AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #1 Skrevet 20. desember 2019 Vi har vært flere ganger hos min fast legen, hun sa du har helt frisk barn, bare nyt tiden. Har prøvd å be henne flere ganger til å henvise til spesialist, hun har nektet. Hun mente at de ikke henviser friske barn og at hun har møt barn med autisme, vet hva hun skal se etter. Har vært i privat klinikk hos mange års erfarende barnelege. Hun sa hun synes barnet er frisk, at hun får øyekontakt med ungen, selv om det varer kort, at barnet reagerer på navn, ikke med engang men inne mellom, fordi i kontoret hennes var ungen for opptatt å leke og se inn i skapene hennes. Hun sa barneautisme har ikke barnet, men vis det skal være noen så ser man det bare senere og det er ppt som setter diagnose. De i barnehage sa forrige uke at de er bekymret, og sa de skal ha møte med oss om 2 uker. De barnehage sier at barnet reagerer ikke helt, lite øyekontakt og klarer ikke sitte i ro. Trives bedre i små grupper og snakker ikke, går på tær også. Han har sluttet å si de årene som han pleide å si tidligere. Nå sier han nesten ingen ting. Han sier (tur). noen ganger Ade, ei, yes, nam nam, gi, fin, en. Og kan si noen ganger navnet til store bror, kan si hallo i telefon, kan si lampe også. Hjemme liker han se på tegnefilm med storebror. Han hermer etter meg, ler, holder med meg øyekontakt, gråter etter meg når jeg leverer han til barnehage. Ser etter der jeg peker. Vis jeg legger noe i en boks, så banker på på løfter lokken, tar ut leken. Så gjør han det samme. Han lager pyramide av klosser, tegner, leker med biler sier pipp pipp eller vivo-vivo. Har noen av dere som har hatt det samme som meg med barna deres? Anonymkode: d4773...239
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #2 Skrevet 20. desember 2019 De barna jeg har møtt gjennom jobb med barneautisme har veldig lite språk. Mye mindre enn det du skisserer her. Jeg tenker at det er best du snakker med barnehagen, så hjelper de deg videre. Anonymkode: 9f654...49f 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #3 Skrevet 20. desember 2019 Eg ville hørt på barnehagen. Skjekka syn og hørsel? Det tar tid å diagnostisere autisme. Lang prosess og det kan ofta væra heilt andre ting. Anonymkode: 925d5...b4b 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #4 Skrevet 20. desember 2019 Hvorfor er det så viktig å påvise autisme så tidlig? Det er jo ikke en sykdom. Anonymkode: b1749...408 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #5 Skrevet 20. desember 2019 Barnehagen kan henvise til PPT, så kan PPT eventuelt vurdere om det er behov for at et autismeteam kommer å observerer. Fastlegen din burde ta deg mer seriøs, hun kan ikke være så bestemt når hun nesten ikke kjenner barnet ditt. Anonymkode: 865a3...e02 5
Gjest kruspersilletaco Skrevet 20. desember 2019 #6 Skrevet 20. desember 2019 Har et barn i slekten som var slik som 2 åring. Fikk oppfølging av PPT mange timer i uken i barnehagen. Var sent ute med alt, både språk og motorisk. Er nå 5 år og skulle aldri trodd det var noe annerledes med barnet. Var ikke autisme, bare sent ute. Bare fortsett å "mas". Kanskje barnehagen kan henvise til PPT? Ja og syn og hørsel ble sjekket i tillegg før dette
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #7 Skrevet 20. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så viktig å påvise autisme så tidlig? Det er jo ikke en sykdom. Anonymkode: b1749...408 Det er utrolig viktig. Hvis barnet har autisme har det rett på tilrettelegging og oppfølging av spesialpedagog, PPT og veiledning av eksperter på autismespekterforstyrrelser. Tidlig innsats er viktig, venter man for lenge vil barnet ha tilegnet seg uvaner som er vanskelig å endre. Et eksempel er språk, mange barn med autisme har dårlig språk, starter man tidlig å øve på språk har barnet bedre forutsetninger for et større ordforråd hvis det får hjelp når han er 2 år, enn hvis barnet er 6 år. Anonymkode: 865a3...e02 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #8 Skrevet 20. desember 2019 En del barn med autisme utvikler seg normalt til to-tre årsalderen for så å stagnere/reversere. Ta bekymringen din på alvor ts. Gå til en ny lege, la barnehagen henvise til ppt, hvis kommunen din er en del av «tidlig innsats» kan dere få noen av dem til å observere barnet også. Krysser fingrene for dere, lykke til! Anonymkode: bbc62...7c5 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #9 Skrevet 20. desember 2019 Kan det være barnet er språkforvirret? Jeg ser av innglegget ditt at norsk ikke er ditt morsmål, og da snakker du kanskje morsmålet ditt med barnet? Noen blir forvirret av å forholde seg til to språk, og han er jo bare to år. Men ikke slutt å prat med barnet på ditt språk, barnet får så mye igjen for å kunne flere språk på sikt 😊 Anonymkode: f54a1...83b 9
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. desember 2019 #10 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så viktig å påvise autisme så tidlig? Det er jo ikke en sykdom. Anonymkode: b1749...408 Fordi dess tidligere det oppdages dess tidligere kan en gripe inn og få inn hjelpetiltak, spesialpedagoger og oppfølging så barnet får de beste forutsetninger for fremtiden. TS. Om du føler at det er noe som ikke stemmer så kan du sammen med barnehagen søke om sakkyndig vurdering fra PPT. Om de plukker opp noe så vil veien videre være lettere for dere mht til utredning av f.eks barneautisme.
Silva Pluvialis Skrevet 20. desember 2019 #11 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er utrolig viktig. Hvis barnet har autisme har det rett på tilrettelegging og oppfølging av spesialpedagog, PPT og veiledning av eksperter på autismespekterforstyrrelser. Tidlig innsats er viktig, venter man for lenge vil barnet ha tilegnet seg uvaner som er vanskelig å endre. Et eksempel er språk, mange barn med autisme har dårlig språk, starter man tidlig å øve på språk har barnet bedre forutsetninger for et større ordforråd hvis det får hjelp når han er 2 år, enn hvis barnet er 6 år. Anonymkode: 865a3...e02 Autisme kan vel uansett ikke diagnostiseres før barnet er fylt 3 år? 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #12 Skrevet 20. desember 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være barnet er språkforvirret? Jeg ser av innglegget ditt at norsk ikke er ditt morsmål, og da snakker du kanskje morsmålet ditt med barnet? Noen blir forvirret av å forholde seg til to språk, og han er jo bare to år. Men ikke slutt å prat med barnet på ditt språk, barnet får så mye igjen for å kunne flere språk på sikt 😊 Anonymkode: f54a1...83b Dette stemmer ikke. Barn med flere morsmål blir ikke språkforvirret, og har generelt mer språkkompetanse enn barn med kun ett morsmål. Ja, de kan blande språkene (code-switching), men de er ikke forvirret. Dette er en gammel misforståelse fra da tospråklige ikke var like mye forsket på. Hilsen språkviter. Anonymkode: aa508...a75 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #13 Skrevet 20. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Barn med flere morsmål blir ikke språkforvirret, og har generelt mer språkkompetanse enn barn med kun ett morsmål. Ja, de kan blande språkene (code-switching), men de er ikke forvirret. Dette er en gammel misforståelse fra da tospråklige ikke var like mye forsket på. Hilsen språkviter. Anonymkode: aa508...a75 Jeg har en sønn som virket språkforvirret. Han var sen med språket, men snakker veldig godt nå i en alder av 6 år. Han er tospråklig. Vi trodde også det var autisme og var igjennom utredning på barnehabilitering ved sykehus. Han fikk ikke autismediagnosen. Konklusjonen var forsinket generell utvikling uten funn av årsak til dette. Anonymkode: 72e50...215 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. desember 2019 #14 Skrevet 20. desember 2019 11 minutter siden, Gorilla skrev: Autisme kan vel uansett ikke diagnostiseres før barnet er fylt 3 år? Jo det kan det.
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. desember 2019 #15 Skrevet 20. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Barn med flere morsmål blir ikke språkforvirret, og har generelt mer språkkompetanse enn barn med kun ett morsmål. Ja, de kan blande språkene (code-switching), men de er ikke forvirret. Dette er en gammel misforståelse fra da tospråklige ikke var like mye forsket på. Hilsen språkviter. Anonymkode: aa508...a75 Riktig. De kan være noe senere med språk og bli såkalte «ordsamlere».
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #16 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så viktig å påvise autisme så tidlig? Det er jo ikke en sykdom. Anonymkode: b1749...408 Du vet tydligvis veldig lite om autisme! Sønnen min har asperger å han trengte MYE tilrettelegging i barnehagen. Det får du mye lettere om barnet har en diagnose. Det er også lettere å få en assistent som er på ditt barn når det er en diagnose inne i bildet. Anonymkode: dc7a5...325 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #17 Skrevet 20. desember 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Barn med flere morsmål blir ikke språkforvirret, og har generelt mer språkkompetanse enn barn med kun ett morsmål. Ja, de kan blande språkene (code-switching), men de er ikke forvirret. Dette er en gammel misforståelse fra da tospråklige ikke var like mye forsket på. Hilsen språkviter. Anonymkode: aa508...a75 Vet du hva du snakker om i det hele tatt? De blir det og de begynner å prate senere enn barn som bare snakker et språk. Jeg snakker av erfaring fra eget barn og nevøer og nieser pluss pedagoger i barnehage. Mitt barn eks er 2 år og er 2 språkelig han snakker,men er forrvirret og han blander norsk og sitt morsmål. Vi snakker morsmål med han mens han prater norsk i banehagen. Han prater,men blander begge språkene. Anonymkode: 67dcc...c46
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #18 Skrevet 20. desember 2019 24 minutter siden, Gorilla skrev: Autisme kan vel uansett ikke diagnostiseres før barnet er fylt 3 år? Hvor i alle dager har du det i fra? Autismediagnosen kan gis fra 1 års alder. (Barneautisme som oftest). Anonymkode: 865a3...e02
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #19 Skrevet 21. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært flere ganger hos min fast legen, hun sa du har helt frisk barn, bare nyt tiden. Har prøvd å be henne flere ganger til å henvise til spesialist, hun har nektet. Hun mente at de ikke henviser friske barn og at hun har møt barn med autisme, vet hva hun skal se etter. Har vært i privat klinikk hos mange års erfarende barnelege. Hun sa hun synes barnet er frisk, at hun får øyekontakt med ungen, selv om det varer kort, at barnet reagerer på navn, ikke med engang men inne mellom, fordi i kontoret hennes var ungen for opptatt å leke og se inn i skapene hennes. Hun sa barneautisme har ikke barnet, men vis det skal være noen så ser man det bare senere og det er ppt som setter diagnose. De i barnehage sa forrige uke at de er bekymret, og sa de skal ha møte med oss om 2 uker. De barnehage sier at barnet reagerer ikke helt, lite øyekontakt og klarer ikke sitte i ro. Trives bedre i små grupper og snakker ikke, går på tær også. Han har sluttet å si de årene som han pleide å si tidligere. Nå sier han nesten ingen ting. Han sier (tur). noen ganger Ade, ei, yes, nam nam, gi, fin, en. Og kan si noen ganger navnet til store bror, kan si hallo i telefon, kan si lampe også. Hjemme liker han se på tegnefilm med storebror. Han hermer etter meg, ler, holder med meg øyekontakt, gråter etter meg når jeg leverer han til barnehage. Ser etter der jeg peker. Vis jeg legger noe i en boks, så banker på på løfter lokken, tar ut leken. Så gjør han det samme. Han lager pyramide av klosser, tegner, leker med biler sier pipp pipp eller vivo-vivo. Har noen av dere som har hatt det samme som meg med barna deres? Anonymkode: d4773...239 Det er feil. Autisme er en medisinsk diagnose. PPT er ikke en helseinstans og setter ingen medisinske diagnoser. Anonymkode: 05687...276
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #20 Skrevet 21. desember 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: En del barn med autisme utvikler seg normalt til to-tre årsalderen for så å stagnere/reversere. Ta bekymringen din på alvor ts. Gå til en ny lege, la barnehagen henvise til ppt, hvis kommunen din er en del av «tidlig innsats» kan dere få noen av dem til å observere barnet også. Krysser fingrene for dere, lykke til! Anonymkode: bbc62...7c5 Foreldre kan henvise til PPT uavhengig av barnehagen. Anonymkode: 05687...276
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå