AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #1 Skrevet 20. desember 2019 Hører ofte folk si at de som er feite er late og spiser alt for mye usunt. Dette stemmer ikke alltid. Jeg kan ta dere tilbake til 2016. Jeg var tynn. Fikk ofte høre at nå må du ikke bli tynnere. I følge BMI var jeg lett undervektig. Ble psykisk syk og startet på antipsykotika. Vekten raste opp og jeg er i dag overvektig. Men det rareste av alt. Jeg spiser sunnere og mindre i dag enn jeg gjorde i 2016. Spiser aldri takeaway mer og får sunn middag levert hver dag fra hjemmetjenesten ( er rullestolbruker) I 2016 bodde jeg med mine foreldre og var mye ute og spiste takeaway med venninner. Jeg spiste også et ekstra måltid. ( 2 skiver ) nå spiser jeg 1. Dette rare fenomenet har jeg sett med flere. Av venninner og andre venner som bruker antipsykotika. I løpet av kort tid raste de opp fra normalvekt til overvekt. Så en kjempestor mann som var innlagt på samme avdeling, Han spiste kun en youghurt til frokost og veldig lite ellers. Dette fordi jeg fulgte med og vi satt i et fellesrom og spiste. det var også lukket avdeling så det å dra ut å kjøpe snop var heller ikke bare bare. Men alle tror jo at grunnen til at man er feit er at man spiser masse godteri og usunn mat. Anonymkode: e6744...127 14
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #2 Skrevet 20. desember 2019 Så de fleste vennene og venninnene dine som har gått opp i vekt bruker antipsykotika, og du kjenner de via opphold på psykiatriske avdelinger? Anonymkode: 68b43...b6a 14
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #3 Skrevet 20. desember 2019 Jeg er feit fordi jeg spiser godteri HVER dag, og jeg beveger meg for lite til å gjøre opp for det. Selvsagt, noen medisiner kan gi deg økt matlyst, noen sykdommer kan gjøre stoffskiftet tregere osv, men det er nok ekstremt sjeldent skyld i vektøkning for noen som har ett sunt og variert kosthold. Anonymkode: c4f25...728 26
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #4 Skrevet 20. desember 2019 Ca 1 av 10 har sykdomsårsaker til sin overvekt. Det kan være hormonproblemer som forstyrrer insulinproduksjon o.l. De færreste overvektige har det å skylde på. De fleste er kunnskapsløse, late og grådige matmonser. Anonymkode: a35b4...cae 14
Gjest Flein Skrevet 20. desember 2019 #5 Skrevet 20. desember 2019 (endret) Ser ikke mange overvektige kvinner eller menn dersom en ser på bilder fra 60-tallet f.eks. Var i Italia for noen år siden, og der ble jeg overrasket over hvor mange som holdt seg så godt - slanke, flotte mennesker, i motsetning til mange her hjemme. Ble også overrasket for et par år siden da det var vår og jeg så mange unge jenter og kvinner i shorts og stramme topper - 8/10 på gaten var overvektig. Endret 20. desember 2019 av Flein
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #6 Skrevet 20. desember 2019 Bruk av antipsykotika er en av de sjeldne årsakene til overvekt. Jeg så det samme hos en tante på disse medisinene. Men nå er det heldigvis en veldig lav prosentdel av nordmenn som går på antipsykotika, mens 60% av oss er overvektige. Så ditt eksempel er et stort unntak når det gjelder vektoppgang Anonymkode: 97885...6aa 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #7 Skrevet 20. desember 2019 Mange legemidler som har økt appetitt som bivirkning. Men man trenger jo ikke spise mer mat, selv om man er mer sulten? Det er et valg man tar. Anonymkode: f4e07...6f3 4
Kjæregutt Skrevet 20. desember 2019 #8 Skrevet 20. desember 2019 Du har rett, det er ikke alltid din egen feil. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #9 Skrevet 20. desember 2019 Jeg jobber på psykiatrisk avdeling og ser ofte at pasientene raser opp i vekt når de begynner på feks zyprexa, men ofte øker matlysten også betraktelig av disse medisinene Anonymkode: e1d75...469 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #10 Skrevet 20. desember 2019 Riktig at enkelte medisiner gjør en feit,så hva med å stå i livet og ta tak i problemet uten medisiner og bivirkninger?!? 95% av befolkningen som er overvektige er feite pga de gidder ikke bevege seg overhodet samtidig som de propper seg full av drittma, så enkelt er det faktisk.. Anonymkode: 273d8...638 2
