Pipaluk Skrevet 20. desember 2019 #1 Skrevet 20. desember 2019 JF denne saken om de som har studert psykologi i Ungarn og ikke får være psykologer hjemme. Hvordan har de gjort det med praksis underveis i studiet? De oppholder seg i et land hvor de ikke kan kommunisere med pasienter på deres morsmål. Da må vel praksis foregå på engelsk, de har vel ikke tolk som medisinstudentene?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #2 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Pipaluk skrev: JF denne saken om de som har studert psykologi i Ungarn og ikke får være psykologer hjemme. Hvordan har de gjort det med praksis underveis i studiet? De oppholder seg i et land hvor de ikke kan kommunisere med pasienter på deres morsmål. Da må vel praksis foregå på engelsk, de har vel ikke tolk som medisinstudentene? Problemet er vel at de ikke har hatt praksis, da de har tatt et teoretisk, akademisk masterstudie, ikke et klinisk profesjonsstudie. Anonymkode: 68eed...9bc 11
Pipaluk Skrevet 20. desember 2019 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er vel at de ikke har hatt praksis, da de har tatt et teoretisk, akademisk masterstudie, ikke et klinisk profesjonsstudie. Anonymkode: 68eed...9bc Men for å ha tatt et slikt studie så må de vel ha en form for praksis underveis? Hvis studiet fører til psykologtittel i andre land så..
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #4 Skrevet 20. desember 2019 32 minutter siden, Pipaluk skrev: Men for å ha tatt et slikt studie så må de vel ha en form for praksis underveis? Hvis studiet fører til psykologtittel i andre land så.. Det er jo det som er hele poenget, de har ikke tatt en psykologutdanning tilsvarende den vi har i Norge. Man kan studere psykologi uten å bli psykolog. Da har man gjennomført et teoretisk studie, uten praksis/kontakt med pasienter. Man er akademiker, ikke profesjonsutøver. Studiet i Ungarn fører ikke til klinisk psykologtittel. Anonymkode: 68eed...9bc 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #5 Skrevet 21. desember 2019 7 timer siden, Pipaluk skrev: Men for å ha tatt et slikt studie så må de vel ha en form for praksis underveis? Hvis studiet fører til psykologtittel i andre land så.. De tar praksisen etterpå, i 1-2 år (husker ikke) hvor de jobber i Norge under veiledning. Anonymkode: 07ca0...2c0 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #6 Skrevet 21. desember 2019 Kommer an på hva man legger i praksis. Jeg har vært borti studenter som har hatt praksis underveis i masteren sin, men kriteriene for hva og hvor de skulle være var svært vanskelige å forstå. Etter studiene har studentene jobbet på lisens i Norge under veiledning. Etterhvert som både de norske kullene har økt og antall studenter til utlandet har økt, har presset på praksisplass i Norge og spesielt Oslo økt. Helse sør-øst har derfor bestemt at studentene fra UiO har forrang på praksisplasser som fordeles gjennom universitetet. Anonymkode: 7ccaa...efe 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #7 Skrevet 23. desember 2019 På 21.12.2019 den 0.05, AnonymBruker skrev: Det er jo det som er hele poenget, de har ikke tatt en psykologutdanning tilsvarende den vi har i Norge. Man kan studere psykologi uten å bli psykolog. Da har man gjennomført et teoretisk studie, uten praksis/kontakt med pasienter. Man er akademiker, ikke profesjonsutøver. Studiet i Ungarn fører ikke til klinisk psykologtittel. Anonymkode: 68eed...9bc Vet du hvorfor disse studentene har hatt mulighet til å få praksis etter sitt teoretiske studie og ikke bachelor/masterstudentene i Norge får det? De har jo tilsvarende emner som profesjonsstudentene, minus klinisk. (Og prof har vel noen flere emner, som f.eks rettspsykologi (?)). Hva er det som gjør at ELTE-studentene får en annen mulighet enn de i Norge? Anonymkode: 73e03...351 2
