Gå til innhold

Flere som gruer seg litt til juleferien? 🙈

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare så det er sagt, jeg er veldig glad i barna og familien min, og jeg gleder meg til jul også 🎄❄️

Men, jeg kjenner at jeg grugleder meg litt 🙈 Jeg er i full jobb, har to ganske små barn og masse å gjøre før jul, så jeg er som regel veldig sliten når juleferien starter og julaften kommer. Også synes jeg at juleferien kan bli temmelig intens, med oss alle samlet oppå hverandre hele tiden. Barna er oppe tidlig hver dag og må aktiveres og følges opp nærmest konstant. Så er det mange selskaper og mye sosialt, og jeg er en person som trenger både ro og egentid i løpet av en dag 🙈 får liksom til dette mye lettere i den ordinære hverdagen med jobb osv, opplever ikke det like intenst. 

Flere som føler på det samme, eller har noen tips til å få pustet litt innimellom i løpet av en lang juleferie? 😅

TS 

Anonymkode: 3e999...67f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må barna aktiviseres og følges opp konstant? Lærer ikke dagens barn å være selvstendige i lek? 

Anonymkode: 397e4...804

• Liker 42
Skrevet

Jeg hadde også gruet meg litt i den situasjonen. Men nå har jeg store barn og gleder meg til masse avslapning og kos. Eneste tipset jeg har er: Hold ut, barna blir større, og det blir lettere. ;)

Anonymkode: 58899...b42

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke dette med at barn nå for tiden må aktiveres hele tiden. Når mine barn var små lærte jeg de tidlig å være selvstendige og leke selv. Nå flyr jo foreldre rundt etter ungene hele tiden. Ikke rart du er sliten.

Anonymkode: 57aba...266

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare så det er sagt, jeg er veldig glad i barna og familien min, og jeg gleder meg til jul også 🎄❄️

Men, jeg kjenner at jeg grugleder meg litt 🙈 Jeg er i full jobb, har to ganske små barn og masse å gjøre før jul, så jeg er som regel veldig sliten når juleferien starter og julaften kommer. Også synes jeg at juleferien kan bli temmelig intens, med oss alle samlet oppå hverandre hele tiden. Barna er oppe tidlig hver dag og må aktiveres og følges opp nærmest konstant. Så er det mange selskaper og mye sosialt, og jeg er en person som trenger både ro og egentid i løpet av en dag 🙈 får liksom til dette mye lettere i den ordinære hverdagen med jobb osv, opplever ikke det like intenst. 

Flere som føler på det samme, eller har noen tips til å få pustet litt innimellom i løpet av en lang juleferie? 😅

TS 

Men ts, da.

Det er DU som er den voksne, og dermed du som er ansvarlig for å holde et tempo før jul som gjør at du har krefter igjen når jula kommer. Om det betyr å kutte ned på gavelisten, droppe julepynten og ikke få med seg endel sosiale ting? Ok, det er helt normalt.

Også når det kommer til barna er du den voksne. Det er du (og barnas andre forelder) som skal lære dem egenlek. Det er et fint prosjekt å ta nå til jul. Erkjenn at barn faktisk må læres absolutt alt de kan, fra lek og sosialisering til bordskikk og riktig gange. Og gi dem den opplæringen. 

Når det kommer til det sosiale i jula: si nei til det du ikke har kapasitet til. Er din kapasitet å delta på et treff hver 3. dag? Ja, da er å delta på mer å være uansvarlig og opptre barnslig. Da takker du nei til resten. 

Mitt tips er derfor dette: innse at du er den voksne ansvarlige i eget liv. Og at det betyr at du 24/7 har ansvaret for å sette på egen oksygenmaske før du hjelper andre. Og så gjør du tiltak. 

Anonymkode: 1df60...2b1

• Liker 17
Skrevet

Dere som har svart her, fikk dere med dere at TS har ganske små barn? Ganske små barn betyr både at de har vanskeligere for å aktivisere seg selv og at det er flere av dem. 

Jeg hadde det på samme måte da ungene mine var små. Gruet meg til å ha alle samlet sammen i flere dager. Mine unger likte seg best i barnehagen der det var høyere tempo og mer å gjøre og flere å gjøre det sammen med. 

Til TS; ta det du orker og la det andre være. Vær med barna og få hjelp av faren til aktivisering, og så tar du det med ro. Jula kommer uansett og det er virkelig ikke nødvendig å stresse så mye som jeg får inntrykk av at du gjør. 

God jul! :) 

Anonymkode: 1c817...bca

• Liker 16
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må barna aktiviseres og følges opp konstant? Lærer ikke dagens barn å være selvstendige i lek? 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke dette med at barn nå for tiden må aktiveres hele tiden. Når mine barn var små lærte jeg de tidlig å være selvstendige og leke selv. Nå flyr jo foreldre rundt etter ungene hele tiden. Ikke rart du er sliten.

Anonymkode: 57aba...266

Dette har jeg tenkt mye på, og snakket med mange om. Har inntrykk av at dette er en utfordring for mange av dagens foreldre med små barn, og jeg vet ikke hvorfor det er blitt sånn. Men vi får det bare ikke til, de leker ikke selvstendig 🤷‍♀️

TS 

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også gruet meg litt i den situasjonen. Men nå har jeg store barn og gleder meg til masse avslapning og kos. Eneste tipset jeg har er: Hold ut, barna blir større, og det blir lettere. ;)

Anonymkode: 58899...b42

Takk! 😅❤️

TS 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ts, da.

Det er DU som er den voksne, og dermed du som er ansvarlig for å holde et tempo før jul som gjør at du har krefter igjen når jula kommer. Om det betyr å kutte ned på gavelisten, droppe julepynten og ikke få med seg endel sosiale ting? Ok, det er helt normalt.

Også når det kommer til barna er du den voksne. Det er du (og barnas andre forelder) som skal lære dem egenlek. Det er et fint prosjekt å ta nå til jul. Erkjenn at barn faktisk må læres absolutt alt de kan, fra lek og sosialisering til bordskikk og riktig gange. Og gi dem den opplæringen. 

Når det kommer til det sosiale i jula: si nei til det du ikke har kapasitet til. Er din kapasitet å delta på et treff hver 3. dag? Ja, da er å delta på mer å være uansvarlig og opptre barnslig. Da takker du nei til resten. 

Mitt tips er derfor dette: innse at du er den voksne ansvarlige i eget liv. Og at det betyr at du 24/7 har ansvaret for å sette på egen oksygenmaske før du hjelper andre. Og så gjør du tiltak. 

Takk for gode refleksjoner. Jeg har nok litt å jobbe med her, ifht å senke lista og sette mer grenser... 🤔

TS 

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes også juleselskaper var stress da barna var små.  Å ha med barn på 9mnd og knapt 2 år til gamle tanter som har nips alle veier og som har forventninger om å sitte timesvis ved bordet, det er jo ikke forenelig... 

Vi endte opp med å dele oss litt i selskaper, en tok barna, og én fikk trimma med ungene. 

Nå er ungene våre større, minste er drøyt 2, så nå leker de alle fint alene.  Heldigvis har det også blitt så mange unger i slekta også at juleselskapene ikke lenger holdes i trange overfylte nips-leiligheter, men derimot hos folk med kjellerstue el til ungene. 

Du skriver jo ikke noe om alder på ungene, men jeg antar de er under 2 begge to siden ingen av dem leker alene. I så fall vil jeg bare trøste deg med at det blir bedre allerede neste år. 😊

Og et tips er jo å begrense antall selskaper.  Dere trenger jo ikke fullt program! 

Anonymkode: 9d4a0...791

• Liker 1
Skrevet

Jeg grugleder meg fordi jeg har to unger med utømmelig energi, og jeg vet at når søndagen kommer etter en vanlig helg, så er jeg segneferdig av bråket deres. Og det skorter ikke på oppdragelse eller forsøk på å roe dem ned, det handler om at de rett og slett har ekstremt mye energi og at begge er til utredning for adhd. Men samtidig så gleder jeg meg til mer tid med dem. Slippe å stå opp om morgenen, slippe å være nazi på leggetida, kose oss med filmer sammen og bare kose oss. Ikke fyller vi jula med masse selskaper heller, det orker vi rett og slett ikke. Nei her er det fokus på hjemmekosen med de små.

Anonymkode: 86a02...db9

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ts, da.

Veldig enig med dette! Dropp aktiviteter, du og mannen bytter på å se til barna mens den andre koser seg i senga med snop og en bok. Bytt på hvem som får sove lenge og ha en god julelunsj kl 11.Ta det med ro, og prøv å la barna leke selv.

Jeg har tre tette og har aldri gruet meg til juleferien. Beste tiden på året.

Anonymkode: f3ced...532

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har svart her, fikk dere med dere at TS har ganske små barn? Ganske små barn betyr både at de har vanskeligere for å aktivisere seg selv og at det er flere av dem. 

Jeg hadde det på samme måte da ungene mine var små. Gruet meg til å ha alle samlet sammen i flere dager. Mine unger likte seg best i barnehagen der det var høyere tempo og mer å gjøre og flere å gjøre det sammen med. 

Til TS; ta det du orker og la det andre være. Vær med barna og få hjelp av faren til aktivisering, og så tar du det med ro. Jula kommer uansett og det er virkelig ikke nødvendig å stresse så mye som jeg får inntrykk av at du gjør. 

God jul! :) 

Anonymkode: 1c817...bca

Takk for forståelsen ❤️ Synes livssituasjonen disse årene gjør julen krevende, og det er vanskelig å slappe av og hente seg inn sånn generelt. Også kommer liksom jula på toppen nå 🙈

Men jeg skal gjøre det beste ut av det, og det blir jo også mye kos. Ser imidlertid at jeg kan jobbe med å sette mer grenser for alt jeg/vi skal gjøre og være med på. DET skal jeg huske til neste jul. 

TS 

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg tenkt mye på, og snakket med mange om. Har inntrykk av at dette er en utfordring for mange av dagens foreldre med små barn, og jeg vet ikke hvorfor det er blitt sånn. Men vi får det bare ikke til, de leker ikke selvstendig 🤷‍♀️

TS 

Fordi de er vant til det. La dem sitte og se på veggen en stund så lærer de det nok. 

Anonymkode: c2114...fc5

• Liker 5
Skrevet

Du skriver ikke hvor gamle barna er, men det er helt normalt at SMÅ barn ikke greier å leke selvstendig. I tillegg har de faktisk et stort behov for å tilbringe mye tid med foreldrene når de endelig har fri. Så du har ikke nødvendigvis gjort noe feil, og mange husker nok dårlig hvor hektisk det var med små barn (eller så hadde de rolige, "enkle" barn). Klart man skal øve på selvstendighet, men det kommer ikke akkurat på en måned, og hvertfall ikke med en ettåring. Her er eldste 3, og begynner nå å bli kjempeflink til selvstendig lek, så lenge han vet at vi er "mentalt tilstede". Flaks at vi har en baby som ikke er selvstendig, da. 😛

Jeg er i permisjon så har derfor sluppet så mye stress før jul. Skjønner at du gruer deg, men er enig med den som sier at du må sette grenser. For meg skal jula være en fredelig høytid, så vi har ikke planlagt romjula full av selskaper. Skal i selskap hos familie 1. og 2. juledag, men det betyr også at de aktiviserer barna mye, så det ikke er så travelt for oss. Ellers skal vi bare ta det med ro. :)

Skrevet

Helt praktisk hvordan man lærer små barn å leke selv, jeg begynte da eldste var 2, jeg spurte entusiastisk "Vil du leke med Duplo?" som om det var det mest fantastiske noensinne. Jeg var selvfølgelig i nærheten.

Men det høres ut som om du er alene med alt dette. Hvor er den andre forelderen?

Anonymkode: 2e766...63e

• Liker 1
Skrevet

Vet så absolutt hvordan du har det!Har tre barn, hvor to har vært normalt"rolige" barn som har vært litt rundt oss, tuslet inn på rommet sitt og lekt med leker. Sittet stille på gulvet og lekt med Lego og dukker.. Så har jeg en propell. Han har heldigvis blitt 11 år nå og kan dra på egenhånd å bade eller på trampolinepark etc.. Og der blir han brått hele dagen. Han har alltid hatt utømmelig energi. Satt aldri stille, lekte aldri på rommet. Sto opp 0430 hver dag i flere år. Husker jeg gruet meg til ferier! Da var det opp 0430 og ut av døra og i skogen senest 0800.Var på skogsturer, ved vannet, syklet, badet, trampolinepark . Så dro vi hjem og spiste og ut igjen en tur til før det var kvelden. De som sier at ungene bare må aktivisere seg selv har AlDRI hatt overaktive barn. Ungene vokser til da og nå er han så stor at han har fått beskjed at hvis ikke huset brenner skal jeg sove til 0900 i helgene. 

Anonymkode: a8b5a...010

• Liker 6
Skrevet

Vi har bare et barn, så vi har det vel litt lettere 😅 jeg gleder meg masse til jul,  samme gjør barnet 😍 jeg nå jobbe et pa4 dager i romjulen, men har ellers fri, det skal bli skikkelig deilig!

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens barn? Det er stort antall, så ikke dra alle under samme kam. Mange barn med forskjellige behov og forutsetninger, noen som trenger mer hjelp å komme inn i lek de kan være selvstendige i og andre ikke.

Anonymkode: d7448...974

• Liker 5
Skrevet

Jepp! 

Anonymkode: ddf83...c8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...