Gå til innhold

Redd for konsekvenser av overtid. Hører sykehuset på deg om du ønsker fødsel igangsatt i uke 41?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble flyttet 15 dager tilbake da jeg var på OUL. Jeg var nokså sikker på hele tiden at jeg hadde feil termindato, og var forbredt på å kjempe med nebb og klør for igangsettelse før OUL termindato. Heldigvis kom hun med et brak 4 dager før menstermin og 19 dager før oul termin. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 12/22/2019 at 1:49 PM, AnonymBruker said:

Ja, men akkurat dette kunne vært likt 6 dager før termindato også. Akkurat som hun som måtte ha katastrofesnitt hadde hatt det bedre av et planlagt snitt:, Man kan ikke forutse alt, man må tenke at generelt sett er en spontan fødsel 6 dager etter termindato bedre enn en igangsettelse uten indikasjon. Det vil alltid være unntak. Hvis man skulle innført igangsettelse hos alle 6 dager etter termindato, ville dette medført andre komplikasjoner hos en del det også.

Anonymkode: 2cb01...5a7

Fødsel startet 6 dager etter termin, ungen ble ikke født da. Selvfølgelig kunne det samme skjedd 6 dager før termin, men sannsynligheten for det er mindre. Man må jo avveie risiko ved å bli satt i gang opp mot risiko ved å gå på overtid. Det er ikke sikkert gjeldende praksis på norske fødeavdelinger er det optimale mtp risiko. Det er jo bl.a. dette den svenske studien har sett på.

Anonymkode: 25174...9d1

Skrevet

Det er venninnen min som var med på Helsekontrollen. Det er all grunn til bekymring for å si det sånn. Takket være ABC på Ullevål så måtte de oppleve dette :(

Anonymkode: 43e19...dd0

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er venninnen min som var med på Helsekontrollen. Det er all grunn til bekymring for å si det sånn. Takket være ABC på Ullevål så måtte de oppleve dette :(

Anonymkode: 43e19...dd0

Hun på helsekontrollen hadde vel en knute på navlestrengen. Det er mest sannsynlig at det er den som har forårsaket surstoffmangel. Og ikke overtiden. Det er også mulig på få CP ved igangsettelse, da riene blir for harde og intense for baby, og kveler baby litt.

Synes akkurat den casen var litt urelevant, da knuten kunne vært der både før og etter termindato.

Anonymkode: ad7b9...332

• Liker 1
Skrevet
På 22.12.2019 den 12.11, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva eller hvordan jeg skal skrive dette da det er ett vanskelig tema for meg. Jeg fødte for snart 15 år siden nr1. Jeg var ung 20 år, og trodde at fødsel var noe som skulle gå lett. Jeg hadde termin (allerede flytter på oul) 2. Juni. Jeg kom inn med rier 15.06. Vannet gikk og ingenting skjedde jeg ble sendt hjem. De nektet å gjøre noe. 19.6 ble jeg endelig satt igang da hadde vannet gått 4 dager siden. Hun holdt på å dø og det var kun flaks hun overlevde. 

så fødte jeg to gutter til begge satt igang men også begge flyttet på oul til senere. Så er vi her i dag igjen gravid. Denne gangen var jeg hos lege ved 12 uker og tok privat oul, han er lege og spesialist. Han satt en termin mens oul satt termin igjen til 11 dager senere. Jeg prøvde å forklare men de hørte ikke på meg. Så kom sjokket, i de gamle journalene mine fra 2005 står det at jeg fødte i uke 38!!! Jeg kunne ikke tro det  jeg hørte. Jeg var på jevnlig kontroll hadde en fastlege som tryglet og bar om at jeg måtte bli satt igang. Så dekker de sin rygg med å lyve på seg 5 !! Uker. Nå går jeg og gruer meg konstant over dette. Er helt fortvilet og så sint! Å utrolig sint på det sykehuset som ikke tok vare på meg slik de skulle (skjedde mye mer der) og så dekke ryggen sin og ikke skrive sannheten! 

Etter at jeg fødte der kom det artikler om mange som hadde dødd på overtid og at sykehuset faktisk fikk forbud mot å ta i mot fødende en periode til de bedret rutinene sine. Så det var ikke meg og heldigvis gikk det bra men fy for ett slag i tryne. Jeg er ikke redd for å føde men livredd mange bastante og gammeldagse jordmødre som ikke hører på sine pasienter.

Anonymkode: 8f3a4...3fd

Huff, herremin. Skjønner skrekken sitter i. Du må bare fortelle lege og jordmor om din frykt, og be om at de skal ta dine ord på alvor! Lykke til 🙏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...