Gå til innhold

Dere som tror dere er allergiske i matveien, som gjør dette bare pga noen venninner har samme galskap i hodet sitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mange jenter som holder på med denne galskapen om ting de ikke kan spise uten å være allergiske. Kvinner blir utrolig lett påvirket av den dumme flokken rundt seg som setter griller i hodet på hverandre. "Åjaa, fniiis. Følte meg MYE bedre uten melkeprodukter.(etter å ha spist dessert med melk i til slutt)...."

https://www.dn.no/smak/restauranter/helse/allergi/heidi-kipperberg/-det-gar-utover-allergikerne-til-slutt/2-1-316553

https://www.nrk.no/trondelag/kokk-er-lei-av-folk-som-tror-de-har-matallergi-1.14818520

Anonymkode: 41761...fb1

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så mange jenter som holder på med denne galskapen om ting de ikke kan spise uten å være allergiske. Kvinner blir utrolig lett påvirket av den dumme flokken rundt seg som setter griller i hodet på hverandre. "Åjaa, fniiis. Følte meg MYE bedre uten melkeprodukter.(etter å ha spist dessert med melk i til slutt)...."

https://www.dn.no/smak/restauranter/helse/allergi/heidi-kipperberg/-det-gar-utover-allergikerne-til-slutt/2-1-316553

https://www.nrk.no/trondelag/kokk-er-lei-av-folk-som-tror-de-har-matallergi-1.14818520

Hørte ikke er ord av det du sa, bare kvinnehat. 

Anonymkode: 8b655...ae5

• Liker 17
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørte ikke er ord av det du sa, bare kvinnehat. 

Anonymkode: 8b655...ae5

Typisk kvinner, dere bruker alltid hersketeknikk når noen fortelle dere sannheten 🙂 

Dere skal jo alltid leve fasaden deres.

• Liker 2
Skrevet

Det er forskjell på allergi og intoleranser, det må du lære deg hvis du skal diskutere et tema, kjekken.

Jeg hadde forresten en venninne med samme holdning som deg, helt til at både hun og sønnen fikk det samme. Sønnen var for ung til å innbille seg noe, det innså selv hun. Og hun fikk selv utslett og oppblåst mage ved melk.

Håper karma tar deg også.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fått oppblåst mage etter å ha spist mat med varmebehandlet melk siden jeg var liten, men jeg er jo ikke intolerant for melk av den grunn. Jeg begrenser bare mengden av den type mat om jeg skal være sammen med andre. 

Anonymkode: ea8b5...e42

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått oppblåst mage etter å ha spist mat med varmebehandlet melk siden jeg var liten, men jeg er jo ikke intolerant for melk av den grunn. Jeg begrenser bare mengden av den type mat om jeg skal være sammen med andre. 

Anonymkode: ea8b5...e42

Jo, da er du nettopp intolerant. Men ikke allergisk. Jeg kan dø av noe (allergi) og får utslett av noe annet, i perioder med lavt immunforsvar/stress, det er intoleranser, ikke farlig, men heller ikke så kult.

Andre må gjerne mene at det er tull, men det ER jo faktisk ikke det.

• Liker 3
Skrevet
På 20.12.2019 den 16.24, Pia Sofia skrev:

Jo, da er du nettopp intolerant. Men ikke allergisk. Jeg kan dø av noe (allergi) og får utslett av noe annet, i perioder med lavt immunforsvar/stress, det er intoleranser, ikke farlig, men heller ikke så kult.

Andre må gjerne mene at det er tull, men det ER jo faktisk ikke det.

Jeg kan fint spise melk i mat både varmebehandlet og ubearbeidet. Men store mengder melk gjør meg oppblåst. Jeg ber ikke om melkefri mat av den grunn som enkelte gjør. 

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv, kvinne og vanskelig i matveien som jeg er. Så lenge jeg kan huske har jeg fått mye luft i magen etter mange måltider, både på restaurant og hjemme. Har aldri forstått hvorfor jeg har reagert slik, har ikke engang tenkt ordet "allergi". Spurte et par fastleger om det, men fikk ikke andre svar enn at det kunne være lurt å kutte cola og tyggis (fordi det gir luft i magen). Men for noen år tilbake ble jeg anbefalt FODMAP-dietten, hvor blant annet gluten, laktose og løk må reduseres. Men ikke bare det. Mango også. Epler. Nøtter. Belgfrukter. Og hundre andre matvarer jeg er glad i. Jeg tåler litt, men ikke mye. Gjett hvor gøy det er å bestille noe på restaurant når man har det slik? Spesielt når man vet det finnes kokker og servitører som tenker "her er ei sånn ei, ja, ei som er "allergisk" mot alt".  Det er pinlig å være en slik restaurantgjest, og jeg kvier meg for å spise ute. Prøver å presisere at jeg ikke er ALLERGISK mot noe, og at jeg tåler litt av alt (litt gluten, litt laktose, litt løk osv). Liker ikke engang å bruke ordet "intolerant". Kjipt å være i en slik kategori, men hva skal jeg gjøre med det?

Anonymkode: b59e7...062

• Liker 3
Skrevet
På ‎20‎.‎12‎.‎2019 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Typisk kvinner, dere bruker alltid hersketeknikk når noen fortelle dere sannheten 🙂 

Dere skal jo alltid leve fasaden deres.

Hva mener du selv at du prøver å oppnå med å fortelle oss denne "sannheten" da? Forklar gjerne, jeg lytter.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, smilo skrev:

Jeg kan fint spise melk i mat både varmebehandlet og ubearbeidet. Men store mengder melk gjør meg oppblåst. Jeg ber ikke om melkefri mat av den grunn som enkelte gjør. 

Ikke jeg heller, fordi det ikke er så ille nå. Men det var det en periode, og da unngikk jeg selvsagt de tingene som gjorde meg så prompete at det var sosialt hemmende.

Om du ber om melkefri mat eller ikke har ikke noe med om du er intolerant å gjøre. Reagerer du ER du jo det, men hvis det ikke plager seg noe særlig er det jo ikke noen vits i å pese med det. Men andre som er mer plaget burde respekteres!

Jeg husker jeg hadde skikkelig bekkenløsning og sjefen jeg hadde på den tiden mente at det ikke var det minste problem å bære tungt på jobben, for hun hadde vært gravid to ganger og hadde ikke hatt noen problemer.

Altså....:pinar:

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg at jeg er allergisk mot flere matvarer. Da jeg har fått det påvist av spesialister. Gjennom både blodprøver og pirke prøver. Jeg har og mat intoleranser, og noen av de er så ille, at jeg får diare og kraftige kolikk smerter. Så da sier jeg at det er allergi på restaurant. Men jeg har og noen få ting, jeg bare får mild reaksjon av, det nevner jeg ikke noe om da jeg er på restaurant. 

Og tror du virkelig jeg synes det er gøy å være allergisk mot mat? Kan legge til at jeg ikke har en eneste venninne som er allergisk mot mat. Så ingen mote greie her. 

Anonymkode: f4c20...f0f

Skrevet

Tror ikke det er mere intoleranser enn før, man er bare blitt flinkere til å si ifra og stå opp for seg selv. Det er først de siste årene jeg har begynt å si ifra om det er noe jeg ikke tåler, for jeg ble opplært til å spise det jeg fikk servert og ikke være vanskelig. Og så gikk jeg hjem og var kjempedårlig. Det gidder jeg ikke mere. 

Anonymkode: 274d5...12a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...