AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #21 Skrevet 21. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da hadde du jo ikke gyldig billett før han ropte "kontroll"? Hvorfor stemplet du ikke med en gang du gikk på bussen? Anonymkode: 7e7a4...8b8 For jeg ville bruke ruter appen. Mobilen var utladet. Anonymkode: 92b42...e73
Bringebærjenta Skrevet 21. desember 2019 #22 Skrevet 21. desember 2019 Jeg måtte løpe for å rekke trikken en dag og trykket på kjøp i ruterappen idet jeg skulle til å gå inn. Det var noen før jeg som også skulle inn så jeg hadde trykket kjøp FØR jeg satte foten i trappen på trikken. Jeg satt meg ned og ble oppmerksom på kontrollørene som var på vei gjennom trikken. Finner så frem billetten. Fra man trykker kjøp så er det to minutter til billetten aktiveres og den teller ned. Nederst i bildet står det påstigning tillatt. Når den ene kontrolløren kommer til meg er det 15-20 sekunder igjen til den aktiveres. Han sier at jeg ikke har gyldig billett og at jeg må betale en bot. Jeg viser til at jeg har kjøpt og at det står påstigning tillatt. Han sier at det er feil. Jeg spør om ikke det er rart at ruter selv har lagt inn dette da? Og han kaller meg ufordragelig og sier at han skal «skrive meg opp i systemene og advare mot meg». Jeg står på mitt og krever at en annen kontrollør kommer bort. Han står på sitt og mener jeg ikke skulle gått på trikken før nedtellingen av de to minuttene var over og ventet på neste trikk. Han nesten roper til meg. En annen kontrollør kommer bort og hvisker til ham at jeg har rett. Kontrolløren ser stygt på meg og sier høyt «Ja, du skal slippe for denne gang. Se på dette som en advarsel og husk at jeg skriver deg opp i systemet». Så forsvinner han videre. Hans kollega sier lavt «beklager for det der» også går han. Jeg burde sørget for å få opplysninger om denne kontrolløren så jeg kunne klaget på ham, men det var så sykt ubehagelig å bli behandlet slik foran en full trikk. 11
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #23 Skrevet 21. desember 2019 9 minutter siden, Bringebærjenta skrev: Jeg måtte løpe for å rekke trikken en dag og trykket på kjøp i ruterappen idet jeg skulle til å gå inn. Det var noen før jeg som også skulle inn så jeg hadde trykket kjøp FØR jeg satte foten i trappen på trikken. Jeg satt meg ned og ble oppmerksom på kontrollørene som var på vei gjennom trikken. Finner så frem billetten. Fra man trykker kjøp så er det to minutter til billetten aktiveres og den teller ned. Nederst i bildet står det påstigning tillatt. Når den ene kontrolløren kommer til meg er det 15-20 sekunder igjen til den aktiveres. Han sier at jeg ikke har gyldig billett og at jeg må betale en bot. Jeg viser til at jeg har kjøpt og at det står påstigning tillatt. Han sier at det er feil. Jeg spør om ikke det er rart at ruter selv har lagt inn dette da? Og han kaller meg ufordragelig og sier at han skal «skrive meg opp i systemene og advare mot meg». Jeg står på mitt og krever at en annen kontrollør kommer bort. Han står på sitt og mener jeg ikke skulle gått på trikken før nedtellingen av de to minuttene var over og ventet på neste trikk. Han nesten roper til meg. En annen kontrollør kommer bort og hvisker til ham at jeg har rett. Kontrolløren ser stygt på meg og sier høyt «Ja, du skal slippe for denne gang. Se på dette som en advarsel og husk at jeg skriver deg opp i systemet». Så forsvinner han videre. Hans kollega sier lavt «beklager for det der» også går han. Jeg burde sørget for å få opplysninger om denne kontrolløren så jeg kunne klaget på ham, men det var så sykt ubehagelig å bli behandlet slik foran en full trikk. Forstår deg godt jeg. Han kontrolløren jeg møtte truet med at de hadde kamerovervåkning på meg. Jeg er uføretrygdet og hadde ingen intensjon om å snike for å spare 18 kr. Jeg synes det var veldig ubehagelig. Jeg sendte inn en klage samme dag. Fikk til svar at det tar over 4 uker å behandle klagen, men blir spennende å se hvordan de behandler klagen min. Jeg føler meg ikke trygg etter denne opplevelsen. Heretter kommer jeg til å kun bruke ruter kortet så får jeg skrive ned tidspunkt for skanning på mobilen. Man kan få bot hvis det ikke er nettdekning også. Og den sjansen kan man jo ikke ta når boten er på 1150 kr. De vil at folk skal bruke ruter appen, men hvis det ikke er dekning er det jo ikke brukerens skyld. Anonymkode: 92b42...e73
