Gå til innhold

Intens eldre kollega som styrer alt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyutdannet sykepleier, og jobber på en avdeling på sykehus. Jeg har jobbet på avdelingen i flere år som ufaglært, og er sånn sett inn i rutinene for arbeidsplassen.

Jeg har en kollega som har jobbet her 25+ år. Hver vakt (rolig eller hektisk) virker det som hun drukner i arbeidsoppgaver - selv om alt er på stell. Det er sjeldent vi ser henne på vaktrommet, og hun kan hive seg opp etter kort tid til lunsj og sier «det var den pausen!».

Hun er erfaren og kunnskapsrik, men jeg erfarer at når man spør henne et spørsmål får hun det til å virke som hun aldri har stått i denne situasjonen før. Får unnvikende svar, eller bare «nei, jeg vet ikke» - selv om jeg vet at hun vet/har vært borti problemstillingen før.

I tillegg opplever jeg at hun «tar» arbeidsoppgaver fra andre, og kan ikke la ting ligge.

Selv opplever jeg det invaderende at hun feks går inn og tar søppel/rydder på rom jeg har ansvar for, går inn og leser på mine pasienter for å oppdatere ulike ting/legger klart ulike papirer til dem etc.

Dette er mitt ansvar, og jeg er fullt i stand til å gjøre disse tingene selv. (Hun gjør dette med flere, ikke bare meg).

Som sagt, hun er utrolig flink i jobben sin, men jeg finner dette ubehagelig.

Noen som har vært i lignende situasjon som kan si noe om det? Egentlig samme om det er å bare lære seg og leve med det eller å si noe. Hun fremstår ikke mottagelig for å bli pratet til direkte.

Anonymkode: 0cd72...1d1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv opplever jeg det invaderende at hun feks går inn og tar søppel/rydder på rom jeg har ansvar for, går inn og leser på mine pasienter for å oppdatere ulike ting/legger klart ulike papirer til dem etc.

Dette er mitt ansvar, og jeg er fullt i stand til å gjøre disse tingene selv. (Hun gjør dette med flere, ikke bare meg).

Hadde lett tatt en prat med henne. På en god måte, øv deg på forhånd, sånn at du får sagt det på riktig måte. 

Si at du trives godt med henne på jobben, men at du gjerne ønsker å gjøre dine ting uten hennes innblanding. Hun har nok et voldsomt behov for å ha kontroll, hun gjør nok mye "automatisk". Si at du ønsker å være noen som bidrar og avlaster, ikke lag noen konkurranse ut av det, jo flere som er dyktige på jobben, jo enklere blir arbeidsdagen. 

Skrevet

Sikker på at de yngre arbeidstakerne gjør alt de egentlig skal gjøre? Har sett mange eksempler på at det er mange ansatte som ikke ser alle oppgavene, noe som da typisk blir gjort av dem med en del fartstid. 

Anonymkode: 7048d...e03

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nok vært den mange nye kolleger kan oppfatte som en som alltid gjør ting og ikke slenger nok på pauserommet når det er rolig. Det er det to grunner til. Det ene er at rolig kan endres til travel på et øyeblikk, og da er det irriterende når ting som rydding, påfylling og andre småoppgaver ikke er gjort. Det er kjipt å komme på neste skift og oppleve at det er tomt i skuffer og skap fordi folk slang i sofaen, og det er beredskapsmessig nødvendig å passe på at det er ryddet og klart hvis noe skjer. Det andre er at nyutdannede tror de har kontroll, men egentlig ikke ser alt som skal gjøres. De forstår ikke at skyllerommet ikke rydder seg selv, at sprøyter på medisinrommet ikke havner i skuffen på egenhånd, eller at det ikke er sekretærer som kopierer opp papirer på helg f.eks. Jeg gjør ikke ting med andres pasienter, men om jeg vet at det er ustabile/spesielle pasienter på gruppen til en nyutdannet, så leser jeg gjerne de siste notatene for å kunne bidra hvis noe skjer. Erfaring har nemlig lært meg at det er nødvendig, selv om du føler deg snurt. Hvis det irriterer deg så fælt så får du si at du helst vil gjøre disse tingene selv, men at du gjerne tar imot innspill.  Kanskje du også skal grave frem litt ydmykhet og heller spørre hva du kan hjelpe med når hun reiser seg og du sitter.  

Anonymkode: bb47b...841

• Liker 5
Skrevet

Det er en slik på alle avdelinger! En som tror de gjør alt, som tror de vet alt, men det er bare for show. 

Anonymkode: 01c89...856

• Liker 3
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok vært den mange nye kolleger kan oppfatte som en som alltid gjør ting og ikke slenger nok på pauserommet når det er rolig. Det er det to grunner til. Det ene er at rolig kan endres til travel på et øyeblikk, og da er det irriterende når ting som rydding, påfylling og andre småoppgaver ikke er gjort. Det er kjipt å komme på neste skift og oppleve at det er tomt i skuffer og skap fordi folk slang i sofaen, og det er beredskapsmessig nødvendig å passe på at det er ryddet og klart hvis noe skjer. Det andre er at nyutdannede tror de har kontroll, men egentlig ikke ser alt som skal gjøres. De forstår ikke at skyllerommet ikke rydder seg selv, at sprøyter på medisinrommet ikke havner i skuffen på egenhånd, eller at det ikke er sekretærer som kopierer opp papirer på helg f.eks. Jeg gjør ikke ting med andres pasienter, men om jeg vet at det er ustabile/spesielle pasienter på gruppen til en nyutdannet, så leser jeg gjerne de siste notatene for å kunne bidra hvis noe skjer. Erfaring har nemlig lært meg at det er nødvendig, selv om du føler deg snurt. Hvis det irriterer deg så fælt så får du si at du helst vil gjøre disse tingene selv, men at du gjerne tar imot innspill.  Kanskje du også skal grave frem litt ydmykhet og heller spørre hva du kan hjelpe med når hun reiser seg og du sitter.  

Anonymkode: bb47b...841

Jeg mener ikke at vi slenger på vaktrommet, men hun er oppriktig aldri innom (også sitter hun (ubetalt)overtid hver dag for å få dokumentert). Vi tilbyr oss alle om å hjelpe henne, og enten svarer hun ikke eller sier «jeg skal tenke på det» og haster videre.

Vi andre både rydder, fyller på, tømmer søppel, tar skyllerom, vasker lager, rydder ut av pasientrom, gjør klart til ny pasient, printer lister, oppdaterer våre pasienter osv. 

Det kunne aldri falle meg å f.eks (etter å ha lest på noen andres pasient) gå å henge opp «faster»-skilt utenfor pasientens rom, legge klart og fylle ut papirer utenpå pasients kurve etc. Da spør man heller, «er det noe jeg kan hjelpe deg med?» eller «jeg ser x pasient skal til (intervensjon) - jeg har litt lite å gjøre nå, så skal jeg gjøre det klart for deg?».

Dette blir spesielt tydelig på rolige nattevakter, hvor ting er på stell. Klokken er 02, og hun printer lister (selv om det er stjernevaktens oppgave, og det er 5,5t igjen av vakten hvor ting kan endre seg), går inn på pasientrom og tømmer søppel/rydder (fremme søvn?), tråler seg igjennom alle pasienter og gjør ulike ting (som jeg vet dagvakten har oversikt over, og det er de som skal ordne med det). En ting er om man gjør klart noe til egen pasient som en tjeneste til dagvakten, men å «overstyre» på andres pasienter syntes jeg er veldig rart.

Å lese på ustabile pasienter i tilfelle det skjer noe antar jeg de fleste gjør, men ofte blir det pratet om i plenum. Det er ikke det at jeg føler meg snurt, men når hun plutselig står inne hos andres pasienter og holder på med noe fordi hun har lest det ene eller det andre etc syntes jeg er helt hinsides.

Som sagt, vi spør henne hele tiden om vi kan hjelpe henne med noe, som hun avslår. Men etter skyllerommet er ryddet, kjøkkenet er tatt, vaktrommet er i orden, alle har kontroll over sine pasienter, ting er fylt på og spritet og what not - da må det være måte på.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en slik på alle avdelinger! En som tror de gjør alt, som tror de vet alt, men det er bare for show. 

Anonymkode: 01c89...856

Kanskje det som er mest irriterende og frustrerende er at når man spør henne om hjelp/veiledning så er hun helt utenforstående og later som hun ikke har peiling.

F.eks kan jeg presentere en situasjon og alle ulike ting jeg har forsøkt, og spørre om hun kan hjelpe meg (jeg VET hun vet en bedre løsning på dette, det er bare jeg som er uerfaren). «Hmmm neeei, vet ikke jeg».

Skrevet

Det er en skikkelig uting.

Jeg jobber i et helt annet yrke, men man må virkelig respektere at folk jobber ulikt og respektere hverandres ansvar og rolle. Når man har jobbet der i 25+, kan man ofte bli inngrodd i rutiner som «alltid har vært sånn, og derfor endrer vi ikke noe på det».

Anonymkode: dd6e1...253

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...