Gjest lhena Skrevet 1. juni 2005 #21 Skrevet 1. juni 2005 jeg ville aldri ha spist i den kantina om maten var laget av mongoloide. selv ikke om de var aldri så renslige og hygieniske. ps. mongo og mongoloid er kjælenavn for å ha downs syndrom (er f.ex ikke alle eldre som klarer å uttale downs)
Gjest Marien Skrevet 1. juni 2005 #22 Skrevet 1. juni 2005 Mongo er ikkje noko kjælenavn nei! Mongoloid er forkorting/forenkling av mongolian idiot. Downs Syndrom vart det nye navnet på 30 talet då ein lege ved navn Down beskreiv syndromet. Downs syndrom er både psykisk og fysisk utviklingshemming. Hypoton musklatur, lange leddbånd, 50 % er fødd med hjertefeil, ein mindre andel har hoftefeil.
Gjest Marien Skrevet 1. juni 2005 #23 Skrevet 1. juni 2005 Lurar forresten på om ho hadde nekta å eta maten viss ho hadde ferska ein "vanleg" kokk i å ikkje vaska hendene. Kva trur du?
Gjest lhena Skrevet 1. juni 2005 #24 Skrevet 1. juni 2005 mongoloid kommer fra ordet mongolsk, nemlig folk fra mongolia. folk med "downs syndrom" ble beskrevet på denne måten siden de ligner på folk fra mongolia. mongo er derfor en helt kurant forkortelse.
Gjest lhena Skrevet 1. juni 2005 #25 Skrevet 1. juni 2005 Lurar forresten på om ho hadde nekta å eta maten viss ho hadde ferska ein "vanleg" kokk i å ikkje vaska hendene. Kva trur du? hva har det med saken? ingen normale mennesker (meg selv) ville spist maten til en urenslig person, hadde de visst det. men jeg kan også poengtere, heller mat fra en urenslig normal mann enn mat fra en like urenslig mongoloid. men sant å si frastøter begge deler meg like mye.
Gjest Madam Felle Skrevet 1. juni 2005 #26 Skrevet 1. juni 2005 hva har det med saken? ingen normale mennesker (meg selv) ville spist maten til en urenslig person, hadde de visst det. men jeg kan også poengtere, heller mat fra en urenslig normal mann enn mat fra en like urenslig mongoloid. men sant å si frastøter begge deler meg like mye. Fy f*** for en holdning. :evil:
Nilma Skrevet 1. juni 2005 #27 Skrevet 1. juni 2005 Og en ting til; har venninnen din tatt en ordentlig titt på alle som vasker hendene etter toalettbesøket' date=' eller er det bare de utviklingshemmede i kantinen hun følger med på?[/quote'] Blant alle på en arbeidsplass er det vel tross alt de kantineansattes håndhygiene som er viktigst, enten de er utviklingshemmede eller ei. (Jeg følger BTW med på om alle jeg ser på offentlige toaletter vasker hendene .)
Gjest Irin Skrevet 1. juni 2005 #28 Skrevet 1. juni 2005 Må bare spørr, er det lov å være sammen med en med Dawns syndrom? Eller er det overgrep siden de er som barn? Og ville noen av dere isåfall være interessert i å bli forelska i noen med Dawns syndrom?
mockinbird Skrevet 1. juni 2005 #29 Skrevet 1. juni 2005 (...) men jeg kan også poengtere, heller mat fra en urenslig normal mann enn mat fra en like urenslig mongoloid. men sant å si frastøter begge deler meg like mye. :evil:
Gjest gjest1 Skrevet 1. juni 2005 #30 Skrevet 1. juni 2005 Blir kvalm av å lese denne tråden, og det er ikke fordi den handler om uhygiene! Menneskesynet som mange i denne tråden viser er forkastelig, og i tillegg prøver de å rettferdiggjøre synet. Nei æsj, det er sjeldent jeg ser noe så usmakelig. (Og nei, det er slettes ikke vanlig å si mongoloid mer! Ikke hvis man har i hvert fall én fungerende sosial antenne) Svar til trådstarter; Venninnen din burde ta dette opp med kjøkkensjefen, ikke sine kollegaer. Tror neppe denne kjøkkensjefen vil reagerer ille, hvorfor skulle h*n? Alle er vel opptatt av at kjøkkenet har god hygiene.
Gjest Pjusk Skrevet 1. juni 2005 #31 Skrevet 1. juni 2005 ps. mongo og mongoloid er kjælenavn for å ha downs syndrom (er f.ex ikke alle eldre som klarer å uttale downs) Nå er vel ikke akkurat "downs" vanskelig å uttale... Og "mongo" er ikke et kjælenavn. Jeg har selv jobbet med voksne med downs syndrom når jeg studerte, og det kunne aldri falle meg inn å omtale de som mongo ??!!
Gjest Valhalla Skrevet 1. juni 2005 #32 Skrevet 1. juni 2005 hva har det med saken? ingen normale mennesker (meg selv) ville spist maten til en urenslig person, hadde de visst det. men jeg kan også poengtere, heller mat fra en urenslig normal mann enn mat fra en like urenslig mongoloid. men sant å si frastøter begge deler meg like mye. Det var et ærlig svar, det skal du ha.
Gjest Valhalla Skrevet 1. juni 2005 #33 Skrevet 1. juni 2005 Enig azz, vi må beskytte disse med downs fra fæle bokstavkombinasjoner som mongoloid og sånn liksom
Gjest Bellatrix Skrevet 1. juni 2005 #34 Skrevet 1. juni 2005 Hygiene er viktig. I hvert fall når man jobber på et kjøkken, men det burde vært uvesentlig om kokken har en diagnose eller ikke så lenge vedkommende gjør jobben sin.
Gjest Pjusk Skrevet 1. juni 2005 #35 Skrevet 1. juni 2005 Enig azz' date=' vi må beskytte disse med downs fra fæle bokstavkombinasjoner som mongoloid og sånn liksom[/quote'] Ja, så lenge det har en negativ historie. Man bruker vel helst ikke ordet tilbakestående lenger heller, noe som var vanlig før. Og ikke prøv å vær så kul 'a - det kler deg dårlig. - - - - Til trådens tema: Hvis de kantineansatte ikke har tilfredstillende håndhygiene skal man selvfølgelig si ifra om dette. Uansett om de som jobber der har Downs syndrom eller ei.
Gjest Valhalla Skrevet 1. juni 2005 #36 Skrevet 1. juni 2005 Og ikke prøv å vær så kul 'a - det kler deg dårlig. Nei visste det ville bli vanskelig, men det er lov å prøve.
Gjest Marien Skrevet 1. juni 2005 #37 Skrevet 1. juni 2005 Til Ihena: Viss du hadde fått ein son som mangla ei fot, hadde det vore ok om me hadde kalla han "krøpling"? Det handlar faktisk om kva ein forbind med navnet. Både "mongo" og "krøpling" er navn som vart brukt før i tida då ein faktisk var temmelig hjelpelaus om ein hadde ulike funksjonshemmingar. Eg er glad for at dei fleste har gått bort frå tanken om at berre dei perfekte gjennomsnittsmenneska skal få positivt ladde benevnelsar.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2005 #38 Skrevet 1. juni 2005 "Mongo er et kjælenavn for eldre som ikke klarer å si Down syndrom" Når det er sagt, en venninne av meg har en bror som er mulithandikappet, og hun bruker orden "mongis". Nå har ikke han Down syndrom da, men han har veldig mye annet
Gjest Hege Skrevet 1. juni 2005 #39 Skrevet 1. juni 2005 Er det ikke hygiene som er temaet? Egentlig?
Gjest lhena Skrevet 1. juni 2005 #40 Skrevet 1. juni 2005 Er det ikke hygiene som er temaet? Egentlig? ja det var jo det men folk hengte seg slik opp i mitt syn på disse personene...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå