Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 31. mai 2005 #1 Skrevet 31. mai 2005 En god venninne av meg jobber i en bedrift hvor kantinen drives av folk med Downs syndrom (de er under oppsyn av personell). Nå har hun flere ganger knepet de som lager maten i å slurve med håndvasken etter toalettbesøk og vil av naturlige grunner ikke spise maten. Kollegene hennes lurer på hva som er galt siden hun ikke spiser lunsj i kantinen lenger, og hun på sin side tør ikke fortelle hva hun vet av frykt for å bli sett på som Downs-hater etc. Noen gode råd til henne her?
tommeline Skrevet 31. mai 2005 #2 Skrevet 31. mai 2005 Håndhygiene trenger ikke bare være problemer blandt de med downs syndrom... Hva med å ta det opp med disse som har tilsyn med "kokkene"? De kunne f.eks få et lite kurs i hygiene (helt enkelt selvsagt), der det blir understreket hvor viktig det er med håndhygiene ol.
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 31. mai 2005 #3 Skrevet 31. mai 2005 Poenget er vel at hun er redd for at det skal bli tatt ille opp. Hun har ikke så lyst til å få rykte på seg som en som ikke liker mennesker med Downs.
mockinbird Skrevet 31. mai 2005 #4 Skrevet 31. mai 2005 Dette er helt på sidelinjen, men downs syndrom er ikke en funksjonshemming. De er psykisk utviklingshemmede. Fuksjonshemmede er nettopp det: folk med fysiske "hemmelser". Hvis hun mener at de ansatte i kantinen slurver med hygienen, er det bare å ta det opp. Det trengs jo ikke å poengteres at det er de med downs som slurver, hvis hun er redd for at det skal taes ille opp.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 31. mai 2005 #5 Skrevet 31. mai 2005 Er det ikke diskriminering av de med downs at man synes så synd på de og er så redd for at de skal bli støtt?
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 31. mai 2005 #6 Skrevet 31. mai 2005 Kantinen er høyt verdsatt blant alle som jobber i bedriften, de har også fått mye ros og omtale i mediene hvor de blir fremstilt som veldig skikkelige og ordentlige med prikkfri hygiene og fantastisk mat. Jeg skjønner godt at hun synes det er vanskelig å klage på dem.
Gjest Emera Skrevet 31. mai 2005 #7 Skrevet 31. mai 2005 Er det ikke diskriminering av de med downs at man synes så synd på de og er så redd for at de skal bli støtt? Ja, du sier noe der. Dessuten så er det vel helst de som jobber rundt dem som blir støtt på vegne av de med Downs. Jeg synes det må være helt greit å si fra om dette. Heller det enn at det skal begynne å gå rykter, for det kan jo være flere som har lagt merke til den mangelfulle håndhygienen. Tror neppe hun blir sett på som "downs-hater" ved å si fra på en ordentlig måte.
mockinbird Skrevet 31. mai 2005 #8 Skrevet 31. mai 2005 Er det ikke diskriminering av de med downs at man synes så synd på de og er så redd for at de skal bli støtt? Jo.
Gjest Hilde K S Skrevet 31. mai 2005 #9 Skrevet 31. mai 2005 Dette er helt på sidelinjen, men downs syndrom er ikke en funksjonshemming. De er psykisk utviklingshemmede. Fuksjonshemmede er nettopp det: folk med fysiske "hemmelser". Nei. Dette er feil. Funksjonshemming er hemming av alle typer funksjoner, også de kognitive. Det er forskjell på fysisk funksjonshemmede og psykisk funksjonshemmede. Til trådstarter; det er bare for venninnen din til å si i fra. Og en ting til; har venninnen din tatt en ordentlig titt på alle som vasker hendene etter toalettbesøket, eller er det bare de utviklingshemmede i kantinen hun følger med på?
