Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke kommer inn på PPUy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet sykepleier, men har veldig lyst til jobbe med undervisning og/eller veiledning i stedet. Dette er en drøm jeg har hatt lenge. Jeg skal søke på PPUy til sommeren. Men hva hvis jeg ikke kommer inn? Har aldri vært bekymret for dette før, men leste nylig at det ofte er stor konkurranse innen helsefag.
For et par år tilbake søkte jeg på master i logopedi, men kom ikke inn dessverre. Dette er også et fagfelt jeg virkelig kunne tenke meg. 

Jeg kan så klart bare jobbe som vikar innen skole i tillegg til sykepleier, men jeg tror ikke dette vil tilfredsstille meg på sikt, og jeg vil også tape på dette lønnsmessig. 

Så, til sakens kjerne. Jeg lurer på om jeg skal søke lektor eller allmennlærer i tillegg til PPUy, i tilfelle jeg ikke kommer inn. Jeg har veldig gode karakterer fra vgs og kommer inn på de fleste studier, men har dessverre en dårlig karakter på sykepleien som trekker snittet mitt kraftig ned. Dette hendte rett og slett fordi jeg ikke brydde meg nok om faget da jeg tok det. Ung og dum som jeg var.

Dere som jobber med undervisning, ville dere anbefalt meg å gå denne veien dersom Jeg ikke kommer inn på første ønsket mitt? Er det eventuelt andre veier jeg kan gå som jeg ikke har tenkt over? Kan jeg ta master i helsefag, og så vanlig PPU etter det? Men så har jeg jo ingen garanti for at jeg kommer inn på det heller..

Takker for råd og tips.

Anonymkode: 86a0d...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke direkte svar på det du spør om, men det er vanskelig å få jobb med sykepleien + ppuy. Kjenner flere som har tatt den veien uten å komme i undervisningsrettet arbeid. De siste stillingene her jeg bor har gått il sykepleiere som enten har videreutdanning eller i ambulansefag. 

Anonymkode: b2464...a27

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke direkte svar på det du spør om, men det er vanskelig å få jobb med sykepleien + ppuy. Kjenner flere som har tatt den veien uten å komme i undervisningsrettet arbeid. De siste stillingene her jeg bor har gått il sykepleiere som enten har videreutdanning eller i ambulansefag. 

Anonymkode: b2464...a27

Ok, men hva ville du anbefalt meg da?

Skrevet

Yrkesfaglærer

Anonymkode: 31678...566

Skrevet

Du vil nok ha bedre jobbmuligheter hvis du utdanner deg til lektor (lektorprogram/GLU). Du kan selvsagt ta en master som bygger på sykepleierutdanningen din (gitt at du kommer inn - men jeg synes det er litt rart at én dårlig karakter skal ødelegge snittet ditt i så stor grad, selv om faget er stort?). Problemet med det er at du ikke vil ha så mange undervisningsfag. Det kan gjøre det vanskelig å komme inn på PPU, og vanskelig å få jobb som lærer - annet enn på helsefagene. Men som andre har vært inne på - konkurransen om disse undervisningsjobbene med sykepleie + PPU-Y kan være stor, det er et begrenset antall jobber. 

Du kan selvsagt ta helsefaglig master, PhD, og satse på undervisning på sykepleierutdanningen. Men det er den veien som vil kreve mest av deg faglig, og det er mye midlertidighet i akademia. 

Totalt sett tenker jeg at femåring lærer-/lektorutdanning er det sikreste, men også det som definitivt tar mest tid (og tid er penger). 

Anonymkode: 6a9c2...14f

Skrevet

Du kan søke på lektor for å ha det i bakhånd, men har du vurdert å ta opp det ene faget? Dersom det bare er den ene som står i veien for det du ønsker deg mest vil det kanskje være verdt det. 

Anonymkode: b0727...728

• Liker 2
Skrevet

Ville heller hatt yrkesfaglærer på valg nummer 2. 

Anonymkode: 05053...4ad

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil nok ha bedre jobbmuligheter hvis du utdanner deg til lektor (lektorprogram/GLU). Du kan selvsagt ta en master som bygger på sykepleierutdanningen din (gitt at du kommer inn - men jeg synes det er litt rart at én dårlig karakter skal ødelegge snittet ditt i så stor grad, selv om faget er stort?). Problemet med det er at du ikke vil ha så mange undervisningsfag. Det kan gjøre det vanskelig å komme inn på PPU, og vanskelig å få jobb som lærer - annet enn på helsefagene. Men som andre har vært inne på - konkurransen om disse undervisningsjobbene med sykepleie + PPU-Y kan være stor, det er et begrenset antall jobber. 

Du kan selvsagt ta helsefaglig master, PhD, og satse på undervisning på sykepleierutdanningen. Men det er den veien som vil kreve mest av deg faglig, og det er mye midlertidighet i akademia. 

Totalt sett tenker jeg at femåring lærer-/lektorutdanning er det sikreste, men også det som definitivt tar mest tid (og tid er penger). 

Anonymkode: 6a9c2...14f

Takk for svar. Ja det er en E på 15 stp som ødelegger en god del. Har ellers B og C på de andre eksamene, men dessverre C på et fag med 15 stp og. Det er mange år siden jeg utdannet meg og flere av fagene var bare bestått/ikke bestått. Pluss en svært stor del av studiet er praksis med bestått/ikke bestått. Så dermed blir snittet mitt dessverre en C..

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke på lektor for å ha det i bakhånd, men har du vurdert å ta opp det ene faget? Dersom det bare er den ene som står i veien for det du ønsker deg mest vil det kanskje være verdt det. 

Anonymkode: b0727...728

Jeg prøvde å få tatt det ene faget opp igjen, men fikk beskjed om at utdannelsen hadde endret seg mye siden den gang og at flere eksamen og fag var helt annerledes lagt opp i dag. Jeg måtte dermed ta opp igjen hele utdannelsen.! Ble ganske sjokkert over å høre det, men samtidig ikke. Spl utdannelsen er ganske rigid lagt opp, og lærerne ikke de smidigste.

Takk skal dere ha. Ja jeg tror jeg vil søke lektor eller lærer på andre plass. Evt første plass.. føler nok på mange måter at det vil lønne seg mest.

• Liker 1
Skrevet

Har du lest deg opp på prioriteringslisten for opptak? Mener at det er ansinitet som er ganske høyt oppe, bak de som er ansatt i skolen på vilkår. 

Så jo lengere fartstid du har som sykepleier, jo større er sjansen for å komme inn. 

Har gått den veien selv, og stortrives i jobben min. Var heldig og fikk jobb  først, så hadde 4 år erfaring som lærer før ppu. Vært i skolen i 13 år nå. 

Lykke til 😊

Skrevet
3 timer siden, Ariam skrev:

Har du lest deg opp på prioriteringslisten for opptak? Mener at det er ansinitet som er ganske høyt oppe, bak de som er ansatt i skolen på vilkår. 

Så jo lengere fartstid du har som sykepleier, jo større er sjansen for å komme inn. 

Har gått den veien selv, og stortrives i jobben min. Var heldig og fikk jobb  først, så hadde 4 år erfaring som lærer før ppu. Vært i skolen i 13 år nå. 

Lykke til 😊

Nei det har jeg ikke lest, står den på høgskolen sine sider? Vet ikke om det er så positivt for meg.. jeg har vel komprimert kun 4-5 år jeg har jobbet som sykepleier, ellers har jeg jobbet administrativt og vært lærervikar siden endt utdannelse. Så da vil jeg kanskje tro at mange er foran meg i den køen.. Lurer på om jeg må begynne helt på nytt. 
Er det vgs du jobber på? Tenker du noengang det kunne vært greit å være lektorutdannet, mtp jobb og undervisningen du må gjøre, eller føler du det er nok med den veien du har gått?

Skrevet

For meg som ikke har ambisjoner om å undervise på sykepleierutdanning så har jeg kompetanse nok til å undervise på vgs, har for det meste undervisning på vg2 helsefagarbeider.  Trenger ikke lektor utdanning for det 😊 

Vet jo ikke hvilket universitet du søker på, men UIA hadde i allefall en liste på prioritering liggende når en bekjent skulle søke for noen år siden. Hun kom ikke inn den gangen, for kort ansinitet(7 år i full jobb...) 

Kanskje yrkesfaglærer kan være veien å gå? Det er vel en del kortere utdanning enn fult lektorløp. 🙂

Skrevet

Jeg går yrkesfaglærer nå og vi får ofte høre at til nå har vi hatt stor konkurranse mot sykepleiere med PPU, men at det nå fremover skal satses mer på å få inn yrkesfaglærere i stedet. Dette er i Oslo/Akershus, men vet ikke hvor mye vi kan stole på det. 

Anbefaler uansett yrkesfaglærer, det er bare 3 år og studiet er samlingsbasert, har du lang yrkeserfaring er ikke studiet det tyngste heller.

Anonymkode: 73227...b56

Skrevet
1 time siden, Ariam skrev:

For meg som ikke har ambisjoner om å undervise på sykepleierutdanning så har jeg kompetanse nok til å undervise på vgs, har for det meste undervisning på vg2 helsefagarbeider.  Trenger ikke lektor utdanning for det 😊 

Vet jo ikke hvilket universitet du søker på, men UIA hadde i allefall en liste på prioritering liggende når en bekjent skulle søke for noen år siden. Hun kom ikke inn den gangen, for kort ansinitet(7 år i full jobb...) 

Kanskje yrkesfaglærer kan være veien å gå? Det er vel en del kortere utdanning enn fult lektorløp. 🙂

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går yrkesfaglærer nå og vi får ofte høre at til nå har vi hatt stor konkurranse mot sykepleiere med PPU, men at det nå fremover skal satses mer på å få inn yrkesfaglærere i stedet. Dette er i Oslo/Akershus, men vet ikke hvor mye vi kan stole på det. 

Anbefaler uansett yrkesfaglærer, det er bare 3 år og studiet er samlingsbasert, har du lang yrkeserfaring er ikke studiet det tyngste heller.

Anonymkode: 73227...b56

Skulle gjerne gått yrkesfaglærer, men det tilbys ikke her hvor jeg bor (Vestlandet). Da må jeg ta det i Oslo og reise en god del. I min livssituasjon tror jeg det blir vanskelig nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...