Gå til innhold

Redd for konsekvenser av overtid. Hører sykehuset på deg om du ønsker fødsel igangsatt i uke 41?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mange har fått med seg, har en nylig studie om overtid og igangsettelse av fødsel i uke 41 og 42 fått mye oppmerksomhet. Nylig på ''Helsekontrollen'' på TV2. I den svenske studien deltok 2000 kvinner, hvor halvparten fikk tilbud om igangsettelse av fødsel i uke 41. Den resterende halvparten fulgte sykehusets vanlige prosedyrer, som var igangsettelse i uke 42. I løpet av forsøksperioden hadde seks barn dødd - alle i uke 42. Studien ble avbrutt før tiden. https://forskning.no/forskningsetikk-svangerskap/svensk-forsok-matte-avbrytes-etter-at-seks-barn-dode-hva-skjedde/1590580

Har noen erfaringer med å be om å få bli igangsatt i uke 41, dersom fødsel ikke starter naturlig?

Jeg frykter risikoen for sykdom og dødfødsel. I mine øyne henger Norge per i dag bak i forhold til forskning på området, og burde ikke vente til uke 42 med igangsettelse. Heldigvis er denne problemstillingen nå oppe til vurdering nå.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norske sykehus er en smule arrogante og overkjører ofte pasientene sine.

Men vit at du har lov å ytre din mening, og dem er faktisk nødt til å ta den med i betraktningen. 

Hva du mener og ønsker bør og skal være en del av behandlingen din. Egentlig burde alle fødsler bli igangssatt ved termin, hvorfor i all verden skal dette drøyes når det er potensielt svært skadelig for barnet? Nei, rop høyt om hva du mener, og finn deg en fødeklinikk eller et sykehus som hører på deg og dine ønsker. 

Anonymkode: 4c43a...1d2

• Liker 5
Skrevet

Jeg skulle til å lage samme innlegg som deg, leste også den og ble automatisk fylt med masse bekymringer og tanker rundt dette. Jeg er førstegangs og ofte blir det overtid, så føler kanskje at de da kan være enda mer slækk på å sette meg igang hvis det skulle gå tregt. Jeg vet ikke... Håper det ikke blir noe problem, skal føde om ikke så alt for lenge så merka dette satt seg litt i hjernen min. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Norske sykehus er en smule arrogante og overkjører ofte pasientene sine.

Men vit at du har lov å ytre din mening, og dem er faktisk nødt til å ta den med i betraktningen. 

Hva du mener og ønsker bør og skal være en del av behandlingen din. Egentlig burde alle fødsler bli igangssatt ved termin, hvorfor i all verden skal dette drøyes når det er potensielt svært skadelig for barnet? Nei, rop høyt om hva du mener, og finn deg en fødeklinikk eller et sykehus som hører på deg og dine ønsker. 

Anonymkode: 4c43a...1d2

33 minutter siden, denlillehavfruen skrev:

Jeg skulle til å lage samme innlegg som deg, leste også den og ble automatisk fylt med masse bekymringer og tanker rundt dette. Jeg er førstegangs og ofte blir det overtid, så føler kanskje at de da kan være enda mer slækk på å sette meg igang hvis det skulle gå tregt. Jeg vet ikke... Håper det ikke blir noe problem, skal føde om ikke så alt for lenge så merka dette satt seg litt i hjernen min. 

Jeg har allerede nevnt det for jordmor, og vil nok ta det opp igjen ved neste kontroller hos lege/jordmor. Det er jo lov å prøve, tenker jeg! 😮  Er dessuten veldig sikker på termindato, så det er ikke slik at pluss/minus en uke kan være tilfellet.
Hadde vært ekstremt betryggende å få ''innvilget'' en dato der man vet når man skal settes i gang, dersom ikke alt skjer naturlig!

Skrevet
8 minutter siden, Nysgjerrig1 said:

Jeg har allerede nevnt det for jordmor, og vil nok ta det opp igjen ved neste kontroller hos lege/jordmor. Det er jo lov å prøve, tenker jeg! 😮  Er dessuten veldig sikker på termindato, så det er ikke slik at pluss/minus en uke kan være tilfellet.
Hadde vært ekstremt betryggende å få ''innvilget'' en dato der man vet når man skal settes i gang, dersom ikke alt skjer naturlig!

Man har en dato for igangsettelse. Det er 10 eller 12 dager over termin. 

Anonymkode: ad7b9...332

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble igangsatt i uke 42 med mitt barn. Var på trivselskontroll 9 dager etter termin og følte ikke at det var rom for å yte mine ønsker på den kontrollen. Det var ikke noe snakk om hva jeg ønsket. I etterkant er jeg ikke fornøyd med oppfølging dagene etter termin. Synes kontroll på sykehus 9 dager etter termin er altfor lenge. Mange kvier seg nok for å ta kontakt og fordi man fort kan føle seg hysterisk.

Anonymkode: d3272...bd5

• Liker 7
Skrevet

En venninne ble satt i gang to dager før termin, rett og slett fordi hun ikke ville gå gravid lenger. Så alt er mulig. 

Anonymkode: 1e91e...091

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk flyttet termin med 2,5 uke og var derfor ganske redd for å gå ytterligere 10 dager på overtid. Har en bekjent som fikk barn med CP fordi de gikk for lang tid og morkaken sviktet.:: Når jeg var på kontroll hos legen 40+0 bestilte hun overtidskontroll på sykehuset, men de nektet å høre på dette med terminen på sykehuset. Fikk overtidskontroll en uke over termin (41+3) med beskjed om at det var det de kunne tilby. Igangsetting hadde vært uke 42+0 ca. Dette er ganske nylig, på et av landets største 

Heldigvis kom barnet av seg selv dagen før termin!

Anonymkode: 45b67...556

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble igangsatt i uke 42 med mitt barn. Var på trivselskontroll 9 dager etter termin og følte ikke at det var rom for å yte mine ønsker på den kontrollen. Det var ikke noe snakk om hva jeg ønsket. I etterkant er jeg ikke fornøyd med oppfølging dagene etter termin. Synes kontroll på sykehus 9 dager etter termin er altfor lenge. Mange kvier seg nok for å ta kontakt og fordi man fort kan føle seg hysterisk.

Anonymkode: d3272...bd5

Kontroll 9 dager etter termin er jo alt for lenge! Herrelig! 😮
Jeg skal være bestemt på mine ønsker, så får vi se

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har en dato for igangsettelse. Det er 10 eller 12 dager over termin. 

Stemmer. Poenget mitt var at jeg ønsker å være med/påvirke denne datoen til noe jeg er komfortabel med.

Skrevet

En venninne ble satt i gang to dager før termin, rett og slett fordi hun ikke ville gå gravid lenger. Så alt er mulig. 

Anonymkode: 1e91e...091

Såpass! Ja, de må jo ta den gravides helse i betraktning. Både fysisk og psykisk. Man kan jo tross alt få invilget keiersnitt dersom man har fødselsskrekk, så det bør jo være mulig å påvirke dato for igangsettelse. Bare håper man ikke må ha noe ''skrekk''.

Skrevet

Jeg fikk flyttet termin med 2,5 uke og var derfor ganske redd for å gå ytterligere 10 dager på overtid. Har en bekjent som fikk barn med CP fordi de gikk for lang tid og morkaken sviktet.:: Når jeg var på kontroll hos legen 40+0 bestilte hun overtidskontroll på sykehuset, men de nektet å høre på dette med terminen på sykehuset. Fikk overtidskontroll en uke over termin (41+3) med beskjed om at det var det de kunne tilby. Igangsetting hadde vært uke 42+0 ca. Dette er ganske nylig, på et av landets største 

Heldigvis kom barnet av seg selv dagen før termin!

Anonymkode: 45b67...556

Huff, ja, man har hørt historier 😕 Ufattlig trist.
Godt at barnet kom naturlig hos deg, dagen før termin. Det er jo drømmen! 😄  

Skrevet
57 minutter siden, Nysgjerrig1 skrev:

Såpass! Ja, de må jo ta den gravides helse i betraktning. Både fysisk og psykisk. Man kan jo tross alt få invilget keiersnitt dersom man har fødselsskrekk, så det bør jo være mulig å påvirke dato for igangsettelse. Bare håper man ikke må ha noe ''skrekk''.

Det skal i utgangspunktet ikke settes i gang fødsel uten indikasjon, og sjelden bare fordi mor ønsker det. Så jeg ville ikke hatt noen forhåpninger om å påvirke datoen. For selve fødselens del er det jo også bedre å komme i gang av seg selv, derfor venter man gjerne fremfor å sette i gang uten indikasjon. 

Anonymkode: 2cb01...5a7

• Liker 6
Skrevet

Jeg fødte heldigvis i uke 39, men hadde garantert hatt de samme tankene som deg dersom jeg skulle gått over. 

Bare husk at sykehus følger prosedyrer og retningslinjer som hver enkelt faktisk er lovpålagt å følge. Det er satt nasjonale standarder for hvordan det skal være. Så er nok ikke sant at det er legenes arroganse etc som gjør at man ikke får påvirke mer selv. 

Anonymkode: fedde...aeb

• Liker 6
Skrevet

Det er en belastning å bli satt igang, og tvinge kroppen til noe den ikke er klar for. Risikerer flere døgn med igangsettelse.

Det er også en nye større prosess enn normal fødsel, som krever et større apparat på sykehuset. Det er jo større risk for komplikasjoner. Derfor er det også begrenser hvor mange igangsatte fødsler man kan ha på en gang 

Jeg gikk tom for fostervann 10 dager over termin, og skulle ha igangsettelse med en gang. Det gikk ikke, fordi det var så mange igangsettelse den dagen. Hadde et jævelig pissed hvis jeg mista ungen pga det og det viste seg at de som ble igangsatt ble det til termin bare fordi de ikke ville gå over termindatoen! Heldigvis for meg startet fødselen av seg selv neste dag.

Ja, det er farer ved å gå på overtid, men man regner heller ikke som overtid før 42+0. Termin er en periode, og ikke bare en dag i dette perspektivet. 

Synes det er skummelt at det spres endel frykt rundt dette i disse tider. Tenk om det neste gang er deg som virkelig TRENGER igangsettelsen, og kan ikke få, pga alle trivels-igangsettelsene. 

• Liker 9
Skrevet

Det er forskjellig praksis på ulike sykehus, det er jo uheldig. Helsedirektoratet har lagt føringer, så velger hvert sykehus om de vil legge seg på max eller mindre. Det forventes vel at Helsedirektoratet vil revidere sin noe lange føring etter denne studien.

Sykehuset jeg sogner til har som praksis at du blir satt opp på overtidskontroll 2-4 hverdager etter termin, så litt avhengig av når helg faller. Da ser man an hvordan baby har det, og det besluttes i fellesskap om man skal gå litt lenger eller sette igang. Hvis mor er bestemt på igangsetting, så blir det det. Hvis baby har det bra, kan man avtale ny overtidskontroll 3-4 dager senere. De liker ikke å la mor gå mer enn en uke over, så nå er det mor som må insistere på å gå lenger isåfall, kun hvis baby har det bra.

Jeg spurte og leste nemlig rundt dette da jeg gikk gravid for 7 år siden. Jeg ville ikke gå 2 uker over, bare bakdeler og risiko virker det som. Ungen blir større å føde, ferdig utviklet så trenger det ikke, og vanskelig å få med seg hvis noe begynner å gå galt med baby - og det gikk galt iblandt. Så hvorfor? Få den ut, tenkte jeg.

Jeg hadde termin på en torsdag, så ble satt opp på overtidskontroll påfølgende mandag. Da kunne jeg ha bli igangsatt hvis jeg ikke var komfortabel med å gå lenger sa de. Mer vet jeg ikke, fødsel startet spontant før det.

Noen sykehus strekker vel fortsatt strikken til 2 uker over vil jeg tro. Spør fastlege eller jordmor når du er på kontroll hva som er praksis ved overtid på ditt sykehus. De vet jo sånt.

Anonymkode: a9cdb...6f0

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en belastning å bli satt igang, og tvinge kroppen til noe den ikke er klar for. Risikerer flere døgn med igangsettelse.

Det er også en nye større prosess enn normal fødsel, som krever et større apparat på sykehuset. Det er jo større risk for komplikasjoner. Derfor er det også begrenser hvor mange igangsatte fødsler man kan ha på en gang 

Jeg gikk tom for fostervann 10 dager over termin, og skulle ha igangsettelse med en gang. Det gikk ikke, fordi det var så mange igangsettelse den dagen. Hadde et jævelig pissed hvis jeg mista ungen pga det og det viste seg at de som ble igangsatt ble det til termin bare fordi de ikke ville gå over termindatoen! Heldigvis for meg startet fødselen av seg selv neste dag.

Ja, det er farer ved å gå på overtid, men man regner heller ikke som overtid før 42+0. Termin er en periode, og ikke bare en dag i dette perspektivet. 

Synes det er skummelt at det spres endel frykt rundt dette i disse tider. Tenk om det neste gang er deg som virkelig TRENGER igangsettelsen, og kan ikke få, pga alle trivels-igangsettelsene. 

Du burde ikke ha gått til 10 dager over termin! Problemet ligger først og fremst der, ikke hos de andre. Da hadde de hatt mer rom for planlegging.

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du burde ikke ha gått til 10 dager over termin! Problemet ligger først og fremst der, ikke hos de andre. Da hadde de hatt mer rom for planlegging.

Heller det og naturlig fødsel. Baby hadde det supert, og full apgar score. Det hadde ikke nødvendigvis gått så bra ved igangsettelse.

Viktig å ikke glemme at studiene fortsatt referer til overtid ved 42 uker og ikke et par dager over termindato. Det er også gjennomført lik studie i Norge i 2007 uten disse funnene, så man må ikke krisemaksimere helt.

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si det til de seks mødrene og fedrene som mistet babyen sin fordi de ble valgt ut til å bli igangsatt i uke 42 i stedet for uke 41. INGEN babyer døde i uke 41-gruppen. Studien måtte avsluttes fordi så mange babyer døde.

Jeg vet godt hva jeg velger, og det er å spre KUNNSKAP. Og den kunnskapen gir frykt. Og den kan spare mange liv.

Anonymkode: fe758...7d7

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...