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #24 Skrevet 21. desember 2019 Jeg har bare gode opplevelser. Har kun opplevd en gang at det har vært kontroll. Hadde glemt å kjøpe billett, og la meg langflat. Fikk ikke bot, men beskjed om å huske det neste gang fordi jeg risikerte å få bot. Anonymkode: 3dc4d...612
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #25 Skrevet 21. desember 2019 Tok t-banen fra National til Jernbanetorget en dag. Hadde gyldig billett, men hadde klart å legge den nederst i sekken. Kontrollørene kom på banen på Stortinget (stopper før jeg skulle av). Jeg begynte å lete etter billetten for jeg VISSTE at den lå nederst. Da vi kom til JBT spurte jeg den ene kontrolløren pent om vi kunne gå av slik at jeg kunne finne billetten min i fred og ro uten å måtte kjøre videre med banen. Han skrek ut NEI i øret mitt! Og holdt meg fast i armen da jeg reiste meg. Jeg fant heldigvis billetten min i siste liten, så da slapp han meg, men herlighet det var sånn 10 stk kontrollører på den ene banen. Han kunne godt å fulgt meg ut... Jeg forstår jo at jeg burde hatt billetten lettere tilgjengelig, men hvor i all verden er medmenneskeligheten til disse kontrollørende? Anonymkode: 153e2...cfe 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #26 Skrevet 21. desember 2019 30 minutter siden, Bringebærjenta skrev: Jeg måtte løpe for å rekke trikken en dag og trykket på kjøp i ruterappen idet jeg skulle til å gå inn. Det var noen før jeg som også skulle inn så jeg hadde trykket kjøp FØR jeg satte foten i trappen på trikken. Jeg satt meg ned og ble oppmerksom på kontrollørene som var på vei gjennom trikken. Finner så frem billetten. Fra man trykker kjøp så er det to minutter til billetten aktiveres og den teller ned. Nederst i bildet står det påstigning tillatt. Når den ene kontrolløren kommer til meg er det 15-20 sekunder igjen til den aktiveres. Han sier at jeg ikke har gyldig billett og at jeg må betale en bot. Jeg viser til at jeg har kjøpt og at det står påstigning tillatt. Han sier at det er feil. Jeg spør om ikke det er rart at ruter selv har lagt inn dette da? Og han kaller meg ufordragelig og sier at han skal «skrive meg opp i systemene og advare mot meg». Jeg står på mitt og krever at en annen kontrollør kommer bort. Han står på sitt og mener jeg ikke skulle gått på trikken før nedtellingen av de to minuttene var over og ventet på neste trikk. Han nesten roper til meg. En annen kontrollør kommer bort og hvisker til ham at jeg har rett. Kontrolløren ser stygt på meg og sier høyt «Ja, du skal slippe for denne gang. Se på dette som en advarsel og husk at jeg skriver deg opp i systemet». Så forsvinner han videre. Hans kollega sier lavt «beklager for det der» også går han. Jeg burde sørget for å få opplysninger om denne kontrolløren så jeg kunne klaget på ham, men det var så sykt ubehagelig å bli behandlet slik foran en full trikk. Det er akkurat det jeg mener! De er ute etter å ta folk og tolker regler slik det passer dem. Det burde vært IQ-test på enkelte av de. Anonymkode: cba03...5f9 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #27 Skrevet 21. desember 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da hadde du jo ikke gyldig billett før han ropte "kontroll"? Hvorfor stemplet du ikke med en gang du gikk på bussen? Anonymkode: 7e7a4...8b8 Stempler? Man stempler vel ikke lenger, det finnes ikke papirbilletter lenger, bare elektroniske. I alle fall i Oslo, som denne Ruter-tråden dreier seg om. Anonymkode: 90567...d31 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #28 Skrevet 21. desember 2019 Det verste jeg ser er når kontrollørene lar romfolket slippe bøter når de ikke har kjøpt billett. Narkiser skal de ta, mens romfolk som har lommene fulle av cash skal få slippe. Anonymkode: a0003...d21 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #29 Skrevet 21. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For jeg ville bruke ruter appen. Mobilen var utladet. Anonymkode: 92b42...e73 Men du skrev opprinnelig: "Jeg hadde gyldig billett men fikk likevel bot fordi jeg stemplet etter at han ropte kontroll." Enten snakker du om de gamle reisekortene, som man måtte validere foran en liten monitor. Eller så hadde du kjøpt en enkeltbillett i Ruter-appen, og den blir gyldig etter to minutter. Så hva mener du egentlig? Hvorfor ville du bruke Ruter-appen, hvis mobilen var utladet? Ruter-kontrollørene har med seg mobilladere, men du må ha kjøpt billetten FØR de roper kontroll. Det er ikke sånn at du kan gå rundt med tomt mobilbatteri og bare kjøpe billett hver gang det er kontroll. Anonymkode: 7e7a4...8b8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #30 Skrevet 21. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Stempler? Man stempler vel ikke lenger, det finnes ikke papirbilletter lenger, bare elektroniske. I alle fall i Oslo, som denne Ruter-tråden dreier seg om. Anonymkode: 90567...d31 Personen jeg siterte skrev: "Jeg hadde gyldig billett men fikk likevel bot fordi jeg stemplet etter at han ropte kontroll." Mange som fortsatt bruker ordet "stemplet" om å validere de plastkortene foran monitorene. Anonymkode: 7e7a4...8b8 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #31 Skrevet 21. desember 2019 Har en litt komisk historie om en Ruter-kontroll, og en kjip fra en Vy-kontroll. Vy: Samboer drev og betalte for billetten sin, men appen var treg og sto og jobbet. To stasjoner etter den vi gikk på (syv minutter) kom kontrollørene på, og han viste dem at appen bare sto og jobbet. Kontrollør 1 begynte å rope at han løy og at han bare hadde å betale for seg som alle andre. Det var tydelig at han provoserte for å provosere. Samboer beklaget for at appen var treg og betalte boten, og kontrollør 1 fortsatte å terge og være frekk og ubehagelig. Samboer reiste seg litt opp for å flytte sekken sin for en dame som skulle forbi mens han igjen prøvde å forklare, og da ble han dyttet ned i setet av kontrollør 1 som truet med å ringe politiet og hive han av om han ikke roet seg. Samboer var like rolig som før de kom på og ba han om å gi seg, og sa at "nå har jeg betalt boten selv om jeg egentlig ikke skulle få bot, så nå er vi ferdig", og spurte om å få tilbake kortet som kontrollør 1 fremdeles hadde. Kontrollør 1 rakte kortet til samboer men kastet det ned på gulvet rett før han fikk tak i det. Samboer utbrøt da "Men ærlig talt!" ganske høyt, og kontrollør 1 så ut til å forberede seg på å omtrent slå til samboer. Da kom kontrollør 2 og dro kontrollør 1 vekk og ga han en skikkelig skyllebøtte mens de gikk mot en annen vogn. Ruter: Første dag av Øyafestivalen 2018. Storkontroll på Tøyen. Vi hadde togbilletter med overgang til t-bane, men toget var forsinket. Gikk av t-banen på Tøyen og fikk øye på kontrollørene ved utgangen. Stor ståhei med politi og greier fordi folk ikke ville betale bøtene sine (blant annet en fyr som ble dratt ut etter beina fordi han begynte å yppe og kaste en sykkel for å slippe å betale). Vi åpnet billettappen og så at de hadde gått ut for 55 sekunder siden. Vi var ærlige og sa dette til kontrolløren før han rakk å be om billettene våre, og viste han billettene. Vi fikk spleise på én bot i stedet for å betale en hver fordi vi var ærlige og billettene gikk ut rett før vi møtte på han. 😄 Anonymkode: 20c0c...867
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #32 Skrevet 21. desember 2019 Ikke akkurat kontroll, men en bussjåfør som leste datoen feil vei og kverulerte veldig på at jeg ikke hadde gyldig billett. Dette var i november og jeg forklarte gjentatte ganger at datoen på billetten var ikke 11 september men 9 november, men det gikk virkelig ikke inn. Husker ikke helt hvordan det endte, tror jeg bare gikk på allikevel til slutt. Anonymkode: c734f...2fb
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #33 Skrevet 21. desember 2019 Finnes det virkelig noen steder i Oslo man ikke har dekning...? Tomt batteri går an men at man mangler dekning? Er det at man har brukt opp all dataen som menes? Anonymkode: c6359...8ad
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #34 Skrevet 21. desember 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en litt komisk historie om en Ruter-kontroll, og en kjip fra en Vy-kontroll. Vy: Samboer drev og betalte for billetten sin, men appen var treg og sto og jobbet. To stasjoner etter den vi gikk på (syv minutter) kom kontrollørene på, og han viste dem at appen bare sto og jobbet. Kontrollør 1 begynte å rope at han løy og at han bare hadde å betale for seg som alle andre. Det var tydelig at han provoserte for å provosere. Samboer beklaget for at appen var treg og betalte boten, og kontrollør 1 fortsatte å terge og være frekk og ubehagelig. Samboer reiste seg litt opp for å flytte sekken sin for en dame som skulle forbi mens han igjen prøvde å forklare, og da ble han dyttet ned i setet av kontrollør 1 som truet med å ringe politiet og hive han av om han ikke roet seg. Samboer var like rolig som før de kom på og ba han om å gi seg, og sa at "nå har jeg betalt boten selv om jeg egentlig ikke skulle få bot, så nå er vi ferdig", og spurte om å få tilbake kortet som kontrollør 1 fremdeles hadde. Kontrollør 1 rakte kortet til samboer men kastet det ned på gulvet rett før han fikk tak i det. Samboer utbrøt da "Men ærlig talt!" ganske høyt, og kontrollør 1 så ut til å forberede seg på å omtrent slå til samboer. Da kom kontrollør 2 og dro kontrollør 1 vekk og ga han en skikkelig skyllebøtte mens de gikk mot en annen vogn. Ruter: Første dag av Øyafestivalen 2018. Storkontroll på Tøyen. Vi hadde togbilletter med overgang til t-bane, men toget var forsinket. Gikk av t-banen på Tøyen og fikk øye på kontrollørene ved utgangen. Stor ståhei med politi og greier fordi folk ikke ville betale bøtene sine (blant annet en fyr som ble dratt ut etter beina fordi han begynte å yppe og kaste en sykkel for å slippe å betale). Vi åpnet billettappen og så at de hadde gått ut for 55 sekunder siden. Vi var ærlige og sa dette til kontrolløren før han rakk å be om billettene våre, og viste han billettene. Vi fikk spleise på én bot i stedet for å betale en hver fordi vi var ærlige og billettene gikk ut rett før vi møtte på han. 😄 Anonymkode: 20c0c...867 Men dere hadde jo gått av! Dere skulle jo ikke hatt bot i det hele tatt?!🧐 Anonymkode: 0c64d...27b 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #35 Skrevet 21. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dere hadde jo gått av! Dere skulle jo ikke hatt bot i det hele tatt?!🧐 Anonymkode: 0c64d...27b Du, jeg aner ikke. Alle kontrollørene sto ved utgangen sammen med flere politifolk. 🤔 Anonymkode: 20c0c...867
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #36 Skrevet 21. desember 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dere hadde jo gått av! Dere skulle jo ikke hatt bot i det hele tatt?!🧐 Anonymkode: 0c64d...27b Enig! De ble lurt av Ruter-kontrollørene. Så lenge billetten var gyldige før du gikk på bussen, så skal man ikke få bot. Det er ikke komisk, det er bare idiotisk at dere betalte. Anonymkode: cba03...5f9 7
Gjest loveli Skrevet 21. desember 2019 #37 Skrevet 21. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du, jeg aner ikke. Alle kontrollørene sto ved utgangen sammen med flere politifolk. 🤔 Anonymkode: 20c0c...867 Sorry, men her ble dere lurt. Billetten trenger ikke være gyldig hele reisen, den trenger bare være gyldig ved ombordstigning.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #38 Skrevet 21. desember 2019 Jeg ble lagt i bakken av to vektere fordi jeg gikk av bussen før de fikk sjekka meg. Bussen var stappfull og jeg hadde ikke lagt merke il at de var kommet på en gang, og jeg hadde musikk på ørene. Da jeg hadde tatt tre skritt ute av bussen ble jeg tatt hardt i skuldra og lagt i bakken. Jeg ble så overrasket og redd at jeg slo han ene i ansiktet, og de tilkalte politiet. Fikk bot for ordensforstyrrelse. Jeg var så opprørt og forvirra over situasjonen at jeg godtok da politiet ga meg forelegg eller hva det nå var. Har aldri hatt noe med verken politiet eller vektere å gjøre i hele mitt liv, og jeg var bare på vei hjem fra jobb. Jeg går til psykolog for å bearbeide det her da jeg har hatt noen kjipe reaksjoner senere i form av angst for å være på steder med mange mennesker og for politi/vektere. Anonymkode: 6f714...db6 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #39 Skrevet 21. desember 2019 Det folk ikke ser ut til å skjønne er at i en kontrollsituasjon er det helt svart / hvitt. Har du, eller har du ikke gyldig billett på kontrolltidspunktet? Det er alt kontrollørene skal ta stilling til. De kan ikke drive med skjønnsmessige vurderinger på om begrunnelsen for hvorfor akkurat DU ikke har gyldig billett er "god nok". Da hadde de aldri fått gjort noe. Kontrollørene er ikke ute etter å ta deg. De vil gjøre jobben sin så effektivt som mulig. Svart / hvitt, gyldig / ugyldig, gebyr / ikke gebyr. Ferdig. Blir du tatt uten gyldig billett, ta imot fakturaen. Så får du heller klage til kundeservice hvis du mener gebyret er urettmessig ilagt. Anonymkode: ec7ce...0d1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #40 Skrevet 21. desember 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig! De ble lurt av Ruter-kontrollørene. Så lenge billetten var gyldige før du gikk på bussen, så skal man ikke få bot. Det er ikke komisk, det er bare idiotisk at dere betalte. Anonymkode: cba03...5f9 Enig jeg og, den boten skulle de ha sluppet å få. Anonymkode: a0003...d21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå