Gå til innhold

Skal man ringe den man søker jobb hos?  

39 stemmer

1. 1. Skal man ringe den man søker jobb hos?

• Ja
      4
    • Nei
      35

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt noen jobber, si 3 stykker. Av dem har jeg kontaktet 2 men fikk ikke komme til intervju selvom jeg ringte på forhånd.

Jeg syntes det er veldig vanskelig og potensielt plagsomt for mottaker å ringe for å si «hei, jeg har sendt deg en søknad på jobben du lyser ut bare så du vet det» ... 
Hva mener KG?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er masete og needy. De leser søknader, og velger personer ut fra inntrykket du klarer å gi. 

Anonymkode: cdf37...843

• Liker 11
Skrevet

Nei, ikke med mindre om en har kronkete spørsmål. Når jeg lyser ut stillinger så blir jeg nedringt, og da er det irriterende at noen "bare slår på tråden".

Anonymkode: d6992...524

• Liker 11
Skrevet

Personlig føler jeg meg bare dum. Har aldri ringt inn på forhånd, og fikk jobb. Er det virkelig vits å ringe inn, finne på noe å spørre om, bare gjøre seg dum, og gi et dårlig inntrykk..

Anonymkode: 4ab8d...0e0

• Liker 3
Skrevet

Jeg ringer ikke. Om alle som har søkt skulle ha ringt bare for å ha ringt, ville jeg som arbeidsgiver blitt drittlei.

Anonymkode: 6563f...094

• Liker 3
Skrevet

Nei, det må man ikke. På utlyste stillinger gir det ingen som helst økt sjanse for verken intervju eller jobb, i alle fall ikke hvis du allerede har sendt søknad. Hvis du lurer på noe helt reelt, og som har noe å si for om du kommer til å søke eller ikke, tar du selvsagt kontakt. 

• Liker 1
Skrevet

Aldri aldri aldri ring! 

Du er bare én av mange søkere. Å ringe pga din egen nysgjerrighet er bare håpløst. Skal du ringe er det fordi du MÅ spørre om noe dødsviktig eller komme med en like viktig tilleggsinformasjon. Å ringe bare for å gjøre det er svært negativt. 

Hvis alle som søker ringer, så kommer arbeidsplassen til å bli nedspammet av disse ringingene. Det er garantert mange andre som ringer. Du hører noe hvis og når du skal høre noe. Skal du gi inntrykk så sørg for å gjøre det via CV og søknad. 

Det er så inni hampen irriterende å bli avbrutt av nysgjerrige jobbsøkere. Ledere har en hektisk hverdag, og en jobbprosess gjør dette enda mer hektisk. Hvis man da i tillegg må motta 4 telefonsamtaler i timen pga nysgjerrige jobbsøkere, så skjønner ALLE at dette er noe man både blir lei og irritert av. Og det er klinkende likegyldig hvilken kandidat som ringer. Det blir som å bli nedringt av telefonselgere hele dagen. Absolutt alle vet at det er ikke noe en leder ønsker seg. I verstefall for din del, så kan denne lederen bite seg merke i navnet ditt og la det påvirke din søknad negativt. 

Hilsen en som har utlyst mange stillinger, og som hater hver eneste prosess pga denne nedringingen til alle døgnets tider. 

Anonymkode: a237d...7d7

• Liker 7
Skrevet

Det kommer helt an på. Det er ingen vits å ringe for å ha ringt. Man ringer hvis det er noe spesifikt man lurer på. Jeg har ringt en gang for å sikre at se hadde fått søknaden min, og var forberedt på ar de kom til å stille mange faglige og spørsmål som var relevant for stillingen. 

skal du ringe, så må du være forberedt, du må ha en god grunn til å ringe.

Men alle arbeidsgivere er like forskjellig som søkerne. Noen ser på det som et pluss at man ringer, mens andre ikke ser noe grunn til at man ringer. 

Anonymkode: 9aa64...0a7

• Liker 2
Skrevet

Ikke ring, det er bare mas.

Men følg opp med e-post om det er en jobb du virkelig vil ha. Har alltid fått svar på mailer.

Du aner ikke hvor mye jobb de har, å gå gjennom alt som kommer inn. Kanskje 200-300 søknader.

Anonymkode: d3fd8...0a3

• Liker 1
Skrevet

De ser jo at du har sendt en søknad. Helt unødvendig å ringe i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet

Nei

Hilsen arbeidsgiver

Anonymkode: dcf2d...99b

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men følg opp med e-post om det er en jobb du virkelig vil ha.

Er ikke mail like mye mas? Selvfølgelig er det det!

Ikke gjør noe som helst! 

Send søknad og CV iht utlysningen. Og vent på svar! Ferdig snakket. 

• Liker 4
Skrevet

Nei. IKKE ring.

Anonymkode: 4c213...ad0

Skrevet

Ikke ring. De ser søknaden. Er du aktuell så blir du kontaktet. 

Anonymkode: ea35b...e68

Skrevet

Jeg er arbeidsgiver, og nei. Du hadde faktisk eliminert deg selv for min del dersom du begynte å ringe meg å mase..

Anonymkode: 0014a...99b

• Liker 6
Skrevet

Nei, jeg tror de fleste syns det bare er masete om du ringer 

Anonymkode: 16dc0...a0a

Skrevet

Ikke ring. Eneste gangen jeg mener man kan ringe er etter intervjuet og man har ikke hørt noe innen en viss tid. Ville her først sendt en e-post. 

la ut en annonse på nav en gang for en stilling, fikk flere telefoner - men det hjalp absolutt ikke de. Heller ikke de som sender flere Mail og lurer på hvorfor man ikke ble valgt etter man har sendt inn søknad. Synes man kun kan gjøre det hvis man faktisk har vært på et intervju. Når jeg har lagt ut stillinger har jeg kanskje fått 50-100 søknader.

Anonymkode: d55d7...48d

Skrevet

Bare dropp den ringingen, det er slitsomt med sånne telefoner i en hektisk arbeidsdag.

For meg er den telefonsamtalen glemt i samme øyeblikk som den er avsluttet.

Hilsen leder i helsesektoern

Anonymkode: a6861...fa3

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

helsesektoern

Anonymkode: a6861...fa3

🤣 😅 Herregud, jeg ble 12 år av den skrivefeilen der... 😝

Skrevet

Ikke ring, og ikke send e-post, med mindre du har et godt spørsmål som ikke ble besvart i stillingsutlysningen, du glemte å legge ved CV-en, eller noe annet viktig/prekært.

Vi får ofte over hundre søknader, så du kan selv tenke deg hvordan arbeidshverdagen min ville blitt hvis halvparten av dem skal ringe meg i løpet av en toukersperiode for å snakke pjatt i fem-ti minutter. :( 

Anonymkode: 0d92a...bcb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...