bodyhack_petter Skrevet 20. desember 2019 #11 Skrevet 20. desember 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hører ofte folk si at de som er feite er late og spiser alt for mye usunt. Dette stemmer ikke alltid. Jeg kan ta dere tilbake til 2016. Jeg var tynn. Fikk ofte høre at nå må du ikke bli tynnere. I følge BMI var jeg lett undervektig. Ble psykisk syk og startet på antipsykotika. Vekten raste opp og jeg er i dag overvektig. Men det rareste av alt. Jeg spiser sunnere og mindre i dag enn jeg gjorde i 2016. Spiser aldri takeaway mer og får sunn middag levert hver dag fra hjemmetjenesten ( er rullestolbruker) I 2016 bodde jeg med mine foreldre og var mye ute og spiste takeaway med venninner. Jeg spiste også et ekstra måltid. ( 2 skiver ) nå spiser jeg 1. Dette rare fenomenet har jeg sett med flere. Av venninner og andre venner som bruker antipsykotika. I løpet av kort tid raste de opp fra normalvekt til overvekt. Så en kjempestor mann som var innlagt på samme avdeling, Han spiste kun en youghurt til frokost og veldig lite ellers. Dette fordi jeg fulgte med og vi satt i et fellesrom og spiste. det var også lukket avdeling så det å dra ut å kjøpe snop var heller ikke bare bare. Men alle tror jo at grunnen til at man er feit er at man spiser masse godteri og usunn mat. Anonymkode: e6744...127 Den kjente grunnen til at man legger på seg av antipsykotika er økt appetitt som følge av at det påvirker dopaminresponsen i hjernen så man ikke kjenner seg mett på samme måte som tidligere. Så kan det nok også påvirke energinivået, uten at jeg vet nok om det, men det har så vidt jeg vet ingen direkte påvirkning på forbrenningen og grunnen til at man legger på seg er rett og slett overspising, som i de aller aller fleste andre tilfeller. Jeg vil tørre å påstå at det du sier er helt feil. Hele livet må man tilpasse det man spiser til aktivitetsnivå, alder etc. Man kan ikke regne med at dette skal regulere seg selv i moderne tid med det folk anser som «vanlig» kosthold. Disse medisinene er kjent for å bidra til at folk legger på seg, så det at man ikke tilpasser kostholdet er rett og slett feilen mange gjør. På lik linje med at man må spise mindre om man er mindre aktiv. 4
Silva Pluvialis Skrevet 20. desember 2019 #12 Skrevet 20. desember 2019 (endret) . Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #13 Skrevet 21. desember 2019 Det er trist med alle som har nesa i sky og er "bedrevitere" i denne tråden. De er veldig kunnskapsløse syns jeg. Anonymkode: b47b0...01e 14
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #14 Skrevet 21. desember 2019 Jeg er slank og gikk på antidepressiva i et par år. Jeg visste at det var vanlig å gå opp i vekt på medikamentet jeg fikk, så derfor var jeg ekstra nøye med kostholdet. Jeg gikk ikke opp i vekt. Så jo, som regel er det egen innsats. Men det er ikke dermed sagt at det er enkelt. Jeg er veldig opptatt av å være slank, og derfor var dette ikke vanskelig for meg. Men for andre kan det være vanskelig, men «selvforskyldt» likevel. Anonymkode: e3c93...9b7 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #15 Skrevet 21. desember 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Riktig at enkelte medisiner gjør en feit,så hva med å stå i livet og ta tak i problemet uten medisiner og bivirkninger?!? 95% av befolkningen som er overvektige er feite pga de gidder ikke bevege seg overhodet samtidig som de propper seg full av drittma, så enkelt er det faktisk.. Anonymkode: 273d8...638 Så du mener mennesker som er suicidale eller sliter kraftig med psyken skal droppe medisiner å heller "stå i livet og ta tak i problemer" uten medisiner? Er du klar over hva som skjer da? Hvor ignoramt er du Anonymkode: c8a2c...cb2 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #16 Skrevet 21. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er slank og gikk på antidepressiva i et par år. Jeg visste at det var vanlig å gå opp i vekt på medikamentet jeg fikk, så derfor var jeg ekstra nøye med kostholdet. Jeg gikk ikke opp i vekt. Så jo, som regel er det egen innsats. Men det er ikke dermed sagt at det er enkelt. Jeg er veldig opptatt av å være slank, og derfor var dette ikke vanskelig for meg. Men for andre kan det være vanskelig, men «selvforskyldt» likevel. Anonymkode: e3c93...9b7 Dette var din opplevelse av situasjonen din. Andre har andre opplevelser. Det finnes ikke en opplevelse av dette, det finnes mange. Anonymkode: b47b0...01e 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #17 Skrevet 21. desember 2019 Men da er det bare å spise ekstra sunt så blir man også slank! Anonymkode: 503af...419
Måbarefåsiat... Skrevet 21. desember 2019 #18 Skrevet 21. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men da er det bare å spise ekstra sunt så blir man også slank! Anonymkode: 503af...419 Nei, det er ikke så enkelt. Anbefaler alle å se "Helene sjekker inn på Evje klinikken". Kanskje det er noe å lære. 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #19 Skrevet 21. desember 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hører ofte folk si at de som er feite er late og spiser alt for mye usunt. Dette stemmer ikke alltid. Jeg kan ta dere tilbake til 2016. Jeg var tynn. Fikk ofte høre at nå må du ikke bli tynnere. I følge BMI var jeg lett undervektig. Ble psykisk syk og startet på antipsykotika. Vekten raste opp og jeg er i dag overvektig. Men det rareste av alt. Jeg spiser sunnere og mindre i dag enn jeg gjorde i 2016. Spiser aldri takeaway mer og får sunn middag levert hver dag fra hjemmetjenesten ( er rullestolbruker) I 2016 bodde jeg med mine foreldre og var mye ute og spiste takeaway med venninner. Jeg spiste også et ekstra måltid. ( 2 skiver ) nå spiser jeg 1. Dette rare fenomenet har jeg sett med flere. Av venninner og andre venner som bruker antipsykotika. I løpet av kort tid raste de opp fra normalvekt til overvekt. Så en kjempestor mann som var innlagt på samme avdeling, Han spiste kun en youghurt til frokost og veldig lite ellers. Dette fordi jeg fulgte med og vi satt i et fellesrom og spiste. det var også lukket avdeling så det å dra ut å kjøpe snop var heller ikke bare bare. Men alle tror jo at grunnen til at man er feit er at man spiser masse godteri og usunn mat. Anonymkode: e6744...127 Når folk, Ts, sier det er den tykke sin «feil» at hen er tjukk så er ikke det et angrep - det er en myndiggjøring. Det er nemlig ingen andre som kan ha «skylda» for at noen er tjukk. (Med mindre man har blitt kidnappa og tvangsmatet). Det at alle hendelser i livet tåditt er dine er en positiv ting. Når du tar tilbake eierskapet til egen vekt, helse, lykke og valg av partner, jobb og fritidsaktiviteter så innser du nemlig at du ikke bare har makten til å sørge for at du fortsetter å være ulykkelig. Men at du (og kun bare du) har makten til å gjøre deg lykkelig. Og det er en ting vi alle må forstå så tidlig som mulig i livet. Arbeidet med å gjøre vårt eget liv sånn vi vil ha det er det viktigste arbeidet du gjør her i livet. Ja, det er hardt arbeid. Ja, det varer livet ut. Ja, det er verdt det. Anonymkode: 8ba41...e35 11
bodyhack_petter Skrevet 21. desember 2019 #20 Skrevet 21. desember 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når folk, Ts, sier det er den tykke sin «feil» at hen er tjukk så er ikke det et angrep - det er en myndiggjøring. Det er nemlig ingen andre som kan ha «skylda» for at noen er tjukk. (Med mindre man har blitt kidnappa og tvangsmatet). Det at alle hendelser i livet tåditt er dine er en positiv ting. Når du tar tilbake eierskapet til egen vekt, helse, lykke og valg av partner, jobb og fritidsaktiviteter så innser du nemlig at du ikke bare har makten til å sørge for at du fortsetter å være ulykkelig. Men at du (og kun bare du) har makten til å gjøre deg lykkelig. Og det er en ting vi alle må forstå så tidlig som mulig i livet. Arbeidet med å gjøre vårt eget liv sånn vi vil ha det er det viktigste arbeidet du gjør her i livet. Ja, det er hardt arbeid. Ja, det varer livet ut. Ja, det er verdt det. Anonymkode: 8ba41...e35 Veldig godt svart. En utrolig konstruktiv tilbakemelding som mange bør ta til seg! Det er ikke mange problemer som ikke vil bli ekstremt positivt påvirket av denne måten å tenke på. 👍👍👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå