Gå til innhold

Kalorier i Mills potetmos med gressløk, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha potetmos med gressløk til middag i dag og ser på pakken at 100 g er hele 355 kalorier!? Dette kan da umulig stemme, må jo være per 100 g tørrvare? Men hvordan regner jeg egentlig ut hvor mange kalorier det er i den ferdige potetmosen? Jeg bruker ekstra lettmelk og vanlig smør. Hvor mange kalorier er det i 100 g mos? 

https://www.mills.no/produkt/mills/potetmos-mgresslok/ 

Anonymkode: a0449...972

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På slike poser bruker det å være ferdig vare med ingrediensene som står oppført på fremgangsmåte, men jeg er enig 355 kcal per 100 g høres mye ut.

Hvis 355 kcal er per 100 g tørrvare, vil regnestykket bli

potetmos: 0,9 x 355 = 319 kcal
2 dl ekstra lettmelk = 78 kcal
1 ss smør = 100 kcal

= 497 totalt i hele den ferdige potetmosen. Jeg aner ikke hvor mye den ferdige retten veier, men hvis du spiser halvparten får du i deg 248 kcal, spiser du en fjerdedel får du i deg 124 kcal osv..

Anonymkode: 16991...2d6

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På slike poser bruker det å være ferdig vare med ingrediensene som står oppført på fremgangsmåte, men jeg er enig 355 kcal per 100 g høres mye ut.

Hvis 355 kcal er per 100 g tørrvare, vil regnestykket bli

potetmos: 0,9 x 355 = 319 kcal
2 dl ekstra lettmelk = 78 kcal
1 ss smør = 100 kcal

= 497 totalt i hele den ferdige potetmosen. Jeg aner ikke hvor mye den ferdige retten veier, men hvis du spiser halvparten får du i deg 248 kcal, spiser du en fjerdedel får du i deg 124 kcal osv..

Tusen takk for godt svar! Jeg har søkt litt ellers og ser at på myfitnesspal ligger det inne som 90 kalorier per 100 g. Men jeg tror jeg går utifra ditt regnestykke for det gir jo mening. Er ikke så flink i matematikk jeg.. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt svar! Jeg har søkt litt ellers og ser at på myfitnesspal ligger det inne som 90 kalorier per 100 g. Men jeg tror jeg går utifra ditt regnestykke for det gir jo mening. Er ikke så flink i matematikk jeg.. 

Bare hyggelig 😃 Ja, det virker veldig ulogisk at 355 skal være ferdig vare. En pose inneholder 90 g, derfor jeg ganget med 0,9 i det første avsnittet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...