seg og du kan ikke stole på at status er som sist du kontrollerte.

Skrevet

Syns ikke jeg har noen problemer i det hele tatt jeg utenom mysingen. Det er mine kolleger som mener at jeg sikkert trenger briller... Sliten i øynene er jeg av og til, men det er vel sånn det blir med 8-10 timer foran en pc...

Skal til optiker og sjekke i morgen, spennende å se da.

Skrevet

men grunnen til at man myser er jo fordi synet er for dårlig. du bør absolutt sjekke synet :)

Gjest Gitte
Skrevet

veit ikke hvor sør i akershus du bor jeg, men hvis du vil være 100% sikker burde du bestille deg en time på Høgskolen i Buskerud avd. Kongsberg. der har de norges eneste optikerutdanning og professorer innen dette. hvis du så på tv2 hjelper deg for en tid tilbake skjedde det samme som du beskriver, at du får forskjellige svar fra optikerne,og ved å bruke kongsberg får du ihvertfall et definitivt svar. bare et forslag da.. :) tror ikke det koster no særlig heller.

Skrevet

Kan man bare ringe Kongsberg og bestille time da?

Skrevet

Etter hva jeg har hørt finnes det flere retninger i optiken (som i alle andre fag), og en av dem har stor tro på opptrening, mens en annen har stor tro på bruk av briller. Så da er det ikke så rart hvis du får ulike svar! (Dette er altså bare noe jeg har hørt, så hvis det er noen optikere her som vil rette på meg, så er det hyggelig)

Jeg vet ikke hvordan du bestiller time på den skolen, men du kan jo ringe dem og høre.

Gjest Gitte
Skrevet

har aldri bestilt time der jeg, bare studerer der. hehe.. :) hvis du ringer xxxxxxxxx kommer du til resepsjonen der, og de damene vet absolutt alt. har sett flere som skulle til optiker-time der, så jeg vet at det er mulig.. bare ring å spør. :)

Det er ikke lov å legge inn telefon nr.

liv - mod.

Skrevet

Anbefaler deg å bruke briller hvis du optikeren foreslår det. Man kan se klart uten, men da anstrenger man øyemusklene.

Skrevet

Og så har du jo alternativet linser. ;) Jeg har brukte det før laseroperasjon, og etter bittelitt trening tar det ikke lange tiden å ta de på. Jeg opplevde en stor forskjell i synsrekkevidde da jeg gikk over fra briller til linser. Plutselig så jeg mye mere av verden. :ler:

Men så hadde jo jeg nesten -7 på begge øynene da jeg byttet til linser. ;)

Gjest Gitte
Skrevet

ååhh.. strenge regler her altså :) får sende deg tlf-nr i pm da

Gjest Anonymous
Skrevet

Du høres litt ut som meg. Jeg trenger progresive briller da øynene mine sliter med å fokusere. Dersom de først fokuserer ser jeg nesten ok. De slet lenge ut med å finne ut hva som feilte øynene mine for jeg anstrengte meg max oss optikkeren og da var det jo bra. Men når jeg slappa av å brukte øynene slik jeg vanligvis gjør måtte jeg ha briller. Så ett lite tips er å ikke prøve å se noe du ikke ser, men faktisk prøve å slappe av i øynene og se det du ser og ikke det du vil se. (forsto du den?)

Skrevet

Japp :-) Og siden jeg har vært på pcen 16 timer i døgnet og sovet 4 timer i døgnet de siste 2 ukene, var det ikke mulig å "jukse". Det jeg ikke så, så jeg rett og slett ikke. Prøvde meg på en gjetterunde, men ble ferska :hoho: (trodde virkelig jeg hadde svaret altså!!!)

Og mandag henter jeg mine splitter nye (og tøffe) lese/kjørebriller. Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner. Ikke så mye at jeg trenger linser/briller døgnet rundt, men nok til at jeg fort blir sliten uten briller (heter det +1 når man er nærsynt tro?).

Gleder meg :-)

Takk for gode råd!!

3 600 kroner kosta det!! :o Håper å få igjen en del fra jobben.

Skrevet

- når man er nærsynt, + når man er langsynt. ;)

Gjest en liten hvit and
Skrevet

- når du er nærsynt, + når du er langsynt.

Bra det ordna seg for deg. Det er rådyrt med briller/linser, men sååå godt å slippe å se verden i tåke og å gå konstant sliten i hodet/øynene.

Skrevet

Da er jeg -1 da. I tillegg til skjeve hornhinner. Og forskjell på øynene. Skal få sånt kort som viser alt sammen med brillene.

Ja, det er dyrt. Får dekket 800 i innfatning+test+billigste glass av jobben. Så da koster infatningen meg 1200 og glassene ??. Har plastglass med antirefleksjon, vet ikke om det er billigst eller ikke?

Og så må jeg jo ha sånt etui, det koster vel fort skjorta det og.

Skrevet

jasså, så du har nesten tatt meg igjen på dine gamle dager? :sjarmor:

jeg er -1,25 ¨på ene øyet og -1,50 på andre øyet + litt skjeve hornhinner.

Etui har jeg alltid fått med brillene uten ekstra kostnad jeg, men da har jeg jo bare tatt det jeg har fått da.

3400,- var det for alt?

brille, sjekk og alt?

det var ikke så gæli, tror jeg var oppe i 5600,- for de siste brillene mine jeg. (men det er merkebrille..... sossen aline) :ler:

bruker også mest briller når jeg sitter på skjerm og når jeg ser tv og sånt, og hadde nok måttet hatt dem om jeg kjørte bil.

ser greit uten til andre ting, selv om det er en drøm de gangene jeg har prøvd linser, da SER man virkelig verden da!! HELT klart! :o

Skrevet

3 600 inkl alt ja. Jeg er ikke så materialistisk jeg skjønner du :sjarmor: kjøper bare det jeg syns er fint uavhengig av merke.... Hva slags merke har du da, siden de var så dyre? Syns ærlig talt jeg betalte nok jeg - bare innfatningen var over 2000 kroner.

Skrevet

jepp, jeg har blitt skikkelig merkesoss!!! :ler:

Det er Bjørn Borg, men det var altså ikke merket jeg gikk etter. synes de var de fineste, så da fikk de bare koste det.

også tror jeg jeg har glass-glass, som vel er litt dyrere en plast, mener jeg hadde plast før.

også brukte jeg Brilleland.... og de er IKKE nødvendigvis billigst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...