Pipaluk Skrevet 23. desember 2019 Forfatter #8 Skrevet 23. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du hvorfor disse studentene har hatt mulighet til å få praksis etter sitt teoretiske studie og ikke bachelor/masterstudentene i Norge får det? De har jo tilsvarende emner som profesjonsstudentene, minus klinisk. (Og prof har vel noen flere emner, som f.eks rettspsykologi (?)). Hva er det som gjør at ELTE-studentene får en annen mulighet enn de i Norge? Anonymkode: 73e03...351 Kanskje de opprettet det som en kriseløsning etter at de fikk avslag på autorisasjon? De måtte tilby det som kompensasjon? Jeg forstår arbeidsgivere som er skeptiske til å ta inn de som har studert der. Uten praktisk erfaring med pasienter kan det gå riktig galt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #9 Skrevet 23. desember 2019 1 time siden, Pipaluk skrev: Kanskje de opprettet det som en kriseløsning etter at de fikk avslag på autorisasjon? De måtte tilby det som kompensasjon? Jeg forstår arbeidsgivere som er skeptiske til å ta inn de som har studert der. Uten praktisk erfaring med pasienter kan det gå riktig galt. Ja, det er en midlertidig kriseløsning, og et svært gunstig tilbud for ELTE-studentene. Anonymkode: 68eed...9bc 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #10 Skrevet 23. desember 2019 1 time siden, Pipaluk skrev: Kanskje de opprettet det som en kriseløsning etter at de fikk avslag på autorisasjon? De måtte tilby det som kompensasjon? Jeg forstår arbeidsgivere som er skeptiske til å ta inn de som har studert der. Uten praktisk erfaring med pasienter kan det gå riktig galt. Men allerede før denne kriseløsningen jobbet de som sagt under veiledning i 1-2 år de fikk autorisasjon som psykolog. Så da fikk de jo praksisen sin. Anonymkode: 07ca0...2c0 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #11 Skrevet 23. desember 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er en midlertidig kriseløsning, og et svært gunstig tilbud for ELTE-studentene. Anonymkode: 68eed...9bc Det er det. Men det skulle da også bare mangle at man gjør dette i en overgangsperiode, når man plutselig ombestemmer seg helt for om en utdanning skal gi grunnlag for autorisasjon eller ikke. Anonymkode: 07ca0...2c0 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2019 #12 Skrevet 23. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men allerede før denne kriseløsningen jobbet de som sagt under veiledning i 1-2 år de fikk autorisasjon som psykolog. Så da fikk de jo praksisen sin. Anonymkode: 07ca0...2c0 Det var dette jeg mente. At de hadde denne praksisen allerede før rettssaken. Men ikke bachelorstudentene som studerte i Norge. Hva var forskjellen? Anonymkode: 73e03...351
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #13 Skrevet 24. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var dette jeg mente. At de hadde denne praksisen allerede før rettssaken. Men ikke bachelorstudentene som studerte i Norge. Hva var forskjellen? Anonymkode: 73e03...351 Hvis du tenker på de som studerte bachelor+master psykologi (ikke profesjon) i Norge, var vel forskjellen at utdanningen fra ELTE ble ansett for å være profesjonsutdanning i psykologi. Men så ble dette plutselig endret. Anonymkode: 07ca0...2c0
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #14 Skrevet 24. desember 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du hvorfor disse studentene har hatt mulighet til å få praksis etter sitt teoretiske studie og ikke bachelor/masterstudentene i Norge får det? De har jo tilsvarende emner som profesjonsstudentene, minus klinisk. (Og prof har vel noen flere emner, som f.eks rettspsykologi (?)). Hva er det som gjør at ELTE-studentene får en annen mulighet enn de i Norge? Anonymkode: 73e03...351 Bachelor og masterstudenter i Oslo har ikke tilsvarende fag som profesjon. Det er noen like innføringsfag, men så sklir fagene i veldig ulike retninger. Da jeg gikk profesjon var ikke engang de første tre årene godkjent som bachelor i psykologi. Bachelor i Oslo mangler også flere fag for opptak til klinisk master i Danmark. Anonymkode: 7ccaa...efe
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #15 Skrevet 24. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du tenker på de som studerte bachelor+master psykologi (ikke profesjon) i Norge, var vel forskjellen at utdanningen fra ELTE ble ansett for å være profesjonsutdanning i psykologi. Men så ble dette plutselig endret. Anonymkode: 07ca0...2c0 Ja, var disse jeg tenkte på. Rart at det var forskjell, når hele poenget med profesjon er det kliniske. Anonymkode: 73e03...351
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2019 #16 Skrevet 24. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bachelor og masterstudenter i Oslo har ikke tilsvarende fag som profesjon. Det er noen like innføringsfag, men så sklir fagene i veldig ulike retninger. Da jeg gikk profesjon var ikke engang de første tre årene godkjent som bachelor i psykologi. Bachelor i Oslo mangler også flere fag for opptak til klinisk master i Danmark. Anonymkode: 7ccaa...efe Ved NTNU har de veldig mye av det samme. (Master vet jeg ikke, men iaf bachelor). Der er det nesten stort sett klinisk som er tillegg hos profesjon. Det trengs iaf en opprydning i dette, for alle psykologistudenters del. Det er synd at så mange med god psykologikompetanse ikke får brukt den i like stor grad som de med profesjonsutdanningen. Jeg tror det er stor uvitenhet om hva de med bachelor og master i psykologi har av kompetanse. Anonymkode: 73e03...351
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #17 Skrevet 26. desember 2019 På 24.12.2019 den 13.04, AnonymBruker skrev: Det trengs iaf en opprydning i dette, for alle psykologistudenters del. Det er synd at så mange med god psykologikompetanse ikke får brukt den i like stor grad som de med profesjonsutdanningen. Jeg tror det er stor uvitenhet om hva de med bachelor og master i psykologi har av kompetanse. Anonymkode: 73e03...351 Dette er jeg veldig uenig i. Med mindre man er psykolog (klinisk psykolog) har man lite/ingenting å bidra med overfor pasienter/mennesker. Da har man en teoretisk utdannelse. Jeg ville aldri gått til en "psykolog" som ikke var klinisk psykolog (m.a.o. autorisert). Anonymkode: 68eed...9bc 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2019 #18 Skrevet 26. desember 2019 På 24.12.2019 den 13.04, AnonymBruker skrev: Ved NTNU har de veldig mye av det samme. (Master vet jeg ikke, men iaf bachelor). Der er det nesten stort sett klinisk som er tillegg hos profesjon. Det trengs iaf en opprydning i dette, for alle psykologistudenters del. Det er synd at så mange med god psykologikompetanse ikke får brukt den i like stor grad som de med profesjonsutdanningen. Jeg tror det er stor uvitenhet om hva de med bachelor og master i psykologi har av kompetanse. Anonymkode: 73e03...351 Det er vel som bachelor og master i mange andre fag også, man har vist at man kan lære og må bruke dette for å argumentere for en stilling som har bruk for den kompetansen. De aller fleste fag på universitetet er ikke profesjonsrettet og man blir mer potet. Det er ikke mer synd på psykologistudenter enn andre studenter. De studerer bare tilfeldigvis et fag som i Norge er svært tett opp til det kliniske. I mange andre land er psykologi mye tettere knyttet til blant annet pedagogikk enn det er i Norge. Anonymkode: 7ccaa...efe
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #19 Skrevet 27. desember 2019 På 24.12.2019 den 13.04, AnonymBruker skrev: Ved NTNU har de veldig mye av det samme. (Master vet jeg ikke, men iaf bachelor). Der er det nesten stort sett klinisk som er tillegg hos profesjon. Det trengs iaf en opprydning i dette, for alle psykologistudenters del. Det er synd at så mange med god psykologikompetanse ikke får brukt den i like stor grad som de med profesjonsutdanningen. Jeg tror det er stor uvitenhet om hva de med bachelor og master i psykologi har av kompetanse. Anonymkode: 73e03...351 For det første har de ikke klinisk kompetanse. For det andre synes jeg du undervurderer jobbene de med master i psykologi har - de får da ikke nødvendigvis brukt kompetansen sin i mindre grad enn de som har gått profesjonsstudiet? Så lenge de får en jobb som er noenlunde relevant bruker de da absolutt kompetansen sin innen psykologi. Å jobbe med pasienter er da ikke det eneste saliggjørende? Det er bare EN måte å bruke kompetansen man har. Det finnes mange andre måter også. Anonymkode: 07ca0...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2019 #20 Skrevet 27. desember 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første har de ikke klinisk kompetanse. For det andre synes jeg du undervurderer jobbene de med master i psykologi har - de får da ikke nødvendigvis brukt kompetansen sin i mindre grad enn de som har gått profesjonsstudiet? Så lenge de får en jobb som er noenlunde relevant bruker de da absolutt kompetansen sin innen psykologi. Å jobbe med pasienter er da ikke det eneste saliggjørende? Det er bare EN måte å bruke kompetansen man har. Det finnes mange andre måter også. Anonymkode: 07ca0...2c0 Det er *ikke bare én måte å bruke kompetansen på skulle det selvsagt stå Anonymkode: 07ca0...2c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå