Gå til innhold

Fortell din verste Ruter kontroll opplevelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har månedskort og benytter meg ikke av app som er avhengig av at man har batteri og nett. Så jeg har ikke hatt noen problemer på mange mange år, siden en gang stemplingsmaskinen for flexikort ikke virket. Akkurat den gangen ble det selvsagt kontroll, og jeg ble tatt til side til spott og spe mens de ringte rundt for å kontrollere at den aktuelle maskinen ikke virket.

Anonymkode: b9f40...5b1

• Liker 3
Skrevet

Av de fem sakene du trekker frem er en fra februar i år, en fra 2017 og resten fra 2013 og 2014.  Kan det tenkes at det er en positiv trend?

• Liker 13
Skrevet

Jeg har opplevd gode historier faktisk. Var en mandag jeg var for trøtt til å huske å fornye månedsbilletten som gikk ut søndagen. Så var det kontroll og jeg ble så lei meg for jeg hadde betalt månedsbillett i flere år, alle mnd. 

Kontrolløren så på historikken min og sa at det var ok og ba meg kjøpe ny månedsbillett:)

En jeg kjenner hadde glemt billett mellom national og Skøyen. Sa beklager til kontrolløren, og hun lot han gå. 

Anonymkode: ecd5f...4ee

• Liker 9
Skrevet

En kontrollør lot meg gå en gang fordi jeg var så høflig og sa rett ut som det var at jeg hadde glemt å kjøpe billett.

Anonymkode: e2cde...eda

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, Whistler skrev:

Av de fem sakene du trekker frem er en fra februar i år, en fra 2017 og resten fra 2013 og 2014.  Kan det tenkes at det er en positiv trend?

Vel, jeg hadde en veldig negativ opplevelse for noen dager siden hvor jeg tenkte at dette har han ikke lov til. Jeg hadde gyldig billett men fikk likevel bot fordi jeg stemplet etter at han ropte kontroll. Da tenkte han med en gang at jeg var en sniker. Jeg fikk bot på 1150 kr. Jeg fikk ikke noe tilbud om å betale der og da som jeg egentlig skal. Da hadde det blitt 950 kr. Det har jeg ikke opplevd før. Kan legge til at jeg er en jevnlig pålitelig ruter betaler. Jeg pleier å bruke ruterappen og har ruterkortet som nødløsning, men denne gangen var batteriet på mobilen tom og jeg måtte lade på bussen. 

Anonymkode: 92b42...e73

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

........... Det har jeg ikke opplevd før. .........

Hva er det du ikke har opplevd før? 

Skrevet
14 minutter siden, Whistler skrev:

Hva er det du ikke har opplevd før? 

At de tar folk som har gyldig billett. 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kontrollør lot meg gå en gang fordi jeg var så høflig og sa rett ut som det var at jeg hadde glemt å kjøpe billett.

Det var jo ikke en dårlig opplevelse? Bra for deg

Anonymkode: 39eba...0b6

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket år var dette? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket år var dette? 

Det husker jeg faktisk ikke 🤔 Men det er noen år siden ja.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg hadde en veldig negativ opplevelse for noen dager siden hvor jeg tenkte at dette har han ikke lov til. Jeg hadde gyldig billett men fikk likevel bot fordi jeg stemplet etter at han ropte kontroll. Da tenkte han med en gang at jeg var en sniker. Jeg fikk bot på 1150 kr. Jeg fikk ikke noe tilbud om å betale der og da som jeg egentlig skal. Da hadde det blitt 950 kr. Det har jeg ikke opplevd før. Kan legge til at jeg er en jevnlig pålitelig ruter betaler. Jeg pleier å bruke ruterappen og har ruterkortet som nødløsning, men denne gangen var batteriet på mobilen tom og jeg måtte lade på bussen. 

Men da hadde du jo ikke gyldig billett før han ropte "kontroll"? Hvorfor stemplet du ikke med en gang du gikk på bussen?

Anonymkode: 7e7a4...8b8

• Liker 7
Skrevet

Tok bussen til jobb grytidig, 06.00, sovnet på bussen og bråvåknet av en vekter som ropte /halvskrek ved siden av meg: HAAALOOOOO KONTROOOLLL!!!!!!

Billetten var i orden, men kvapp skikkelig og ble rett og slett litt engstelig da det var så voldsomt, og jeg småsov.

Anonymkode: 25f47...cb4

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo akkurat sånn det skal være. Ellers kan folk bare ha en billett liggende og stemple den når de oppdager kontrollen og så reise "gratis" ellers. Veldig flott at det ikke godtas. 

Jeg har ingen negative opplevelser med Ruters kontroller, fordi jeg så godt som alltid har billett. Pleier å ha månedskort på mobilen, og en gang jeg hadde glemt å fornye den, spurte han om å få se de gamle billettene, og siden de lå der, var det jo ingen tvil om at jeg bare hadde glemt meg den ene gangen. Fikk ikke bot.

Anonymkode: 6facf...21b

• Liker 7
Skrevet (endret)

Har ikke opplevd noe personlig, men det var en gang jeg satt på trikken på raden til høyre for midtgangen. Det ble kontroll og kontrollørene stoppet ved en narkoman/fyllik/uteligger som satt på venstre rad. Trikken var ellers tom, så jeg så veldig lett hva som skjedde.

Som sagt, kontrollørene stopper ved den narkomane og ble veldig utålmodige da han ikke finner billetten sin. Han lette febrilsk i alle lommene sine og var tydelig frustrert og lei seg. Kontrollørene begynte å snakke nedlatende til han og ble veldig strenge og høylydte. Jeg var fryktelig sjenert på den tiden og jeg turte ikke si noe, men jeg så det lå en billett på gulvet rett under den narkomane da jeg glante mot det som skjedde. Kontrollørene MÅ ha sett billetten, men de fortsatte å være nedlatende overfor den narkomane og begynte å bli fysiske ved å holde han hardt i armen. Den narkomane hevdet seg uskyldig og hjertet mitt blødde fordi jeg jo visste at han hadde rett.

Det var første gang jeg turte å si noe til fremmede voksne. Å si ifra om at noen tar feil, generelt. Jeg er veldig glad for at jeg så ifra om billetten jeg så, for jeg gråter når jeg skriver dette. Folk er så slemme mot forsvarsløse! Hva skjedde med å behandle folk med verdighet og respekt? Man tuller med at vektere er folk som ikke kom inn på politiskolen, var disse kontrollørene folk som ikke kom inn på vekterkurset? Bittre folk!

Da kontrollørene ble gjort oppmerksomme på billetten på gulvet sa de til den narkomane "nå var du heldig!" før de gikk... ikke unnskyld eller noe.

Den narkomane hadde faktisk kjøpt billett, hva er oddsen for at han satt rett overfor en ny og gyldig billett liksom? Jeg synes kontrollørene burde håndtert situasjonen veldig annerledes, spesielt da de visste at de tok feil.

Endret av loveli
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, loveli said:

Har ikke opplevd noe personlig, men det var en gang jeg satt på trikken på raden til høyre for midtgangen. Det ble kontroll og kontrollørene stoppet ved en narkoman/fyllik/uteligger som satt på venstre rad. Trikken var ellers tom, så jeg så veldig lett hva som skjedde.

Som sagt, kontrollørene stopper ved den narkomane og ble veldig utålmodige da han ikke finner billetten sin. Han lette febrilsk i alle lommene sine og var tydelig frustrert og lei seg. Kontrollørene begynte å snakke nedlatende til han og ble veldig strenge og høylydte. Jeg var fryktelig sjenert på den tiden og jeg turte ikke si noe, men jeg så det lå en billett på gulvet rett under den narkomane da jeg glante mot det som skjedde. Kontrollørene MÅ ha sett billetten, men de fortsatte å være nedlatende overfor den narkomane og begynte å bli fysiske ved å holde han hardt i armen. Den narkomane hevdet seg uskyldig og hjertet mitt blødde fordi jeg jo visste at han hadde rett.

Det var første gang jeg turte å si noe til fremmede voksne. Og å si ifra om at noen tar feil, generelt. Jeg er veldig gald for at jeg gjorde det, for jeg gråter når jeg skriver dette. Folk er så slemme mot forsvarsløse! Hva skjedde med å behandle folk med verdighet og respekt? Man tuller med at vektere er folk som ikke kom inn på politiskolen, var disse kontrollørene folk som ikke kom inn på vekterkurset? Bittre folk!

Da kontrollørene ble gjort oppmerksomme på billetten på gulvet sa de til den narkomane "nå var du heldig!" før de gikk... ikke unnskyld eller noe.

Den narkomane hadde faktisk kjøpt billett, hva er oddsen for at han satt rett overfor en ny og gyldig billett liksom? Jeg synes kontrollørene burde håndtert situasjonen veldig annerledes, spesielt da de visste at de tok feil.

Enig, på samme tid så må de sørge for at de som er tydelig beruset ikke stikker av. Men helt klart at i denne situasjonen så gjorde de store feil. De bør få et kurs i medmenneskelighet, der de lærer forskjell på menneske/person og handling. 

Anonymkode: 5a586...307

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, på samme tid så må de sørge for at de som er tydelig beruset ikke stikker av. Men helt klart at i denne situasjonen så gjorde de store feil. De bør få et kurs i medmenneskelighet, der de lærer forskjell på menneske/person og handling. 

Anonymkode: 5a586...307

Han holdt ikke på å stikke av. Han hadde reist seg for å lete i baklommen, men var ikke på vei vekk fra setet sitt. Kontrollørene snakket til han på en nedlatende måte og jeg får helt vondt i hjertet av å vite at han hadde billett og var så lei seg og frustrert. Jeg hørte at han mente det han sa om at han hadde kjøpt billett (før jeg så den på gulvet). Jeg er så glad for at den narkomane ikke hadde mistet billetten sin på gaten utenfor e.l., men at den lot seg finne. Urettferdighet som råker de som allerede har det tøft stikker langt inn i hjerterota... Jeg får tårer i øynene av å skrive dette innlegget.

Det blir ikke bedre av at man snakker nedlatende til de som har det vanskelig og behandler de som søppel. Man er narkoman for en grunn, mange av dem har historier som er så grusomme at man ikke skjønner at de orker å holde seg i live. 

Skrevet

Min verste opplevelse var da jeg var barn og "rømte hjemmefra" og skulle "rømme" hjem til farmoren min. Tok t-bane for første gang og visste ikke at man måtte løse billett, jeg trodde man betalte ombord sånn som man gjør på bussen og trikken. Ble tatt i kontroll og de var veldig strenge og harde i røsten. Jeg var et sånt barn som nesten aldri gjorde noe galt, men ingen hadde noengang fortalt meg om billett-automater, så jeg ble veldig ute av meg og begynte å gråte og da kjeftet de enda mer på meg. Jeg trodde jeg måtte i fengsel og at mamma og pappa aldri kom til å ville treffe meg igjen siden jeg hadde vært så slem at jeg sneik på banen.  Synes godt at de kunne vært litt greiere med et barn. 

Anonymkode: 15d06...7df

• Liker 14
Skrevet

Vet ikke om dette går som ruter, men det var billettkontroll. I flere år har jeg mottatt et krav fra NSB på 750kr for en togtur tatt i 2006. Jeg har ringt de mange ganger og forklart de saken, tilogmed vært i forliksrådet med den. 

Hvorfor? Jeg var ikke i Norge i perioden 05-07.

Anonymkode: d73aa...8d9

• Liker 1
Skrevet

Problemet med kontrollørene er at de kjenner ikke til egne regler. 

Jeg hadde to min igjen av billetten min da jeg hoppet på bussen på Brugata og skulle opp til Sagene. Det var kontroll på A. Kiellands plass. Da hadde billetten min gått ut og de ville gi meg bot noe jeg nektet. Jeg nektet å vedta boten og ble rimelig argh at jeg sa at de skulle fått ris på baken at de tilkalte politiet. Da hadde jeg forsøkt å vise dem hva som faktisk stod på deres egne sider. 

Heldigvis kom politiet og de tok seg tid til å lytte og sjekket reglementet jeg viste dem. Da var politiet ganske oppgitt selv. Snakk om bortkasta tid for alle parter. Men kontrollørene på Ruter bare må ta folk. De har mye å lære av kontrollørene hos VY. 

Anonymkode: cba03...5f9

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...