Gå til innhold

Sykepleier - Hvordan finne den rette jobben for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i hjemmetjenesten nå. Gøy og givende, men til tider utrolig travelt og mye ansvar alene. Tror jeg er mye mer sliten i denne jobben, enn hva jeg kunne vært andre plasser. Har 2 små  barn også. Har jobbet her i 3 år, og det følest skummelt ut å si opp for å sjekke om gresset er grønnere andre steder. Tror oppskriften på utmattelse er å fortsette her i 100% jobb, og med barna mye alene. Noen med lignende erfaring/tips/råd? Har ikke mulighet til å gå ned i stillingsstørrelse heller.

Anonymkode: 4ac9a...7d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager å si det, men det er ingen god ide å bli sykepleier når du har en livssituasjon/ eller planlegger en livssituasjon som krever at du må jobbe 100% og ikke kan gå ned i lønn. Da burde du heller ha valgt en annen utdannelse som ville gitt deg dagjobb og bedre lønn. Ser det på mine kolleger, de har små barn men må jobbe 100%. De fleste blir utbrent før eller siden. Turnus er tungt for de fleste, i tillegg til alt det andre en sykepleier må klare. 

Har ikke mange tips, bortsett fra private klinikker hvor man kan få dagstillinger. Men da blir nok lønnen dårligere pga du mister tillegg. Så hvis du virkelig  må ha den lønnen, så har du et problem. 

Jeg vil råde deg til å gå litt ned i stilling, eller finne deg en sekretærjobb på dagtid. Og så får du heller tilpasse livet ditt etter den lønnen.

Anonymkode: 0b5cc...8d4

• Liker 4
Skrevet

Angrer på valg av utdannelse ja. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å si det, men det er ingen god ide å bli sykepleier når du har en livssituasjon/ eller planlegger en livssituasjon som krever at du må jobbe 100% og ikke kan gå ned i lønn. Da burde du heller ha valgt en annen utdannelse som ville gitt deg dagjobb og bedre lønn. Ser det på mine kolleger, de har små barn men må jobbe 100%. De fleste blir utbrent før eller siden. Turnus er tungt for de fleste, i tillegg til alt det andre en sykepleier må klare. 

Har ikke mange tips, bortsett fra private klinikker hvor man kan få dagstillinger. Men da blir nok lønnen dårligere pga du mister tillegg. Så hvis du virkelig  må ha den lønnen, så har du et problem. 

Jeg vil råde deg til å gå litt ned i stilling, eller finne deg en sekretærjobb på dagtid. Og så får du heller tilpasse livet ditt etter den lønnen.

Ting blir ikke alltid som man tenker. Liker yrket. Liker ikke turnus og den uendelige arbeidsmengden. Har angret på yrkesvalg siden jeg var nyutdannet dessverre.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angrer på valg av utdannelse ja. 

Ting blir ikke alltid som man tenker. Liker yrket. Liker ikke turnus og den uendelige arbeidsmengden. Har angret på yrkesvalg siden jeg var nyutdannet dessverre.

Jeg forstår. Har gått i fellen selv, men jobber deltid, hadde aldri overlevd 100% stilling. Et tips er å få jobb som medisinsk sekretær, her jeg bor er det lett å få jobb. Og så får du deg en liten helgestilling som sykepleier, hver 3 el 4 helg. Jeg vet om en som gjør dette. Det blir endel dager i strekk når hun går på helgene (ikke fredag), men så blir det en avveksling når hun jobber i pleien om helgen, så det blir ikke det samme. Hun blir ikke like sliten. Dette er noe jeg vurderer selv, om jeg ikke omskolerer meg. Jobbet som sekretær før, enkel og sutalaus jobb selv om det er travelt.

Skrevet

Jeg jobber på legevakt, og er alene med to små. Ja, vi har det tidvis veldig travelt, men aldri slik som i hjemmetjenesten, sykehjem eller på sykehus. Veldig langt i fra faktisk! Mange av kollegene mine står i arbeid helt opp til pensjonsalder, hvor mange klarer det andre steder? Vil anbefale legevakt på det sterkeste :). Hverdagen er utrolig varierende, man bytter på å skrive inn pasienter, sitte i telefonsentralen, ta imot ambulanser, og ta imot vanlige pasienter. Utrolig kjekt, spennende og behagelig arbeid! 👌

Anonymkode: 8f121...c6e

• Liker 1
Skrevet

Det høres jo egentlig ut som om du ikke har så mye å tape? Hvis du ikke kan gå ned i stilling pga økonomi, kan du heller ikke velge å ta en ren dagjobb. Så da må du med andre ordnjobbe turnus også i ny jobb. Jeg er enig med personen over her at du burde prøve alle muligheter for å kutte utgifter slik at du kanskje kan gå ned i stilling i nåværende jobb. Det er ikke sikkert det er nødvendig å jobbe redusert så lenge, det er mens ungene er små (barnehagealder) at man er mest utslitt. 

Hvis det ikke går: Hva med å bare søke på ledige faste stillinger og ta jobb der du får tilbud? Du kan heller bytte jobb senere hvis det ikke er bedre. Vær obs på at sykehus ofte er dårligere betalt enn hjemmesykepleien. 

Anonymkode: c6081...038

Skrevet

Jeg har valgt og tatt helsesekretær ved siden av jobb og barn. Nettopp for å få en dagjobb. Går ned i lønn, men penger er ikke alt. 

Anonymkode: 7c2f1...f5e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har valgt og tatt helsesekretær ved siden av jobb og barn. Nettopp for å få en dagjobb. Går ned i lønn, men penger er ikke alt. 

Anonymkode: 7c2f1...f5e

Måtte du ta utdanningen? Har hørt om de som får jobben som sykepleier. Lønn tilsvarer nok helsesekretær uansett da. Men ja, har vurdert dette!

Skrevet

Jobber på legevakt etter å ha jobbet mange år på medisinsk sengepost, det er som å komme til himmelen fra helvete for å si det sånn. Aldri sliten etter jobb lenger, har travle perioder sånn som jul, påske etc fordi det er mye turisme og hytter her, ellers er det jevnt over rolig. 

Anonymkode: c6df6...3a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...