Gå til innhold

Å invitere noen, men utelate andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om å droppe enkelte gjester som egentlig "burde" bli invitert? Tenker på å invitere en av mors søsken men ikke de andre søsknene hennes, for eksempel. Eller søskenbarn, men ikke foreldrene deres og visa versa. For det er en del folk i familiene våre vi kunne tenke oss å utelate for å slippe å gremmes i sitt eget bryllup, men samtidig kan det være skummelt med tanke på at man risikerer at de er sure på oss i mange år.

Bryllup er ikke på tapetet akkurat nå, men dette er en av tingene vi diskuterer når vi drømmer oss bort i bryllupsplaner, og vi klarer seriøst ikke å komme frem til en god løsning på det her. Spennende å høre andres synspunkter på det - og også hvordan andre har løst dette. Kanskje vi klarer å finne ut av det før tiden er inne. 😜

Anonymkode: d6ebb...728

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig skaper det dårlig stemning å utelate folk på den måten, men det er jo deres hypotetiske bryllup. Du må nesten vurdere hva som er verst av å la noen ekstra folk komme i bryllupet og potensielt dårlig stemning og samvittighet i mange år. Jeg er generelt veldig for at man skal få invitere de man vil, men jeg syns det hadde vært litt kjipt å ikke bli invitert i en kusines bryllup hvis både mine foreldre og mange av de andre søskenbarna var invitert

Anonymkode: 4c9ae...cd5

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig skaper det dårlig stemning å utelate folk på den måten, men det er jo deres hypotetiske bryllup. Du må nesten vurdere hva som er verst av å la noen ekstra folk komme i bryllupet og potensielt dårlig stemning og samvittighet i mange år. Jeg er generelt veldig for at man skal få invitere de man vil, men jeg syns det hadde vært litt kjipt å ikke bli invitert i en kusines bryllup hvis både mine foreldre og mange av de andre søskenbarna var invitert

Anonymkode: 4c9ae...cd5

Veldig enig, men når man risikerer dårlig stemning (og omtrent er garantert dårlig stemning med noen av dem) blir det liksom ekstra vanskelig. 

Anonymkode: d6ebb...728

Skrevet

Man må utelate noen, hvis ikke kan det jo bli flere hundre gjester. Tenk litt gjennom hvem dere faktisk har kontakt med og ikke. Og hvem som ville invitert dere. 

Anonymkode: 8d9dd...464

• Liker 5
Skrevet

Vi kommer til å havne i samme situasjon selv, og jeg mener det kommer litt an på hvordan man gjør det hvordan dette blir oppfattet  og hvor greit det er.

Jeg mener det kan være greit om man inviterer et fåtall og når man er bevisst på ikke å utelate en. Det er etter min erfaring også noe mer akseptert ikke å invitere søskenbarn/alle søskenbarn, enn det er å droppe tanter og onkler. Det kommer nok også an på hvor mange det er snakk om, mye lettere om det er veldig mange.

For eksempel kan det være greit å invitere en av din mors søsken om de er en stor søskenflokk og dere har en spesiell kontakt med vedkommende, men litt mindre greit om alle andre av din fars søsken og alle søsken til mannens foreldre blir invitert - da blir det fortere utelating. Mener også det er greit å invitere 2 av 10 søskenbarn for eksempel, dersom man har mye kontakt med disse og er venner utover det familiære. Dette er også noe jeg har opplevd i mange bryllup - søskenbarn som er invitert er også venner med brudeparet.

Om det er det å gremmes du føler mest på nevner jeg også at alle har noen litt merkelige tanter og onkler. Med mindre dette er svært graverende kommer ikke gjestene til å tenke mer enn at - dette var en litt merkelig slektning gitt, og vil aldri identifisere brudeparet med dette.

• Liker 1
Skrevet

Man må jo nesten uansett alltid utelate noen med mindre man har veldig liten familie og vennekrets, eller mulighet å ha veldig mange gjester. 

Et par har ofte minimum 8 tanter og onkler. Også er det foreldre, søsken, søskenbarn, besteforeldre, grandtanter ol. Har man da plutselig en stor søskenflokk et sted blir det mange å invitere. Man har jo også gjerne venner og andre som betyr mye man også vil invitere. 

Jeg ville ikke plukket for mye, men valgt de jeg tilbringer mest tid med og har gode minner med. 

Anonymkode: 004fc...1c3

Skrevet

Om dere begge er enige om gjestelisten er det heldigvis enklere enn om den ene vil invitere noen den andre ikke vil ha der.Min mann har en venninne jeg misliker sterkt, og jeg vet det vil bli dårlig stemning om han ikke får invitere henne i vårt bryllup. Men min plan er å bare ignorere henne helt den dagen.

Anonymkode: ef0b2...cd8

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Man kan ikke gjøre alle til lags, gjør det som er best for dere og gratulerer med bryllup :)

Skrevet

Jeg inviterte bare ett av mors søsken med partner, da jeg ikke har kontakt med hennes to andre søstre. Ba også bare søskenbarna mine som er barn av søskenet jeg inviterte, av samme grunn. Vi ba ingen kun for å be familie, når vi aldri prater med dem. :)

• Liker 1
Skrevet

Noen må ofte utelates, men tenk gjennom. Vi utelot noen av søskenbarna, og et par av dem la oss for hat. Dette er femten år siden og det varer nok livet ut. Folk kan være merkelig såre på familieting og følelsen av å være uønsket. Møtte dem sist i en begravelse, de lot som meg og barna ikke fantes, men var hjertelige og hyggelige mot alle andre. 

Anonymkode: 28f1e...ff3

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk kan være merkelig såre på familieting og følelsen av å være uønsket. 

Anonymkode: 28f1e...ff3

Wow bare wow

Anonymkode: 1d721...bfc

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt problemer med å gjøre det, og flere søskenbarn/venner har giftet seg uten at jeg har blitt invitert. Flere av søskenbarn/tanter og onkler har jeg ikke sett eller pratet med på mange år, ikke noe uvennskap vi bare bor langt fra hverandre og er opptatt med egne liv. 

Anonymkode: d5eab...ed8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...