Gå til innhold

småbarn og astma

Kipa

Anbefalte innlegg

vår lille skatt på 16 mnd har fått astma, eller dvs han har hatt det endel måneder uten at fastlegen har gjort noe med det :evil: men endelig ble vi henvist til spesialist, og det var ingen tvil. Vi har ingen erfaring med dette, en ny hverdag starter for oss nå. Jeg trenger all den info jeg kan få om dette, synes det er vanskelig å finne ut selv.. :roll:

Flutide brukes med babyhaler morgen og kveld noen som vet om evt bivirkninger? Ventoline skal brukes om det trengs..bivirkn.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi blir ikke henvist til spesialist... :sur:

Gutten vår er 4 år, og hoster til han kaster opp om natta (ikke hver natt, men i perioder). :cry: Har så vondt av ham, han er blitt så vant til å kaste opp at han, nei, barn skal ikke bli vant til sånne ting...

Vi prøvde ut alt mulig, og det eneste som hjalp til en viss grad var astmamedisin. Men synes det hadde vært greit å få sjekka om det virkelig er astma som gjør at han er sånn. Liker ikke at han skal gå på medisin som ikke er beregnet på ham, for så godt virker de ikke...

Men legen mener han har for svake symptomer til å testes ut nå, han må vente til han kommer i skolealder. Noen som vet hvordan slike tester gjennomføres?

Eller noen som har vært borti lignende?

Som svar til Kipa vil jeg minne om viktigheten med munnskyll/tannpuss etterpå for å hindre sopp i munnhulen. En bivirkning av medisinen (er ikke sikker på om det står i FK) er at noen barn kan få humørsvingninger, bli sinte og sure/aggressive eller veldig aktive. Dette går over v/opphold ol. Men alle barn reagerer heldigvis ikke sånn! Ellers anbefaler jeg deg å lese pakningsvedleget/FK for å få mest mulig info. Som regel er jo bivirkningene få/små, eller det er ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi synes vi merker det på akt.nivået.. :wink:

-Jeg har hørt at det ikke blir opplyst om alle bivirkn i pakningsvedlegget..

Jeg vet om det med å skylle munnen, nå spytter jo ike han enda, men vi gir han vann med engang, og vasker rundt munnen så han ike skal bli så sår. Det merker vi også foresten.. sår og tørr i ansiktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heshet er en vanlig bivirkning til Flutide. Noen barn får søvnproblemer og blir irritable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestegjest
vår lille skatt på 16 mnd har fått astma, eller dvs han har hatt det endel måneder uten at fastlegen har gjort noe med det :evil: men endelig ble vi henvist til spesialist, og det var ingen tvil. Vi har ingen erfaring med dette, en ny hverdag starter for oss nå. Jeg trenger all den info jeg kan få om dette, synes det er vanskelig å finne ut selv.. :roll:

Flutide brukes med babyhaler morgen og kveld noen som vet om evt bivirkninger? Ventoline skal brukes om det trengs..bivirkn.?

Ikke noe konkret tips, men vil bare si at en del små barn kan få en form for astma som forsvinner igjen.

Vår sønn var plaget av astma fra cirka 1 års alder - til tider, spes om vinteren, var det så ille at han måtte på Ullevål for å få spes medisin for å klare opp lungene. I tillegg brukte han medisinene du nevner - flutide/ventolin.

I dag er han 3,5 år og mer eller mindre alle symptomer på astma er forsvunnet og han bruker ikke lenger medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min ble satt på antibiotika-kur 4 ganger i løpet av et år fordi fastlegen mente hun hadde lungebetennelse. Faren ba gjentatte ganger om å bli henvist til spesialist, men det tok nærmere 2 år før han ble hørt. :kjempesinna:

Vi har ikke merket noen bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventoline=hyperaktive!!

Det er nå veldig individuelt det da!

Gutten vår har fått både Ventolin,seretide og flutide i flere år.

Når han er på det aller værste får han Ventolin opp til 8 ganger i døgnet. Han er aldri blitt mere aktiv av den grunn.

Men han er ofte sår rundt munnen av all medisinen så vi er iallefall veldig nøye med å smøre han.

Etter noen år og utallige kvelder/netter på legevakten med han forlangte jeg å få et forstøverapparat til han her hjemme. Da klarer vi selv å medisinere han når han har det som værst.

Astma er noe man lærer seg å leve med og heldigvis er det mange unger som vokser det av seg etter hvert!

Et lite tips til deg er å prøve Homeopat behandling. Det gjorde vi, og etter det har gutten vår vært så mye bedre.Som natt og dag egentlig.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...