Sommerfugl Skrevet 31. mai 2005 #10 Skrevet 31. mai 2005 Nei. Dette er feil. Funksjonshemming er hemming av alle typer funksjoner, også de kognitive. Det er forskjell på fysisk funksjonshemmede og psykisk funksjonshemmede. Hilde K S har rett.
Gjest Valhalla Skrevet 31. mai 2005 #11 Skrevet 31. mai 2005 Er vel bare å si fra til de som har oppsyn å be dem ta det opp med de mongolide det vel. Unødvendig å spre det til kollegaene hvis det kan bli ordnet mer diskret. Tror ikke de mongolide knekker sammen fordi de blir fortalt at de må være nøyere med håndvask, de pleier å ha rimelig god arbeidsmoral så det blir sikkert fulgt opp.
Sommerfugl Skrevet 31. mai 2005 #12 Skrevet 31. mai 2005 Det heter ikke mongolide, men mennesker med Downs syndrom.
Gjest Feit på grændiss Skrevet 31. mai 2005 #13 Skrevet 31. mai 2005 Det heter ikke mongolide, men mennesker med Downs syndrom. Mongolisme
Gjest Melk Skrevet 31. mai 2005 #14 Skrevet 31. mai 2005 1. Hvordan kan de være kjent for prikkfri hygiene om det slurves så fælt? 2. Ta det opp med lederne. Jeg har jobbet med p.u. i mange år, og ville aldri bli støtt av slikt om det tas opp på en skikkelig måte.
Gjest Valhalla Skrevet 31. mai 2005 #15 Skrevet 31. mai 2005 Det heter ikke mongolide, men mennesker med Downs syndrom. I nytale ja, mongolide er like bra.
Gjest Melk Skrevet 31. mai 2005 #16 Skrevet 31. mai 2005 I nytale ja, mongolide er like bra. Det er dine ord. Jeg kjenner ingen med Downs som selv omtaler seg selv som mongloid. de sier at de har Downs syndrom, det samme sier vi som jobber med dem.
mockinbird Skrevet 31. mai 2005 #17 Skrevet 31. mai 2005 Nei. Dette er feil. Funksjonshemming er hemming av alle typer funksjoner, også de kognitive. Det er forskjell på fysisk funksjonshemmede og psykisk funksjonshemmede. Vet dette blir helt på siden av tråden, men... Grunnen til at jeg poengterer dette er av navnevalget til den respektive organisasjonen, Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU). Vet at de selv er nøye med å "adskille" benevnelsene. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være "verre" å påpeke arbeidrutiner som ikke blir fulgt for enkelte av de ansatte, dette blir "feilslått snillisme". Som Rattleshake sa, det blir diskriminering. Kjenner både mennesker med psykisk utviklingshemninger, og funksjonshemmede, og det de verdsetter er å bli behandlet som det de nettopp er: en likeverdig person.
Gjest Belladonna ikke innlogget Skrevet 31. mai 2005 #18 Skrevet 31. mai 2005 Til Valhalla: Du har sikkert rett i at i dagligtale sier man sjelden mennesker med Downs syndrom, men for å være litt pirkete heter det mongoloid, ikke mongolid.
Rakel Skrevet 1. juni 2005 #19 Skrevet 1. juni 2005 Det er viktig at din venninde tar dette opp med personalet som følger dem. Det er faktisk svært viktig å få vite hvem og hva slik at de kan få muligheten å følge dette opp og at rutinene blir fulgt. Jeg arbeider med psykisk utviklingshemmede selv og vet at dette ikke bør være noe problem. De fleste får gode rutiner på håndhygiene, faktisk så innøvd at de slår mange andre kjøkkenpersonal. Synes hun bør gi beskjed hvem det gjelder, så kan personalet følge dette opp slik det passer seg best for denne/de personene. Tror ikke det blir tatt ille opp i det hele tatt, heller tvert imot.
Gjest jhg Skrevet 1. juni 2005 #20 Skrevet 1. juni 2005 Om det ble slurvet med hygienen et sted jeg skulle spise hadde jeg sagt fra - uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå