Gå til innhold

Handler ikke alt ( karaktersetting ) i høyere utdanning om

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor flink man er til å skrive, at man mestrer akademisk skriving? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det handler jo selvfølgelig også om hvor godt du tilegner deg kunnskap og hvilke andre ferdigheter du utvikler. 

• Liker 4
Skrevet

For å kunne mestre akademisk skriving må man kunne forstå faget og teoriene i det, selve skriveferdigheten er derfor ikke nok, men en viktig del av det. Akademisk skriving sikrer at faglighet utøves på forskningsbasert grunnlag.  I en del utdanninger vil det i tillegg testes praktiske ferdigheter og skikkethet, da er det ikke nok å mestre akademisk skriving. 

• Liker 3
Skrevet

Innen matte og IT er ikke akademisk skriving en stor del.

Anonymkode: 11716...efc

• Liker 2
Skrevet

Kan faget mitt veldig godt, har jobbet i yrket i mange år med veldig gode tilbakemeldinger. Likevel så opplevde jeg å få D på oppgaver når jeg startet på høyskolen, ( samme fagfelt). Karakteren står ikke til hva jeg presterer på jobb,  leser derfor en god del om akademisk skriving, jeg var vant til muntlig språk.

Skrevet
1 time siden, Othalie skrev:

hvor flink man er til å skrive, at man mestrer akademisk skriving? 

Hvis karaktersettingen og evalueringsmåten er basert på kun akademisk skriving, så ja. Hvis karaktersettingen foregår på en annen måte er jo akademisk skriving underordnet. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det handler selvfølgelig mye om innhold. Men substansen i det du skriver forsvinner hvis du bruker muntlig språk og ikke strukturerer teksten. Akademisk skriving handler om å presentere ting i rett rekkefølge og på en forståelig måte. 

Anonymkode: a5d6d...5a7

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det handler selvfølgelig mye om innhold. Men substansen i det du skriver forsvinner hvis du bruker muntlig språk og ikke strukturerer teksten. Akademisk skriving handler om å presentere ting i rett rekkefølge og på en forståelig måte. 

Anonymkode: a5d6d...5a7

Nettopp slik jeg vil formulere videre akademiske tekster, relevant kildebruk fra pensum som en rød tråd i oppgaven.

Takk så mye for svar til alle.:)

Skrevet

Det vil komme veldig an på fagområde og type eksamen/oppgave. I endel fag og endel oppgaver (f.eks bacheloroppgave) er akademisk skriving en viktig bit man må ha på plass - i tillegg kommer faglig kunnskap. Uten det kommer man ikke noen vei.

Men akademisk skriving er ikke alltid viktig - ikke f.eks i multiple choice, eller eksamen i endel naturvitenskapelige fag hvor man spør etter konkrete fakta. 

Anonymkode: fcb2d...65b

Skrevet

Både og. 

Du må kunne faget. Og du må kunne fremstille faktum på en strukturert og tilpasset måte. 

Anonymkode: d5c18...329

Skrevet

I større del enn hva man kunne tro. 

Har du gode akademiske skrivekunnskaper gjør du det mye bedre enn dem som ikke har det. Rett og slett fordi du kan få piss til å se ut som gull ved å ordlegge deg korrekt. Du kan derfor ha en mye fattigere teoridel, men likevel få høyere karakter fordi du har fått det du har til å framstå på en god måte. Det handler om inntrykk. Både helhetsinntrykk og førsteinntrykk, samt inntrykk sammenlignet med andre oppgaver. Rett og slett persepsjon. Har lærer/sensor lest igjennom 7 dårlige skrevet oppgaver, og møter da på din som er så velbegrunnet og velskrevet, så ryker du fort opp et par karakterer bare fordi du har skrevet godt selv om du har samme innhold som de 7 andre foran deg. 

Anonymkode: daa71...98c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...